Bouwvwerslag Smit Nederland 1:50 Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 23 jan 2018.

  1. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Naast het bouwverslag van de Union Boxer ga ik een verslag bijhouden van een Smit Nederland 1:50. Dit schip is vooral bekend door de Billing Boats Kits, echter deze waren 1:33. Deze is aanmerkelijk kleiner dus. Overigens heb ik de 1:33 ook. Ik heb dit rompje ( polyester) een keer gekregen en wil dit scheepje eigenlijk gebruiken om tussen de bedrijven door, evengoed door te kunnen knutselen. Zal met enige regelmaat worden geupdate maar de Union Boxer is degene die de meeste uren krijgt. Veel plezier gewenst.

    Begonnen met de roeren. Het schip heeft zgn. Becker roeren. Bij de 1:33 worden deze meegeleverd, nu heb ik ze zelf gemaakt. Iets anders maar hetzelfde principe.
    P1000166.JPG

    Even wat duidelijker. De flap is van messing gemaakt, alsmede het scharnier en het mechaniek.
    P1000169.JPG

    Aan de binnenkant de roerkoningen vastgelijmd in de romp.
    P1000168.JPG

    En om te laten zien hoe groot ( of hoe klein) dit scheepje is ten opzichte van de Boxer en de Sovereign. P1000167.JPG

    P1000170.JPG

    Zoals gezegd, dit verslag zal wat grotere pauzes kennen dan dat van de Boxer. Tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kockmans vindt dit leuk.
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Dirksland
    Ik ga je volgen Sjoerd! Succes met je bouw!
    Groet Dennis
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Dennis. Je moet wel geduld hebben he. Zal niet snel gaan.;)
     
    kockmans vindt dit leuk.
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Sjoerd, het mooiste bootje ter wereld!!! Ik heb er nog eentje op 1/200 (ja werkt of toch werkte jaren niet meer naar gekeken) dit ga ik volgen als vaste FAN, weeral een heel mooi project!, ooit heb ik hierover nog gedacht een Walcheren te maken (ik dacht ex. S. Frankrijk) vanwege de kraan ;-)
    Tof tussenproject!
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    Nu je het zegt, die heb ik ook nog liggen, ongebouwd weliswaar, maar wie weet. Dit wordt verder een simpel bootje hoor Jan. Mogelijk een werkende lier, kraan zit er niet op.
     
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Sjoerd,
    Geldt voor al jouw projecten, ik volg je!
    Ook succes met dit project! Verwachtingen zijn hoog na de Sovereign..
    Groet, Ronald
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi sjoerd ik ben momenteel bezig met de smit nederland 1:33 van billingboats. Ik heb gister avond nog de assen vast gelijmd en dat zit bij mij perfect. Nu zie ik bij jou dat je wel het meganisme van de officiele beckerroeren gebruikt en dat je ze vast lijmt. Is dat nodig? Ik heb er moeren op zitten en als ik ze goed vast draai dan gaat het sturen heel stroef maar doe ik ze los genoeg dan draait het hele mechanisme. Hoe los jij dit op en hoe kan ik dit het beste oplossen?

    Mvg wolter graaf
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Ronald, zal proberen je verwachtingen waar te maken.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Woltergraaf,
    Heb gezien dat je dit probleem ook al elders kenbaar hebt gemaakt. Daar zijn ook de juiste antwoorden gegeven. Mijn roeren lijken wel heel erg op die van Billing Boats maar dat betreft alleen het systeem. De manier waarop het roersysteem in de romp is geplaatst heb ik anders gemaakt. Vandaar dat deze gelijmd zit. Jij moet jouw roeren in de romp bevestigen met de moertjes die op de roerkoningen zitten. Er zitten op elke roerkoning 2 moertjes. Hiertussen moet het materiaal van de romp komen. Probeer anders eerst eens of de roeren buiten je boot kunt monteren op bijvoorbeeld een plaatje triplex. Hierin een gaatje boren ter dikte van de roerkoning. In dat geval moet het triplex dus tussen de beide moertjes komen. Op deze manier kun je gemakkelijker zien en bepalen hoe de montage precies moet gebeuren. Als je het systeem doorhebt kun je overgaan tot het plaatsen van de roeren in de romp. Het moet zondermeer mogelijk zijn de roerkoning met de moertjes zo te monteren dat het roer soepel draait en het mechaniek werkt. Je woont veel te ver weg voor mij, anders zou ik je graag verder willen helpen. Ga anders eens te rade bij een plaatselijke modelclub of winkel die dit model verkoopt. Sorry dat ik je vanaf hier niet verder kan helpen.
     
