Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Sinds een tijd loop ik met het idee rond om een model schip te bouwen en ik weet nu ook welk schip het gaat worden. Er zijn echter geen tekeningen van dus hoe gaan we deze bouw dan aanpakken? Juist, door zelf de tekeningen opnieuw te maken. In dit artikel zal ik beschrijven hoe dit te realiseren is.

    Allereerst moet het schip op het droge staan om goed bij de romp te kunnen. Voor het inmeten van dit schip zijn we een lange dag aan het meten geweest. Het is handig en verstandig om alles op één dag te doen zodat je nog weet waar je gebleven bent en wat de lastige dingen zijn. Over meerdere dagen verspreiden zou niet zo overzichtelijk zijn.

    Stap 0 – de voorbereidingen
    Omdat het schip op een bok staat is het niet eenvoudig om vanuit het midden te meten. Daarom is er met tape een kader om het schip gemaakt, evenwijdig aan de hartlijn van het schip. De hartlijn is samen met de loa (lengte over alles) eenvoudig te bepalen door schietlood aan de boeg en spiegel van het schip te hangen. Op het tape is om de meter een streep gezet om niet continu alles op te hoeven meten. Het interval van een meter kan bepaald worden aan de hand van de hoeveelheid detail (veel vormovergang op een plek vraagt een fijner raster).

    Ook is het handig een paar foto’s exact van de zijkant te maken zodat krommingen en andere details later over te trekken zijn.

    Daarna is het noodzakelijk om het kader dat op de grond is geschetst ook in een CAD programma te tekenen. Alle opgemeten maten kunnen dan hier aan gerelateerd worden.

    Stap 1 – Lengte over alles en bovenaanzicht bepalen
    De lengte van de romp wordt bepaald d.m.v. schiet lood dat op de boeg en achtersteven worden geplaatst. Tussen het schietlood wordt aan één zijde (stuur- of bakboord is om het even) een balk geplaatst welke als nullijn zal fungeren tijdens het opmeten. In onderstaande afbeelding is duidelijk te zien dat de maten vanaf het kader buiten het schip zijn aangegeven.

    [​IMG]

    Stap 2 – Profiel, zool en spiegel vastleggen
    De contouren van het schip kunnen daarna vastgelegd worden. Vanuit het center van het schip kan het x- en y coördinaat bepaald worden van de zeeg en kiel (als deze een breedte heeft).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo begint het al ergens op te lijken, we gaan verder met de detaillering.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Stap 3 – onderwaterschip verloop bepalen
    Om dit te bepalen hebben we een tijdelijk gereedschap gemaakt dat bestaat uit een horizontale balk waar aan het uiteinde loodrecht een verticale balk bevestigd is. De lengte van de verticale balk is gekozen aan de hand van de hoogte waarop de eerste bepalende vormovergang plaats vindt. De horizontale balk wordt haaks op het kader gelegd om de exacte locatie van de meting te garanderen en de verticale balk wordt rustig tegen de huid van het schip aangeschoven. De afstand van de verticaal tot aan het kader wordt daarna in CAD verwerkt. Met een interval van 1 meter kan dan steeds meer detail aangebracht worden in het ruwe model.

    Dit kan bij elke bepalende vorm overgang gedaan worden, het is een kwestie van de verticale balk afzagen, alles haaks op het kader houden en rustig tegen de huid schuiven. Een te veel aan informatie is ook weer niet handig aangezien de definitieve vorm dan erg lastig te controleren is. Dit is vooral een kwestie van veel proberen en spelen.

    [​IMG]

    Eindresultaat
    En het eindresultaat met een loft (gekromd vlak met hulplijnen) over alle spanten.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals te zien is strookt het schip zoals het nu in SolidWorks staat nog niet. Er zitten diverse bobbels in welke er uit gepoetst moeten worden. Eens zien hoe we dit het beste op kunnen lossen, SolidWorks is hier niet de meest handige optie in. Wellicht dat DELFTship hier een antwoord op is...?
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Nog wat informatie over het schip:

    Lengte romp: 9.02m
    Lengte over alles: 10.5m
    Gewicht: ongeveer 6 ton
    Tuigage: kotter tuig (wel met torentuig)
    Bouwjaar: 1938
    Ontwerper onbekend, de romp komt wel uit Engeland

    Zal binnenkort nog wat foto's van het schip zelf plaatsen!
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Zoals beloofd de foto's van het schip. Met DELFTship boek ik goede vorderingen, hopelijk deze week de afbeeldingen en wellicht voorzichtig al wat spanten! Ik heb al veel gelezen over de bouw van houten model schepen maar zelf nog nooit gedaan. Het zal wel een flinke uitdaging worden om dit netjes te krijgen en ik zal jullie tips wel nodig hebben!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben een heel eind in DELFTship gekomen maar het is toch lastig om de laatste bobbels er uit te halen. Zijn hier trucjes voor? Ik kwam er achter nadat ik het lijnenplan in SolidiWorks begon op te bouwen dat het nog niet super strak is...

