Bouwverslagje Crackerbox

De boot staat klaar om gespoten te worden en daarna verder afgewerkt te worden (as erin lijmen, roer weer monteren), maar ik zit op het moment vlak voor m'n examens en heb redelijk weinig tijd. Daarnaast kan ik voorlopig niet op m'n bouwkamer want er wordt nieuwe vloerbedekking gelegd ;)

Zo, toch nog even tijd gehad om hem te spuiten. De zijkanten zijn niet helemaal mooi strak (door het lamineren, op de foto is het niet duidelijk te zien), maar voor de tijd die ik erin heb gestopt zijn ze aardig gelukt. Ik heb besloten er een borstelloze setup in te leggen dat ragt net wat leuker ;)

Erg mooie boot! Weet je misschien hoe dik dat vliegtuig triplex is? En kan je dat bij de bouwmarkt kopen? Ik vanplan om dezelfde te bouwen maar dan wat kleiner.

hey,

leuke boot, maar ik had een vraag want jij werkt niet met epoxy als buitenkant, hoezo heb je hier niet voor gekozen?

gr Vincent

Erg mooie boot! Weet je misschien hoe dik dat vliegtuig triplex is? En kan je dat bij de bouwmarkt kopen? Ik vanplan om dezelfde te bouwen maar dan wat kleiner.

Sorry, waar je het kan kopen weet ik niet. Ik heb het van een bouwbedrijf die het gebruikte als opvul rollen o.i.d en dus veel overhadden. Misschien heeft iemand anders hier een idee van. Het was 1MM of 1,5mm dik, ik zal het straks even voor de zekerheid nameten. Ik heb het alleen gebruikt als beplating en niet voor de spanten.

hey,

leuke boot, maar ik had een vraag want jij werkt niet met epoxy als buitenkant, hoezo heb je hier niet voor gekozen?

gr Vincent

Ik heb wel gewerkt met epoxy met een 25 grams glasmat. Ik heb hier de zijkanten en de bovenkant van de romp mee bedekt. De bodem is van vliegtuigtriplex en dat is van zichzelf al niet kapot te krijgen ;)

Berkentriplex is te halen bij een houthandel, maar niet bij elke bouwmarkt. Deze hebben vaak minimaal 3mm of 3.6mm. Neem in ieder geval geen meranti hout als ze geen berken hebben, dat is niet fijn hout om mee te bouwen...
Hier in de buurt hadden ze het bij de Hubo te koop per plaat. Deze waren iets van 130x65. 2mm koste 28 euro en de 1mm 32 euro (ongeveer!)

De spanten zou je kunnen maken van balsa en de beplating van een crackertje van 1mm berken. Heb zelf daar ook 2 rompen uit gebouwd, maar dan met 2mm berken spanten

De romp bekleden met in ieder geval een 25 grams matje om de naden wat meer te verstevigen. Hout zal altijd meer werken dan een epoxy romp, maar zo verkom je dat je romp snel kapot gaat

ja hoor, 3mm triplex gebruikte ik eerst ook altijd om rompen mee te bouwen. Deze waren echter wel 70 en 85cm lang.
De spanten kan je er goed uit maken in ieder geval, voor de beplating moet je even de houtnerf in de gaten houden, dan kan je het triplex makkelijker buigen als je met de nerf mee buigt
Een crackerbox heeft niet heel grote bochten, dus met 3mm zal het goed te doen zijn

succes met bouwen!

Oke bedankt! Ik heb een paar platen voor 50 cent uit die afvalbak kunnen kopen daar. De mijne word trouwens 36cm lang i.v.m. de kleine brushless motor die ik nog heb liggen. Hoe zou ik daar trouwens waterkoeling voor kunnen maken?

Ik ben gister begonnen met het uitzagen van de spanten. Steeds als ik aan het zagen ben breekt het hout. En triplex is toch 3 lagen hout? Ik heb maar 2 lagen hout, de medewerker bij de praxis zij dat het triplex was :S

Zo, ik heb een brute set binnen. Een Hype 4004 tpv motor op een Kokam 3300MHA 2S 30C accu met 40A regelaar met waterkoeling. Gaat draaien op een hydro prop omdat de prop maar 3/4 onder water zit. Waarschijnlijk is eind dit weekend de proefvaart dus ik ben benieuwd :) Er zit een 31MM prop onder...

Net de 'maiden' gedaan. Vaart mooi :) De motor werkt uitstekend alleen wordt hij met de 31mm toch wel meer dan handwarm. Daar komt dus nog waterkoeling op. De 40A regelaar was al watergekoeld en die werd net lauw. Prima dus. Er stonden echter wel een paar drubbels in, dit zal wel ergens langs naar binnen kruipen maar dat is zo opgelost.

@Mike.
De schroef werkt tot nu toe nog prima. Ik had ook niet anders verwacht ervan. Het is er een van Graupner en kost geloof ik iets van €4,95. Niet veel dus. Gekocht bij 2brothersrc in Bussum.

en hoe lang is jou boot.
de mijne wordt 70cm.
en daar in komt een 2.5cc carson.
en warschijnlijk ook nog een licht elektro in voor de achter uit.
en voor als die uit valt en even nementen en ezt

en hoe lang is jou boot.
de mijne wordt 70cm.
en daar in komt een 2.5cc carson.
en warschijnlijk ook nog een licht elektro in voor de achter uit.
en voor als die uit valt en even nementen en ezt

Mijn crackertje is 55cm. Een electromotor voor achteruit, en om hem naar de kant te varen? Duur grapje. Hoe wil je trouwens overschakelen op de electromotor met één afstandsbediening en dan los van elkaar? Ik zeg, gelijk BL:twisted:

Prachtige boot!
Ik zou er zelf ook wel een willen,;)

Dankje ;)

nou een kanaal benzine
een kanaal electro.
en aan de aan drijf as van de benzine.
daar aan maak je een vliegwiel aan voor de electro.

Back