Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    René, helder verhaal. Bedankt voor je uitleg, dan krijg je er weer een beter onderbouwd gevoel bij.

    Jan-Willem, exact - mijn frame voor de zeilbediening zit dan in de weg, of als ik het ga verplaatsen lopen mijn schoten in de war. Een van tweeën in ieder geval.

    rexonamen, het verstevigen van één of twee spanten en er goed verband tussen aanbrengen is dan de beste optie, en meest eenvoudig ook denk ik. Wel wil ik zo veel mogelijk ruimte over houden zodat alles in de kop van het model nog goed bereikbaar is.

    Allen bedankt weer voor de complimenten!
     
  2. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    berekenen is als je 1:10 bouwt moet je alles ook tig x sterker (groter) maken dwz boutje`s touwen ook groter/dikker moeten worden , bereken is leuk maar schaal technisch onhaalbaar en niet aan tezien, in de meeste gevallen , als je vb lijn/touw is vaak iets dunner mooier en handelbaarder gebruikt, evt goeie kleur lijkt beter dan,, als je berekent hoe dik die moet zijn ivm trekkracht (overdrevenvaak in de modelbouw).
    Ik vind schaal op het oog mooier (zelfmaken) dan lekker naar de winkel klepperen .
    maarja wie ben ik toch .

    gr rexonamen
     
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi zeiler,
    Even wat berekend met de puntbelasting van de mast op een Al dwarsbalk .Ik ben uitgegaan van de puntlast van pakweg 27 kg volgens Renee , die ik gemakshalve afgerond heb naar 30 kg.Ik schat de breedte van je jacht op 35 cm , dat zou resulteren in een buigend moment van 30*35/4= 262,5 kgcm direct onder mastvoet..In de catalogus van de Metaalwinkel vervolgens een rechthoekig Al profiel 15*10 met wanddikte 1.5 mm mm gekozen dat een weerstandsmoment (Wb) tegen buiging van ca 0.38 cm3 heeft hetgeen resulteert in een buigspanning van 262.5/0.38=690 kg/cm2.De catalogus specificeert als materiaalsoort Al Mg Si 0.5 F22 dat een breeksterkte van maar liefst ca 2100 kg/cm2 heeft, dus je zit dan nog maar op een 1/3 daarvan met zo'n buis.

    Je moet zo'n buisje uiteraard wel goed ondersteunen tpv de huid , bijvoorbeeld door een paar klampen/consoles op je spanten te lijmen .

    Overigens nog even gestudeerd op een houten oplossing : essenhout heeft een breeksterkte van 1000-1100 kg/cm2. (Woodweb)
    Een balkje 20*12 mm heeft een Wb van 0.8 cm3 , wat resulteert in een buigspanning van 328 kg/cm2 onder de mastvoet, dus bijna een veiligheid van 3 tegen breken.
    Mooi is van hout dat je zo'n balkje tegen een bestaande balk kan lijmen.Of, nog mooier je versterkt 2 naburige balken onder de mastvoet.Ik zou ze wel een extra steuntje geven op de huid.



    Groetjes,
    Ard
    (durf je nog wel het water op met zo'n mooie boot ....?)
     
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ard, het opnieuw te water laten van de boot duurt in mijn beleving nog wel even, het gaat allemaal niet erg snel. Daarbij heb ik er wel vertrouwen in, echter zullen de laatste kleine details kwetsbaar gaan worden maar dat is van latere zorg.

    Ik heb een oplossing bedacht voor het maken van de versteviging van de mastvoet. Ik lijm een aluminium U-profiel onder het spant/dekbalk het dichtst in de buurt van de mastvoet. De U- is met de opening naar boven zodat de bestaande dekbalk omsloten wordt. Aan spanten lijm ik knieën die het U-profiel fysiek ondersteunen en de krachten op de huid moeten overdragen/verdelen.

    Vooralsnog allemaal een goede jaarwisseling en tot volgend jaar!
     
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Prima! Lijkt me goed zo'n composietbalk !
    Fijne jaarwisseling en een goede afbouw van je jacht.We kijken uit naar het vervolg...
    Ard
     
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen tijd weer lekker aan de slag geweest naast het 1:1 zeilen op de Eenhoorn. Ik ben 4 dagen in de kou weggeweest en het was heerlijk!

    Eenmaal thuis de dekbalk onder de mast verstevigd met een U-profiel. Het profiel is ondersteunt met schoren/knieën aan de spanten. In een later stadium smeer ik dit nog af met gevulde epoxy om de overgang zo geleidelijk mogelijk op de romp over te brengen.

    [​IMG]

    Ook heeft de mastvoet een plek op het dek gekregen. Tijdelijk, dat wel, ik kan hem pas vastlijmen op de dekbalk als het dek aan de romp is vastgelijmd.

    Volgende stap is het maken van alle puttingen in het dek voor het hoofd- en topwand, en de lieren moeten een plek aan de kuiprand krijgen waar straks de kluiverschoten door naar beneden lopen. Na die details (die echte stevigheid onderdeks moeten krijgen) kan het het dek er definitief op en kan ik weer alle kanten op zoals het afmaken van de kajuit, het detailleren van het dek en het spuiten... Maar eerst dus alles dat sterkte nodig heeft onderdeks!

