Bouwverslagje van een helling zwevertje (AirBuzzz)

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
E

Eric R

Guest
Ik miste in mijn assortiment een klein helling zwevertje, en omdat ik een weekje de tijd had ben ik er maar eentje uit de losse pols aan het bouwen.
En omdat ik al haverwege ben met het bouwen is het dus een verslagje geworden.
Even wat spec's
spanwijdte ; 64cm
geschat vlieggewicht ; 180-200gram
optie ;speed 300 met een gunther duwpropje tussen de staartboom

Zie hier het inmiddels bereikte resultaat

vooraanzicht.jpg

fantasy-flyer.jpg

Ik ben inmiddels begonnen met het bekleden van het schuim dmv houtlijm verdund met water en een soort vloei-papier, dit om alle porien te vullen zodat ik het
model gewoon kan verven.

vleugel-onder.jpg

de vleugel is versterkt met een rond 6 mm dunwandige koolstofstaaf en ik heb 3x atom mini servo's in gebruik.

gedemonteerd.jpg

Het eindresultaat van het bekleden is te zien op het rompje, dit is gewoon roofmate in vorm geschuurd en hierna geverft.

Ribben.jpg

Hier zie je de ribben die ik gebruikt heb om de vleugeltje te snijden (de onderste 2).
De bovenste 2 ribben(tjes) heb ik gebruikt voor het stabilo.

hoogteroeraansturing.jpg

beide staartboompjes zijn opgebouwd uit; 3mm depron - 1,5mm balsa - 3mm depron, met op de onderzijde een koolstofstripje gepoxied om het geheel torsie-stijf te maken.
ook zie je hier de push-pull lopen naar het hoogte roer.

Eric

Thanks Noah,

Ben fijn weer aan het plakken en valt niet mee (oracover is makkelijker , maar dit resulaat na het verven lijkt wel op een gfk rompje).

wat bedoel je met aanmelden???

Eric

een abonnement nemen op dit onderwerp zodat je een email krijgt telkens er gepost wordt in dit onderwerp.

Hetgeen ik nu ook ga doen.

Mooi ding. Komt er een bouwplan?

Mvg,

Dennis

Ik heb hier een A4-tje liggen met wat schetsen erop.
En wat berekeningen over max-vleugelbelasting en zwaartepunt.
De rest is gewoon op zicht (en enige evaring) gebouwd.

Als je dit modelletje ook wil bouwen zou ik even wachten ofdat het ook werkelijk (goed) vliegt.
want ik heb echt geen flauw idee.

als het kistje daadwerkelijk goed vliegt zal ik een uitgebreid tekeningentje posten.

Groet
Eric

Zo ben weer ff aan het knippen en plakken geweest.

Ik ben bezig de bovenkant van de vleugel dicht te plakken met vloei-papier, ik doe dit in reepjes die hanteerbaar zijn
omdat wanneer het papier nat wordt het totaal onhandelbaar wordt (aanraken met droge vingers, schaar of mesje zorg meestal voor scheuren)
je moet het dus direct op maat knippen of snijden.

De overlappigen en eventuele rimpels zijn er eenvoudig uit te schuren met P-280schuurpapier wanneer het droog is

bekleden.jpg

Je ziet hier een stukje vloei-papier en het water/houtlijm plakseltje.

rompdetail.jpg

Hier nog even een het rompje in detail.
Dit is volgens dezelfde bewerking gegaan.

Groet
Eric

Leuk ding, en mooie bouwwijze.
Ik houd het in de gaten, en hoop dat het zo mooi vliegt als het eruitziet..

Zo de bovenzijde van de vleugel is bekleed en kan verder uitharden.

bovenzijdeklaar.jpg

gewicht.jpg

Voordat ik begon met de eerste fase van bekleden woog dit gedeelte 80 gram.
Nu dus 90 gram, 10 gram toename door de "tissue&dope" bewerking (ik moet nog wel schuren maar ik verwacht niet dat er veel vanaf gaat)

De tissue&dope bewerking gaat alsvolgt;
Een mixje maken van 50%water en 50%houtlijm (dope), hiermee de hele oppervlakte voorbewerken en laten uitharden
Hierna licht opschuren (P280).
Dan het vloei-papier (tissue) opmaat maken (nog niet aanbrengen), de dope op het desbetreffende aanbrengen en nu direct de tissue plaatsen
en hierna weer een laagje dope aanbrengen en voorzichtig met een natte vinger alle randjes vast zetten.

gewichtromp.jpg

hier het gewicht van het rompje, ik zit nu dus op 104 gram ( alleen de servo's(3stuks) zitten ingebouwd, de rest moet nog)
Gaat de goede kant op, bij 200gram vlieggewicht zit ik op de 8gr/dm vleugelbelasting!!!!!!

