Bouwverslagje Compass Atom 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door I B Aces, 29 apr 2011.

  1. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Het heeft even geduurd maar vandaag lag er bij thuiskomst een verassing op tafel!
    Moest wel 30 euro voor de heren van de douane betalen (had geen brief gehad om een verklaring te geven btw) maar dat mag de pret niet drukken!!!
    Ben zo blij als alleen een klein kind en een helifreak kunnen zijn met hun nieuwe speeltje :D

    Dit wordt mijn eerste 500 en fbl heli dus ben benieuwd!!

    The Box:
    [​IMG]

    [​IMG]

    10th, oh yeah!!
    [​IMG]

    POWER!!:
    [​IMG]

    Pure beauty:
    [​IMG]

    Electronica had ik al een poosje....
    [​IMG]

    En nu bouwen! Wil wel zeggen dat ik het rustig aan ga doen maar who am I kidding?! zal laat worden vanavond. Ga het wel netjes en secuur doen natuurlijk.

    Groeten Iwan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Gefeliciteerd met de mooie heli! Veel plezier deze lange avond, maak je wel fototjes?
     
  3. Djin

    Djin

    Lid geworden:
    23 okt 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Iwan,

    Veel plezier met het bouwen. Je zult geen spijt krijgen van je aankoop. Je hebt me wel eens zien vliegen in Vathorst met mijn Atom. Heli vliegt superstrak en heeft een bak met power. Die power heeft me al menig keer gered van een crasch:rolleyes:. Ben benieuwd hoe flybarless bevalt. Zie je wel weer achter de Ikea.

    PS: Volgens mij heb je voor de 10 tands een zwaardere regelaar nodig dan de standaard 60A regelaar.
     
  4. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    @Djin, je zit (natuurlijk) toch ook op het forum! Je gaat me zeker zien, ik hoop nog dit weekend maar eerder volgend weekend of een keer door de weeks na het eten.

    enne, natuurlijk ff een paar foto's van de voortgang tot nu toe:

    Servo's erin, ik twijfel alleen nog aan de staartservo, zit denk ik verkeerd om maar pas ik morgen aan
    [​IMG]

    Staart in elkaar en erop:
    [​IMG]

    Kop in elkaar en erop, ook hier twijfel ik over iets, nl of ik wel de juiste ball links op de swash heb maar komt morgen:
    [​IMG]


    FF voor het plaatje en wat een plaatje :yes::
    [​IMG]

    De bouw valt mij tot nu toe heel erg mee. Kit is super afgeleverd, een enkel schroefje was niet geloctited en eigenlijk is dit deel van de bouw nog het simpelst.
    Ik heb nog genoeg te doen maar ga toch morgen pas weer verder. Ik moet de esc nog voorzien van connectors en om nu nog te gaan solderen, nee.

    Wat zal ik lekker slapen, denk alleen wel kort ghehe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Zo zondag avond en bijna zo ver voor de maiden!!!
    Helaas krijg ik de staartservo niet aan de praat (ff op mn 450 sport aangesloten en dan werkt hij wel... ??)
    De BeastX moet nog afgesteld worden en ik ga dan toch maar een andere staartservo halen, is de Align DS 650 aan te raden?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog een laatste met de 450 sport ervoor....

    [​IMG]

    Groeten Iwan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Djin

    Djin

    Lid geworden:
    23 okt 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er goed uit. Heb de Align DS650 op de staart zitten van mijn Atom en tot nu toe geen problemen. De DS650 wordt ook geleverd bij de 6HV kit dus voor de Atom moet die zeker voldoen. Maar als die servo het doet op je sport dan ligt het denk ik niet aan de servo.
     
  7. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik denk ook niet dat het aan mijn servo ligt.
    Misschien moet ik eerst de BeastX instellen op 760 pulse en daarna pas de servo inpluggen....?
    Morgen weer verder zoeken, ben in ieder geval happy met de rest van de heli :yes:
     
  8. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Iwan,

    proficiat met je nieuwe aanwinst, ziet er super uit. Hier enkele tips :

    op de ATom 500 kan je 2 types van staartservo's gaan gebruiken ofwel een full size of wel een mini-servo. De mini-servo is voorzien om geplaatst te worden op de rechterkant van het frame, net zoals in je foto's. De full size servo is voorzien om aan de linkerkant geplaatst te worden. Met DS 650 zit je zeker goed !!

