Bouwverslagje CYCLUS hellingzwever

prop-er

Forum veteraan
Nadat ik vorig jaar mijn Discus CS verspeelde op de Arnsberg in DLD, bleef ik met een gat in de modelverzameling zitten. Berrie had toch wel enigszins medelijden met me, en boodt me een set Youngmastervleugels aan plus een prachtig GFK rompje met carbon staartboom, in ruil voor een bouwdraadje op ons forum. Geen slechte deal, als je het mij vraagt. (Berrie, je bent een topper!)

Omdat dit toestel eigenlijk uit gerecyclede onderdelen bestaat, heb ik het model de naam "Cyclus" gegeven. (kringloop)

Volgens mij komen de vleugels bij Eric vandaan, die zijn Graupner Youngmaster ooit hard in een hellingwand vloog, waardoor de romp versplinterde.

Ik had in eerste instantie een nieuwe Youngmaster romp besteld, daar deze bij een online shop, en op de Graupner site als "lagernd" aangegeven stond. Na enige tijd bleek dit niet te kloppen, en ik heb na lang wachten m'n geld terug gekregen.

Ik weet even niet meer of de rode romp ook bij Eric vandaan kwam. Afkomst van dit rompje weet ik ook niet, al zou het heel goed zelfbouw kunnen zijn. Afgezien van wat kleine schoonheidsfoutjes, is dit echt een prachtrompje.

DSCN4804.jpg

De gaatjes op de naad heb ik nu met plamuur gevuld. Rompje krijgt een andere kleur.

De vleugels passen zo niet op de romp. Ik had de keus om de vleugels op de romp te zetten, en de ruimte tussen romp en vleugel op te vullen met epoxy, of het maken van een compleet nieuw vleugelmiddendeel. Ik heb voor de laatste optie gekozen. (toestel sneller op te bouwen op de helling)

Ik heb eerst onderzoek gedaan welk profiel gebruikt is voor de vleugels van de Youngmaster. Dit bleek de HQW 8/5 te zijn. Deze heb ik met de juiste koorde geëxporteerd naar DXF met behulp van Profilli. Vervolgens in Rhino snijmallen van getekend, en afgedrukt. Uit 4mm MDF heb ik met behulp van de figuurzaagmachine de snijmallen gezaagd.

DSCN4789.jpg

DSCN4797.jpg

DSCN4801.jpg

Ik heb vier keer het profiel uit 4mm berkentriplex gezaagd, en nadat ik de gaten voor de vleugelverbinderbuis in de triplex profielen had geboord, deze met het schuim verlijmd.

DSCN4803.jpg

Nadat de vleugelverbinderbuis (alu Ø10 inwendig) op zijn plaats zat, heb ik de ruimte rondom de buis van schuim ontdaan, en dit met een mengsel van 25gr epoxy en 10 gr glass bubbles volgegoten. Ook de plek waar straks de twee gaten voor de vleugelbouten richting romp gaan, zijn massief epoxy.

DSCN4805.jpg

DSCN4806.jpg

De vleugelverbinder is een RVS rondstaf 10mm.

Ik heb twee MPX stekkertjes met epoxy aan de zijprofielen verlijmd. Elke servo heeft zijn eigen drie stekkerverbindingen. Ik heb zes MC-1000 servo's bij Lindinger gekocht. Dit blijken uitstekende servo's te zijn. De eerste testen zijn zeer positief. Snel, krachtig en uiterst precies.

Het middendeel is nu zo'n beetje klaar om van glas te worden voorzien, en een nachtje in de zak door te brengen.

DSCN4810.jpg

DSCN4812.jpg

Het folie op de vleugels is verouderd. Ik ga de styro/abachi vleugels helemaal kaal maken, iets opschuren en blank lakken. De tippen zullen wel een decoratie krijgen, om de herkenbaarheid in de lucht te verbeteren. De flaps zijn nu bovenaan aangeslagen, waardoor de uitslag naar onderen beperkt is. Dit moet worden veranderd. Ik ga voor de volle 90° uitslag, en een zo klein mogelijke spleet.

Ik wilde eerst een V-staartje op de staartboom, maar omdat de aanwezige aansturing uitgelegd is voor een full flying stab, ga ik toch maar voor een kruisstaartje.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Rompje komt niet bij mij vandaan, alleen de vleugeltjes.
En zo te zien ga jij van die vleugeltje een hoop plezier beleven.

