Bouwverslagje IMA Micro Lite Flyer !

Als tiener de nodige zondagen besteed in de indoorlocatie Alphen. Verwonderd was ik van alle kleine modelletjes. De revolutie van het electrovliegen! Ikarus Piccolo's, Lite Flyers, balsa kistjes met "micro" besturing. NiMH, NiCd en motoren met koolborstels.

Daar zag ik ook de de Micro Lite Flyer van Innovative Model Aviation, wow! M'n vader vond zo'n 600 gulden voor zo'n model aan de prijzige kant. Dus dat modelletje bleef een droom.

Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en Willem Bravenboer gecontacteerd. Tot mijn verbazing wilde hij wel kijken wat hij nog had liggen. En ja hoor, de bezorger stond met een kartonnen doosje voor de deur. En nog wel een origineel doosje!

Specificaties:
Spanwijdte 45 cm, koorde 10,5 cm
Lengte 34 cm
Vlieggewicht (origineel) ~ 45 gram
Vleugeloppervlak 4,7 dm^2
Vleugelbelasting ~ 9,6 g/dm^2

Bijlagen

• IMG_9568.jpeg
    IMG_9568.jpeg
    348,7 KB · Weergaven: 141
  • IMG_9569.jpeg
    IMG_9569.jpeg
    290,5 KB · Weergaven: 134
  • IMG_9576.jpeg
    IMG_9576.jpeg
    452,3 KB · Weergaven: 128
  • IMG_9570.jpeg
    IMG_9570.jpeg
    407,9 KB · Weergaven: 129
  • IMG_9571.jpeg
    IMG_9571.jpeg
    273,9 KB · Weergaven: 139
  • IMG_9572.jpeg
    IMG_9572.jpeg
    253,7 KB · Weergaven: 134
  • IMG_9575.jpeg
    IMG_9575.jpeg
    462,5 KB · Weergaven: 124
Ik let teveel op de grammetjes en zal met dit model met moderne besturing totaal geen punt zijn. maar, even een vergelijk..

Originele setup
Vleugeltje met tips, gelijmd 6,9g
Rompje 2,4g
Landingsgestel zonder wieltjes 0,78g
Stabilo's, stuurvlakken 1mm balsa, 3,0g
Vliegtuigje totaal: 13g

Machuchi motortje met vertraging 6,7g
FM ontvanger met regelaartje 2,88g
Actuatoren 2x (niet voorhanden) 3,4g
Actuator/ koolborstelmotor/ actuatoren totaal: 13g

Oude NiCd accu, 4 cellen 50mA zou ongeveer 14 gram zijn. Vliegklaar circa 40g

Moderne setup
Vliegtuigje blijft circa 13g (propje, stuurstangetjes komen er nog bij en depron wieltjes, wat lijm..)

Brushless motortje, ca 5g
2.4gHz ontvanger met regelaar ca 1.7g
Hobbyking micro servo's 2x 3,4g
Besturing totaal: 10,1g

Moderne 1S 250mA lipo 6,9g. Vliegklaar circa 30g

Bijlagen

• IMG_9573.jpeg
    IMG_9573.jpeg
    197,9 KB · Weergaven: 105
  • IMG_9574.jpeg
    IMG_9574.jpeg
    314,4 KB · Weergaven: 113
  • IMG_9577.jpeg
    IMG_9577.jpeg
    444,2 KB · Weergaven: 109
En maar begonnen met de bouw... de handleiding is meer dan voldoende, en de vleugels zijn zodanig voorgesneden dat je alleen maar hoeft de zorgen dat wortels van de vleugels parallel liggen aan elkaar. Een heeeeel klein beetje epoxy mooi egaal uitsmeren, halfuurtje wachten en het zit eigenlijk al super goed vast.

Bijlagen

• IMG_9567.jpeg
    IMG_9567.jpeg
    534,3 KB · Weergaven: 89
Tijd voor de vleugeltipjes. Ook dat spreekt eigenlijk voor zich, mooi uitlijnen bij voor- en achterlijst. Er blijft nog een recht stuk over dat uitsteekt aan de onderkant, dit komt door de mooie welving in de vleugel. Dat snijdt heel strak weg met een breed breekmes dat zich laat leiden door de onderkant van de vleugel.