    Zoals eerder hier gezegd, als je gaat vliegen met de 10T pinion dan kom je er niet met een 60 of 70A ESC, dan moet je overstappen naar een 100A.

    Ik zie dat je de standaard meegeleverde hevels op je servo's gezet hebt. Hier moet je een aanpassing aan gaan doen als je deze gebruikt in combinatie met een BeastX. Om in stap J van de setup van de BeastX de blauwe led te doen branden bij 6° cyclic pitch moet je de balls op de servohoorns op 15 mm plaatsen. Als ik het goed heb zijn de 2 plaatsen op de hevels voorzien op een afstand van 19 en 20 mm. Dit is goed voor de "flybarred" versie van de Atom maar niet voor de FBL-versie in combinatie met de BeastX.

    Indien vragen, just shoot !

    Grtz,
    Dirk
     
  9. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Oh Yeah!!
    Vanmiddag thuis gekomen, gegeten (als een malle) en aan het afstellen begonnen.
    Ik had op de receiver de gain en rudder kanalen omgedraaid waardoor ik in het setup menu niets kon wijzigen :nooo:
    Na ff zoeken hersteld en toen kon het beginnen.

    Heb op de hevels nieuwe gaatjes geboord op 15mm en het menu en alle instellingen doorgelopen. Had het al vaker gelezen maar dat is echt een eitje! alleen bij stap G en J moest ik even wat handmatig bijstellen.

    Ik kon het niet laten natuurlijk dus bij ons achter naar een veldje gelopen.
    Alles vier keer gechecked en begonnen met optoeren.
    Ging eigenlijk vrij soepeltjes en toen zonder problemen misschien maar 10 seconden gehooverd op een hoogte van max 1m.
    Dat vond ik voor vandaag alweer meer dan voldoende :yes:

    Van de week maar eens naar een echt veld en gaan spelen met de gain en alle andere instellingen.

    Dat wordt lekker slapen straks!!
     
  10. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Leuk te horen dat je heli reeds vliegt ! Veel plezier ermee :)

    grtz,
    Dirk
     
  11. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Vanavond moest het er natuurlijk van komen, de echte maiden....
    Na het eten naar het veld gereden en toevallig was Djin daar ook met zijn Atom fb.
    Na ff babbelen de lipo erop gedaan, gain van de tail in de zender op 32 gezet en gaaaaannnn! Nou ja, er stond een behoorlijk windje en we waren beiden benieuwd hoe hij zich zou houden.
    Zowaar zonder enige problemen hooveren!!! Even de staart gechecked op draai snelheid en het viel mij allemaal reuze mee.
    Met de wind kon ik de sticks zowaar gewoon ff loslaten zonder dat de heli eigenlijk ook maar een krimp gaf :yes:
    Natuurlijk was ik de timer vergeten dus waarschijnlijk na 4 min. weer landen.
    Ondertussen was mijn broer ook komen kijken en we stonden even wat na te babbelen, Djin liet mijn broer zijn Atom zien en hoe die zich hield in de wind. FBL heeft duidelijk voordelen tov FB. Niet dat de heli last had van de wind maar je kon duidelijk zien dat Djin veel meer moest sturen om de heli op zijn plek te houden.

