ik kreeg bij pk racing het volgende verhaal te horen. Wanneer je een lipo laadt zal hij deze met de ingestelde laadstroom (bijv 5A) laden totdat hij ongeveer 85% vol is. Dit duurt dan bijvoorbeeld een uur. Na dit uur zal de lader de laatste 15% erin proberen te krijgen met een steeds verder afbouwende laadstroom. Die laatste 15% erin krijgen kan dan nog eens een uur duren als het niet langer is. Daarom kan hij erg lang blijven laden terwijl de accu voor jouw gevoel gewoon vol is. Normaal gezien gaan de meeste mensen echter gewoon rijden wanneer hij ongeveer 90% vol zit. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb getypt maar dit was wat ik uit het verhaal begreep
Dit verhaal is geheel juist! Je moet het laden van LiPo's totaal NIET vergelijken met het laden van NiCad en NiMH. Het zijn heel andere accu's en moeten dus ook geheel anders behandeld worden.
Je moet wel rekening houden met verliezen die optreden kabels en lipo zelf... ik dacht dat je bij nimh de tijd kon uitrekenen door capaciteit van de batterij / laadstroom X 1,4..
Verder verbruikt de balancer ook energie... dus ik denk dat als je 5000 mah volgens je lader er in doet je er uiteindelijk zo'n 4500 mah in stopt dus 80% van je lipo hebt leeg gereden.
Een kennis van mij heeft al meer als 50 ladingen op zijn turnigy lipo's zitten en daar stopt hij nog steeds evenveel in als dat er op de verpakking staat... dus dan lijkt het me dat het geen kwaad kan om zo ver te ontladen..
Dit klopt bijna maar je denkt nog een beetje te veel op de "NiCad en de NiMH manier". De verliezen in de kabels kan je verwaarlozen, die zijn zo klein (minder dan 0,1%) dat ze vrijwel geen rol spelen. Alleen wanneer je hele dunne laadkabels gebruikt zijn de kabel verliezen groot.
Het laden van een accu (dus ook van LiPo's) kost energie. Die energie komt ook uit de lader en verschijnt op het display. Het is dus wel in de accu gestopt maar en NIET in opgeslagen, het was nodig om de rest wel op te slaan.
Je kan het vergelijken met een tankwagen met diesel. Om die tank met diesel ergens heen te brengen zal een (een beetje) diesel moeten gebruiken. Stel er zit 20.000 liter in de tank en de wagen moet 1000 km ver. Wanneer de motor 1 op 5 "loopt" zal de motor 200 liter diesel gebruiken om die 1000km af te leggen. Hoewel er 20.000 liter in de tank is gestopt komt er "maar" 19.800 liter op de bestemming aan.
Het klopt ook dat er een (klein) beetje stroom door de balancer wordt "weggewerkt". Dit om overladen van de cellen die eerder vol zijn te voorkomen. (Je kan dit niet zomaar aftrekken van de aanwijzing op het display maar wel van de energie balans. Dit gaat misschien een beetje te ver en mag je eigenlijk wel vergeten.)
LiPo's zijn accu's die veel energie kunnen bevatten. Ze kunnen ook behoorlijk hoge stromen leveren en als je ze verkeert behandeld kunnen ze "bijten". Verhalen van LiPo's die in de fik vliegen kennen we allemaal en helaas zijn er echt lipo's in de fik gevlogen soms met nog ergere gevolgen.
Toch hoef je niet bang te zijn voor LiPo's, als je ze volgens de regels behandeld zal er niet snel iets dramaties mis gaan en kan je er heel lang plezier van hebben.