Bovendek U177

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 29 mei 2005.

  1. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Bovendek U177, Overhauling

    Heeft er iemand ervaring met het monteren van het bovendek van de U177 van Engell (Duitse type IX-D2 u-boot)?

    Het probleem is dat het bovendek te breed is om als "deksel" voor het onderwaterschip te dienen. Dit heb ik kunnen oplossen door de zijkanten iets naar elkaar toe te trekken en hier extra "verstagingen" in te lijmen. Echter staat het bovendek nog steeds (of misschien wel hierdoor?) bol. D.w.z. de boeg en het achtersteven staan hoger dan in het midden. Wanneer ik dit probeer te corigeren door de bevestigingsschroeven aan te draaien, ontstaat er een soort kreukel zone bij de boeg.

    Weet iemand hiermee raad?


    Mathijs
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2008
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hallo mathijs.

    Zelf ben ik ook in het bezit van een type ix d2 en dat probleem had ik ook. Ik heb de verstevigingen tussen de 2 helften doorgezaagd en een beetje ingekort en deze weer met een metalen rvs strip vastgezet. het inkorten moet niet te veel worden anders gaat de bovenbouw in het midden scheuren.

    Groetjes douglas
     
  3. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Douglas,

    Helaas snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Welke verstevigingen, tussen welke 2 helften heb je ingkort?


    Groetjes: Mathijs


    P.S. Ik neem aan dat je ook de Engell doos hebt, vaart jouw IX-D2 al?
     
  4. U-Kater

    U-Kater Guest

    Mathijs,

    Ik begrijp wat je bedoelt met het "bol" staan. Je zou kunnen proberen een dunne strip over de gehele lengte aan te brengen die de spleet tussen boven en onderwaterschip camoufleerd. Dit zou kunnen met strip van b.v. "Evergreen" Deze strip zou, als hij goed is aangebracht de lijn tussen boven- en onderwaterschip aan het oog ontrekken. Aangezien dit de waterlijn is van het model zou je deze strip b.v. zwart kunnen maken bij het verven.
    Ik realiseer me ook dat dit camoufleren alleen maar werkt als de "bolling" niet al te groot is.
    Een tweede optie is een keep uit te snijden, precies in het midden, in de zijkanten van het bovendek >] [< (hoeft maar heel smal te zijn) en die vervolgens weer bijelkaar te lijmen
    Hoop dat dit helpt.

    Wiljan.(U-Kater)

    PS: de dvd zit op de post en zou uiterlijk a.s. woensdag bij jou moeten zijn.
     
  5. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste U-Kater,

    Bedankt voor je tip, ik denk dat de enige mogelijkheid is om een aantal inkeepingen te maken. De "kreukelzone" is nl. redelijk groot. Ik ben bang dat als ik 1 grote inkeeping maak dat er dan een knik in het bovendek gaat ontstaan.

    Ben erg benieuwd naar je CD.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Mathijs,

    mij is het nog niet helemaal duidelijk (misschien wel puur dommiedommie van mijn kant): bedoel je dat het bovenschip te 'strak' zit in het onderschip, m.a.w. dat je middendek eigenlijk hoger in de romp had moeten worden gelijmd om de passing mogelijk te maken (dat kan natuurlijk niet, want je hebt de 3 mm speling hierboven nodig?).
    Mijn 206 had vergelijkbare problemen: de passing van boven-waterschip en onderwaterschip was erg matig, en bij het in elkaar passen van de twee delen (zelfs zonder middendek) zaten de twee delen wel erg vast in elkaar. Daarnaast was de naad ongelijk, zodat op sommige plaatsen een kier zat, en op andere plaatsen het onderwaterschip of bovenwaterschip uitstak. Ik heb het opgelost door veel, héél veel passen, meten, schuren, slijpen en vijlen, en daarna nog meer plamuur en schuur werk.
    In de modellwerf van deze maand staat een artikel van een Duitse bouwer die de Akula van Engel heeft gebouwd. Ook hij had problemen met de passing van onderwater- en bovenwaterschip nadat hij het middendek had ingebouwd. Hij heeft het opgelost door de 'mes-in-groef' constructie gewoon weg te slijpen, en het geheel met veel plamuur weer gelijk te krijgen.
    Het lukt dus in alle gevallen om het passend te maken, maar het vereist veel kunst en vliegwerk, en veel geduld!

    Jos
     
  7. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Jos,

    Het valt al niet mee om het probleem te beschrijven, dus zal het ook wel wat gedult (en epoxy!!!) vergen om het op te lossen.

    Nadere bestudering van mijn kant heeft het volgende aan het licht gebracht. Het bovendek is 99% vlak aan de onderkant. Echter zit er in het onderwaterschip een lichte bochel, het loopt iets krom. Het bovendek wordt hierdoor vervormt. Hierdoor ontstaan "kreukels" aan de zijkant van het bovendek.

    Ik denk dat de remedie gezocht moet worden in de tip van U-Kater maar zal ook het artikel in Modelwerf eens nalezen.

    Groetjes:

    Mathijs


    P.S. kan iemand mij uitleggen hoe ik aan dit bericht foto's kan toevoegen [/img]
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
  9. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier dan de beelden, zoals te zien is sluit de boeg van de U177 niet als het achterschip normaal is gesloten.

    [​IMG]

    gevolg is dat er kreukels ontstaan wanneer de boeg (met wat kracht) wordt aangedrukt.

