Bouwverslagje TVM Wave vliegboot, winter/club project (7 stuks!)

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 24 nov 2009.

  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bedankt voor het compliment Ton.

    De romp ga ik overigens niet in de folie zetten maar ik ga hem spuiten. (spuitbussen van de Action)
    Romp staat inmiddels in de lamineer epoxy om hem waterdicht te krijgen. Bodem heb ik een 25 grams glasmatje op gelamineerd. Vandaag de romp goed schuren en daarna de eerste laag grondverf erop...

    Ik zit nog wel met het probleem van de setup.

    iemand een idee of deze motor geschikt is voor de Wave?
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro Brushless Outrunner 2408-21

    Groet,
    Theo
     
  2. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    he theo ziet er mooi uit die vleugel
    gaat helemaal goedkomen in september weer een wave erbij:D


    gr.john
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Theo, kan niet echt goed inschatten of het motortje voldoende is
    zag dat de max statische trekkracht iets van 600gr zou zijn met propje 7x5 of zoiets, lijkt mij niet ideaal loopt dan op het max van zijn kunnen.

    De Wave moet dan lichtgewicht gebouwd worden en vooral bij de staart moet je uitkijken voor dat je het weet moet er lood in de neus en dat zal niet de bedoeling zijn.

    Mijn ervaring is dat een apc 9x3.8 perfect werkt mogelijk ook een 8x3.8.

    Heb gisteren nog even wat toeren staan meten met zo'n RBCkits Suppo motortje en een 9x3.8 propje statisch 900 gr trekkracht bij 16 Amp en dat op 3p 2200 Lipo is echt perfect.

    Ton
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hallo Ton,

    Bedankt voor de hulp :thumbsup:

    Welke Suppo motor moet ik dan hebben? (heb je misschien een linkje?) Dan bestel ik er meteen 1 bij RBC. Komt eigenlijk wel goed uit omdat ik nog een aantal 3s 2200 lipo's heb liggen en ook nog ene goede regelaar van 20 amp. Kunnen die mooi in de Wave.

    Groet,
    Theo
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja klopt dat is de motor maar let wel op niet de 10x4 prop nemen daar is geen ruimte voor, je moet de 9x3.8 hebben.
    Heb dat ook al doorgegeven aan RBC om te veranderen.

    Heb trouwens zelf een typhoon op de Wave zitten is ook een perfect motortje maar niet die 10 euro meer waard denk ik zo.

    De Suppo 2217/9 heb ik nu op een nieuw modelletje van RCME tekening de Witmann Tailwind zitten, is iets te zwaar door de 3S 3300ma Lipo (zwaartepunt kwestie) en komt uit op 1300 gram (ontwerper 1600gr) met een 10x4.7 prop 22,2 Amp en statisch trekk 1150 gr vliegt super en motortje moet je zoeken onder de kap.
    Gewoon super wat die kleine rakkers tegenwoordig voor power geven.

    Ton
     
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
  8. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Had ze ook al hierrrrr gedropt, ook maar even hier om het compleet te houden, is immers 1 van de kistjes van dit clubproject :D


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    En we hebben beeld... :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Rob,

    Super man, maar als ik het goed heb is dit toch de tweede die zijn waterdoop heeft gehad.

    Wat denk je volgen er nog meer.

    Ton
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hee Ton,

    Ja, de tweede vanaf het water inderdaad, de Wave van Grad heeft ook al vanaf het water gevlogen, de zwarte met gele vleugel (hier te zien), Grad wil volgende keer mee. Hij is overigens een nieuw watervliegtuig aan het bouwen, Bierev BE-200 van 3.3 meter, kijk maar eens op z'n website :cool:

    Drijven doen ze, dat hebben al meer mensen getest, zie ook post 122, Wave van Wim, die wil volgende keer zeker mee! Moet misschien nog wel wat aan de waterdichtheid van het acculuik doen.

    Verder:
    1. Wim en Grad willen dus graag mee
    2. Sprak Joan zondag, heeft ook nog een vliegklare Wave liggen die nog nooit gevlogen heeft,die moeten wo ook maar een porren.
    3. Jeroen heeft z'n motorgondel uit vleugel gebroken, die moeten we nog aansporen dat te repareren
    4. Robert (die foto's gemaakt heeft) had schade aan romp, gaat 'm ook in orde maken, heeft gisteren alweer laagje G4 erop gezet
    5. Marc had ook schade, geen idee wat daar de status is.
    6. Sander heeft 'm verre van klaar
    7. Mario en Stef zijn begonnen, maar weet niet hoe ver ze zijn (Mario heeft romp volgens mij af)

    Toch een hele lijst, laat de zomer maar komen :)


    PS, hoe groot is waterroer bij jou? Aluminium? Moet er ook nog even 1 maken, miste die echt in het winderige weer afgelopen weekend.
     
  11. Voodoo

    Voodoo

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Boerdonk
    Hee Rob,

    Rompje van de Wave is inderdaad zo ongeveer klaar, net als de drijvertjes, de vleugel bestaat echter nog uit losse ribjes, liggers etcetera.
    Bouwtafel wordt nu echter ingenomen door een ander project, iets groter dan de wave....
    Even kijken wanneer er weer plaats op de bouwtafel is voor de Wave. Misschien even tussendoor als het stabilo voor de Seafury klaar is en voordat ik aan de vleugel begin.
    Kan natuurlijk altijd nog mijn Macchi zijn watervliegdoop geven.

    Mario
     
  12. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi Mario, kan die een dezer dagen ook omhoog. Leuk tussendoortje als je genoeg Seafury gezien hebt. Heb je er al een glasmatje onder zitten?

    Macchi binnenkort ook maar eens uitlaten, goed plan. Over anderhalve week kan dat ook weer na het werk, uurje vliegen aan de waterkant!
     
  13. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    mooi gedaan! super leuk filmpje :D
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Leuk filmpje !!


    Mvg,

    Bart
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    effe een oud topic boven halen. Maar welke Hk motor kan ik op mijn wave zetten. Ik ben eindelijk zo verdat ik er mee kan vliegen en er moet alleen nog een motortje worden besteld. iemand een suggestie.
     
  16. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Kijk hierrrrr even, daar heb je specs. Als je dat als basis pakt moet je wel iets passends kunnen vinden lijkt me :cool:
     
  17. jacqb

    jacqb

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Groningen

Deel Deze Pagina