Bouwverslagje Crackerbox

nou een kanaal benzine
een kanaal electro.
en aan de aan drijf as van de benzine.
daar aan maak je een vliegwiel aan voor de electro.

Je wil dus, een benzine motor, electromotor, een 4 kanaalsontvanger, een motorregelaar, vaaraccu, benzinetank etc etc. in één boot duwen? Wordt het een vrachtschip? En enig idee van de kosten die zo'n beetje het dubbele worden? Dan is de werphengel methode om je boot terug te krijgen beter, of gewoon electro gaan varen.

Hier de foto's. Geen van de foto's is trouwens met vol gas genomen ivm met de nog ontbrekende waterkoeling voor de motor. Ook wordt de oranje kap nog wit gespoten.

Mijn crackerbox van 36cm met 6000KV BL motor stuitert redelijk veel. Ik weet dat dit wel een beetje bij een crackerbox hoort. Maar als ik de bovenstaande foto's bekijk lijkt het of jij er minder last van hebt?

Mijn crackerbox van 36cm met 6000KV BL motor stuitert redelijk veel. Ik weet dat dit wel een beetje bij een crackerbox hoort. Maar als ik de bovenstaande foto's bekijk lijkt het of jij er minder last van hebt?

6000 tpv? 8O Dat is enorm veel voor zo'n klein rompje. Op hoeveel cellen vaar je? Stuitert hij ook nadat hij net in planee is gegaan bijvoorbeeld? Ik heb het CG gewoon op 32% dacht ik vanaf de spiegel en de rest gewoon netjes verdeeld en gebouwd. Bij mij stuitert hij alleen op topsnelheid en dan alleen door golfslag. Is de hoek van de as die uit de spiegel komt goed? Daar zit meestal het probleem van de stuiter...

Hoe staat het er voor met je cracker, Mike?

In het kader van niet tevreden zijn met de verf (het reliëf) en de kleur, staat de Crackerbox op t moment op de kade voor restauratie. Ook de binnenkant wordt geschuurd. De nieuwe kleur wordt gewoon maagdelijk wit met hier en daar een lijntje.

Door de lichtinval lijkt het wit wat grijzig, maar het is echt wit ;)

ik ga de vrijdag mee beginen of woensdag.
dus ik heb nog geen foto's. ik wil hem namelijk op de club bouwen.
en die club is niet in de vakantie open. en als het goed is gaat die woensdag weer open.:o

De tekeningen komen hier vandaan: Crackerbox Running Pics . Achter foto 1 en 2 staan de tekeningen.

Hoi Maurits,

Mooie crackerbox heb je gemaakt.
Ik heb even een vraag over de tekeningen.
Ik heb vorig jaar al eens bij een copy shop de zelfde tekeningen op A1 formaat af laten drukken, maar als je bijv. de zijpanelen hebt verspringt de lijn een beetje hoe heb jij dit opgelost?

Ik heb vandaag 3mm multiplex gehaald en wilde beginnen met uitzagen en dergelijke, maar hoe kun je dit het beste zagen?
Met een figuurzaag of decopeerzaag ofzo?

En dan heb ik nog 1 vraag wat is de beste manier om de schroefas uit de boot te laten komen zoals het op de tekening staat onder de boot of net als jij uit de spiegel van de boot?

Mijn crackerbox word ongeveer 90cm tot 100cm en wil met een wat zwaardere nitro moter of iets van een bosmaaier motor (ongeveer 15 cc) gaan varen.

Dit is mijn project voor de wintermaanden.

Groeten Erwin

De lijnen heb ik gewoon netjes doorgetrokken totdat het een mooie boog of rechte lijn is o.i.d en dat bij alle delen hetzelfde doen. 3 mm multiplex, is dat niet wat dik en zwaar? Decoupeerzaag is dan wel makkelijk inderaad. Neem anders is een kijkje op deze site: Crackerboxbuilding Daar staat het bouwverslag van de persoon van de tekeningen (Pete, mede-eigenaar van 2brothersrc te Bussum).

Voor dat formaat crackerbox zou een flexas met strut zoals op de tekeningen het mooiste zijn.

nou maurits.
ik maak hem van balsa. en ik wil denk ik volgende week.
of de er foto's op gaan zeten. in de mijne komt 2.5 cc.
en word 70cm lang.

Back