De handleiding geeft aan de uitsparing te snijden 6x6mm aan de voorlijst, ik ging voor 5x5. Dat klemt mooi op de balsa mast.

Dat gaat snel :beer:

Bijlagen

• IMG_9594.jpeg
    IMG_9594.jpeg
    348 KB · Weergaven: 107
  • IMG_9593.jpeg
    IMG_9593.jpeg
    259,8 KB · Weergaven: 113
  • IMG_9586.jpeg
    IMG_9586.jpeg
    339,2 KB · Weergaven: 108
  • IMG_9595.jpeg
    IMG_9595.jpeg
    326,3 KB · Weergaven: 108
Op naar de staartvlakken. Voorgesneden uit 1mm balsa. Niet veel te vermelden, deed mij een beetje denken aan de balsa vrije vlucht vliegtuigjes van vroeger. Wat huishoudfolie tegen ongewenste lijmverbindingen en wat gewichtjes om de boel op zijn plek te houden.

Onderdeeltjes voorschuren voor de netheid.. En dan medium CA aanbrengen met tandenstokers en om de ruimte te vullen tussen het hoogteroer en het gedeelte voor aerodynamische balans. Het voorwaartse deel van het hoogteroer komt nog uit de tijd van (zwakke) actuatoren. Zo zou in theorie de luchtkracht minimaal zijn en dus de actuator minimaal belast worden. Dit leidde tot een betere bestuurbaarheid. De huidige servo's hebben dit probleem niet, maar het hoort bij het model!

Tape zag ik niet zitten als scharnier. Dat werden "CA-hinges" geknipt in dunne stripjes.

Ik ben nu aanbeland bij het richtingsroer:yes:

Bijlagen

• IMG_9582.jpeg
    IMG_9582.jpeg
    337,2 KB · Weergaven: 101
  • IMG_9587.jpeg
    IMG_9587.jpeg
    488,6 KB · Weergaven: 97
  • IMG_9591.jpeg
    IMG_9591.jpeg
    449 KB · Weergaven: 103
  • IMG_9590.jpeg
    IMG_9590.jpeg
    471,8 KB · Weergaven: 100
  • IMG_9592.jpeg
    IMG_9592.jpeg
    484,8 KB · Weergaven: 101
En door...

Lang geprutst om het richtingsroer gescharnierd te krijgen, en de roerhoorntjes op maat te maken. Voor de hoorntjes heb ik de arm van de servo opgemeten en die afstand + dikte roeren genomen als startpunt voor het uitmeten van het gat voor de stuurstang.

Verticaal stabilo netjes haaks op het horizontale stabilo krijgen ging goed, midden afmeten en met een winkelhaak aftekenen met potlood. Winkelhaak vervolgens op een plek manoeuvreren waar het verticaal stabilo ook exact op de streep ligt. Beetje secondenlijm en je winkelhaak zit netjes verlijmd aan je onderdelen :stout:. Gelukkig brak het mooi los:)

Dat geheel op de romp lijmen was redelijk makkelijk met dezelfde winkelhaak, die had precies de goede afmetingen zodat ik alleen het horizontaal stabilo op het midden van de "romp" hoefde uit te lijnen. Heel klein drupje CA om het provisorisch vast te zetten. Daarna met een dunne CA op tandenstoker langs de randen en klaar.

Tot slot, de vleugels vastlijmen! Hiervoor besloot ik om de handleiding niet volgen en te wachten met het verlijmen van het landingsgestel. Zodoende kon ik los met allerlei hulpmiddelen om de vleugel uit te lijnen, dat werkt wel zo makkelijk.

Nu wachten tot de epoxy gedroogd is:bye:

Bijlagen

• IMG_9596.jpeg
    IMG_9596.jpeg
    483,4 KB · Weergaven: 125
  • IMG_9597.jpeg
    IMG_9597.jpeg
    412,6 KB · Weergaven: 124
  • IMG_9598.jpeg
    IMG_9598.jpeg
    397,8 KB · Weergaven: 131
  • IMG_9599.jpeg
    IMG_9599.jpeg
    352,3 KB · Weergaven: 129
  • IMG_9600.jpeg
    IMG_9600.jpeg
    382,9 KB · Weergaven: 123
  • IMG_9602.jpeg
    IMG_9602.jpeg
    383,2 KB · Weergaven: 130
  • IMG_9603.jpeg
    IMG_9603.jpeg
    263,8 KB · Weergaven: 128
Wat is dit leuk om te zien Dave, en je gaat als een speer! Erg benieuwd hoe hij straks vliegt met je geplande besturing...

