Vandaag weer een beetje tijd.
In het bovenste afsluitdeksel moet nu een gat gamaakt worden overeenstemmend met de buitenkant v/d lijmmof waar de kleine dome in zit.Het gat komt in het midden van het vlakke gedeelte v/d afsluitdop.
Dan het buisje erin schuiven zodat aan de bovenkant v/d schroefdop juist 15mm uitsteekt v/d lijmmof.Niet de dome maar het rechte gedeelte van het buisje.Dan het buisje fixeren met wat seconden lijm.Na droging de onderkant in het deksel volledig en goed afspuiten met Tec 7.De dag erna kan je het teveel v/h buisje wegzagen met een ijzer zaagje,door de randen van het afsluitdeksel te volgen(onderkant deksel).Dit moet weggezaagd worden omdat het anders moeilijk is voor het ballastsysteem met ingetrokken waterballast.
Waar de dekstukken komen op de bovenkant,een 6cm breed stuk afplakken,voor en achter(eventueel dat vlak eerst opruwen voor een goede hechting v/d Tec 7).
De achterdoppen voor de schaatsen zijn van schroefdraad voozien.De maat is 40mm en worden ingelijmd.
Nu al de schroefdraden v/h schroefgedeelte v/d doppen afplakken.
Nu kan er over de boot een laag kunstof primer gespoten worden en dan een kleur naar keuze.
Op de afsluitdop v/d verticale buis wordt nu een rond plaatje gezet(dibond),met een gat overeenstemmend met de lijmof.op deze plaat worden 4 gaatjes van 4mm geboord.Hierin komen dan de 2 afschermbeugels te zitten.Om deze dezelfde ronding te geven,heb ik in m'n tuin een Bekaert waspaal van een gaatje(4mm) voorzien.Dan steek ik de messing stang(4mm) erin en draai dan de stang volledig rond de paal.Dan heb je een 6 windingen.Dan met de Dremel de windingen aan elke kant doorsnijden en je hebt perfekt passende beugels.De beugels dan in de helft inslijpen(op het kruisgedeelte) en dan solderen.Daarna kan je het beschermkruis in de gaten duwen voorzien van wat lijm.Om deze constructie vast te houden op het afsluitdeksel,moet er over de lijmmof een rubberen ring(sanitair Gamma) komen.Deze is 5/4.De ring kan onder het kruis doorgeschoven worden en over de lijmmof geduwd worden.De ring met het beschermkruis mag niet op het deksel gelijmd worden,ivm eventule vervanging v/d dome.
Na droging v/d lak,wordt op de afgeplakte stroken(na verwijdering) goed wat Tec 7 gedaan,en de dekstukken worden er goed ingeduwd(volledig gemonteerd).Dan de dekstukken voorzien van gewichten en 2 dagen laten staan.Opgepast dat de Tec 7 niet onder het L profiel naar buiten komt!(zijkanten)
De romp v/d boot is nu klaar.
Grtjs,Marc.
In het bovenste afsluitdeksel moet nu een gat gamaakt worden overeenstemmend met de buitenkant v/d lijmmof waar de kleine dome in zit.Het gat komt in het midden van het vlakke gedeelte v/d afsluitdop.
Dan het buisje erin schuiven zodat aan de bovenkant v/d schroefdop juist 15mm uitsteekt v/d lijmmof.Niet de dome maar het rechte gedeelte van het buisje.Dan het buisje fixeren met wat seconden lijm.Na droging de onderkant in het deksel volledig en goed afspuiten met Tec 7.De dag erna kan je het teveel v/h buisje wegzagen met een ijzer zaagje,door de randen van het afsluitdeksel te volgen(onderkant deksel).Dit moet weggezaagd worden omdat het anders moeilijk is voor het ballastsysteem met ingetrokken waterballast.
Waar de dekstukken komen op de bovenkant,een 6cm breed stuk afplakken,voor en achter(eventueel dat vlak eerst opruwen voor een goede hechting v/d Tec 7).
De achterdoppen voor de schaatsen zijn van schroefdraad voozien.De maat is 40mm en worden ingelijmd.
Nu al de schroefdraden v/h schroefgedeelte v/d doppen afplakken.
Nu kan er over de boot een laag kunstof primer gespoten worden en dan een kleur naar keuze.
Op de afsluitdop v/d verticale buis wordt nu een rond plaatje gezet(dibond),met een gat overeenstemmend met de lijmof.op deze plaat worden 4 gaatjes van 4mm geboord.Hierin komen dan de 2 afschermbeugels te zitten.Om deze dezelfde ronding te geven,heb ik in m'n tuin een Bekaert waspaal van een gaatje(4mm) voorzien.Dan steek ik de messing stang(4mm) erin en draai dan de stang volledig rond de paal.Dan heb je een 6 windingen.Dan met de Dremel de windingen aan elke kant doorsnijden en je hebt perfekt passende beugels.De beugels dan in de helft inslijpen(op het kruisgedeelte) en dan solderen.Daarna kan je het beschermkruis in de gaten duwen voorzien van wat lijm.Om deze constructie vast te houden op het afsluitdeksel,moet er over de lijmmof een rubberen ring(sanitair Gamma) komen.Deze is 5/4.De ring kan onder het kruis doorgeschoven worden en over de lijmmof geduwd worden.De ring met het beschermkruis mag niet op het deksel gelijmd worden,ivm eventule vervanging v/d dome.
Na droging v/d lak,wordt op de afgeplakte stroken(na verwijdering) goed wat Tec 7 gedaan,en de dekstukken worden er goed ingeduwd(volledig gemonteerd).Dan de dekstukken voorzien van gewichten en 2 dagen laten staan.Opgepast dat de Tec 7 niet onder het L profiel naar buiten komt!(zijkanten)
De romp v/d boot is nu klaar.
Grtjs,Marc.