bouwvraag vliegtuigromp

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Hoi,

Ik ben een romp aan het "ontwerpen" waarin ik een knik wil maken in de zijden. De breedte van de neus tot de achterzijde van de cockpit wil ik gelijk maken. Vanaf de cockpit tot het richtingsroer moet de romp steeds smaller worden waarbij de zijden recht moeten blijven. Van boven gezien wordt de staart een driehoek.

Ik wil de zijden maken van 5mm dik balsa.

De vraag is hoe ik dit kan doen zonder de sterkte kwijt te raken. Ik denk aan het insnijden van de balsa en deze te knikken. Daarna de ontstane naad dicht te maken met epoxy en/of aan de binnenzijde een glasvezelmatje te lijmen.

Als alternatief kan ik een dunnere, 2mm, huid nemen en in de spanten balsastroken maken. De knik moet hier dan in de stroken opgenomen worden waar ik ook geen lekker gevoel bij heb.

Ik heb ook een idee om in het midden van het laatste dwarsspant, tpv achterzijde cockpit, een lengtespant te maken wat de gehele staart van binnen vormt maar dit wordt weer iets zwaarder, ook omdat er weer een driehoek gemaakt moet worden om dit ding haaks op het spant te houden.

Wat is een goede constructie om de gewenste buitenvorm te krijgen zonder op sterkte in te hoeven leveren?

Leo

5mm balsa is zeer ongebruikelijk om een romp te maken en in de juiste vorm te gaan maken. Hoe groot is het vliegtuig die je in gedachten hebt? Er bestaan betere manieren met balsa of triplex spanten en daarop een laag van 2 mm balsa. Dat is veel beter in vorm te krijgen dan die 5 mm waarover jij het hier hebt.

Stevo

De romplengte (van bovenzijde firewall tot roerscharnier) is ca. 720mm zie afb.

In het magenta aan bovenzijde te zien wat ik in gedachten heb.

Ik heb 5mm in gedachten omdat ik een kit van een autogyro heb waarbij dat gebruikt wordt. Bij de kit worden de zijdelen naar elkaar toe getrokken achter de cockpit dus daar zit geen knik, echter lopen de zijden van de staart bol. Ik ben voor deze natuurlijk vrij in materiaal-, dikte- en uitvoeringskeuze.

Leo

Back