    Hier een overzicht van de opzet in DELFTship, de oranje lijnen zijn de lijnen die in in SolidWorks na het opmeten heb opgezet.
    [​IMG]

    Daarna redelijk nette aanzichten kunnen maken

    [​IMG]

    Hij heeft een redelijk bol buikje dus het lijkt zo te kloppen met de meetgegevens en de lichtval als ik dat vergelijk op foto's.
    [​IMG]

    Maar in SolidWorks blijkt het dan nog niet super strak te zijn, zie de bobbels over de contouren van een spant
    [​IMG]

    En wat is trouwens gebruikelijk voor een schaalmodel van 112cm? Hoe veel spanten zal ik uiteindelijk moeten gebruiken? Nu produceerd DELFTship er maar liefst 21... is dat gebruikelijk?

    Daarbij staat dit topic bij de bouwverslagen, maar ik zie dat het voor een zeiljacht gebruikelijker is om hem te plaatsen in 'Zeilschepen'. Kan ik of iemand dat aanpassen? Wellicht dat ik dan een grotere doelgroep tref?

    Hopelijk hebben jullie antwoord op mijn vragen :banana:
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Hopen dat René (ISOLA2) meekijkt, want hij heeft veel ervaring met Delftship. Anders hem even een PB sturen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Zeiler,

    Om een topic te laten verplaatsen kun je contact opnemen met een moderator, die doet dat dan voor je.

    Je kunt hiervoor op het driehoekje met het uitroepteken klikken, dat bij iedere post staat.

    Groeten, Jan.
     
  7. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ziet er goed uit zeiler. (Ben even je naam vergeten)

    Persoonlkijk zou ik om de 10 cm een spant zetten, en bij de boeg en kont een paar tussen spanten zetten als daar de rondingen sterk zijn.Voor Delftship zal ik even kijken, ben even de naam kwijt.

    Maar wil je er een zeilend model van maken??
    Laat even weten, want dan hebben we wel wat trucks en tips.

    Voor je verslag moet je even een pb tje schrijven naar de moderator, die kan het zo overzetten.

    Paul UK-104
     
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Had mijn naam nog nergens genoemd. Je kan me Crispijn noemen of Cris, dat maakt me niet uit.

    Zeilend model lijkt me wel erg leuk. Als het er niet kan komt is in ieder geval het scheepje netjes gebouwd! Ben erg benieuwd naar de tips en trucks! Ben totaal nieuw met deze wereld dus alle hulp is welkom

    Topic is inmiddels verplaatst. Wat een snelle service hier!
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  9. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    je kan in delftship fairen. Je kunt een lijn selecteren en deze met extreem vergrote hobbels laten weergeven, en ze er zo uit werken.
    Sommige rompvormen krijg je nooit helemaal strak, dat laatste is voor het handje ;)
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, dit is gebruikelijk. In de scheepsbouw wordt traditioneel met 21dwarsdoorsneden gewerkt (genummerd van 0 tot 20). Dit is blijkbaar een empirisch vastgesteld aantal, waarmee je een goed strokende romp kan tekenen. Het staat verder volledig los van het aantal spanten wat je gaat plaatsen.
     
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Goed, na 'even' terug te zijn gegaan naar het tekenbord ben ik weer een heel eind verder gekomen met hulp van René, de DELFTship expert. Super fijn dat je me weer een duwtje in de juiste richting hebt gegeven, ik kan weer een heel eind verder zo.

    Vanuit DelftShip heb ik in DraftSight (gratis AutoCAD!) alle spanten verschaalt, 1:8, en losgenipt waarna deze weer in SolidWorks gezet zijn. Hier heb ik zo goed en zo kwaad al mijn voorspellende gaven gebruikt om hier iets werkbaars van te maken, ik voorkom nu liever fouten dan dat ik ze later oplos.

    [​IMG]

    Het dek ligt lager dan de romp (kleine verschansing) en dit wil ik straks eenvoudig los kunnen zagen. Daarom heb ik de spanten al wat ingezaagd van buitenaf. Ook lijkt het me handig om bij de eerste gang (verschansing) een aanslag te hebben waar ik tegen kan bouwen. Deze heb ik hier al gemodelleerd.

