Bouwverslagje micro dlg eigen ontwerp

Je hoeft geen moer in het hout te lijmen. Boor een gat, laat daar flink wat dunne CA in lopen en tap er dan draad in.

Je hoeft geen moer in het hout te lijmen. Boor een gat, laat daar flink wat dunne CA in lopen en tap er dan draad in.

zou inderdaad ook kunnen, heb nu dat in die blokjes, die lijm ik op de pook en dan door de ''hardpoints'' in de vleugel nylon schroefen.

Ow die blokjes zijn voor je vleugel, natuurlijk...
Maar nu haal ik geloof ik jouw en Matthijs' bouwsel door mekaar?

Ow die blokjes zijn voor je vleugel, natuurlijk...
Maar nu haal ik geloof ik jouw en Matthijs' bouwsel door mekaar?

haha we hadden het in dit draadje over de dlg van Matthijs over de vleugel bevestiging,
ik liet mijn nieuwe soort even zien,,

maar verder weer ON-topic! :-) ahah

Net even de vleugel op de romp gelijmt en uitgelijnt. Zit perfect.

Nu ook gelijk even het rompje er op gestoken om een indruk van het vliegtuig te krijgen.

dsc00318iw7.jpg

dsc00319tb6.jpg

Ik ga zometeen de romp verder passend maken en dan de electronica er in. Het wordt ook hard doorwerken want ik wil hem graag zaterdag meenemen naar Garderen.

Het rompje is overegens nu nog doorzichtig blauw maar die ga ik wit spuiten.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit!

Misschien en een tip:
Je hebt de vleugel dubbele V-stelling gegeven. Omdat er bij het lanceren behoorlijke (trek)krachten op de vleugel komen, is het verstandig om de knikken aan de boven en onderzijde te voorzien van strookjes 50gr. (minimaal) glas. Ik kan op de foto niet goed zien of dat er misschien al op zit. Of misschien ben je zowiezo al van plan dit te doen. Maar ik zou het zonde vinden als je zaterdag op het veld staat en na 2 worpen ligt je vleugel al uit elkaar.

Greetz,
Jurgen

hoi jurgen, 50gram heb ik helaas niet maar wel 45 lijkt mij ook te voldoen. Op de kniklijn zit al we aardig wat epoxy en lijkt me al best sterk, maar als het verstandiger is om het toch nog daar te verstevigen doe ik er een strookje 45grams overheen.

he barthezzo of mattiejplane,

kun je uitleggen hoe je die romp hebt gemaakt, of weten jullie misschien een goeie thread?
alvast bedankt!

Jorn, de romp is gemaakt dmv een fles die verwarmt word en daardoor krimpt. omdat we een mal van de romp hadden gemaakt van hout en deze in de fles deden tijdens het verwarmen, kromp de fles in de vorm van de romp. Ik heb dit 2 keer gedaan, dus met twee flessen, een keer de bovenkant en een keer de onderkant. Later deze beide delen uitgeknip en geschuurd zodat ze op elkaar pasde en toen vast gelijmt en volá.
Hier een linkje met foto's en uitleg: Untitled Document ----> cockpit maken
Ook op het forum is er het eea over te vinden dan moet je even de zoekfuntie gebruiken.

Alle electronica zit nu ingebouwd, en de romp past.

dsc00320em1.jpg

dsc00323xk6.jpg

De romp ziet er nu lelijk uit omdat ik m heb geschuurd voor het spuiten. Zoals je ook ziet is hij iets oversized voor het model maarja, alles moest er toch in:D. Opzich niet zo heel erg.
Gewicht zoals hij nu is: 110gram

Wat nog te doen: romp spuiten, romp vastmaken, vleugelsschoen met dynema omwikkelen, vleugel bij de knikken verstevigen. Ik verwacht dat dit niet meer weegt dan 5gram. 115 gram wordt hij dan dus uiteindelijk. Is dit een acceptabel gewicht?

Laatst bewerkt:
Hoe heb je de werpstift versterkt? Als ik er zo naar kijk kan ik niets vinden ter ondersteuning. Of zitten er wat laagjes glas omheen? Zonder versteviging gaat dat geheid uitscheuren namelijk!

Ja, leuk he?! Het zwaarte punt zit eigenlijk precies waar die hoort 1/3 van de LE. Morgen zal ik hem wat gaan gooien (mits de wind iets gaat liggen) en dan zal ik zien of ik wat lood moet toevoegen en heb ook nog een centimeter of drie speling met de lipo.

Hoe heb je de werpstift versterkt? Als ik er zo naar kijk kan ik niets vinden ter ondersteuning. Of zitten er wat laagjes glas omheen? Zonder versteviging gaat dat geheid uitscheuren namelijk!

Dat was meer een idee van bart omdat ik nog niet goed kan gooien en hij wel wilde die er toch graag een werpstift in. Volgens hem hoefde het niet echt verstevigd te worden. Met zijn ofa waar we inmiddels ook al heel veel mee hebben gesmeten zit het op dezelfde manier en gaat het nog steeds goed.
Er zit wel een dun laagje epoxie uitgesmeerd over die plek en het is het dikste punt van de vleugel.

Ik denk dat hij het wel houd hij zit muurvast en nee, ik onderschat niet de krachten die er op komen;).

de nemo heeft geen werpstift dus als hij eruit is tussen drie vingers en gooien.
Ben benieuwd we zullen zaterdag zien en dan zullen we zien wat het mattie profiel ;-) doet.

Ja wel zullen het zien morgen!!
Ik ben hem nu aan het afwerken. Rompje is net wit gespoten, was helaas niet geheel een succes omdat het niet erg mooi dekt. Ik en bart konden het niet laten dus net toch even een vluchtje gedaan op het plaatselijk speelveld, tussen de buien en windstoten door.

Als hij vanavond af is zal ik wat foto's posten.

Nou Matthijs ik vind het een applausje waard :-)
dat ding weegt echt niks

Back