boven mAh waarde laden?

hoi,

ik ben dus nu bezig mijn 3S 5000 mAh turnigy lipo op te laden voor de 4e of 5e keer dus.

En nu sta ik er echt op te kijken en ik merk dat de mAh waarde na 98 minuten op 5035 staat en dat hij afwisselend laadt rond 0.0-0.5A.

Ik veronderstel dat hij op elk moment zal stoppen, maar ik dacht dat hij wel zal stoppen op 5000mAh maar hij is dus nog bezig.

Is dit normaal?
 
Dat betekend dat je een goede lipo hebt die je helemaal leeg hebt gereden of je lader meet het niet helemaal goed. Zal een beetje van beiden zijn denk ik. De fabrikant geeft een nominale waarde maar soms doen ze meer en meestal iets minder. Zolang het geen 5500 is zou ik me geen zorgen maken.

Wil je langer plezier van je lipo kan je beter iets eerder stoppen denk ik. Als je het zover leeg rijdt slijt hij het snelste. Als je er maximaal 4000 mAh uit haalt gaan ze veel langer mee. Het laatste stuk begint de lipo heet te worden en dat is de meeste slijtage.
 
De Turnigy's hebben schijnbaar een iets hogere capaciteit als aangegeven wordt.

Ik heb hetzelfde met de 2s 5000's , ondanks dat ik ze niet helemaal leeg rij (rij al met een hele hoge cut-off) gaat er bij mij ook regelmatig weer 5000mah in bij het laden.
 
aja, ik heb mijn lipo helemaal niet leeggereden zelfs...
toen ik laadde stond hij op 3.8 volt per cell, 11.4 in totaal dus....

hij is nog aan het laden nu en staat op 5081, laadwaarde van 0.0 tot rond de 0.4A.

Het duurt wel langer dan voorheen, met 109 minuten voor een niet leeggereden lipo....

lipo is helemaal niet warm en de lader is zelfs afgekoeld....nog 9 minuten en de lader stopt vanzelf want heb hem ingesteld op 120 minuten.
Maar voorheen had de lader maar ongeveer 60 minuten om te laden, en geen 120, raar...

Ik zal hem nu leegrijden en dan erna nog eens opladen en zien wat dat geeft.
 
Laatst bewerkt:
Dat het voltage hoog blijft klopt ook .... Dat is 1 van de eigenschappen van de turnigy's heb ik al gemerkt.

Op m'n Trinity DPD kwam ik bij het inwerken(ontladen met niet al te zware amperages) nog vrolijk rond de 7,4v uit op het moment dat er 5000mah uit was :!:

Een hoge cut-off is dus echt noodzaak bij de Turnigy's
 
114 minuten bezig en al 5110 mAh....dus over een 5tal minuten slaat de lader vanzelf af.

Raar dat hij allang niet gestopt is
 
Dat hij nog op 11.4v staat zegt NIETS over de laad toestand (wel dat het een goed pack is ;)) Hij zal toch echt meer dan 95% leeg zijn.....
 
Dat het voltage hoog blijft klopt ook .... Dat is 1 van de eigenschappen van de turnigy's heb ik al gemerkt.

Op m'n Trinity DPD kwam ik bij het inwerken(ontladen met niet al te zware amperages) nog vrolijk rond de 7,4v uit op het moment dat er 5000mah uit was :!:

Een hoge cut-off is dus echt noodzaak bij de Turnigy's

Dat hij nog op 11.4v staat zegt NIETS over de laad toestand (wel dat het een goed pack is ;)) Hij zal toch echt meer dan 95% leeg zijn.....

Dat had ik ook geprobeerd uit te leggen ;)

Ik heb op de DPD zelfs ruim 5500 mah's gehad voor ie is een keer in de buurt van de 7volt kwam ... Het duurt gewoon heel lang voor het voltage echt zakt en een gemiddelde cut-off ingrijpt. Tegen die tijd heb je je pack al bijna 100% leeg.

Hoge (hele hoge) cut-off is gewoon noodzaak bij de Turnigy's :!:
 
Dan worden de packs ook niet warm zeker? Het is dan iets minder schadelijk om ze helemaal leeg te rijden. Cutoff wat hoger zetten inderdaad totdat je wat marge hebt. Alhoewel, met die turnigy prijzen is het niet eens zo heel erg meer.... ;)
 
Euhhh ... nauwelijks .... Ondanks dat de DPD er met pulsen 30~35 amp. uittrekt...

De Turnigy's zijn gewoon goed , je moet alleen rekening houden met die cut-off...

Die moet je voor het mooie op minimaal 3,7~3,8v hebben staan , is nog een beetje afhankelijk van je packs natuurlijk.. Sommige packs misschien nog wel wat hoger.
 
ik kreeg bij pk racing het volgende verhaal te horen. Wanneer je een lipo laadt zal hij deze met de ingestelde laadstroom (bijv 5A) laden totdat hij ongeveer 85% vol is. Dit duurt dan bijvoorbeeld een uur. Na dit uur zal de lader de laatste 15% erin proberen te krijgen met een steeds verder afbouwende laadstroom. Die laatste 15% erin krijgen kan dan nog eens een uur duren als het niet langer is. Daarom kan hij erg lang blijven laden terwijl de accu voor jouw gevoel gewoon vol is. Normaal gezien gaan de meeste mensen echter gewoon rijden wanneer hij ongeveer 90% vol zit. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb getypt maar dit was wat ik uit het verhaal begreep
 
Je moet wel rekening houden met verliezen die optreden kabels en lipo zelf... ik dacht dat je bij nimh de tijd kon uitrekenen door capaciteit van de batterij / laadstroom X 1,4..

