Bouwvwerslag Smit Nederland 1:50 Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 23 jan 2018.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Hans, geweldig bedankt weer. Zijn redelijk zeldzame plaatjes denk ik. In mijn verzameling zaten ze nog niet in ieder geval. Zo te lezen maak je nog een aantal mensen heel gelukkig met je foto's. Klasse.
     
  2. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Sjoerd,

    Niets te danken, graag gedaan, altijd leuk om iemand te helpen want anderen hebben mij ook geholpen met veel info en dergelijke.
    Hierdoor probeer ik mijn SMIT NEDERLAND 1:33 zoveel mogelijk goed gelijkend te bouwen, deze is voorlopig nog niet klaar.....

    https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/smit-nederland.4787/

    groetjes: Hans.
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooie foto,s hans, ziet er goed uit :thumbsup:
    Grt peter
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Is weer even geleden maar zo gaat dat met een tussendoor project. Inmiddels is de romp zo ver gereed. Ook de werkende lier is inmiddels werkend en gespoten. Alleen de draad moet er nog op en moet de lier uiteraard elektrisch aangesloten worden en middels een ESC ( vaartregelaar) regelbaar qua snelheid.

    Hier een kijkje in de tandwielkast. Heb hierin ( afgekeken van Jaffa) een N20 motor met vertraging gebruikt ( uitgaande as 500 rpm) in combinatie met een tandwiel en wormwiel. Grote voordeel hiervan is de sterkte van de winch plus het feit dat ie "op de rem" staat als de motor stil staat. Door de geringe afmetingen van deze aandrijving kan deze in onze schaal in de meeste tandwielkasten worden ingebouwd.

    P1010041.JPG

    De nodige versieringen aangebracht en uiteraard proefgedraaid. Ik ben tevreden.
    P1010044.JPG
    Het spuiten van de romp. Eén van de minder leuke dingen van de hobby ( vind ik tenminste)
    P1010049.JPG

    De Sleepwinch dry fit op zijn plek. Zoals gezegd, de sleepkabel moet er nog op.
    P1010193.JPG
    En dan een paar plaatjes om alles wat gemonteerd is langs de verschansing te laten zien. Voordek met de Ankerwinch en diversen.
    P1010194.JPG
    En dan zie je dit op de foto:(. Verklaard gelijk waarom ik het niet zo heb op schilderen/spuiten. Zal tzt nog wel een keer moeten bijwerken denk ik.
    P1010197.JPG
    Als je er ver genoeg vanaf staat lijkt het er nog wel op ;)
    P1010198.JPG

    En dan nog eentje met de Union Sovereign, de Union Boxer en de Smit Nederland naast elkaar. Dan zie je eigenlijk pas hoe klein de Smit Nederland is vergeleken met zijn zussen.
    P1010200.JPG

    Wel, tot zover de werkzaamheden aan de Smit Nederland. Gaat niet snel, mar we komen er wel. Als ik weer even niet verder kan met de WID
    ( hiervan wordt ook een verslag bijgehouden) en deze komt weer op tafel, ga ik me bezighouden met het manschappen verblijf waarvan de basis reeds aanwezig is. Tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Stoompomp, k-k en Tazz 19 vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent weer goed bezig geweest, kan ik van me zelf zeker niet zeggen.
    2 prachtige winches op het dek.
    Als ik naar je schilderwerk kijk, denk ik dat je net niet genoeg tijd neemt om alles netjes af te tapen.
    Ik weet het, :( kruipt veel tijd in verhouding tot het spuiten en 2 min later gooi je alles in de prullen bak :)
    Hoe dan ook , bouw maar rustig verder. Ik kom zeker nog eens kijken naar de vorderingen en het resultaat.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Marc, afplakken, tja, hoort bij schilderwerk. Mogelijk daarom dat ik dat minder leuk vind.:(
     
  7. Pama

    Pama

    Lid geworden:
    22 okt 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Vandaag net ook gekocht de 1:33. Dus ga je zeker volgen. Want heb de de plannen bekeken,...staat weinig in.
    Is mijn 2de project 1ste was Antje wat ook een leuk bootje is.
    Groetjes
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Pama, leuk dat je volgt. De bouw van de Smit Nederland staat momenteel op een laag pitje. Meeste tijd gaat qua hobby naar de WID, maar heb ook nogal wat modelbouwwerk wat het budget weer te goede komt. Ook kwam de baas ( het vrouwtje natuurlijk) met het idee dat een andere keuken na 20 jaar ook wel leuk zou zijn. Oh ja, als je dan toch bezig bent, zou ook graag een paar andere deuren in de kamer willen hebben. Dussss.....
     
