Bouwverslagje Nuri

De laatste maanden dwaalde in men hoofd voor hellingzweven te proberen, ik wil graag eens van natuurs zijn elementen mee profiteren.
Waarom altijd een moterkist, als het ook soms ook zonder gaat :P
dus zo gezegt zo gedaan, eerst had ik het idee voor een planck te herschalen, maar van dat idee stapte ik al vlug af. wegens het te kwetsbaar depron.
nu kwam ik via een link hier van op het forum een Meneer De wolf tegen.
(www.eppshop.nl)
De prijs stond me zeer aan voor de kit. dus heb ik het de dag voor oudjaar nog gaan halen :D 20km van hier valt reuze mee 8) lekker door de sneeuw :lol:
ben een paar dagen gelede begonne aan de kit, dit viel reuze mee.
servo's en ontvanger bijna allemaal in gebouwd moeten alleen nog vast gelijmt worden.
Ik bij verschillende mensen gehoord wel een goede accu zou zijn, de meeste hadden lichte celletjes(200 - 400mah?) Ik heb dan een Nicd 4*500mah packje gekocht. Omdat hier in de buurt geen zaak zit die kleine accus verkopen een normale prijs heb ik de deze gekozen(waren de kleinste dat ze hadden) 75gram :?
ik heb geprobeert het zwaartepunt uit te balanceren maar dat lukte niet met deze accupack, maar ik ga wachte tot dat het toestel helemaal klaar is voor de definitieve plaats voor de accupack. Miss lukt het dan nog wel.
Anders heb ik een pack verkeert gekocht (Zeer dom :oops:)
Hier zijn alvast een paar fototjes
P1050627_25%25.JPG

P1050633_25%25.JPG

P1050628_25%25.JPG

Nu moet ik eerst de covering doen. Maar weet niet wat want ik vind oracover zeer duur voor een beetje plastiek (8.5€/m)
Ik kan ook hem met tape coveren maar dat is wel zwaarder en niet zo mooi. Men zegt dat deze oracovering aan moet brengen, eerst wat houtlijm dan goed laten drogen, dan aanbrengen maar hoe doe je dat daar moet je wss wel Heeeeeeel veel geduld voor hebben voor zonder bellen op te brengen :? moet je dan ook een strijkboutje er overgaan?
Ik heb al een paar maal de handleiding van oracover doorgelezen maar dat is dus voor een houte vleugel. wel iets anders d8 ik .
kan iemand mij helpen?

mooi dingetje :D

Is dit nou echt Epp? Het ziet er een beetje uit als piepschuim, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Als je vleugel zo sterk genoeg is zou ik helemaal geen bespanning/tape gebruiken.
Bovendien heb ik wel eens gehoord dat die piepschuimlaag aerodynamisch verantwoord was. De lucht zou een beetje aan je model blijven plakken...
Mocht je oracover pakken, dan moet je idd met je strijkbout eroverheengaan. Geen houtlijm daaronder doen, daar wordt het veel te zwaar/lelijk van. Dat houtlijm is alleen bij tapescharnieren.

Over het zwaartepunt/accu, als je je accu nu voorin legt, is je neus dan te zwaar of te ligt. Een beetje onduidelijk in jouw verhaal.

Volgens mij gaat dit super hellingzweven :D

Wat veel EPP-vliegers ook doen is het EPP inspuiten met lijm uit de spuitbus, b.v. fotolijm, dit laten drogen totdat het bijna droog is en dan folie er over heen.
Alleen de folie over de EPP gaat wel maar na (kort) verloop van tijd gaat het loslaten van het EPP. Dat heb ik zelf ook al twee keer ( eigenwijs he) meegemaakt. Ik heb die busjes gewoon thuis staan.

De Amerikanen zweren bij de bekende 77-lijm van 3M.
Maar andere lijmen werken ook.

Voor piepschuim kan je de meeste spray-lijmen niet gebruiken doordat de stoffen die er in zitten het schuim aantasten/wegvreten.
Dus als iemand een gewoon piepschuim oppervlak ( of Depron ) zou willen behandelen, eerst de lijm uitproberen op een proefstukje !!!

Hans

EPP insmeren met gemengd 50/50 witte houtlijm/water en dan zelfklevende Oracover toepassen.
Deze combinatie raakt ook na verloop van tijd niet los ;)
Met alle andere combinaties idd slechter ervaringen hier, ook met de spuitlijm van Bison/3M...