Eric

Ik weet even niet meer of de rode romp ook bij Eric vandaan kwam. Afkomst van dit rompje weet ik ook niet, al zou het heel goed zelfbouw kunnen zijn. Afgezien van wat kleine schoonheidsfoutjes, is dit echt een prachtrompje.

Leuk dat het dan begonnen is. Ga je het redden om deze vliegklaar te hebben voor de WaKu vakantie?

De romp heb ik gekregen van Hans toen hij zijn vloot aan het uitdunnen was voor zijn emigratie naar Zuid Afrika. Ik geef dus alleen maar door wat ik ook al gekregen heb.

Ook de plek waar straks de twee gaten voor de vleugelbouten richting romp gaan, zijn massief epoxy.

Mmmm. Epoxy is hardstikke bros. Mij lijkt het beter om in zo'n geval gewoon een stuk hout waarin beide vleugelbouten kunnen in het schuim te begraven.

De vleugelverbinder is een RVS rondstaf 10mm.

RVS heeft maar een lage rekgrens. Zo rond de 240N/mm^2. Wordt het daarboven belast dan vervormt het blijvend. Beter is een verenstalen pen. Die rekgrens ligt veel hoger.

Het streven blijft om dit toestel begin mei vliegend te hebben. Wordt nog even flink doorwerken. Ik was trouwens al wat langer bezig, hoor. Maar had nog even niet de tijd gevonden dit draadje te openen.

Voorlopig moet de RVS staf het maar even doen. 10mm vervorm je niet zomaar. Maar ik zal de volgende keer dat ik bij een LHS ben een verenstaal pen meenemen.

Het idee is om het gat in de epoxy iets groter te boren, en van een alu buis te voorzien. Zo wordt de drukkracht van de bout netjes naar de romp overgebracht.

Waar ik eigenlijk niet aan gedacht heb, is het toevoegen van gesnipperd glas. Dat had het geheel allicht wat minder bros gemaakt.

Vincent

Vleugel middendeel in de zak:

DSCN4823.jpg

En, altijd spannend, een dag later weer uit de zak:

DSCN4826.jpg

DSCN4827.jpg

Leading edge is nog niet netjes, maar wel goed te krijgen. Ik had platen depron over de mylars gedaan, om mijn zak te beschermen tegen de scherpe punten van het Mylar. Maar het blijkt dat ik die platen rond de neus iets terug moet halen.

Verder heb ik de mylars eerst van PVA voorzien met een sponsje, daarna met hetzelfde sponsje witte verf aangebracht.

Vanavond even afwerken.

Zak komt overigens van de Blokker, en werkt grandioos. De pomp is volgens mij twee keer aangeslagen in 24 uur.

@Eric: Ik zal goed voor je vleugels zorgen! Ben er erg blij mee.

Vincent

Ik heb vanavond de leading edge van het vleugelmiddendeel netjes gemaakt, en een paar kleine putjes gedicht. Middendeel moet toch nog een laagje verf gespoten krijgen om deze netjes te krijgen.

Ook heb ik weer urenlang zitten bikken op een vleugel, die nu echt helemaal folievrij is verklaard. Man, wat zat dat spul goed vastgeplakt. Het is maar goed dat Abachi zulk knoerdhard hout is, en je dus behoorlijk tekeer kunt gaan met plamuurmessen en dergelijke. Altijd leuk om te weten dat er nog een vleugel wacht...

De planning is om nu de servo's in de vleugel te bevestigen. Zodra dat gereed is wil ik de vleugels gaan afwerken. Ik heb dat nog nooit gedaan bij een Abachi vleugel.

Werkvolgorde:
1. Even grondig schuren, ontvetten (Dasty op een doek) en ontstoffen
2. Drie dunne lagen Glitsa, dagje laten drogen
3. Twee dunne lagen wit spuiten
4. Witte delen afplakken, en lichtblauw spuiten
5. Laatste delen afplakken en donkerblauw spuiten
6. Dunne laag blanke lak

De Glitsa moet dienen als barriere tussen de styro kern en de oplosmiddelrijke hoogglansverf die ik wil gebruiken.

Wie heeft goede tips voor de laatste blanke laklaag? Liefst geen 2K, omdat ik dat mijn verfspuitjes niet aan wil doen. (Of valt het reinigen mee?) Glitsa hoogglans? Jachtlak?