    [​IMG]

    Bij de spanten is rekening gehouden met de dikte van de huid (3mm balsa). Alles is gemodelleerd met een offset van 3mm zodat straks de buitenkant van de romp op de 'echte' DELFTship contour ligt.

    Ik zie alleen op tegen de plekken waar de romp breedte terug loopt naar nul. Gelukkig heeft het schip ook een brede zool dus zal dat op weinig plekken het geval zijn, maar zijn er tips en trucs om dit netjes te maken?
    Zelf denk ik aan 3 lagen 6mm multiplex op de voorkant plakken, en dan in het werk bepalen wat ik weg moet steken/snijden om het balsa netjes te laten stroken. Het overige multiplex schuren we later helemaal strokend weg. Wellicht dat er nog betere tips zijn?

    [​IMG]

    De achterzijde loopt terug naar minder dan 6mm multiplex (laatste stukje wordt schuren). Hier denk ik het balsa gewoon erg schuin weg te snijden/schuren zodat alles netjes strokend zal lopen.

    [​IMG]

    De bouwplank heb ik inmiddels gemaakt en hopelijk kan ik a.s. weekend een start maken met het uitzagen van de spanten. Ik begin met de helft van de spanten. Als dit niet genoeg blijkt te zijn dan plaats ik de andere spanten er naar behoeven tussen. Er is hier dus meer getekend dan in eerste instantie gezaagd zal worden.

    Tot later maar weer!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  12. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Crispijn,

    Ik zie nu echt vorderingen. Ziet er zo op de tekentafel indrukwekkend uit! Ik lees dat je aankomend weekent wil starten met het uitzagen van de spanten. Hoe ga je dat doen? Een spant printen en op het hout plakken en daarna uitzagen, of beschik je over moderne middelen als een computergestuurde frees?

    De 3D afbeeldingen, waar heb je die in gemaakt? SolidWorks?

    Succes met de spanten!

    Jan-Willem
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, alles verder in SoldidWorks uitgewerkt. Moderne tools heb ik helaas (nog) niet. Het is mijn eerste bouwproject en ik wil eerst eens kijken hoe ik dit er van afbreng.

    Jan-Willem, ik zie dat jij bij jou Starlet ook zo'n massieve neus hebt toepast. Hoe heb jij die inkepingen er voor bepaald? Heb je nog tips voor mij? Het lijkt me namelijk lastig omdat alles in die kromming zit.

    Crispijn
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ziet er knap uit met solidworks, kan je beter de detais van je spanten, kiel, voor en achtersteven tekenen dan met delftship.
    Die dubbeling vooraan in model schuren geeft een goed opp. om te lijmen.
    Als je vooraan je balsa latjes mooi strokend wil maken laat je deze een paar cm oversteken en zaag en schuur je ze stokent af met de andere zijde. Bij de volgende laag de andere zijde strokent zo vallen de kop van je latjes als een las in elkaar, dit is steviger dan kops op elkaar gelijmd hout ;)
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi cris maar is het de bedoeling dat de spanten aan de valse kiel zo breed zijn ?

    moeten deze niet in een punt uitlopen of word je kiel zo breed
     
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, dit klopt amazone. het schip heeft een vrij brede zool zoals dat genoemd wordt. Voordeel is de diepgang, nadeel is het deel dat je inlevert aan de wind (meer drift).
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2013
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    oke thx cris voor de uitleg ;)

    ik had het nog niet eerder gezien daarom mijn vraag
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij kleinere schepen is het gebruikelijk om in de kiel meer ruimte te maken op die manier, zo kan je in de kiel meer ballast dieper steken en ook je watertank en brandstoftank kwijt, en tegenwoordig ook een vuilwatertank .
    Ben al meerder s-spant kotters van 28 à 32 ft tegen gekomen waar dit toegepast werd, ook de onderzijde in de lengte gebogen om ook in het midden dieper, meer ballast te kunnen steken.
     
  19. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Zeiler PB
     
  20. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Ik begrijp het precies Crispijn! Is ook lastig. Ik heb daar ook even op zitten kauwen... Ik maak gebruik van Inkscape (2D freeware tekenprogramma) om te tekenen. Door een zijaanzicht en bovenaanzicht te tekenen van de spanten, opgesteld in de lijn van het spanten plan zullen we maar zeggen, ontstaan vanzelf de juiste vormen en maten. Mogelijk is dit eenvoudiger met een 3D tekenprogramma, maar helaas beschik ik daar niet over en heb er bovendien nooit mee gewerkt.

    Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Lastig om het te omschrijven.

    Succes,

    Jan-Willem

     

Deel Deze Pagina