    [​IMG]

    Zoals ik al eerder schreef denk ik dat het probleem alleen is op te lossen met de tip van U-kater
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Mathijs,

    ik was verbaasd toen ik zag dat je de boot ook al geschilderd had.... De optie die Wiljan aangeeft is een goede, maar ik twijfel of dit de ideale oplossing is, want de opening is echt fors!!!.
    Je moet je natuurlijk afvragen of je nu door wilt zetten, of een stap terug doen en eerst deze nogal (vind ik) ontsierende fout in de constructie wilt goed maken. Persoonlijk zou ik daarvoor kiezen, want we spreken hier niet over een boot van een paar tientjes, en de U177 moet er eigenlijk perfect uitziet gezien zijn kostprijs.... Mijn oplossing betekent wel dat je gaat slijpen en frezen en dus waarschijnlijk de boot opnieuw moet lakken als je klaar bent!
    De 'kromheid' van het onderwaterschip komt puur door het feit dat je waarschijnlijk de passing van ow-schip en bw-schip hebt gecontroleerd voordat het middendek is ingelijmd. Dat is ook wat Herr Engel in zijn gebruiksaanwijzing adviseert. Doordat het middendek is ingelijmd is de boot in het midden wat smaller geworden, en dit valt hier het meeste op omdat de diameter hier het grootst is.
    Ik zou toch proberen om de naad van het ow en bw-schip passend te krijgen, ook al vraagt dit behoorlijk wat werk....
    Zie: [​IMG]

    Hier zie je dat ik ook nogal wat moeite had de naad van de 206 een beetje toonbaar te krijgen. Veel werk, maar het is nu bijna perfect...

    Jos
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi Mathijs

    Ik had je vraag niet goed begrepen, maar na het zien van je foto's is het me duidelijk. gezien de problemen die jij bent tegengekomen zal ik straks ook met het zelfde probleem zitten. Verder heb ik de duikboot van iemand gekocht die er al een beetje mee aan het klooien is geweest, er zit dus een beslagset bij en geen dek. dus ik heb nog wel even werk. Ik stuur vanavond nog wel even een paar foto's, heb namelijk de toren ook maar even verbouwd.

    Groetjes douglas
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hehe

    Toch nog gelukt. Hier dan mijn verbouwde toren. Het is inderdaad een duikboot van engel maar ik heb er stukke minder voor betaald. Varend is ie nog niet maar dat komt nog wel.
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Krijg er de bibbers van die foto's plaatsen. denk je dat je het voor elkaar hebt is het nog nie gelukt. dus nog maar een poging.
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Het is wel even wennen hoor met al die omwegen.
    [​IMG]
     
  16. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Jos,

    Ik moet zeggen dat je gelijk heb van die tientjes en heb vandaag min of meer besloten geen half werk te leveren en het probleem grondig aan te gaan pakken.

    Overigens is (of moet ik nu zeggen WAS) het onderwaterschip af en reeds geschilderd. Het bovendek heeft een laag grondverf gekregen om het schuren makelijker te maken.

    Ik gaan proberen eerst het onderwaterschip van boven vlak te krijgen om daarna het bovendek ook recht te krijgen. Misschien moet ik zelf de mes-groef verbinding op sommige plaatsen laten vervallen. Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  17. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Douglas,

    Ik heb ook zitten tobben met die foto's maar het is ons beide gelukt. Nu nog een bovendek van Engel in het gareel zien te krijgen.

    Overigens ziet jouw toren er wezelijk anders uit dan de toren die ik bij de doos kreeg. Herr Engel zal wat wijzigingen hebben doorgevoerd in de tussentijd.

    Hier wat foto's van mijn opbouw:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    hoi Mathijs

    Jou toren ziet er inderdaad anders en mooier uit maar mijn doos was niet compleet en een tekening zat er ook niet bij dus moest ik mij maar baseren op foto's en andere tekeningen die ik van het internet heb geplukt. Maar verschil moet er wezen . Verder mag ik niet klagen want ik heb de duikboot gekocht voor 150 euro en daar zaten 2 marxs motoren en 3 linieare servo's bij. En een dek heb ik ook niet maar die maak ik van hetzelfde hout als die op de toren zit.

    Groetjes douglas
     
  19. U-Kater

    U-Kater Guest

    Douglas,

    De DVD kun je hebben. Ik heb alleen een adres nodig waar ik 'm naar toe moet sturen, of is "sluis 5 Zuid-Willemsvaart" goed genoeg? (grapje)

    Ik zie dat je de toren van de 177 heb aangepast maar kun je tegen kritiek?
    Ik heb namelijk 'n paar opmerkingen dienaangaande (mooi woord voor scrabble, niet?) Als je niet zo'n detaillist bent dan laat ik het voor wat het is.

    Schrijf maar naar m'n prive E-mail adres.

    groetjes,
    U-Kater
     
  20. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland

    He Mathijs,

    een èchte type IX D2 dus... :worship: :worship: voor je detail-getrouwheid...

    Check maar eens op http://www.u-boote-online.de/typen/typ_ixd2.html
    En de rest van deze pagina is trouwens ook :worship:

    Jos

    P.s. ik ben a.s. zaterdag bij de opendag van Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen. Als je in de gelegenheid bent om daar te verschijnen met je 177 kan ik 'r eens een oog op werpen...
     

Deel Deze Pagina