Bouwverslag Yak 54 "Shocky"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Pjotrrr, 26 okt 2005.

  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Het werd wel weer eens tijd om wat voor mijzelf te snijden ;)

    TIP: Haal een plaatje 16mm MDF als vlakke ondergrond, kost je nog geen tientje....)

    Yak 54, tabs zo aangepast dat eerst de hele onderzijde incl. carbon versteviging (kruizen, onderstel e.d.) opgebouwd kan worden, waarna als LAATSTE bovenzijde "romp" en richtingroer bevestigd worden...

    Romp en deel vleugels uit EEN stuk rood 3mm depron, witte delen aangelijmd met UhuPor...Blauwe "zagitape" op uiteindes vleugel.
    Kleinere "eenpersoons" cockpit uit zwart depron gesneden en ingelijmd.

    Volgende stap is carbonband 0,13x3mm langs voorlijsten met de bocht mee naar neus.

    Wordt vervolgd,

    Peter

    [​IMG]
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Omdat het rolroer uit twee gelijmde delen bestaat dit keer ook carbonband langs de achterzijde geplakt

    [​IMG]
     
  3. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Carbonband uit een stuk met UhuPor langs vleugel en neus gelijmd...
    Rolroeren en hoogteroer met Blenderm tape bevestigd, klaar om het geheel om te draaien en de onderzijde op te bouwen.....

    [​IMG]
     
  4. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Dat is ook nieuw voor mij Peter dat carbonband.
    Waar koop je zoiets eigenlijk.

    Mvg,
     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    www.wes-technik.de

    Maar ik probeer voortaan zelf ook wat mee te nemen naar meetings, ook 0,8 en 1mm rond voor stuurstangen en kruizen, alles voor 2 euro de meter....
     
  6. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    peter carbon band is dat niet gewoon die plate carbon
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Daar zijn meerder soorten in, zoals je op de foto's kan zien is deze zo dun dat ie om een kokertje gerold zit ;)
     
  8. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey hey,
    Ik heb Bert ook gevraagt wat hij toch voor dun carbon rond de vleugel had. Dit was idd plat carbon van 0,14mm dik of zo.. Het is op rol te krijgen bij de gemiddelde carbonboer..
    Zelf ben ik nog zoekende naar leuke carbon shops.

    Ps... leuk gedaan met die verschillende kleuren.

    Groeten Vincent.
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    edit niet goed gelezen
    ik kan neit wachten tot ik hem heb
    ik ga hem wel airbushen..
    er komen hier ook wel wat foto`s
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Geinige kleure! en met de hoeveelheid yas 54's die er rond vliegen nog nooit een echt bouwverslag gezien.

    Ben benieuwd hoe jij de koolstof staart versteviging doet.
     
  11. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    He Pjotrrr,

    Gaan je nog verder met je verslag.

    Mvg,
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Eindelijk weer wat aan de Yak gebouwd, hij moet deze week af want ik wil daarna beginnen aan een kist voor forumlid Klaaz...
    Dat wordt een F3A voor buiten opgeschaald naar 100cm span met een Axi 2212/34 en 11x4,7 prop ;)

    Yak....vlakke plaat 16mm MDF er onder en onderzijde romp gelijmd met UhuPor.
    Stroken geel en blauw "Zagitape" op onderzijde vleugel.
    Dit is een zeer dunne paktape, niet dikker of zwaarder dan vergelijkbare cellotape.
    Vleugels torsiearm gemaakt met 1mm carbon, zwart garen er omheen gedraaid bij de "pootjes" en bij de verbinding van beide "V"s onder de romp. Styrofriendly CA lijm voor depron/carbonverbindingen en gewone medium sec.lijm voor de carbon/carbon verbindingen, hiervan ook weer een drupje op het garen na het wikkelen hiermee...
    De staart torsiearm gemaakt met 0,8 mm carbon, 0,5 mm is hiervoor dik genoeg maar dat had ik niet meer....
    Verder heb ik de neus verstevigd met extra 3mm depron (optie ;) )
    De foto's spreken voor zich:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Landinggestel er onder (2mm carbon)
    Geen lijm waar de poten elkaar kruizen, maar een bevestigingrubbertje er om heen van een standaardservo, dat veert lekker ;)

    [​IMG]

    Proefpassing van het bovenste rompdeel en de motorbevestiging

    [​IMG]

    Horizontaal vlak van de neus is gesneden met 1,5-2graden "right thrust"
    Geen "up of down thrust" !
     
  14. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Duidelijk verslag zo met die foto's, Pjotrr. Kan ik mooi gebruiken bij de bouw van mijn Shocky :)

    Marco
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Bovendeel romp ingelijmd met UhuPor.
    Motorophanging bevestigd met UhuPor, bovenzijde neus ook met zwart depron versterkt...

    [​IMG]

    Daarna 1,2mm carbon met roerhoorntje verlijmd, het geheel in de ailerons geprikt..
    Neus opgeleukt met zwarte permanent marker...
    En dan mag nu ook het richtingsroer er op, het lijkt wel een vliegtuig :D

    [​IMG]
     
  16. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    He Pjotrrr,

    Heb je die torsie verstevigingen aan beide kanten... kan het niet goed zien.

    Een goede informatieve draadje voor ieder die een lichte shockie wil bouwen :thumbsup: .

    Mvg,
     
  17. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    He pjotrrr

    waarom heb je koolstofstaven niet kruislinks gemaakt?

    Ik denk dat dit veel meer torsie voorkomt...

    verder een leuk stuk....
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ben benieuwd hoelang deze vliegwaardig blijft? ;)
     
  19. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Hi ;)

    De "Eiffeltoren" in de staart zit aan beide zijden....

    Het is inderdaad de gewoonte om onder iedere vleugel een kruis van carbon te plaatsen met op de kruising een pootje naar de vleugel toe.
    Eerlijk gezegd begon ik gewoon verkeerd, door een V te plaatsen (weet ook niet waarom...) en heb dat toen opgelost door ze te verbinden en dan maar twee pootjes te plaatsen, het blijkt gelukkig even stijf ;)

    Vanwege mijn "landingskunsten" heb ik dan ook de neus verstevigd Niek ;)

    Kom ondanks de 9mm neus met de 20 grams motor toch ongeveer op 160 gram uit verwacht ik, dat zit 'm in dunner carbongebruik en geen dubbel depron op het rompdeel waar de vleugel normaliter onder verdwijnt...
     
  20. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    He Pjotrrr,

    Wat zou die dan wegen zonder die verstevigde neus???

    groetjes,
     

Deel Deze Pagina