Bouwverslag Zeeschouw

Ik moest er maar eens aan geloven.
Na jarenlang wat gerommeld te hebben met modelbouwschepen en na urenlang lezen op dit forum heb ik besloten te proberen een bouwverslag bij te houden van mijn nieuwste project, de zeeschouw van Billing Boats, maar dan in de schaal van 1:11.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik al was begonnen met bouwen maar er nu pas achter ben hoe ik foto's kan plaatsen, waar een paar dagen griep al niet goed voor is........

Ik heb altijd al een zeeschouw willen bezitten maar de prijzen voor een echte zijn met iets teveel. Een goede vriend van mij bezit er wel een dus een goed voorbeeld heb ik wel.
Vervolgens via internet een bouwdoos 1:22 aangeschaft en alle onderdelen op de scanner en 200 % gemaakt.

Vervolgens de spanten geplaatst en de bodem en onderste gangen geplakt met de boeg en achtersteven
DSC_0401.jpg

DSC_0402.jpg

Dit is zo'n beetje hoever ik nu ben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet hard ga en dat ik veel zal moeten testen en zelf uit zal moeten vinden.

Ik ben in ieder geval van plan op het geheel bestuurbaar te maken met 7 kanalen,
1 roer
2 motor
3 grootzeil + fok
4 kluiver
5 zwaard links
6 zwaard rechts
7 licht

en uiteindelijk zal dit hem moeten worden ( iets kleiner dan )
DSC_0001.jpg

tot zover............

Ik wil ook wel eens zien wat dit wordt, dus ik heb een abonnement genomen op dit topic. Tot nu toe ziet het er prima uit, mijn complimenten!

Alleraardigst scheepje.
Hou je draadje in de gaten!

Greetings,
Luit
ps Guzzman: het is een haar (geen hem...call me an antf*cker)

heej Guzzman

Maak je een zeeschouw met een roef of zonder? en hoe lang word ze?

ik maak zelf een zeeschouw van 70cm zonder roef.

groeten

Allereerst allen bedankt voor de complimenten zover, en voor Tim, ik denk wel dat ik dezelfde kleuren ga gebruiken als bij haar ( luit je hebt gelijk ) grote zus.

Best vermoeiend zo'n verslag, net 30 minuten zitten tikken, database error en opnieuw beginnen, maar dat mag de pret niet drukken.

Vandaag een beetje zitten zweten op de kluiver, mijn grootste probleem voor de aansturing omdat hij om de voorstag heen zal moeten.

Eerst maar eens een proefopstelling gemaakt met een papieren zeil en tape en klemmen en stokken en nog meer tape.

DSC_0403.jpg
DSC_0405-1.jpg
DSC_0404.jpg

Dat ging dus niet werken, het papier is te stug en trekt de hele boel van tafel........... Op naar m'n moeder, moeders weten immers alles..

Onder het genot van een kop koffie mijn probleem uitgelegd en zij kwam gelijk met een lap dunne katoen van 1 x 2 meter, iets te dun maar voorlopig goed genoeg. Ook nog even in haar hobbyhok gesnuffeld en daar vond ik een doosje kralen van 5 mm in de kleur bruin, laat ik die nou net nodig hebben.

Met volle zakken weer naar huis, kluiver knippen en naaien. Dat werd niets, alles trekt krom en scheef. Blijkt een eigenschap van stof te zijn en volgens ma moest ik er gewoon vlieseline tussen doen. Dat werkte wel.
En dan is dit het resultaat van dag werk...
DSC_0438.jpg

Tot zover weer....

Bijna 2009 nog 21 nachtjes slapen cq 4 dagen werken :D

@ Auke,

een zeeschouw met roef, alle rc moet erin passen
de lengte is nu 70 cm zonder roer en kluiverboom !!

Afgelopen dagen druk bezig geweest en ook nog een beetje gewerkt ;)

allereerst de versteviging voor de zwaarden gemaakt met een messing bus erin voor de zwaardas. Ik ben van plan de zwaarden op een m5 draadeind te zetten en dan via een servo aan te sturen.

DSC_0434.jpg

Ook de maststeun is klaar

DSC_0437.jpg

Nu kon ik de mast plaatsen en met de kluiver erop gaan meten of ik slag genoeg had om de zeilen te bedienen.
Hierna een plaatje gemaakt met daarin de beide zeilservo's en de roerservo.

DSC_0444.jpg

Omdat ik voorin de boot geen ruimte heb ( en daar ook niet meer bij kan als hij dicht is ) heb ik besloten om de servoplaat schuivend te maken en vast te zetten met twee veren. Zo hou ik dadelijk spanning op de stuurdraden. De motor is ook reeds gemonteerd. Het roer wordt dadelijk linksom en rechtsom aangestuurd door twee dunne kabels, vandaar de stand van de stuurservo.

Nu ga ik aan de slag met de fabricage van de mast en beide zwaarden en het roer......
tot zover maar weer

ziet er mooi uit allemaal
succes met de mast, is een hoop werk
maar je hebt inderdaad veel electronica er in, ik kan het doen met 4 kanalen
1 moter, 2 roer, 3 groot zeil, 4 fok, zwaarden gaan automatisch

Auke,

ben benieuwd hoe je dat gaat doen met de zwaarden, kun je er iets meer over vertellen cq een foto plaatsen ??

guzzman

@ Guzzman

ik ga het met behulp van een kwik schakelaar en een relais
S1 = de kwik schakelaar bekrachtigd de relais.

Als er geen spanning op de relais staat dan draad de moter rechts om tot hij bij S2 is dan stop hij.
Als er spanning op de relais staat dan draad de moter links om tot hij bij S3 is dan stop hij.
En dan komt deze schakeling 2 keer, bb,sb.
Dat rechter plaatje met die M in het rondje is de lier die linksom en rechtsom draaid en na een bepaalde slag een schakelaar in tikt met een breek contact, die dan alles verbreekt en dan stop hij.
En als de kwik schakelaar dan weer verbreekt dan gaat het zelde verhaal alleen dan de andere kant uit

Naamloos.jpg

ik hoop dat je het snap was moeilijk uit te leggen.

Laatst bewerkt:

in dit schema zitten twee fouten:

de schakelaars s2 en s3 moeten verbreekcontacten zijn

op een van de twee wissel contacten van k1 staan de + en - verkeerd om
de motor krijgt zo twee plussen of twee minnen en zal nooit draaien
met het verdraaien van de + en - eindschakelaars op de + laten

@ Bol
ja ik zie het sorry foutje heb het even snel tussen door getekend
volgende keer beter
even het schema gewijzigd

schemaschouw.jpg

Laatst bewerkt:
@ Guzzman

hoe maak je die mast best veel werk
ik heb hem van 3 plankjes gemaakt maar in het midden ruimte voor toplicht en antene

en hoe bestuur je het roer

@auke,
Ik kom zojuist uit m'n werk en zal morgen foto's plaatsen.

De mast maak ik uit een stuk rond 12 mm beuken van de bouwmarkt.
Ik heb dit schuin geschuurd en van boven tot onder een sleuf in gefreesd voor de bedrading. Aan de onderzijde een blok van 15 x 15 mm vast gemaakt met lijn en een deuvel middenin. de sleuf geplamuurd en het geheel zal ik dadelijk moeten schilderen.

Het roer stuur ik aan dmv dunne ( 0.7 mm ) kabels.
Morgen zal ik e.e.a. op het forum plaatsen, ik ga nu m'n bed in.....

Back