[Bouwverslag] Zelfbouw quadcopter: Quadtricopter

Dag allen,

Ondanks dat ik net mijn tricopter af heb en welke perfect vliegt ben ik alweer bezig met een nieuw projectje. Het bouwen is toch echt leuk/verslavend! Ondertussen vlieg ik rustig door met de tricopter.

Dit wordt een quadcopter welke in eerste instantie gebasseerd zal zijn op de tricopterframes. Hence the name Quadtricopter :)

De bedoeling is om uiteindelijk de setup over te zetten naar een Flip fps frame of een Q9X (of soortgelijk). Vanwege kosten besparing en de extra knutselmogelijkheden wil ik hier niet gelijk mee beginnen maar eerst wat met een houtenframe(s) rommelen.

Onderdelen:

FC: Acro Naze 32
motoren: Sunnysky 980kv
ESC's: Hobby King 30A ESC 3A UBEC
Receiver: FrSky V8FR-II 2.4Ghz 8CH Receiver (HV)

(Motors al besteld want kan niet mis gaan. ESC's gebruik ik ook op m'n tri dus dan is het handig wanneer er 1 kapot gaat etc)

Wat ik nog heb liggen

Transmitter: X9R met frsky telemetry module
Lipo's: 2200mah 3s
props: SF9045
Draadjes: 16awg draden, en servokabels
Stekkertjes: XC60 en bullet connectors
alarm: Voltage beeper
video: GoPro3

ps. Zal waarschijnlijk wel een paar 4s'jes aanschaffen en uiteindelijk graupner cabon probs. Vanwege kosten besparing en puur de frame test nog even niet.

Voorbeeld van het idee. Moet het nog verder uitwerken. Langer/korter etc.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen de volgende onderdelen voor de quad besteld:
- sunnysky 980kv II
- naze32 acro
- HK 30A ubec ESC's

Kreeg een tip dat 16AWG wires misschien een beetje weinig is. Wat is jullie ervaring? (de ESC's zelf hebben ook 16AWG wires)

R/C Calculations

Hiermee kan je de voltagedrop etc berekenen maar was is normaal?

(ben van plan om ook op 4s te gaan vliegen, draadlengte +- iets van 200mm?)

Heb hier nog 2m 16awg liggen dus zit nu te twijfelen of ik 14 moet bestellen of zelfs 12.. Iemand tips?

Kleine update, gister wat geknutseld: Motoren, ESC's en FC binnen. Eerste test-frame gemaakt H-Quad. (op basis van gh5zJQDKOSQ[/media])

Core, sunnysky 980II, ESC (geflashed met simonK in 1 keer allemaal goed), Naze32 acro (gepriegel met solderen pinnetjes, wel leuk!)
full

Bottom-plate met wat gaten voor de koeling van de ESC's
full

Frame in elkaar gelijmd, ondertussen ook met schroeven vastgezet.
full

Volgens nog meer frames, dit is voor nu even het test-frame, zal niet heel crashbestendig zijn :)

Laatst bewerkt door een moderator:
naze 32 lijkt me ook wel gaaf angezien het bijna niets kost en er toch met GPS kan worden gevlogen. Maar is de naze niet lastig in te stellen? heeft de naze ook een RTL functie?

KK2.0 was wel erg gemakkelijk in combi met de tricopter. Zie naze32 als een uitdaging :) Heb geen GPS erbij en ook niet echt naar gekeken dus kan je er niets over vertellen.

Vooral gekocht vanwege de aanbevelingen, prijs/kwaliteit, en uitdaging. Lees ook al een paar weken driftig elk naze32 topic op dit forum aar ga zeker ook wat hulp nodig hebben :)

Zo dit weekend de hubsan X4 binnen om alvast te oefen. Wacht op nog wat kabeltjes en connectors voor de quad en dan kan alles aangesloten worden.

Omdat mijn toekomstige quad een Flip FPV wordt en ze weer leverbaar zijn bij multirotorparts ook maar gelijk het flip frame besteld. Nadeel, moet ik nu eerst mn houten quad afmaken en testen voordat ik de Flip bouw? Hmm tijd en m'n ongeduld zal het uitwijzen :)

Laatst bewerkt:
Back