Dank voor je reactie Willem! Een modelletje als dit bouwen is enorm leuk voor de afwisseling, juist de vlotte stappen maken het extra leuk.

Ondertussen zit het landingsgestel vast en de R/C componenten met plakband om het zwaartepunt te bepalen. Het lijkt er op dat de brushless motor tegen de kop van het rompje geplaatst moet worden.

Misschien zelfs dat hij dit weekend al vliegt, als het weer het toelaat.

Een impressie van de configuratie, dit geeft grofweg een goede balans met het zwaartepunt op 32mm, zoals in de handleiding.

De servos had ik liever wat meer naar voren, maar dat past niet naar wens.

De 5 grams motor (4500kv) krijgt een motorsteun die op de kop van de neus gelijmd wordt. Ik denk dat een 5” of 125mm propeller meer dan voldoende stuwdruk zal leveren op 1S. Zo’n 40-45g naar mijn ervaring, met 1,6-2A. Ruim binnen de 5A regelaar ingebouwd in de Oversky ontvanger.
De accu wil ik, zoals bedoeld, onder de romp plaatsen en bevestigen met een elastiekje.

Ik denk dat ik vanavond de motorsteun zal lijmen met een simpele CA. Mocht de domping niet goed zijn dan is dat makkelijker te corrigeren (kan ook met pasringen). Servos en ontvanger ga ik waarschijnlijk met UHU POR vastzetten. Staartslede ook nog even monteren, stuurstangen en dan moet het klaar zijn!

Zin in:banana:

Bijlagen

• IMG_9605.jpeg
    IMG_9605.jpeg
    342,3 KB · Weergaven: 129
  • IMG_9606.jpeg
    IMG_9606.jpeg
    279,8 KB · Weergaven: 129
Toch maar besloten een 3D printje te maken. V3 was de juiste, hij klemt heel mooi. Uit de domping van het rompje kon ik opmaken dat deze 5 graden naar beneden is. Normaal geeft 3 graden naar rechts een goedresultaat, dus dat heb ik ingetekend.

Probeerde de STL te uploaden maar dat ging helaas niet..

Bijlagen

• IMG_9632.jpeg
    IMG_9632.jpeg
    213,8 KB · Weergaven: 98
  • IMG_9633.jpeg
    IMG_9633.jpeg
    170,1 KB · Weergaven: 100
  • IMG_9635.jpeg
    IMG_9635.jpeg
    198 KB · Weergaven: 98
  • IMG_9634.jpeg
    IMG_9634.jpeg
    170,9 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
Vreemd dat ik de foto’s horizontaal heb op mijn laptop en telefoon maar dat ze hier geroteerd zijn ??

Laatst bewerkt:
Motortje zit vast, propje uitgeboord oplopend met 0,1mm tot 1,5. En toen zat ‘ie te los. Propje zit vast met UHU-POR. Even zien hoe dat houdt in statische tests.

De Hobbyking 1,7g servo’s zitten mooi op hun plek. Gelukkig zijn ze wit, dat staat mooi bij het vleugeltje.

RX/ESC combo zit vast met Tesa, zo ver als naar voren als de servokabels toelieten.

Ik moet nu een stekker op de motor solderen, maar volgens mij heb ik die niet. De 30 graden Celsius op zolder motiveren ook niet echt…

Bijlagen

• IMG_9638.jpeg
    IMG_9638.jpeg
    288,1 KB · Weergaven: 95
  • IMG_9639.jpeg
    IMG_9639.jpeg
    228,4 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt:
Stekkertje toch maar gesoldeerd, stuurstangen gemaakt, plekje gezocht voor de accu…

Even wegen natuurlijk! Afgerond 31 gram zonder accu. Zeer tevreden!

Op naar de woonkamer… even taxiën. Amper gas en hij schoot er al vandoor. ESC gecalibreerd, zelfde resultaat. Positief denk ik!