Ook andere tips zijn van harte welkom. Ik kan nu nog alle kanten op.

Gewicht is niet echt een issue bij deze hellingzwever. Moet uiteindelijk toch een windkracht 5 leadship worden.

Vincent

De tussenstand. De kleine zit sinds een paar weken op de kinderopvang, en op de één af andere manier heb ik het idee dat het hele gezin de afgelopen tijd elk griepvirusje voorbij heeft zien komen. Het is slecht bouwen, als je niet fit bent, maar gelukkig lijkt er op dat we het ergste nu hebben gehad.

Vandaag lekker in 't zonnetje gezeten, bouwen aan de cyclus. Romp en neuscone waren al eerder in de autoplamuur gezet, en zijn nu nat geschuurd. Morgen nog even in de spuitplamuur, zodat ik kan zien of het zo strak genoeg is.

Het middendeel is voorzien van twee verzonken gaten voor de verbinding met de romp. Ben weer even zoet geweest met solderen van de kabelboom en stekkers. De MPX contrastekkers zijn in de vleugels gelijmd. Nu alleen de servo's nog monteren. Ik heb ondertussen anderhalve vleugel kaal gekrabt. Nog een helftje te gaan dus. Iets anders wat nog op het programma staat is het aanbrengen van nieuwe scharnieren op de flaps. Ik hik daar een beetje tegenaan, omdat het zo mooi zit nu. Ik ben van plan om per flap drie of vier scharnierpennen in te lijmen. Daarmee moet uitslag naar onderen goed mogelijk zijn. De spleet werk ik daarna wel weer weg.

DSCN4837.jpg

Een overzichtsfoto. Weten we eindelijk waar het over gaat. Het middendeel moet overigens nog op lengte gemaakt worden. Ook is het profiel nog iets te hoog. Weet niet hoe storend ik het vind. Eerst maar eens vliegend krijgen. Reminder voor een volgende keer: snijmallen toch een millimeter in de omtrek kleiner maken.
Er zit een spleet tussen vleugel en middendeel omdat de vleugelpen iets te lang was. Had 'm graag even ingekort, maar op zo'n moment is altijd de accu van mijn Dremeltje op...

De staart wordt een haastklusje. Ik denk dat ik het beste een balsa plank met de hand in vorm kan schuren, en deze voorzien van een glasmatje. Van de week 's avonds even hout halen.

(En ja, die vissenkom moet nodig worden verschoond...)

Prop-er, hoe zit het met de scharnieren? Is dat gelukt?

Zelf ga ik kevlar scharnieren maken in mijn Skopas. Die heeft een schaalvleugel waar de roeren uit los gesneden zijn. Tot nu toe hebben deze gescharniert op plakband. Er zit onwijs veel speling op, vandaar dat ik wat anders wil proberen. Ik moest, toen ik hier over nadacht, aan jouw denken. Is kevlar niet wat voor jouw zwever als scharnier? (eigenlijk het zelfde als die "papier" scharniertjes. Hoe heten die dingen ook al weer?!)

Ik gisteren genoeg kevlar gesopt. Dus als je belangstelling hebt...

Zit je verder op schema?!

De scharnieren zijn goed gelukt, Berrie.

DSCN4838.jpg

DSCN4839.jpg

DSCN4842.jpg

Inbouw van de servo's. Op deze manier zijn altijd goed toegankelijk. Helaas was een volledige "flush" inbouw niet mogelijk doordat de servo's net iets te dik zijn.

Ik heb voor de remkleppen kunststof penscharnieren gebruikt.

DSCN4844.jpg

DSCN4846.jpg

DSCN4848.jpg

DSCN4850.jpg

De maximale uitslag is nu een stuk groter. Enige uitslag naar boven is nog mogelijk.

Op advies van Kalinka leg ik de Cyclus vandaag even naast me neer, en concentreer me even op het vliegwaardig maken van de rest van de vloot. Er moet nog heel veel gebeuren, maar ik heb ook nog veel vrije dagen komende weken. We zullen wel zien.

Ik zal binnenkort weer even contact met je opnemen. Moet nog altijd de Aufwinds terug brengen, en ik wil heel graag een m² kevlar en carbonroving van je overnemen.

Ik heb trouwens de 100m rol 0,35mm Mylar binnen. :thumbsup:

Vincent

Back