    Carène vindt dit leuk.
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Tja, ik ken dat en ik vrees veel bouwers hier, ik dacht al dat het verdacht stil was op de Sjoerd werven, maar na al die interieur verfraaiingen kan je wel 200% aan de slag natuurlijk
    We zijn allen wachtende
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zo lang stil geweest hier, niet normaal maar wel met een reden natuurlijk. Ik heb op dit moment 2 projecten onder handen waar dit er één van is. Ook het andere project staat al geruime tijd stil. Maar komt allemaal weer goed. Eerst de Smit Nederland maar weer even een zetje gegeven. Heb met behulp van 2 collega's een schitterende uitgefreesde styreenplaat gekregen van de stuurhut. De ene heeft getekend, de andere heeft gefreesd. Bedankt daarvoor.
    P1020040.JPG

    P1020042.JPG

    En dan maar een paar plaatjes van de vorderingen.
    P1020043.JPG

    Wat een genot om zo een stuurhuis in elkaar te zetten. Past allemaal perfect.
    P1020044.JPG


    P1020045.JPG


    P1020046.JPG

    Heerlijk om zo weer bezig te zijn. Ik ga in ieder geval nu eerst de complete opbouw afmaken. Daarna mogelijk weer een overstap naar de WID "MERSEY" Tot de volgende.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herm, hcs_vliss en Jaap Smith vinden dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het doet altijd deugd als iemand die even weg geweest is terug het plezier vind van te kunnen bouwen.
    Werk ziet er net als eerder terug prachtig uit. Welkom terug en Veel bouwplezier.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  12. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Lekker bezig Sjoerd, Je hebt de vaart er weer in.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Heeft even geduurd door omstandigheden. Maar het plezier in de modelbouw is nooit weggeweest hoor. Bedankt voor de reactie Marc.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ja, bedankt Jan. Schitterend hoe dit past, is handmatig niet te evenaren, althans niet door mij.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal. Weer lekker verder aan het kneuen met het stuurhuis. Was in het snijpakket niet voorzien, maar toch maar de deuren schuivend gemaakt. Details hè.
    P1020047.JPG

    Net weer kleine beetje meer :).
    P1020049.JPG

    P1020048.JPG

    En omdat er doorzichtige ramen in de stuurhut komen, ontkom je voor mijn gevoel, niet aan het maken van een ongeveer gelijkend interieur. Hier een beginnetje.
    P1020051.JPG

    En met wat frutseltjes er op. Klopt natuurlijk weinig van, maar het idee is wel leuk. Gaat wel veel tijd inzitten maar dat terzijde. Overigens ga ik het interieur op het manschappendek vast zetten. De stuurhut wordt hier dan na het spuit en schilderwerk overheen geplaatst en vastgezet. Er moeten nog wat meer details op de vloer komen natuurlijk. Ook de trap naar beneden moet er in, vandaar het gat.
    P1020056.JPG

    En een paar doorkijkjes.
    P1020054.JPG

    P1020057.JPG

    En dit is de stand tot zover.
    P1020058.JPG
    Volgende keer mogelijk de kaarten tafel, de trap naar beneden en nog wat kleine dingetjes. Tot dan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    hcs_vliss, Herm, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Leuk Sjoerd, ga t weer volgen , heb m hier nog liggen1:50 de romp [Bert Kroes]
     
  17. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Beste Macrabbit,

    Even een reactie op de opmerking van Marc over het afplakken, ik gebruik altijd Scotch Magic tape voor strakke afzettingen.
    Bevalt mij prima.
    Bij gewoon afplaktape kruipt de lijm vaak onder de tape.
    Magic tape kost iets meer , maar het resultaat is een stuk mooier ,vind ik.
    Overigens maak je fantastische modellen.

    Gr. Menne

    Scotch magic tape.jpg
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Je bent van harte welkom Herm. Ik zou zeggen, aan de slag met je rompje. Welke uitvoering ga je maken? Die van mij heeft eerlijk gezegd ook wat trekjes van haar zusters. Niet helemaal identiek aan de Smit Nederland dus.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor je leuke reactie in ieder geval. Ik ga eens kijken of ik die tape ergens kan op duikelen . En dan maar eens proberen. Is niet zo een grote operatie dus ga het tzt proberen.
     
    Bart Cornet vindt dit leuk.
  20. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Mooi stuurhuis, had ik maar van die collega's.
    Je maakt mooie vorderingen. Blijf je volgen.

    Rene
     

Deel Deze Pagina