In de auto, naar een veldje. Ja hoor, met zo weinig gas als in de woonkamer vliegt hij al rustig rond! Wow! Beetje trimmen, duikvluchtje zonder gas, hij komt sterk uit de duik. Even aanpassen, beetje down. Dat vliegt al beter. Enorm stabiel over knikken.

Toch teveel power, een throttle curve gemaakt die maximaal 50% signaal doorgeeft aan de regelaar bij volgas op de knuppel. Ideaal, voelt ook “goed”. Waarschijnlijk was de originele MLF ook niet overpowered!

Nu al comfort voor een loop en een “roll”. Klein stukje rugvlucht.. maar rustig wandelen achter vliegtuigje aan is ook apart, om dan de stuurbewegingen op de roertjes te zien.

Na ongeveer een kwartiertje vliegen moet de pret stoppen omwille van de lege accu.

Een succes! Dank aan Willem om dit mogelijk te maken!!

Bijlagen

• IMG_9644.jpeg
    IMG_9644.jpeg
    252 KB · Weergaven: 107
  • IMG_9646.jpeg
    IMG_9646.jpeg
    320,7 KB · Weergaven: 95
  • IMG_9648.jpeg
    IMG_9648.jpeg
    597,1 KB · Weergaven: 102
Dat Chinese propje gaf toch teveel trilling, zelfs na uitvoerig balanceren. Heb een Parkzone propje opgeofferd door het schroefdraad op te boren voor dit motortje. Gascurve verwijderd en taxiën gaat al mooi gecontroleerd in de woonkamer. Zin in de volgende vlucht!

Bijlagen

• IMG_9653.jpeg
    IMG_9653.jpeg
    182,1 KB · Weergaven: 92
En even een filmpje natuurlijk!

Wat een ontzettend leuk kistje, heb er al meer dan een uur plezier mee gehad. De 3D-print motorsteun blijft nog steeds zitten, zonder lijm, zonder het balsa stuk te drukken. Toch maar even de moeite nemen een gaatje te boren en te zekeren met een schroefje, voordat het wel fout gaat...

Ik heb dit toestel in 2001. Willem heeft het toen ontworpen voor mijn micro radio besturing de MicroMag.
Toenmaals het kleinste 3 kanaal systeem dat (op beperkte schaal) commercieel verkrijgbaar was. Ik heb in totaal ongeveer 150 systemen over de hele wereld verspreid van verkocht.
De ontvanger produceerde ik op 27, 35, 40 en 41 MHz (alle FM) en had een gewicht van 1.8 gram, de 1.5 A ESC woog 0.5 gram en je had de keuze tussen magneetactuatoren van 0.7 en 1.7 gram. Het geheel werkte op 3 of 4 NiCd cellen van 50 mAh, die 11 resp 14 gram wogen.

De aandrijving was een KR1, een Mabuchi N20 met 4.2:1 vertraging. De propeller een Günther 125x110 vaak dunner geschraapt met een mes.

Mij MicroLite heeft een bestuurbaar neuswiel landings gestel dat aan het richtingsroer is gekoppeld. Ik vloog het met 4 cellen, met een totaal vliegklaar gewicht van 33 gram.
Lichtere modellen met de zelfde apparatuur vloog ik eerst met 3 cellen, en later mat een 1S LiPo van 140 mAh die nog geen 4 gram weegt.
In october 2002 heb ik er mee gevlogen bij een symposium over onbemande vliegtuigen in Toulouse.
Daar vloog ik ook met de DeLite die met totaal 11 gram, veel lichter was oa door de 0.7 gr actuatoren en de Kokam 140 mAh accu die ik net een paar maanden daarvoor in juli 2002 kon krijgen via FMA in de US.

Van beide toestelle zijn op die conferentie een video gemaakt, waarbij alleen de naam van de beide toestellen werd verwisseld.
Eerst de MicroLite met

En hier de 11 gram DeLite.

Wat ontzettend leuk Rick, je reactie! Ik mocht in Alphen een keer met je Delite vliegen. Denk dat ik 12 was. Altijd al een hele mooie herinnering van mij geweest. Dat vloog zo precies, maar vooral dat het mocht, maakte toen veel indruk op mij (jij had wel nog gewoon de zender “om”). Nog maar een keer bedankt ;)

Back