Ik gaat weer verder prutsen

Eric

Al een idee over hoe je hem gaat spuiten?
en is dat vloeipapier hetzelfde als wat bij de Ikea bij de kassa's ligt om glas e.d. in te pakken?
verder een erg leerzaam topic.

8gr/dm2, is dat niet erg weinig voor een hellingkistje? Dan waait het weg met windkracht 3+.

@ Noah
Het vloeipapier wat bij de Ikea ligt is volgens mij wat dikker, maar de structuur is wel hetzelfde.
Het papier is gewoon bij de modelbouwsjop te halen, ze gebruiken het om ribbenvleugeltjes te bekleden mbv spanlak (vb. de oude versie van de UHU).

Ik ga trouwens niet spuiten maar breng de verf aan met een klein lak-rollertje en gebruik hobby verf hierdoor krijg ik een keiharde toplaag.
het kistje wordt kanarie geel met zwarte accenten (alles in hoogglans)

Eric

@ Fotor
Beter te licht dan te zwaar en ik heb zat ruimte om een balastkamertje in te bouwen.
En ik wil de optie behouden om er eventueel een duwpropje op te kunnen plaatsen (tussen de staartboompjes)

Ben heel vervelend met vragen.. :)

maar de lak die je aanbrengt breng je dus op een laag vloeipapier op die op een laag uitgeharde lijm zit (50/50) tast de lak het papier dan niet aan zodat je een korrellak krijgt? of omdat je de laatste laag nog gaat schuren vermengt het papier zich in de lijm waardoor dit goed hecht? loop misschien wat bouwfoto's vooruit maar ben gewoon benieuwd :)

Ga deze techniek ook gebruiken een Phantom Phase 3.

@Noah
Het klopt dat eerste laag zeker geen mooie laag lak is, maar ik laat alles na de eerste laag lak 3 dagen uitharden dan weer schuren en dan aflakken.
Hierdoor krijg je echt een mooie finish (zie het rompje) en doordat ik alles met rollertje aanbreng is de gewichts-toename minimaal (hoop ik)

Eric

De onderzijde is ook in z'n geheel ingepakt (het kan zo onder de kerstboom :lol: )

onderingepakt.jpg

De stijfheid van het gehele airframe is flink toegenomen ( is niet te vergelijken met glasvezel maar het volstaat voor dit ontwerpje)
Ik kan morgen na het schuren het eerste laagje lak gaan aanbrengen en ik ben zeer benieuwd hoe het er dan uitziet 8O

Ik ga nu de rolroertjes op maat maken en de zijkanten en LE van het roer voorzien van 1,5mm balsa.

Vraagje: Iemand nog een idee hoe de stroomstukjes over het servo-horntje te bouwen (ivm beschadigen tijdens landing)???

Eric

hey leuk projectje :thumbsup:

mischien handig om de servo's aan de bovenkant van de vleugel te maken :?:

anders kun je de stroomstukjes ook makkelijk maken dmv. eerst een malletje van bijf. balsa te maken en daarna vacuum te trekken met dun plastic (van een verpakking of iets dergelijks) maar dit kan ook door de mal in te pakken met doorzichtig keukenfolie en dan met 25 grams glasmat 2/3 laagjes te lamineren.

doordat je de mal hebt ingepakt met keukenfolie kun je het eindproduct makkelijjk los trekken omdat epoxy niet aan het folie hecht.

succes

groet,

Roy

@ Roy,

Zat ik ook al aan te denken, maar de keukenfolie is een goede tip :thumbsup:

en de servo's zitten niet aan de bovenzijde omdat ik het niet mooi vindt. (spleet bij het roer zit dan aan de bovenzijde van de vleugel).

Eric

Back