[Bouwverslag] Zelfbouw tricopter simplecopter

Beste allemaal,

Het zoveelste Tricopter-bouw draadje vrees ik, maar ik heb wat hulp nodig als complete leek in RC-land.

Ik heb de volgende guides door gelezen:

The Tricopter V1 and V1.5 | RC Explorer
The Tricopter V2.5 | RC Explorer
The Tricopter V2.6HV | RC Explorer

Simplecopter build: e6K4NXoq-Qk[/media] The Simple Tricopter from www.simplecopter.com - YouTube

voor het idee tqHwqWaw1o4[/media] tricopter flight

Daarnaast de verschillende draadjes op dit forum over tricopters gelezen en vergelijkingen tussen 9xr/Orange/dxi etc.

Wat opvalt is dat het meestal RC fanaten zijn die aan de slag gaan met een Tricopter die over een aantal standaard aantal onderdelen beschikken zoals de accu's, chargers, receiver en transmitter. Deze worden in alle builds dan ook niet meegenomen. Met deze onderdelen zou ik dan ook graag beginnen.

De volgende onderdelen kan je bij HK vinden en leken mij na een aantal reviews gelezen te hebben de beste(goedkopere) keus:

- Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module) (wat betreft de dx6i etc, allemaal net iets duurder)
- FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Telemetry Module & V8FR-II RX
- Turnigy 9XR Safety Protected 11.1v (3s) 2200mAh 1.5C Transmitter Pack

Alleen kon ik niets vinden over welke oplader(charger) ik moet hebben om de accu's te laden. (merk/winkel etc Help!:confused:)

Nu naar de Tricopter:

Als hart van het beestje is redelijk standaard:
1 x Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board
3 x hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv (voldoende lift voor flips/rolls? simplecopters gebruiken een sterkere motor 1300kv)
3 x Hobby King 20A ESC 3A UBEC (flashen voor snellere response dmv USBasp)
1 x Turnigy 3000mAh 4S 20C Lipo Pack
1 x BMS-385DMAX Digital Servo (Metal Gear) 4.2kg / .15sec / 16.5g
1 x 1 x Slow Fly Electric Prop 9047SF (4 pc)

Kabels
1 x 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
1 x 20CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
1 x XT60 to 3 X 3.5mm bullet Multistar ESC Power Breakout Cable
1 x HXT 4mm to 4 X 3.5mm bullet Multistar ESC Power Breakout Cable

Schroeven en moertjes + lijm etc
1 x PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)
1 x M3x30mm Hex Screw (12pcs/bag) - Turnigy Trailblazer XB and XT 1/5
1 x Hex locknuts M4 10pc
1 x Cable Ties HS2.5x60mm 100pc (Natural White)
1 x Scorpion Lipoly Lock Strap 205mm (Small) x 3
1 x HK-171 Thread Locker & Sealant Medium Strength (Blue)
1 x HobbyKing Super Glue CA (50g / 1.7oz) Medium

Frame: Ga ik zelf in elkaar knutselen.

Is er iets wat ik compleet over het hoofd zie en hebben jullie nog tips voor de:
- Lader (voor zowel de 4s en de 3s in de transmitter)
- Motoren
etc

Hulp wordt erg gewaardeerd. Wat betreft de onderdelen probeer ik zoveel mogelijk via hobbyking (1 pek) te bestellen tenzij er zaken ook direct uit China via e-bay besteld kunnen worden tegen laag tarief :)

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas nog geen reactie. Kan iemand mijn in iedergeval helpen aan een goede "oplader(charger)" voor mijn remote en 2200/ 3000mah accu.

Daarnaast erg aan het twijfelen tussen motoren. Verschil tussen 750kv en 1400kv? (hextronik/sunnysky) simplecopter kan ongelovelijk goed vliegen en gebruikt 1400kv maar zegt dat iets? etc..

Verschil is 650 rotaties per volt..

Lader is persoonlijk. Ik heb onlangs een Icharger 106b aangeschaft. voldoet prima met een omgebouwde pc voeding.

Ik ben van plan iets gelijks te bouwen als de simple copter. Als je net begint moet je echt niet de setup gaan gebruiken die mr. Hallstudio gebruikt.. Dat ding is een beest op 4s met 1400kv motoren.. Te stijve props en je motoren branden door.. Je zou het kunnen proberen op 3s, dan is ie nog te houden waarschijnlijk..

Simpleclone:

Tri_zps94402e15.png

Ik ken de DT750 eigenlijk alleen van toestellen waar hij wordt gebruikt met 3S LiPo batterijen en 10" slowflyer propellers. Het is dan vooral een gemoedelijk vliegende tricopter waar je rustig mee kunt filmen, of kunt leren vliegen. Het is maar net wat je zelf qua vlieggedrag wilt.

Geen idee wat die motoren doen met 4S lipo en 9" slowflyers.

Het aantal kv van een motor zegt iets over het aantal toeren per minuut per volt. Dat betekent niet dat hij sterker is.

1. Hoger Kv is (vaak) een lager koppel
2. Hoger Kv is lagere resolutie. Als de flightcontroller moet corrigeren dan maakt hij bij een motor met een hogere Kv ook grotere stappen. Zeg even dat je 4S Lipo belast nog 16 volt levert. 16 volt x 1300 Kv is 20.800 toeren bij vol gas. Als je flightcontroller 1% corrigeert dan zijn dat meteen ruim 200 toeren.

Gelukkig hebben we tegenwoordig SimonK firmware voor de ESC's beschikbaar waardoor deze zo snel en abrupt kunnen reageren dat we van punt 2 steeds minder last hebben.

Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan.

Ik zou voor een 2200mah accu gaan in combinatie met de 1400kv motoren. Met het KK board begreep ik uit de video dat je ook de gevoeligheid kan instellen. Dat zie je wanneer Hallstudie een looping probeert te maken met standaard (lage) settings. dan lukt bijna niet (veel hoogte verschil voor nodig). (edit: Misschien wel de HP2812-1300KV, goedkoper en veel makkelijker verkrijgbaar dan de sunnysky)

Mijn idee is om voor een hoge toerental te gaan maar een lagere gevoeligheid in te stellen om het zo te leren. Op deze manier kan je altijd proberen wat hoger te gaan. Bij een 750kv ben je misschien beperkt door de lage resolutie? hierdoor kan je hele "soepele" bewegingen maken maar minder vrijheid voor soort van "stunt vliegen"?

De Icharger 106b is inderdaad een neetje lader, misschien nog een beetje prijzig voor mijn totale aanschaf. Zat te denken aan een Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger

Trouwens nog tips voor goede(kope) webwinkels/winkels in nederland voor onderdelen?

Laatst bewerkt:
Kon het niet laten, gisteren alvast de motortjes besteld:
- RCtimer HP2812-1300KV

Volgende vraagstuk, welke accu (battery)?

Na wat ingelezen te hebben over kv's, 3s/4s, propellor grootte, 2200mah/3000mah, max amp/watt, 30A ESC, 16AWG draadjes ben ik letterlijk de draad een beetje kwijt.

Ik zou graag de 8x4 propellors willen gebruiken bij deze motor, kijkend naar het volgende schema

full

Zou dit overeen moeten komen met een 8x6 prop of een 9x4,7 prop? Hier zou je dan kunnen aflezen hoeveel amp ze nodig hebben? bij 11.1v zou dat rond de 18amp zijn.

Met de rekensom:
3s 2200mah C25 accu = max 55amp / 3 (motoren?) = 18,3 amp max per motor?

Dit zou voldoende moeten zijn voor deze (8x6/9x4,7)props. Gezien de 8x4 nog kleiner is zal die op max minder gebruiken denk ik? Klopt dit of beter voor 30C gaan met een max van 22amp per motor?

Nu heb ik alleen de verschillen tussen de 3s/11.1V of de 4s/14.8v niet meegenomen in de berekening. Volt x amps =Watt

Stel dat ik een 4s pak van 14.8 volt dan heb ik om 200Watt te genereren +- 13.5 amp nodig. x 3 = max 40.5 amp voor 3 motoren. 40.3/2.2= 18.4

Dus theoretisch een 4s 2200 C18.4 zou ook kunnen? (dan dus een C20)

Klopt deze redenering of zit ik er compleet naast? :rolleyes:

haha die had ik idd ingevuld, probleem de 2812 1300kv staat er niet tussen. En wanneer ik m custom invul moet ik de maxload weten (dit is meestal het grootste probleem) deze staat niet op de rctimer site. Daar staat trouwens bar weinig over het motortje :)

Let op dat het lijstje gebaseerd is op 3s lipo's. mr. Hallstudio vliegt alle drie de motoren weliswaar op 4s, maar vermeld er ook bij dat je alles flink laat werken op deze manier. Dus 8x4 dd gws props zal goed gaan, maar 8x4,7 slowflyers zullen de zaak bbqen..

Je berekening klopt, maar een volle 4s lipo is 16,8v..
Verder moet de lipo kunnen leveren wat de motoren vragen, maar niet te krap natuurlijk.

Ik heb voor mijn tri 4s 3000mah 40c Zippy's besteld. Die zijn 50 gram zwaarder dan de 4s 2650mah 40c Zippy's die ik voor mn quad heb besteld.

Heb gelezen dat er nog te vliegen was met een 4000mah lipo met fpv gear erbij. Maar dat wordt me te zwaar.

Hmm is dat niet te veel @ burst?

ZIPPY Flightmax 3000mAh 4S1P 40C = 14.8V, 40C Constant / 50C Burst

3x40/3=40amp per motor
3x50/3=50amp per motor @ burst

ESC zijn maar 30A en kunnen de motor dat aan?

(of moet de ESC alleen maar de amps aankunnen die de motor vraagt en maakt het niet uit dat de lipo meer heeft?)

Dat zie je verkeerd.. Voltage heeft sowieso niets met stroom te maken, maar met spanning. Dus een 4s lipo= 4.2v(per cell) x4 = 16,8v als ie vol is.. Nu stroom: 3000mah x 40c = 120A maximaal te vragen aan de lipo... Wat de motoren vragen levert de lipo.. Niet meer.. Het is niet zo dat je lipo's te veel stroom kunnen leveren en daar de zaak van kapot gaat..;)

Zitten deze lipo's over de aangeraden Capaciteit heen? Ja! en dat vind ik helemaal niet erg..

AH kijk zoiets dacht ik al, dan maakt het niet uit als ik maar met een redelijk hoge C zit zodat ik iig de max vraag kan voorzien (30+) :) Nu nog een ander probleem, waar kan je ze halen. Bij HK zijn ze allemaal op BK nog een tip?

Kogel is door de kerk bestelling gedaan, nu wachten. Toch maar een 2350 3s 30C gepakt omdat die in stock was en voldoende moet zijn om te oefenen.

Het is geworden

Via ebay etc:
HP2812-1300KV Brushless Motor
K1BO Propeller pDD Park Flyer PROP 5pcs 8X4 GWS EP8040 P
10 Pairs 3.5mm Gold Bullet Connectors for RC Motor ESC Battery
1PCS USBasp USBISP 3.3V / 5V AVR Programmer USB ATMEGA8 New
Hitec HS-82MG Standard Metal Gear Micro Servo 32082S

Via HK:

Hartje:
9171000073 - Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight C..
3 x F-30A - Hobby King 30A ESC 3A UBEC
DL-Volt-Alarm - On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s..
R2350-30-3 - Rhino 2350mAh 3S1P 30C Lipoly Pack
017000055 - 8045 SF Props 2pc Standard Rotation/2 pc..

Controler etc
JR-Combo - FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Te..
9171000184 - Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Modul.. *This item usually ships within 3 days
9171000183 - Turnigy 9XR Safety Protected 11.1v (3s) ..This item is on backorder*
ACC6 - Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charge..

Draadjes en dergelijk:
WHS-4MM-RED - Turnigy 4mm Heat Shrink Tube - RED (1mtr..
OR021-01006A - Servo Extention Lead 420mm (5pcs/bag)
R16A483-06 - Turnigy Pure-Silicone Wire 16AWG (1mtr) ..
XT60 - Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pai..
B16A483-06 - Turnigy Pure-Silicone Wire 16AWG (1mtr) ..
402000001 - Gyro / Flight Controller Mounting Pad (1..
WH-5MM-BLACK - Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - BLACK (1m..
WHS-5MM-RED - Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - RED
258000011 - 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG ..
HS -160A - Cable Ties HS2.5x60mm 100pc (Natural Whi..
Clevis/11750 Quick link Steel Clevis w/ 2mm Threaded couplers (1Pair)

En nu een jaar wachten op het backorder item :/

Ik zie dat je 8x4 propellers via Ebay besteld en 8x45 propellers via HK?

Verschillende propellers op je Tricopter komt het vlieggedrag niet ten goede.

Reden van 2 props is omdat ik die van ebay niet vertrouw en wil testen omdat ze relatief goedkoop zijn. Als het werkt is het een prima alternatief.

Die van HK had eigenlijk de GWS 8X4R Propellers moeten zijn maar zijn out of stock for some time.

Omdat Hall ook wel andere props gebruikte Gemfan 8x4.5 zie SOxx0glDcvo[/media] Tricopter with sunnysky X1208 1260kv on 3 cell www.simplecopter.com - YouTube

dacht ik dat het wel zou kunnen. Andere tips voor makkelijk te verkrijgen, goedkope props? (die mn motor niet branden :))

Reden van 2 props is omdat ik die van ebay niet vertrouw en wil testen omdat ze relatief goedkoop zijn. Als het werkt is het een prima alternatief.

Die van HK had eigenlijk de GWS 8X4R Propellers moeten zijn maar zijn out of stock for some time.

Omdat Hall ook wel andere props gebruikte Gemfan 8x4.5 zie [URL="
Tricopter with sunnysky X1208 1260kv on 3 cell www.simplecopter.com - YouTube[/URL]

dacht ik dat het wel zou kunnen. Andere tips voor makkelijk te verkrijgen, goedkope props? (die mn motor niet branden :))

Ik zou bij multirotorparts.nl kijken naar de 8x4.5 GemFan props. Verkrijgbaar in het zwart en oranje (helaas niet in het groen, moet ik toch nog weer een bestelling doen by flyduino).

Back