  10. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Stellendam
    Leuk Sjoerd ! , ga je volgen ! heb hier ook nog zo'n rompje 1:50 liggen ...kan ik inspiratie opdoen!
    Mijn bedoeling is er de Smit Rusland van te maken , heb er veel foto's van gemaakt net voor vertrek naar Afrika.
    Foto's heb ik dus evt voor je...
    Groet .
    Herman
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Herman,
    Zie je niet zoveel, deze 1:50 Smit. Ga je ook een verslagje bijhouden tzt? Wat de foto's betreft, zijn uiteraard van harte welkom. Heb zelf weinig gegevens van dit scheepje, buiten de bouwbeschrijving en tekeningen van Billing Boats. Stuur je even een PB met mijn gegevens. Hartelijk bedankt alvast.
     
  12. Johnny Lloyd

    Johnny Lloyd

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Vaassen
    Sjoerd

    Ik heb ook nog veel foto's van de Zweden voor je

    Gr John
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Foto's zijn altijd welkom Johnny;) Zal je even een pb sturen met mijn mailadres.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Ondertussen weer iets gedaan aan de Smit Nederland. Van Aluminium de twee straalbuizen gedraaid. Deze doormiddel van een Aluminium strip op de juiste maat aan elkaar verbonden. Ter plekke van de strip de straalbuis ingefraisd. Met Bison 2 komp. staal epoxy vastgelijmd. Vervolgens 2 blokjes styreen gemaakt en deze met kombipower van Bison op de straalbuizen gelijmd. Na het uitharden van de lijm worden deze in de juiste vorm gesneden/geslepen/geschuurd.

    P1000172.JPG

    P1000173.JPG

    In de kiel een uitsnijding gemaakt waar de dwarstraverse tussen de straalbuizen in geschoven kan worden.
    P1000174.JPG

    De schroefassen met de uithouders. De buizen voor de schroefassen aan de schroefzijde voorzien van een kamer waar zowel een kogellager alsmede een waterkeerring in gemonteerd gaat worden. Aan de andere zijde van de buizen een bronzen glijlager geplaatst. De schroefassen zelf zijn van rond 4 mm RVS. De uithouder blijft los van de buis.
    P1000175.JPG

    En na het uitlijnen de buizen, uithouders en de dwarstraverse vastgezet met Stabilit.
    P1000176.JPG

    In de romp komt een dwars spant waar de motoren op vastgezet gaan worden. De Brushless motoren wil ik d.m.v. siliconen slang bevestigen aan de schroefassen. Proberen zonder cardankoppelingen dus. Voor mij de eerste keer maar volgens Klaas en Roel moet dit geen problemen geven. We gaan het zien.
    Tot de volgende keer.
     
    Erwin van Leeuwen, Jan Blonk en Herm vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.446
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Heb je al een keuze gemaakt voor de motoren en regelaars? Had voor mijn tankertje als voorbeeld motor en regelaar van de Yarra genomen. Lex Verkuijl gaf goede informatie m.b.t. het programmeren van de regelaar. Het 750 KV motortje was goed regelbaar, maar maakte door slechte lagers een hoop herrie. Uiteindelijk vervangen door een lichter 1000 KV exemplaar. Zorg met de rubber koppeling dat er niet teveel lengte tussen beide assen zit. In mijn geval tordeerde de koppeling teveel en werd daardoor van de assen getrokken. Bij controle stond de koppeling in een soort U-vorm tussen de assen. Een stugger stuk slang gebruikt, maar dat was te star voor het 2 mm schroefasje. Nu zit er toch een gemodificeerde dubbele Marx kruiskoppeling tussen en loopt de boel mooi soepel. Je staat versteld van het koppel bij een buitenlopertje. Succes verder met je S-N. Gr. Klaas.
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Klaas
    Gebruik buitenlopers met 20Amp regelaars van HobbyKing. Motoren zijn 12V en 480Kv. Heb alles al even "droog" laten draaien en ziet er niet verkeerd uit. Zowel de uitgaande as, als de schroefas, zijn 4mm rond. De assen staan ongeveer 5 mm van elkaar af. De siliconen slang is niet zo dik, hoop dat het gaat werken, we zien wel. Anders is een dikkere slang ( uitwendig) mogelijk nog een optie.
     
  17. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.446
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk maar Sjoerd. Heb hier nog een stuk brandstofslang liggen dat klem over de siliconenslang past. Laat maar weten als je het nodig mocht hebben. Gr. Klaas.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Klaas, hou het in ieder geval in gedachte.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer even een beetje leven in blazen. De Union Boxer is verder gereed. Moet enkel nog wat elektronische uitdagingen overwonnen worden, met name in de zender. Gelukkig krijg ik daar hulp bij;). Dus de Smit Nederland weer op de tafel. Wat is dit toch een klein bootje in verhouding met de Sovereign en de Boxer. Maar wel mooi schip.
    Heb eerst een extra steunspant gemaakt. Hier gelijk de dekronding in gemaakt. Dit spant ook gebruikt om een bevestiging te maken voor de stuur servo. De doorgestoken stukken messing van de schroefas steunen worden nog verwijderd. De gaffels op de roeren ook eigen fabricaat. Moet later even uitvogelen hoe de dekopening gaat komen. Moet nog wel bij de roeren kunnen komen, althans bij de inbus boutjes waar de roeren mee vast zitten.




