Bouwverslag zelfbouw Kokomo (Alloy Yachts)

• Topicstarter Topicstarter M.axx
  • Startdatum Startdatum
M

M.axx

Guest
Beste modelbouwers,

Vandaag ben ik begonnen met de voorbereidingen voor mijn aller eerste zelfbouw van een zeilschip, de Kokomo namelijk.

Ik heb geen spanten plan van dit schip dus dan moet ik het maar op de 'moeilijke' manier gaan doen. Ik ben namelijk van plan om de romp eerst een een groot stuk (piep)schuim te gaan snijden en vormen, dan deze vervolgens in plakken snijden en deze overnemen op hout (balsa??) zodat ik weet hoe de spanten er moeten komen uitzien. Ik heb al veel foto's en tekeningen van het boven- en zijaanzicht van het schip dus dit kan het vormen van het (piep)schuim iets makkelijker maken.

Over het schip, ze is oorspronkelijk gemaakt door het bedrijf Alloy Yachts. Verder is ze oorspronkelijk wel 51.7m lang en werd ze te water gelaten in Juli 2006.

dekokomoth5.png

Ik heb de maten al uitgerekend van hoe groot mijn schip zal worden;
- Totale hoogte (exclusief kiel): 124 cm
- Breedte: 20 cm
- Lengte: 100 cm
- Mast hoogte 115 cm

Aangezien dit mijn eerste zelfbouw van een zeilschip wordt zal ik zo nu en dan wel wat vragen hebben, en ik hoop dat jullie deze dan kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
M.axx

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al zei ben ik vandaag met de eerste voorbereidingen begonnen, namelijk het uitprinten van de tekeningen en er nog wat kleine aanpassingen aan maken.

Hieronder zie je 2 foto's van de tekeningen, dit zijn alle A4'tjes naast en boven elkaar gelegd maar ze zijn overigens nog niet aan elkaar vastgeplakt. Ik heb ze overigens even op de grond gelegd omdat het niet allemaal tegelijkertijd op de tafel paste voor een foto.

foto001px4.png

foto002dz4.png

Vanaf nu gaat dus het echte werk beginnen, alleen heb ik nu meteen al een vraag. Heeft iemand misschien een tip met wat voor spul ik de romp eerst ga maken voor de spanten zoals ik al uitlegde? Ik zat eerst te denken aan gewoon piepschuim, maar dit lijkt mij niet zo makkelijk te bewerken.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
M.axx

Ik zou inderdaad geen piepschuim gebruiken.
Ik zelf gebruik voor dit soort dingen meestal roofmate van de Praxis, dit is veel fijner van structuur dan normaal piepschuim.

Succes ermee!

Helaas,

Ik heb na veel nadenken toch maar besloten om geen zeiljacht te gaan maken voorlopig, ik wil graag toch eerst beginnen met een motorboot. Misschien dat ik haar later, wellicht na dit project, toch nog eens ga maken.

Toch wil ik die gene bedanken die de moeite hebben genomen op dit topic hebben willen doornemen.

Met vriendelijke groet,
M.axx

Laatst bewerkt door een moderator:
Back