Verder verbruikt de balancer ook energie... dus ik denk dat als je 5000 mah volgens je lader er in doet je er uiteindelijk zo'n 4500 mah in stopt dus 80% van je lipo hebt leeg gereden.

Een kennis van mij heeft al meer als 50 ladingen op zijn turnigy lipo's zitten en daar stopt hij nog steeds evenveel in als dat er op de verpakking staat... dus dan lijkt het me dat het geen kwaad kan om zo ver te ontladen..
 
heb nu de batterij nog eens geladen, en was er niet persoonlijk bij, maar toen ik keek zag ik dat het op 5500 mAh stond....

had wel de lipo cut off gezet op 8000mAh, maar heeft dat er dan iets mee te maken als ik bij het starten van het opladen al 5000mAh heb ingeven van de te laden batterij?

lader is een Thunder AC6 btw.
 
ik kreeg bij pk racing het volgende verhaal te horen. Wanneer je een lipo laadt zal hij deze met de ingestelde laadstroom (bijv 5A) laden totdat hij ongeveer 85% vol is. Dit duurt dan bijvoorbeeld een uur. Na dit uur zal de lader de laatste 15% erin proberen te krijgen met een steeds verder afbouwende laadstroom. Die laatste 15% erin krijgen kan dan nog eens een uur duren als het niet langer is. Daarom kan hij erg lang blijven laden terwijl de accu voor jouw gevoel gewoon vol is. Normaal gezien gaan de meeste mensen echter gewoon rijden wanneer hij ongeveer 90% vol zit. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb getypt maar dit was wat ik uit het verhaal begreep

dat verhaal heb ik meegemaakt bij de eerste 3 - 4 laadbeurten
50 minuten om 90% vol te laden, en de laatste 10% duurt wat lang, maar rond het uur maakte de lader wel het geluid dat hij vol is.

Nu duurt het meer dan 2uur en ik krijg geen geluid dat hij vol is...


Ik ben nu bezig de lipo NOG EENS verder te laden, en de laadstroom is (zoals verwacht) heel erg laag: 0.0A tot 0.2A.
Ik vraag mij af of hij wel zal biepen om te zeggen dat het vol is, want dat onbreekt bij de 2 laaste beurten het signaal dat hij vol is.

Raar
 
ik kreeg bij pk racing het volgende verhaal te horen. Wanneer je een lipo laadt zal hij deze met de ingestelde laadstroom (bijv 5A) laden totdat hij ongeveer 85% vol is. Dit duurt dan bijvoorbeeld een uur. Na dit uur zal de lader de laatste 15% erin proberen te krijgen met een steeds verder afbouwende laadstroom. Die laatste 15% erin krijgen kan dan nog eens een uur duren als het niet langer is. Daarom kan hij erg lang blijven laden terwijl de accu voor jouw gevoel gewoon vol is. Normaal gezien gaan de meeste mensen echter gewoon rijden wanneer hij ongeveer 90% vol zit. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb getypt maar dit was wat ik uit het verhaal begreep

Dit verhaal is geheel juist! Je moet het laden van LiPo's totaal NIET vergelijken met het laden van NiCad en NiMH. Het zijn heel andere accu's en moeten dus ook geheel anders behandeld worden.

Je moet wel rekening houden met verliezen die optreden kabels en lipo zelf... ik dacht dat je bij nimh de tijd kon uitrekenen door capaciteit van de batterij / laadstroom X 1,4..

Verder verbruikt de balancer ook energie... dus ik denk dat als je 5000 mah volgens je lader er in doet je er uiteindelijk zo'n 4500 mah in stopt dus 80% van je lipo hebt leeg gereden.

Een kennis van mij heeft al meer als 50 ladingen op zijn turnigy lipo's zitten en daar stopt hij nog steeds evenveel in als dat er op de verpakking staat... dus dan lijkt het me dat het geen kwaad kan om zo ver te ontladen..

Dit klopt bijna maar je denkt nog een beetje te veel op de "NiCad en de NiMH manier". De verliezen in de kabels kan je verwaarlozen, die zijn zo klein (minder dan 0,1%) dat ze vrijwel geen rol spelen. Alleen wanneer je hele dunne laadkabels gebruikt zijn de kabel verliezen groot.
Het laden van een accu (dus ook van LiPo's) kost energie. Die energie komt ook uit de lader en verschijnt op het display. Het is dus wel in de accu gestopt maar en NIET in opgeslagen, het was nodig om de rest wel op te slaan.
Je kan het vergelijken met een tankwagen met diesel. Om die tank met diesel ergens heen te brengen zal een (een beetje) diesel moeten gebruiken. Stel er zit 20.000 liter in de tank en de wagen moet 1000 km ver. Wanneer de motor 1 op 5 "loopt" zal de motor 200 liter diesel gebruiken om die 1000km af te leggen. Hoewel er 20.000 liter in de tank is gestopt komt er "maar" 19.800 liter op de bestemming aan.

Het klopt ook dat er een (klein) beetje stroom door de balancer wordt "weggewerkt". Dit om overladen van de cellen die eerder vol zijn te voorkomen. (Je kan dit niet zomaar aftrekken van de aanwijzing op het display maar wel van de energie balans. Dit gaat misschien een beetje te ver en mag je eigenlijk wel vergeten.)

LiPo's zijn accu's die veel energie kunnen bevatten. Ze kunnen ook behoorlijk hoge stromen leveren en als je ze verkeert behandeld kunnen ze "bijten". Verhalen van LiPo's die in de fik vliegen kennen we allemaal en helaas zijn er echt lipo's in de fik gevlogen soms met nog ergere gevolgen.
Toch hoef je niet bang te zijn voor LiPo's, als je ze volgens de regels behandeld zal er niet snel iets dramaties mis gaan en kan je er heel lang plezier van hebben.
 
Back
Top