Je kan ook alleen de kwetsbare voorlijst van de EPP vleugel beplakken met glasvezeltape (ook eerst houtijm/water toepassen!) en dan de hele vleugel spuiten met een spuitbus, na crashes beetje bijspuiten :D

EPP verdraagt in tegenstelling tot styropor ALLE verfsoorten.

@michiel b
ja volgens mij is dit wel Epp :p
Bwa ik vind dat tape coveren niet zo mooi en het is ook zwaarder dan oracover.

Ik denk toch dat het oracover met 50%houtlijm50%water word
Hopelijk komt dat goed.
ook gewoon coveren in 4delen?
Hebben jullie dan geen veel last van blazen of kan je dat met een strijkbout er uit doen?
Als je eerst gaat bespannen en dan de servo's der in bevestigt, hoe werk je dat dan netjes af? dat zul altijd blijven zien? Niet?

:? eerste poging was geen sucses met het bespannen, ik heb een gewone strijkijzer gebruikt en die was niet in temperatuur te verstellen, daarom smoorde de oracover op :oops: gelukkig geen schade aan de Nuri.
mja dan moet ik eerst even een strijkijzer gaan kopen :s

Om de temperatuur in te stellen, gebruiken sommigen een dimmer. zoals deze voor gloeilampen (wattage bekijken natuurlijk) op die manier heb je een constante temperatuur itt een thermostaat (aan-uit)

hi Airbus
Het oracover is volgens mij niet geschikt voor foam de temperatuur om het te laten krimpen is te hoog daardoor smelt de foam eerder weg dan dat het vast zit probeer het eerst op een stukje afval
Je moet het goedkoopste (solarfilm) krimpfolie hebben dat er te krijgen is we haalde dat bij Q te P maar weet niet of het nog verkrijgbaar is daar even informeren!
groeten en succes jan

Airbus zei:
mja dan moet ik eerst even een strijkijzer gaan kopen :s

Ikzelf heb een zogenaamd Reis-strijkijzertje gekocht: temperatuur verstelbaar. Werkt erg goed

Het is gebeurt :D begin januari zelfs al :P
Wilfred heeft me geholpen waar ik zeer dankbaar voor ben :D
mja nu is er een servo stuk zonder dat die gevlogen heeft :S dus moet hij een klein stukje opgelapt worden :(
Kl..... servo's
maar nu ben ik overal een beetje rond aant kijke voor idd zon strijk ijzertje 8)

P1050641.JPG

Duidelijke kleuren, Ja die servo's die je der in hebt zijn niets waard. Je moet er een klevertje rond doen of ze vallen uit elkaar wanneer je een heveltje wil aftrekken. en dan breken de tandjes ook nog zeer makelijk.Ik heb al 3 vliegers zien breken door dit grut.

Ik ben ook begonnen aan 2 K10 een 90 en een 120cm.

EPP is heel veerkrachtig, echter die zorgt er ook voor dat als je servo kracht moet zetten, de servo begint te "schommelen" in de vleugel.
Hierdoor lijkt het soms dat je neutraal-afstellingen blijven verlopen tijdens een vlucht of na meerdere vluchten. Of het lijkt alsof je meer speling krijgt in je servo.

Wat een hele mooie techniek is om je servo goed vast te zetten in je vleugel is de "servo-putting" methode.

In het kort:
  • maak de ruimte in de vleugel voor je servo iets groter/ruimer (hooguit 1mm !!!)
    neem 2K-epoxy meng hier micro-balloons doorheen
    smeer de zijkanten in de vleugel waar de servo komt goed in
    een klein beetje op de "bodem"
    verpak de servo in een dicht stukje plastic (boterhammenzakje)
    pers dit geheel in het ingesmeerde gat in de vleugel
    laat dit vervolgens goed (=lang) drogen
    Vervolgens haal de servo eruit
    je pulkt het plastic zakje eruit
    nu heb je een pasklare ruimte waar je servo in kunt drukken
    desnoods een dubbelzijdig plakbandje er onder
    of een tape-je erover

Microballoons zijn héél kleine piepschuimbolletjes, hierdoor blijft de massa van de (putting)pasta licht.

Hans

Hans N. zei:
Microballoons zijn héél kleine piepschuimbolletjes, hierdoor blijft de massa van de (putting)pasta licht.

FF Off topic een correctie Hans, Microballoons zijn geen piepschuimbolletjes maar juist hele kleine glasbolletjes. De wanddikte van het glas is heel dun waardoor het gewicht laag blijft (0.4 gram/cc).

Rick

Back