Bovendek IOM

Als ik naar foto's kijk van IOM rompen, dan merk ik dat de meesten hun bovendek geen plat vlak is. Vooral het gedeelte achter de mast is zo laag mogelijk gemaakt. Bijna 'holle romp'.

Welke voordelen biedt dit ? mss lager zwaartepunt, mss meer kans tot onderdruk achter zeil bij varen aan de wind ?

En waarom zie ik dat nergens bij Marblehead rompen ?

Of heeft het allemaal een beetje met "mode" en "bijgeloof" te maken ?

Hallo Kris
Ik heb zelf zowel een IOM als Marlblehead. Beide zijn Bantock ontwerpen en beide hebben geen verlaagde kuip. Wel een verhoogd voordek. De voordelen van een open kuip ontgaan me geheel, behalve dat het wel leuk staat. Ik zie alleen maar nadelen: meer water aan boord tijdens het varen met wat meer wind en door de verlaagde kuip zitten je lier en servo erg laag in de boot. Als er dan water in de boot komt kunnen de servo en lier makkelijk nat worden. Zonder kuip kun je deze zaken hoger monteren zodat dit risico wordt verkleind.
Groet
Wim Bakker

DE verhoogde dekken van de meeste radiozeilschepen komen voor bij de wedstrijd boten het voordeel is bij de M klasse en de 1om klasse
1 Je kan het grootzeil verder boven het dek zetten dit is vooral bij de M klasse het gebeuren je bent het gedeelte kwijt van de neerdrukker van het graaotzeil
Je mag bij de M klasse 2160 mm boven het dek je grootzeil hebben de trend is nu om het A tuig het voorlijk naar 2150 cm te brengen in plaats van de 2050 mm

Beter meer druk in het zeil dus voordeel

Bij de 1OM klasse is dit het zelfde

Wat de open kuip bij de 10mM klasse vindt ik zelf een afrader je moet proberen de winch kop ook onder het dek te hebben want anders gaat water langs de winch as in de winch terecht komen

Ik weet het uit ervaring ik gebruikte toen ik de winch kop boven dek had ziiten gewoon een winch per 2 jaar nu doe ik er veel langer mee 5 jaar zeker.

Tom

Het model van de IOM is wel mooi; mij ontgaat ook het doel van de open kuip maar het staat wel leuk.
Zelf vaar ik al een paar jaar met de kop van de winch boven het dek met mijn Laser; geen probleem en geen water in de boot.
Beetje vet op de doorgang en klaar. Alles loopt bovendeks en je kunt er makkelijk bij.

Taco

Back