Bouwverslag Yorkshireman Model Slipway

Beste mede bouwers,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Kevin, ben 23 jaar oud en woon in papendrecht. Ben werkzaam als dieselmonteur in de (hoe kan het ook anders) scheepvaart. Heb redelijke ervaring met statische modelbouw, en wilde nu een stap verder en een RC sleper maken.

Uiteraard ga ik tegen diverse problemen oplopen bij de bouw, maar daar hoop ik toch met de nodige hulp wel doorheen te komen. Volgens mij ben ik dan op het juiste adres hier, als ik zo is al die bouwverslagen lees.

Ben ondertussen al begonnen, naden van de romp geschuurd, gaten voor schroefas, nozzle's en roeren gemaakt. Poorten bij het achterdek aangepast, aangezien dit niet klopte zoals het op de schaaltekening stond(ingegraveerde lijnen kwamen niet overeen met de tekening). Ook heb ik gelijk mijn eerste vraag.

Wat is nou de beste (of enige?) manier om een boegschroef goed af te tekenen op de romp. Aangezien ik straks niet wil dat me boegschoef links hoger zit dan rechts, of verder naar voren/achteren. Ook hier zitten wel gegraveerde plekken in het model, maar om daar nu zomaar vanuit te gaan, controleer het liever.

enkele foto's
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Kevin,

Welkom hier! Er is hier inderdaad veel aan ervaring te vinden en beter dat iemand anders de fouten al een keer gemaakt hebt, dat scheelt je zelf veel tijd en frustratie:D

Allereerst, kun je jouw foto's iets groter maken? Is erg weinig op te zien met dit formaat. Kwestie van de afmetingen omhoog zetten wanneer je ze linkt naar dit forum.

Ten tweede een antwoord op je vraag. Zorg dat je romp waterpas staat en probeer het middelpunt van je boegschroef uit te zetten aan 1 kant en doe hetzelfde aan de andere kant. Vaak is een malletje van de rompvorm waar het middelpunt op staat aangegeven ook erg handig.
Door deze twee punten boor je twee gaatjes en hier steek je een staafje doorheen. Als je dit staafje ombuigt in de vorm van een U en hier aan de bovenkant een pen bevestigd kan je op de romp de straal van de buis aftekenen. Hierbij zorg je dat de bodem van de U gelijk is aan de straal van je buis. Met een dremel kan je dan de gaten uitzagen. Succes!

Gr.
Pim

Als je de aftekening die op de romp staat niet vertrouwd, kun je ook van papier een mal maken van de ene kant van de romp, en die vervolgens aan de andere kant tegen de romp aan houden op dezelfde manier. Daarmee kun je controleren of de aftekening juist is, als je de papieren mal tenminste goed nauwkeurig kunt krijgen.

VrGr,

Theo

Kijk, gelijk al 2 tips waar ik wat mee kan:) super bedankt!
Zelf had ik bovenkant van de romp links en rechts een punt uitgemeten, onder op de boeg(net voor de plek waar de boegschroef moet komen volgens de romptekening), en van boven een lijn naar onderkant romp getekend, en andere kant precies hetzelfde gedaan. verder een valse "waterlijn" getekend op de hoogte van hart boegschroef, en dan gecontroleerd of rechts en links hetzelfde is.

Maar ga t nu zeker nakijken met een mal inderdaad! Thx! Resultaten volgen.

Ben zelf bezig met de Aziz, eveneens van Model Slipway, en erg benieuwd naar jouw ervaringen met deze kit van de Yorkshireman. Succes en veel plezier met de bouw. Ik ga dit topic volgen!

Ik volg je verslag ook, ziet er allemaal goed uit!

Ik ga komende week verder met alle gaten in de romp maken, en ben ondertussen aan het kijken voor de elektronica. Nu weet ik dat er voor dit schip complete sets zijn van action elektronics(200 euro ongeveer incl motoren). Of zijn er betere/goedkopere alternatieven, en zo ja, waar moet ik dan op letten.

Gr kevin

Midget, wat is de diameter van je schroeven en op welke spanning wil je de motoren laten draaien? Gr. Klaas.

Klaas,

Het worden 45mm afgetopt messing schroeven. Mijn idee was 12volt ivm lager amperage. Of jullie moeten 6 volt aanraden? Het staat nog open zo aan het begin van de bouw.
Gr kevin

Hallo Kevin,
In mijn Smit Finland liggen 2 Bühlers, met elk een 60 mm schroef in een straalbuis.
RIMG0759_zps198d50d9.jpg

Trekken samen voluit op 12 volt 2 ampere. Voor de regeling 2x 40 A regelaars. Veel te zwaar (en te duur), voor deze zuinige motoren. Zal je een PB tje sturen met de details. groeten, Klaas.

Laatst bewerkt:
@ Kevin,
Leuk nog een modelbouwer die een model slipway boot bouwt.
Ik heb de trent ervan gebouwd en mijn ondervindingen waren er goed met dit model.
Heb hem helaas verkocht, spijt van en toch weer een nieuwe trent terug gekocht. Maar die staat nog in de doos net zo als een Aziz die ik heb. Ben nu bezig met een Severn van Speedline models, erge moeilijke boot om te bouwen. Voor al deze boten heb ik de electronica van Action Electronics. vind dit er goed uitzien en werkt perfect. Je kan bij Action electronics een tekening laten maken met je wensen erin verwerkt. Kijk maar eens onder de diagrammen van model slipway op de site van Action. Hier vind je ook een schema voor een model van mij. Mocht je nog wat weten dan kan je me altijd mailen.
Succes met de bouw en ik volg hem met belangstelling.

Eric

Back