prop-er
Forum veteraan
Nadat ik vorig jaar mijn Discus CS verspeelde op de Arnsberg in DLD, bleef ik met een gat in de modelverzameling zitten. Berrie had toch wel enigszins medelijden met me, en boodt me een set Youngmastervleugels aan plus een prachtig GFK rompje met carbon staartboom, in ruil voor een bouwdraadje op ons forum. Geen slechte deal, als je het mij vraagt. (Berrie, je bent een topper!)
Omdat dit toestel eigenlijk uit gerecyclede onderdelen bestaat, heb ik het model de naam "Cyclus" gegeven. (kringloop)
Volgens mij komen de vleugels bij Eric vandaan, die zijn Graupner Youngmaster ooit hard in een hellingwand vloog, waardoor de romp versplinterde.
Ik had in eerste instantie een nieuwe Youngmaster romp besteld, daar deze bij een online shop, en op de Graupner site als "lagernd" aangegeven stond. Na enige tijd bleek dit niet te kloppen, en ik heb na lang wachten m'n geld terug gekregen.
Ik weet even niet meer of de rode romp ook bij Eric vandaan kwam. Afkomst van dit rompje weet ik ook niet, al zou het heel goed zelfbouw kunnen zijn. Afgezien van wat kleine schoonheidsfoutjes, is dit echt een prachtrompje.
De gaatjes op de naad heb ik nu met plamuur gevuld. Rompje krijgt een andere kleur.
De vleugels passen zo niet op de romp. Ik had de keus om de vleugels op de romp te zetten, en de ruimte tussen romp en vleugel op te vullen met epoxy, of het maken van een compleet nieuw vleugelmiddendeel. Ik heb voor de laatste optie gekozen. (toestel sneller op te bouwen op de helling)
Ik heb eerst onderzoek gedaan welk profiel gebruikt is voor de vleugels van de Youngmaster. Dit bleek de HQW 8/5 te zijn. Deze heb ik met de juiste koorde geëxporteerd naar DXF met behulp van Profilli. Vervolgens in Rhino snijmallen van getekend, en afgedrukt. Uit 4mm MDF heb ik met behulp van de figuurzaagmachine de snijmallen gezaagd.
Ik heb vier keer het profiel uit 4mm berkentriplex gezaagd, en nadat ik de gaten voor de vleugelverbinderbuis in de triplex profielen had geboord, deze met het schuim verlijmd.
Nadat de vleugelverbinderbuis (alu Ø10 inwendig) op zijn plaats zat, heb ik de ruimte rondom de buis van schuim ontdaan, en dit met een mengsel van 25gr epoxy en 10 gr glass bubbles volgegoten. Ook de plek waar straks de twee gaten voor de vleugelbouten richting romp gaan, zijn massief epoxy.
De vleugelverbinder is een RVS rondstaf 10mm.
Ik heb twee MPX stekkertjes met epoxy aan de zijprofielen verlijmd. Elke servo heeft zijn eigen drie stekkerverbindingen. Ik heb zes MC-1000 servo's bij Lindinger gekocht. Dit blijken uitstekende servo's te zijn. De eerste testen zijn zeer positief. Snel, krachtig en uiterst precies.
Het middendeel is nu zo'n beetje klaar om van glas te worden voorzien, en een nachtje in de zak door te brengen.
Het folie op de vleugels is verouderd. Ik ga de styro/abachi vleugels helemaal kaal maken, iets opschuren en blank lakken. De tippen zullen wel een decoratie krijgen, om de herkenbaarheid in de lucht te verbeteren. De flaps zijn nu bovenaan aangeslagen, waardoor de uitslag naar onderen beperkt is. Dit moet worden veranderd. Ik ga voor de volle 90° uitslag, en een zo klein mogelijke spleet.
Ik wilde eerst een V-staartje op de staartboom, maar omdat de aanwezige aansturing uitgelegd is voor een full flying stab, ga ik toch maar voor een kruisstaartje.
Wordt vervolgd.
Omdat dit toestel eigenlijk uit gerecyclede onderdelen bestaat, heb ik het model de naam "Cyclus" gegeven. (kringloop)
Volgens mij komen de vleugels bij Eric vandaan, die zijn Graupner Youngmaster ooit hard in een hellingwand vloog, waardoor de romp versplinterde.
Ik had in eerste instantie een nieuwe Youngmaster romp besteld, daar deze bij een online shop, en op de Graupner site als "lagernd" aangegeven stond. Na enige tijd bleek dit niet te kloppen, en ik heb na lang wachten m'n geld terug gekregen.
Ik weet even niet meer of de rode romp ook bij Eric vandaan kwam. Afkomst van dit rompje weet ik ook niet, al zou het heel goed zelfbouw kunnen zijn. Afgezien van wat kleine schoonheidsfoutjes, is dit echt een prachtrompje.

De gaatjes op de naad heb ik nu met plamuur gevuld. Rompje krijgt een andere kleur.
De vleugels passen zo niet op de romp. Ik had de keus om de vleugels op de romp te zetten, en de ruimte tussen romp en vleugel op te vullen met epoxy, of het maken van een compleet nieuw vleugelmiddendeel. Ik heb voor de laatste optie gekozen. (toestel sneller op te bouwen op de helling)
Ik heb eerst onderzoek gedaan welk profiel gebruikt is voor de vleugels van de Youngmaster. Dit bleek de HQW 8/5 te zijn. Deze heb ik met de juiste koorde geëxporteerd naar DXF met behulp van Profilli. Vervolgens in Rhino snijmallen van getekend, en afgedrukt. Uit 4mm MDF heb ik met behulp van de figuurzaagmachine de snijmallen gezaagd.



Ik heb vier keer het profiel uit 4mm berkentriplex gezaagd, en nadat ik de gaten voor de vleugelverbinderbuis in de triplex profielen had geboord, deze met het schuim verlijmd.

Nadat de vleugelverbinderbuis (alu Ø10 inwendig) op zijn plaats zat, heb ik de ruimte rondom de buis van schuim ontdaan, en dit met een mengsel van 25gr epoxy en 10 gr glass bubbles volgegoten. Ook de plek waar straks de twee gaten voor de vleugelbouten richting romp gaan, zijn massief epoxy.


De vleugelverbinder is een RVS rondstaf 10mm.
Ik heb twee MPX stekkertjes met epoxy aan de zijprofielen verlijmd. Elke servo heeft zijn eigen drie stekkerverbindingen. Ik heb zes MC-1000 servo's bij Lindinger gekocht. Dit blijken uitstekende servo's te zijn. De eerste testen zijn zeer positief. Snel, krachtig en uiterst precies.
Het middendeel is nu zo'n beetje klaar om van glas te worden voorzien, en een nachtje in de zak door te brengen.


Het folie op de vleugels is verouderd. Ik ga de styro/abachi vleugels helemaal kaal maken, iets opschuren en blank lakken. De tippen zullen wel een decoratie krijgen, om de herkenbaarheid in de lucht te verbeteren. De flaps zijn nu bovenaan aangeslagen, waardoor de uitslag naar onderen beperkt is. Dit moet worden veranderd. Ik ga voor de volle 90° uitslag, en een zo klein mogelijke spleet.
Ik wilde eerst een V-staartje op de staartboom, maar omdat de aanwezige aansturing uitgelegd is voor een full flying stab, ga ik toch maar voor een kruisstaartje.
Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: