Bouwverslag: zelfbouw 80cm deep-V

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 27 aug 2022.

  1. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Hoeklijntje aan de andere kant is een prima idee. Je kan ook vanuit het midden van de spiegel naar het einde van de roerverlenger een stangetje plaatsen of allebei.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben momenteel bezig met het kapje. De eerste poging met hardschuim tussen ribben was niet naar mijn zin. De vorm was niet strak:

    [​IMG]

    Alles eraf gehaald en een ander ontwerp gemaakt. Toch wat groter, ik vind het wel mooi staan. Dit keer bekleed ik de ribben met dunne stripjes 1mm triplex.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de helft gedaan. Een relaxed klusje die ik in de woonkamer kan doen. Hobbyen in de garage is nu wel erg koud..
     
    gianni2takt, cadcam, Tamiya1970 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    CoolJan! It looks nice! The second cowl is much better.
     
    Unusual RC en Dirk Jan vinden dit leuk.
  4. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ja eens ,veel beter zo.
    Lekker warm in de huiskamer is zeker een goed idee nu
     
    Unusual RC en Dirk Jan vinden dit leuk.
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Even een vraag; hoe zetten jullie je regelaar vast? Dubbelzijdig tape, of klittenband, of nog anders?
    Ik heb een Flycolor 150A regelaar voor de Wildthing. Dit is de grootste en zwaartse regelaar die ik tot nu toe gebruikt heb in een boot. Ik wil voorkomen dat die rond gaat vliegen in de boot bij een flip of crash.

    Jullie oplossingen hoor ik graag
     
    Dim L vindt dit leuk.
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Mooiste is een beugeltje met een klittenband strap er om heen.
    Net zoals je je lipo vastzet.
     
    Dim L, cadcam en Dirk Jan vinden dit leuk.
  7. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    I totally agree with Alex. I ve tried a velcro tape with the 150 A Colorfly and it is not stable at all (even if it doesn't fly around) . A good quality two sided tape would be way better than a velcro tape. Thus, in my humble opinion the ordering of the available options would be: 1. Bracket with velcro strap 2. Good quality two sided tape and 3. Velcro tape.:)
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  8. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Talking about ESCs I was always wondering if you have ever tried a high quality ESC - motor combo. The price gap with the standard chinese products, that we usually buy, is huge; but, what about performance and/or durability?
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt mannen! Een strap klinkt inderdaad het veiligst. Dat kan mooi, want ik ga de esc hier plaatsen en daar heb ik al wat aanknopingspunten. Door die ribben is de romp daar ook extra sterk, leek mij ook niet slecht voor deze regelaar:

    [​IMG]

    Het kapje is dicht en er komen nog 2 laagjes 50gr/m2 weefsel overheen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat carbon stripje aan de spiegel is voor de waterkoeling. Daar komen 1 of 2 buisjes aan als spray pickup.

    Ik hoop dit weekend bouwvideo deel 3 te uploaden.

    V.w.b. de motor kwaliteit Dim: Ik denk dat het verschil groter wordt naarmate je de grens gaat opzoeken. Hoge toerentallen en hoge stromen. Neu, Lehner en Hacker zullen denk ik een stukje efficiënter draaien, en dus minder warmte ontwikkelen. Maar die prijzen... dat heb ik niet over voor een beetje fun varen. Daarnaast.. veel harder dan 120km/u kan ik denk ik niet op mijn huidige vaarstek vanwege de grootte. Dus ik houd het voorlopig bij de budget motoren. Wellicht dat ik nog een keer een TP probeer. Die spreken mij wel aan qua prijs kwaliteit.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2022
    Unusual RC, gianni2takt, cadcam en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Wow the hull looks really aggressive Jan. :thumbsup:Good job!
    Have you used putty at the cowl?

    I agree with your view on the quality esc engines. I think that those marginal efficiency gains would be useful at competitions only.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2022
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Thanks Dim . There's no putty on the cowl yet. I used birch ply strips (just cutted from a sheet). When you sand them and you go through the top layer, it will show the second red layer. That's probably what you mean.

    I put the putty on top of the glass. Because after glassing, I normally need some putty anyway
     
    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Voor de YouTubers onder ons Hier is bouwvideo deel III:

     
    gianni2takt, Tamiya1970, cadcam en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Mooi video verslag !
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  14. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Is jouw pickup lang genoeg? Denk dat er heel wat water niet de buis bereikt..
     
    Dim L, Unusual RC en Dirk Jan vinden dit leuk.
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Goede vraag Solex, ik denk het wel. Hij zit een stukje achter de prop en van achteren gezien ook iets rechts uit het midden.
    Ik heb ongeveer dezelfde afstand verhoudingen gebruikt als bij mijn Hydromite. Daar komt een mooi straaltje koelwater uit.
    En mocht het niet werken, dan pas ik het aan. Ik houd het in de gaten, bedankt voor de tip
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Afgaand op wat ik kan zien op de video lijkt pickup wat hoog te zitten. Alsof de propspray er onderdoor gaat. Maar dat zie je inderdaad gauw genoeg als je gaat varen. Wel ontzettend mooie boot, en bouwverslag
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ah nu snap ik hem. Ik dacht dat je de lengte van het carbon stripje bedoelde. Het buisje zit inderdaad wat hoog. Ik zal een iets langer buisje monteren, zodat die wat lager uitkomt
     
    Dim L vindt dit leuk.
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De spiegel wordt steeds voller; de turnfins zitten gemonteerd. Ik heb ze gemaakt van aluminium hoeklijn en 2mm carbon plaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vorm heb ik afgekeken en de lengte is zo gekozen, dat ze bij rechtuit varen het water niet raken.

    De kap / cockpit is ook gelamineerd met 2 lagen 50 grams weefsel en ik heb de motor en regelaar voorzien van stekkers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de trimtabs ook binnen. Het wordt wel wat krap om die te monteren, omdat de roerhouder eigenlijk iets te laag zit. Ik denk dat het nét gaat passen.
     
    cadcam, Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Fantastic work Jan! I love every single part of it.
    The cockpit came out super cool and I will make a copy for the mini monos.;)

    The turn fins are just perfect and you won't believe it but yesterday I also made adjustable turn fins for the Penarib.
    IMG_20221228_070313.jpg

    To be honest I didn't know how to adjust the turn fins in terms of height and angle and I was planning to ask here in the forum.

    So the general rule is that the turn fins should not touch the water when you go straight, right?
     
    Dirk Jan, Unusual RC en cadcam vinden dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    That's a coincidence Dim and your turn fins look good . Did you make them from steel or aluminum?
    I'm also new to turn fins and I don't know about the height- and angle adjustment either. I made the height adjustment in the bracket instead of in the fin.
    Let's experiment with it. I guess the effect is not much..

    I'm thinking about the hatch fixation. I think I will make a latch in the front and maybe use 2 screws in the back. Of course I will still tape it every run.
    With my smaller boats, I just use tape only. But I fear with this bigger and faster boat, the hatch might come off the hull if I don't fasten it more securely.
     
    Dim L vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina