Bouwverslag Yak 54 "Shocky"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Pjotrrr, 26 okt 2005.

  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Hmmm....depron 3mm is ongeveer 1 gram per dm2, komt ook het gewicht van de UhuPor bij..
    Neusje is zeker 5 gram zwaarder zo..
    Heb natuurlijk ook Zagitape gebruikt, is al gauw 5 gram of meer....
    150 gram is dus zeker mogelijk met 20 grams motor en 2s450 Etec die ik gebruik..
    Klopt ook wel, de Ikarus Yak van Derk is dacht ik ruim 155 gram met 30 grams Strecker,

    Groetjes... ;)
     
  2. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Dit ben ik nu ook aan het proberen om dat voor elkaar te krijgen.
     
  3. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Lichter als 155-160 gram heeft geen zin heb ik begrepen, dan heb je te weinig massa voor sommige figuren.....
     
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Het schiet al lekker op ;)

    0,8mm carbon in de roerhoorntjes verlijmd met medium CA, carbon lekker lang gehouden zodat ik de servo's zonodig ook wat verder naar voren kan plaatsen.
    Op iedere stuurstang drie stukjes plastic buis geschoven met een binnendiameter van 1mm, deze worden later als een en ander aan de servohevel vast zit over de lengte verdeeld vastgeplakt aan een stukje van de carbon "Eiffeltoren" of op een stukje depron dat dienst doet als afstandhouder. Ik heb ditmaal drie geleidertje toegepast om te voorkomen dat het dunne 0,8mm carbon hier of daar gaat buigen (Dit geeft dan natuurlijk een minder directe aansturing).
    Het witte plastic maak ik later zwart met stift ;)

    Zwaartepunt ligt op 60 mm achter voorlijst hart vleugels, het ligt nu in mijn bedoeling om de ontvanger en regelaar en de beide "staartservo's" zo te plaatsen dat het toestel zonder accu in balans is.
    Dus even een gaatje prikken op de plaats van het zwaartepunt in onderzijde romp en daardoorheen een staafje carbon of een lusje draad.....

    Voordeel hiervan is dat de accu op het zwaartepunt komt te zitten, je kan deze dan ook zo omwisselen voor een zwaarder pakket om mee buiten te vliegen, 40-50 gram extra gewicht vliegt buiten lekkerder met wat wind!

    [​IMG]

    TIP: Het draadstriptangetje dat je op de foto ziet is erg handig om carbon tot 2 mm mee te knippen, doordat dit tangetje met twee V-vormige snijvlakken de carbonstangetjes doorknipt worden deze niet geplet zoals met een gewone kniptang! Doorslijpen met Dremel kan natuurlijk ook ;)
     
  5. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Goeie tip daar was ik nog niet opgekomen.....

    Mvg,
     
  6. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hmmm. misschien een wat late reactie maar ik leg altijd een mesje op de carbon stang. Een keer rollen en je hebt ook een nette breuk.

    Groeten Jeroen.
     
  7. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Zolang er geen vliegende aap in de buurt komt,of een kleine Ifo zal Peter hem best wel heel kunnen houden ;-)
     
  8. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Vorige week in Alphen Derk met de Yak54 met gaatjes laten vliegen.
    Leek wel te helpen tegen "doorzakken"
    Nu ook wat verticale vlakken met gaatjes achter de roeren bevestigd, ben benieuwd ;)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    En op richtingsroer:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Hmmmmm....... ben benieuwd.
     
  11. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Als je die delen op de achterste roeren iets groter maakt dan kun je verticaal landen/opstijgen :rolling:
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    ;)

    Komend weekend hopelijk naar Helchteren om te testen....
     
  13. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Die vertikale strips aan richting en hoogteroer zijn die voor het transport?
    (Op die manier kun je hem vast schroeven in de auto? ;-) )
     
  14. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik hoop voor je dat ie nog van de grond komt, want dit is wel erg veel ingebouwde weerstand :D

    Het voordeel van de horizontale gaatjes is dat de weesrtand bij nul graden uitslag nog niet zo groot is. Het gaat pas werken als je er uitslag mee geeft, maar met die vertikale remmen die je er nu op hebt gezet heb je dus ALTIJD mega weerstand.

    Ik geloof niet dat het er beter op wordt, maar wel leuk om te zien wat er gebeurt :)

    In de 1:1 zweefvliegerij worden er bij de landing van die verticale schuifdeuren opengetrokken om de daalhoek te regelen, en die zijn heeel erg effectief!, en dat zit maar op hooguit 15% van de vleugelspanwijdte, jij hebt hier al gauw 40 a 50% te pakken!

    Marco
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Kan ie eindelijk eens volgas geven ;)
     
  16. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Vermogen genoeg....Dus zolang het de vliegeigenschappen niet te veel beinvloedt en de kist er langzamer mee daalt ben ik tevree.. ;)
     
  17. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Die verticale schuifdeuren zitten wel op 20-30% van de vleugelkoorde en verstoren dus ook de stroming achter zich op het profiel. En de effectiefste gaan zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van het profiel open, waarmee je dus ook zo'n 'cross-feed' bewerksteligt.

    Ik verwacht dat dit nog wel eens negatieve effecten kan hebben op de werking van de roeren. Als je de stroming teveel afremt komen de roeren dadelijk in een dood stuk lucht te liggen, rond neutraal weinig effect en bij meer uitslag in 1 keer de volle mep, soort van ingebouwde positieve expo 8O

    Rick
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    positieve expo, altijd leuk voor een "suprise ! " moment :wink:
     
  19. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Spannend experiment ;)

    En alles is gelijmd met UhuPor, dus ik krijg het er zonodig weer netjes af.....
     
  20. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    @Rick NT,

    Daar heb je helemaal geljk in, ik bedoelde ook eigenlijk meer de hoeveelheid spanwijdte waar Pjotrrr nu die remmen heeft aangebracht.

    De Mosquito (1:1) zweefvliegtuig heeft overigens aan de achterlijst kleppen zitten, die over ongeveer de halve spanwijdte opengeklapt kunnen worden. Eerst als flaps en als je ze doortrekt naar meer dan 45 graden,gaat er aan de bovenkant ook een klep omhoog en kun je dat ding op zijn neus zetten zonder dat de snelheid toeneemt.. Dat is wat Pjotrr dus ook wil bereiken :)

    Ik heb 11 jaar mijn zweefvliegbewijs en vlieg zomers af en toe overland.. ook zweefvlieger toevallig? :D

    Marco
     

Deel Deze Pagina