    Dat was het goede nieuws.......
    Omdat ik het vermoeden had dat er nog wel sap in de lipo zat ben ik nog een keer gegaan. Voelde gelijk al wat minder aan en toen de heli niet wilde stijgen had ik eigenlijk het vermoeden dat de sap toch echt op was of in ieder geval op begon te raken.....Landen en bij het uitdraaien ineens een flinke wobbel.
    Bij het nakijken zag ik als eerst dat de main gear pulley aan de bovenkant eraan was :( Bij verdere inspectie was ook de bearing uit het bovenste block gekomen :confused:
    Al snel kwamen we er achter dat de pitch servo vast zat in een onmogelijke hoek waardoor (waarschijnlijk) de aileron servo te ver naar beneden gedrukt werd en dus op de main gear pulley was gaan schuren....
    BALEN!!! gelukkig had ik de gebruikte lipo erin gedaan anders was ik waarschijnlijk een beetje rond gaan vliegen en was de schade groter geweest, geluk bij ongeluk...??
    Ik had de 450 sport ook nog bij me en om toch nog wat vliegtijd te hebben ben ik uit ellende daar maar mee verder gegaan, wat behoorlijk uitdagend was met de wind.
    Eenmaal thuis gekomen natuurlijk gelijk aan de slag met achterhalen wat er allemaal vervangen moest worden.
    Main gear pulley, had ik liggen
    ik was even bang dat de pitch servo het begeven had maar (gelukkig) het bleken de gears te zijn die niet helemaal gestript waren maar wel zodanig beschadigd dat er geen beweging meer in te krijgen was.
    Ook de gears had ik liggen.
    Sinds 21:00u t/m 15 min. geleden aan het herstellen, opbouwen en opnieuw afstellen geweest. Ik heb de servo hevels die bij de kit kwamen eraf gehaald (hevel leek ook aan te lopen op de servo zelf) en de hevels die bij de servo's kwamen erop gezet.

    Morgen maar weer eens proberen...het zal trouwens wel heel hard moeten waaien wil ik nu de heli's aan de grond laten staan.
     
  12. Patrick LS-4wl

    Patrick LS-4wl

    Lid geworden:
    26 mei 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Iwan,

    Eindelijk binnen dus. Is zo te zien idd laat geworden.
    Ik ben benieuwd hoe ie vliegt, zal het hem van het weekend waarschijnlijk wel zie vliegen op ons veldje :) Succes.

    Patrick
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2011
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dus je vind dat je atom fbl echt zoveel minder last heeft van de wind tov 450 sport flybar?

    De blade mcp x is m'n eerste FBL heli en hoewel die maar 45gram is kan ik 'm met een 3 tot 4 bft nog vliegen, vlagerig naar een 5 gaat zelfs nog maar komt ie bijna niet tegenin, kan hooguit wat cirquitjes vliegen en het landen valt niet mee.
    Ik vind het ook wel apart dat je 'm zo op de grond bijvoorbeeld op 1 skid kan zetten en als de wind niet al te vlagerig is kan ik 'm tegen de wind in in een hover zetten en zo iets van 3 a 10 seconden de sticks los laten tot ie teveel van hoogte veranderd of wat wegdrijft.
    Met andere FBL heli's heb ik geen ervaring, maar het lijkt er op dat het je wel een hoop 'werk' uit handen neemt en een groot verschil te maken in de wind.

    Ik vind het in ieder geval een mooie heli, heb al vaker positieve berichten over gelezen en het is eens wat anders dan een t-rex. Misschien een nadeel ivm aanschaf onderdelen, minder winkels die het in het assortiment hebben tov Align.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2011
  14. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    @ChrisDV:
    Het last hebben van de wind heeft volgens mij meer met het formaat te maken. Het verbaasd mij trouwens dat de mcpX bij dat soort wind nog te houden is :cool:
    Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik tot gister de 450 liet staan als er naar mijn gevoel te veel wind stond. Ik weet nu dat het )tot bepaalde hoogte natuurlijk) prima te doen is. Ik doe/kan nog geen 3d maar wat ik kan heb ik met (veel) wind nog niet geprobeerd. Dit ga ik voortaan wel proberen, ook met de 450.
    De 450 blijft alleen niet zo strak hangen als de Atom. Wat jij ook al zei over de mcpX, geen hoogte verlies en zelfs met wind kun je de stick gerust even loslaten zonder dat de heli gelijk 10m verderop vliegt/in een boom hangt/chicken dance op de grond doet enz. ;)

    Wat onderdelen betreft, volgens mij is er een zaak in nl. die ook onderdelen verkoopt. Heb ik nog geen ervaringen mee maar verwacht geen grote problemen hiermee. Vanuit het buitenland ben ik erg te spreken over de snelheid waarmee het bezorgd wordt. Behalve met de kit waren de alvast bestelde reserve onderdelen binnen een week in huis :yes:

    Vanavond ga ik het weer proberen en heb goede hoop dat ik eindelijk de 2 lipo's die ik heb ook echt leeg kan vliegen :D
     
  15. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    YIHAAAA :D

    Vandaag dan gelukt wat gister niet wilde.
    2 lipo's leeg en wat gaat deze heli heerlijk door de lucht!!
    super stabiel, fastforward, pirouettes en bij de 2e lipo kon ik het niet laten om een flip te doen, het werden er wat meer en dat gaat echt lekker.
    Ik had na de verhalen van anderen gelezen te hebben verwacht dat het te snel zou gaan maar dat viel mij reuze mee. Mag misschien nog wel ietsje sneller.
    Nog even een paar 8jes kunnen maken en dan merk ik dat de staart iets te snel omgaat waardoor je eigenlijk geen nette bocht maakt maar, nou ja noem het maar driftend de bocht door gaat.
    Er valt nog wel wat af te stellen maar ik ga eerst (hopelijk) zoveel mogelijk vlieg uren maken om dit beest te temmen.
    Nu ff een paar keer de lipo's "invliegen" zodat ik hopelijk volgende week weer verder kan met het oefenen van stall turns, flips, rolls enz. enz.

    Groeten
     
  16. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Filmpje!!

    Vandaag 2x wezen vliegen.
    Vanavond was er dan eindelijk iemand bij die het even kon filmen.
    De qualiteit is niet super (het vliegen ook nog niet maar meer kan/durf ik nog niet)

    Vandaag trouwens nog wel een probleempje gehad.....
    Ik had de belt behoorlijk losjes gezet maar daardoor is deze gedraaid en uit de pulley geschoten :confused: Resultaat wasbehoorlijk wat rubberdeeltjes over, door en tussen de heli. Gelukkig gewoon kunnen landen. Verder geen schade, schoonmaken, voor de zekerheid een nieuwe belt erop en gaan!

    Wi9jBez7wUQ[/media] - Compass Atom 500 FBL
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Leuk video Iwan,

    de Atom verdraagt een redelijke losse belt, zoals alle Compass heli's trouwens, maar als je die "te" los zet dan krijg je natuurlijk voor wat jij hebt gehad. Vliegt lekker zo te zien.

    Grtz,
    Dirk
     
  18. Djin

    Djin

    Lid geworden:
    23 okt 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi filmpje Iwan. Zie dat je de Atom al aardig onder controle hebt. Doordat die meer stabiliteit en power heeft dan een standaard 450 is het vind ik ook veel makkelijker vliegen. Als het weer het toelaat dit weekend dan ben ik ook weer van de partij:p
     
  19. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    @Djin:
    Hij is zeker makkelijker te besturen maar ook met de 450 gaat het ineens een stuk beter :D
    Zal misschien ook wel te maken hebben met minder angst om te crashen omdat ik er toch nog 1 heb.....

    Gister hebben we, Patrick en ik, filmpjes gemaakt met camera's op de heli's :cool:
    Op die van Patrick zie je de Compass niet zo heel goed of vaak en bij mij trilt het beeld maar voor een 1e keer proberen zeker geslaagd! Van het weekend ga ik eens kijken voor een betere montage van de camera want gister heb ik in 5min. een plekje gezocht en de camera met Ty-reps vast gezet....

    Vanavond weer 2 vluchtjes gemaakt maar de BeastX eerst op Extreme gezet :eek:
    Daar blijft hij voorlopig ook op staan!! Heerlijk zo snel als alles nu reageerd.
    Lipo's zijn "ingevlogen" dus misschien de timing op de regelaar nog iets hoger en knallen!!
     
  20. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort

Deel Deze Pagina