    Nog een laatste afbeelding

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2015
    haje74 vindt dit leuk.
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Na een poos radio stilte toch weer eens een update van mijn zijde. Het afgelopen jaar heb ik een IOM SKA (af)gebouwd die inmiddels heerlijk zeilt, zie de foto voor het resultaat. De romp heb ik in ruwe vorm overgenomen. Deze heb ik afgewerkt en zeilklaar gemaakt.
    [​IMG]

    Eenhoorn is een stukje verder gekomen. Met mijn CNC freesbankje heb ik de naambordjes gemaakt.
    [​IMG]

    Deze dummy mast heeft verende contactjes welke contact maken met een kleine printplaat in de mastvoet. Op deze manier kan ik eenvoudig de verlichting in de mast creëren zonder losse bedrading te hoeven maken
    [​IMG]

    Het dek is definitief in de romp verlijmd. Inmiddels is dat ook helemaal afgewerkt en ben ik met de deklijst bezig.
    [​IMG]

    De kluiverboom is gemaakt van oregon pine. Hieronder is te zien hoe je de overgang van vierkant/rechthoekig naar rond maakt.
    [​IMG]

    En het resultaat, de kluiverboom wordt met messing beslag aan het dek vastgeschroefd straks.
    [​IMG]

    Ook is er een hoop gebeurt aan de kajuit, echter heb ik daar nog geen goede foto's van. Deze volgen nog!
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016
    bram1324 vindt dit leuk.
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Strak werk; leuk om te zien.

    Alleen je iom-foto doet het niet.
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Er was iets met rechten met de IOM foto, inmiddels is dat opgelost.

    Hierbij nog een paar plaatjes. We nemen een kleine stap in de tijd waarbij het dek afgewerkt is, de puttingen voor het wand zitten in het dek (en onderdeks aan de spanten verlijmt) en de afwerking van de kajuit kan beginnen.
    [​IMG]

    Bakpapier komt weer goed van pas
    [​IMG]
    De ronde hoeken van de hoekprofielen worden later met epoxy 'aangegoten' en bijgewerkt.
    [​IMG]

    En we zijn rond
    [​IMG]

    Daarna heb ik de kajuit in de primer gezet en momenteel krijgt deze diverse lagen lak. Ik doe dat met de mini verfrollers. Wanneer er weer wat noemenswaardig te melden is zal ik van me laten horen!
     
    MikeMohawk en haje74 vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Strak werk, ziet er realistisch uit :thumbsup:
    Geweldige actie foto van je IOM :koud:
     
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Wat een prachtig werk!
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor alle leuke reacties. Momenteel ligt de modelbouw volledig stil, we zijn bezig ons nieuwe huis vanuit casco weer volledig op te bouwen naar de mogelijkheden van nu. Ik hoop over een aantal maanden de modelbouw weer vanuit onze nieuwe stek op te kunnen pakken.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Succes :thumbsup:
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen tijd enorm getwijfeld en gedubt over wat te doen met de romp van Eenhoorn, al een tijd staat het besluit vast dat ik het model van Eenhoorn niet af zal maken gezien de uiteindelijke zeileigenschappen, de kwetsbaarheid en het formaat met tuig en al (waar zet je zoiets neer? Zeker met een jong gezin). Afgelopen week de knoop doorgehakt en de tekening verschaald zodat ik er een half model van kan maken. Eén en ander is geïnspireerd op een YouTube serie over het maken van dergelijke modellen. Misschien maak ik wel een serie van belangrijke boten in mijn leven, eens kijken hoe het bevalt.

    Materiaal ga ik regelen en ik zal hier komende tijd vast wel wat plaatsen als het kriebelt.
     
    bram1324, Bert V en willum vinden dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Jammer Crispijn :(,
    Het was een heerlijk verslag van een stoer en mooi schip om te volgen, maar met je genoemde argumenten ook weer best te begrijpen :).
    Ik ben benieuwd naar wat het half-model en het idee van "de belangrijke boten in je leven" gaat brengen, vast ook weer iets heel moois en leuk om te doen ;).

    Dat is alvast een goed teken Crispijn :D.

    Groet, Bert
     
  16. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Begrijpelijk, wel jammer. Een van de weinige bouwverslagen die ik volg met emailnotificatie.
    Je hebt er een waar kunstwerk van gemaakt, hopelijk krijgt ze een mooi plekje ergens op een kast. Groet Dyon.
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Best wel te begrijpen. Jammer ook wel. Wat ga je doen met de huidige romp?
     
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hij staat nog op de kast en daar staat hij nog wel even goed (stof te happen). Besluiten er niet mee verder te gaan en het op een andere manier ‘af te ronden’ was stap één, later besluit ik wat ik met de romp ga doen. :bye:
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Er zit voortgang in! Ik ben nu bezig alles netjes naar de lijn te schaven zodat de lagen allemaal mooi stroken en dan kan straks de boel op elkaar gelijmd worden. De boeg van het schip wijst hier naar rechts.

    [​IMG]
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  20. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Weer een stap verder gelukkig. Nu nog ea voorbereiden voor de kajuit en kuip die ik ook wil toevoegen aan het model. Ze zijn zo bepalend voor het profiel van het schip. Ik maak er wel blok modellen van dus geen details in dit model.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina