bouwverslagje blastini mini-dlg

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

ik heb gister een kapotte blastervleugel gekregen met als doel om daar een mini van te maken. nu wil ik dat ook gaan doen aangezien bij de aansluiting bij de romp de ligger al helemaal door is. de romp wordt een mimi romp met misschien aangepaste achterkant zodat de vleugel er goed op past. ik heb nu dus al de vleugel en een pookke (skyshark 3p). verder heb ik genoeg balsa en triplex en dat soort spul liggen. ontvanger is onderweg dus als ik weer salaris heb alleen nog servo's bestellen en een accu (1s lipo 200mah). iemand intresse voor een bouwverslagje?

grt robert

Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat je ervan gaat maken. En ja, als hij af is wil ik er ook wel even mee vliegen! (heb al een speciaal aanbod gehad, dit geldt niet voor iedereen!!)

komt helemaal goed raymond!
setup ben ik nog niet helemaal over uit, ik heb namelijk niet een supergroot budget maar eigenlijk wil ik de d47 servo's. anders de GWS pico, daar was theo ook goed te spreken over. even kijken wat de portomomnne toelaat. stuurlijnen worden dyneema voor hoogte en rudder. rolroeren ben ik nog niet helemaal uit. ik heb voor mezelf ook al een deadline gesteld. 14 februari is de eerste wedstrijddag al weer en dan wil ik graag meevliegen in het mini klassement dus een weekje daarvoor invliegen als het goed is. dat zou betekenen dat de mini op vrijdag 6 februari klaar zou moeten zijn. we zullen zien want ik heb nog meer lopende projecten..

Supercool!
Volgens mij ben je dan de 1e die een mini met holle vleugels heeft?
Voor de rolroeren zou ik wel D47's doen ja, op hoogte en richting kan je eventueel besparen omdat eventuele speling er bij single pull uit gaat. Of even flink doorsparen en D47's rondom :D.

hoi sietse. ik wil wel graag d47 servo's maar dan heb ik er voor 80 euro aan servo's in zitten en hoewel het superservo's zijn ga ik denk ik toch voor iets goedkopere. ik mijn blaster en andere mini heb ik op hoogte een HXT500 en daar ben ik meer dan tevreden over. helaas zijn ze wel wat dikker dan de d47. ze centreren wel goed ;)

op het moment zit ik aan deze setup te denken:

accu (1s 240 voor 4 servo's genoeg?)
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 240mAh 20C single cell $2.32

eventueel als ruimte en gewicht over is twee van deze parralel zetten voor langere vliegtijden met de 4 servo's aan boord

rolroerservo's:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Pico Servo w/ Futaba Plug 5.4g/.12sec/.7kg $11.95

hoogte + rudderservo:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49

ik had ook wel de HXT500 in de vleugel willen hebben maar die zijn daarvoor te dik. zou dit een beetje een redelijk "budget"setup zijn?

hierbij dan het eerste deel van het bouwverslag.ik heb de vleugel nog even op de foto gezet in orginele staat zoals hij nu is.

de breuk:
bild1621am6.jpg

deze roerhoorntjes wil ik gaan herbruiken maar dan wel korter (=minder weerstand)
bild1622qf0.jpg

in de voorlijst zit aan een kant wel een lelijke deuk:
bild1623nc4.jpg

die wil ik repareren net zoals raymond al eerder bij het rudder heeft gedaan, dus eruit snijden en daarna een stuk 6mm depron erin lijmen en in profiel schuren. daarna een glasmatje 25grams erover. hier te zien:
bild1629oe5.jpg

de vleugel is van de binnenkant hol dus in het eerste gedeelte moet dat in ieder geval worden opgevuld om de twee delen aan elkaar te kunnen lijmen.
bild1625hj0.jpg

dit is dan de gehele vleugel, de onderkant is rood en de bovenkant geel, dat kleurenschema wil ik ook laten doorlopen in de romp.
bild1624lg7.jpg

bild1626lr2.jpg

de complete vleugel (beide helften) heb ik net even op de weegschaal gehad, daar kwam een gewicht op van 150 gram. voor de mini vleugel hoop ik toch richting de 80 gram te gaan maar dat zal denk ik eerder richting de 100 gaan :?
een totaal gewicht hoop ik te hebben rond de 150 gram of lichter vliegklaar. er komt ook een loodkamer in voor de wat winderigere dagen.

dit is mijn 3e mini die ik ooit heb gebouwd (alleen ervaring met apogee rompjes en vleugels). ik heb al van meerdere kanten gehoord dat de mimi wat makkelijker in elkaar steekt. accu wordt waarschijnlijjk een 4.8 volt 200mah gestript 9 volt blokje van de aldi. daarmee gok ik op ongeveer 2 uur maximaal vliegtijg op 4 servo's.

hoi loet

ooit van jou geweest dus? als de mini klaar is mag je er wel weer een keer mee vliegen hoor als je wilt (jij vliegt toch mode 2). is 150 gram een redelijk streefgewicht?? hoeveel was jouw mini met rolroeren?

hoi loet

ooit van jou geweest dus? als de mini klaar is mag je er wel weer een keer mee vliegen hoor als je wilt (jij vliegt toch mode 2). is 150 gram een redelijk streefgewicht?? hoeveel was jouw mini met rolroeren?

Mijn Mini weegt zonder ballast 185 gram. Lichter moet je misschien niet eens willen. Ik vond nu al dat ik niets weg te gooien had. Het bloed vliegt bijna je vingers uit.
En ik vlieg inderdaad mode 2.

zo heb ik gister ook even staan gooien met die bonsai, maar daar heb je gewoon helemaal niets aan de vingers (82 gram). ik vond de apogee die ik had van 135 gram heerlijk vliegen. ik heb er nu een van 170 gram en dat zie ik toch terug in mijn vliegtijden. ik denk dat ik de blastini zo licht mogelijk maar toch sterk ga bouwen en een grote loodkamer onder het zwaartepunt.

denk dat de blastini idd wel wat gewicht mag hebben ja, met flaps heb je zowieso al meer te vertellen :).

qua gewicht moet je alles in zijn eigen waarde zien hè, die ene met de gebogen vleugel die ik lang geleden gemaakt had, woog minder dan 100 gram (1m span). toch vloog hij echt geweldig met een superdun vleugelprofiel. Tuurlijk alleen met rustig weer.

die pico servootjes ken ik niet, maar als Theo ze goed vond, dan zou ik het doen ja :).
Ik vond persoonlijk de HXT500 een stuk slechter dan de HXT900, maar goed. uiteindelijk heb ik in mijn mini gewoon de 4.3grams dingetjes zitten. Die centeren helemaal bagger, maar zijn wel goedkoop :)

jep de hxt500 willen wel een trillerig zijn als er veel spanning (kracht van roer (dyneema)) op staat maar qua centreren zijn ze wel goed. met de 4.5 grams van bidproduct hoefde ik geeneens een startstand op mijn mini in te stellen omdat het hoogteroer toch elke keer anders stond.

Hey Robert,

die deuk in je voorlijst niet teveel moeite aan besteden. Met een speldje alles weer in model drukken, en vervolgens wat dunne CA ertussen/in druppelen. Super sterk, valt het minste op, en is het lichtst.

Greetz, Aldert

zal ik even proberen en als dat niet lukt alsnog met depron
aan mijn blaster 1 vleugel heb jij daar alle ervaring mee :lol:

iemand een idee hoeveel v-stelling ik in moet bouwen in dit dingetje. bij mijn apogee heb ik twee vleugels, een van 17cm v stelling en de ander heeft 20. die met 20 vliegt het lekkerste.

maar bij deze iets van 7cm? ik moet in ieder geval minder als de 20cm omdat ik nu ook rolroeren heb natuurlijk ;)

ik heb er toch voor gekozen om rondom GWS servo's te gaan gebruiken en op hoogteroer waarschijnlijk een d47 afhankelijk van wat de portomonnee toelaat. ontvanger wordt een corona 4 kanaals en accu een 4 cellen 200mah nimh van een 9 voilt blok. dat is dus mijn voorlopige setup. iemand nog tips hiervoor?

Ik geloof dat ik door zou sparen voor 2xD47 en die op de rolroeren zetten, hoogteroer zo'n GWS gebruiken.

Back