    P1000943.JPG

    Hier de Dry Fit van de roeren achter de straalbuizen.
    P1000944.JPG

    Ook de schroeven maak ik deze keer weer zelf. De bladen zijn voor me gefreesd. De andere onderdelen gedraaid.
    P1000945.JPG

    Na het samenstellen en solderen de schroeven in de draaibank om exact passend in de straalbuizen te maken.
    P1000947.JPG

    En dat ziet dan zo uit. Rondom minimale speling.
    P1000946.JPG

    En beide schroeven in de straalbuizen geplaatst.
    P1000948.JPG

    Ik heb het rompje een keer van een collega gehad. Was al enige jaren oud en van polyester. Als ik de romp zelf gemaakt zou hebben zou deze van epoxy gemaakt zijn. Maar een gegeven paard niet in de bek kijken. Door de leeftijd van het rompje waren de wanden wat gaan wijken ( naar buiten toe) Moest een breedte hebben vaan 172 mm, dit was echter ruim 185mm. Heb dus een bak gemaakt met een inwendige maat van 172 mm. De romp hierin gedrukt en met het hete lucht pistool een kwartiertje in de romp geblazen. Wel een rotlucht (polyester) maar operatie prima geslaagd. Romp weer mooi op maat. Het volgende ( grotere) project wacht nog op de broodnodige gegevens als tekeningen ed. maar mij is beloofd dat dit goedkomt. Zolang lekker bezig met de Smit Nederland ( of het de Nederland wordt of één van haar zussen weet ik nog niet zeker) Tot de volgende keer.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  20. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo,

    Nog weer een berichtje van de voortgang van de Smit Nederland. In afwachting van het volgende project toch weer een paar stappen kunnen maken. Aan de bovenkant van de romp zowel aan de binnen als aan de buitenkant polystyreen profielen aangebracht. Aan de buitenkant strip met een gefreesde schuine kant gemonteerd. Aan de binnenkant een strip van 2 mm dik Styreen. Alles vastgezet met epoxy. Ook heb ik de kimkielen er in gemaakt. Ik maak de kimkielen in principe altijd hetzelfde. Materiaal messing van 0,3 mm. Als eerste aftekenen en dan de slijptol ( Dremel) in de romp. Is altijd wel een dingetje. Gladde romp en dan een paar gleuven er in slijpen. Met polyester stinkt het ook nog eens geweldig. Wel met een gezichtsmasker op gewerkt. Krijg je in ieder geval het stof niet binnen.

    2019-12-19 14.44.35.jpg

    Vervolgens een strookje messing op de juiste lengte afknippen. Wel breder houden dan de kimkiel moet worden.
    2019-12-19 14.44.44.jpg

    Vervolgens de strook messing in de gleuf steken. Die steekt behoorlijk door uiteraard.
    2019-12-19 14.49.10.jpg

    Ook aan de buitenkant te zien dat de strook messing te breed is.
    2019-12-19 14.49.43.jpg

    Na het aftekenen aan de buitenkant, de breedte die de kimkiel moet krijgen, en aan de binnenkant ( hier een aantal mm extra laten staan ), de messing strook op maat geslepen. Nu wordt een kimkiel vaak van zgn. bulbprofiel gemaakt. Daarom aan de buitenkant van de messinglaat een stukje staf rond 0,5 mm gesoldeerd om dit te imiteren.
    2019-12-19 15.20.30.jpg

    En na het plaatsen ziet dit er zo uit. Mooi strak en sterk.
    2019-12-19 15.21.35.jpg

    Om de romp weer waterdicht te krijgen, moet het geheel natuurlijk verlijmd worden. Bij zowel de epoxyrompen als ook bij de polyester rompen doe ik dat met epoxy welke ik vermeng met microballoons om een traag vloeibare lijm te krijgen. Dit verlijmen doe ik meestal voordat ik de dag afsluit. Het kan dan mooi drogen en hard worden. De volgende dag kan ik dan weer door. Zoals je kunt zien is de epoxy mooi tussen het messing en de polyester romp gelopen.
    Nu is het wel zo dat de epoxy vloeibaar is. Wel traag maar uiteindelijk wil het toch naar beneden. Dat betekent dat het te lijmen oppervlak nagenoeg horizontaal moet liggen. Ik kan dus niet alles in één keer lijmen. In totaal 4 lijmsessies gedaan met de kimkielen.
    2019-12-20 17.34.21.jpg

    En ondertussen ook bezig met de rest van de inbouw in de romp. Dit wordt verder wel duidelijk als het geplaatst gaat worden.

    2019-12-20 17.35.54.jpg

    Tot zover voor nu. Ik denk dat er nog wel even doorgewerkt gaat worden aan de Smit Nederland. Het nieuwe project heeft voortgang, maar ik kan nog niet los. Dus tot de volgende keer dan maar.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2019

Deel Deze Pagina