Het heeft even geduurt maar na een flink aantal nachten erover slapen heb ik de knoop door gehakt en het probleem van de bovendek passing aangepakt.
BJMax was hier op bezoek om naar mijn U177 te kijken (hij had zijn U177 namaelijk net ontvangen) en ik hed hem het probleem uitgelegd. Hij heeft een klein testje gedaan door zijn romp samen te knijpen en te kijken naar welke kant de romp bol ging staan, en jawel hoor bij knijpen van de romp gaat deze net zoals op de foto's te zien is bol staan. Hiermee wist ik dus zeker wat de oorzaak van het probleem was: HET TE DICHT KNIJPEN VAN DE ROMP ALS JE DE INSTRUCTIES VAN ENGELL TOT OP DE MILLIMETER VOLGT.
Nu moest het nog worden opgelost. Via het forum zijn er een aantal oplossingen aangedragen:
1. Het maken van inkepingen in het bovendek en deze krom te trekken. Vervolgens alles weer netjes maken met epoxy en (heel veel) plamuur.
2. De mes/schroef verbinding en de bolling tussen het bovendek en de romp eraf schuren en de twee helften koud op elkaar te leggen.
3. Het tussendek eruit slopen en de knijping van de romp eruit halen.
Na veel wikken en wegen toch voor de laatste oplossing gekozen, uiteindelijk heeft iemand gezegt (Jos) dat de Engell doos toch net even iets te duur was om hem niet voor de volle 100% te bouwen. Vandaag met de dremel aan de gang geweest:
Met het volgende resultaat: DE ROMP PAST NETJES, zonder vouwen en knikken!!!!
Ik moet overigens het tussendek nog wel vast lijmen maar moet iets verzinnen waardoor niet heel mijn boot met epoxy volloopt en/of het bovendek (wat die wil ik er wel in hebben als ik het middendek vastlijm) niet gelijk mee wordt verlijmt met de romp.
Wat me wel tegengevallen is in deze hele geschiedenis is dat ik meerdere e-mail naar Engell heb gestuurt maar er slechts 1 ooit heb mogen terug ontvangen. Hoewel ik op dat een antwoord van Engell heb geantwoord (en het e-mail adres dus wel goed moet zijn) heeft Engell nooit het fatsoen gehad om antwoord te geven.
----- Original Message -----
From: Judith & Mathijs
To:
info@engel-modellbau.de
Sent: Sunday, July 24, 2005 4:16 PM
Subject: Re: Problems with the U177
Dear Matthias,
Please note that the upper deck, never saw any water. In other words, it has never been used in water. Also the workshop I am using for construction is a dry place (low humidity).
I am afraid, the bulkheads you are describing won't solve the problem. Note that these bulkheads (in the form of metal strips you saw on the pictures) did not solve the problem.
In my mind there is "too much material" in the upperdeck. Placing bulkheads in the upperdeck will only make the whole construction more stiff. But when I try to bend the upper deck over the lowerdeck, the sides will dent at the weakest point and there will always be one.
The metal trips (your bulkheads) also resulted in a lot of force on the front and aft mounting screws causing the PVC strips to break off the lower hull already a couple of times.
So I believe I should get rid of some material. There are two things do do this.
1. The ugly way by making a number of vertical insertions along the sides of the upperdeck and then bending the upperdeck in order to fit the lower hull. The insertions will prevent dents from occuring. But I am affraid knicks in the deck will appear at these insertions.
2. The good looking way which is by widening the lower hull which in my mind lays at the source of the problem. But I do not believe this is possible without destroying the middeldeck and the front- and aft bulkheads
Please find attached the pictures you requested. The woodendeck is actually taped at the moment to prevent it from getting damaged. Also you will find that the upperdeck has been coated with primer.
I really appreciate you looking into this issue and I am looking forward to hearing your comments.
Regards:
Mathijs
----- Original
----- Original Message -----
From: engel-modellbau
To: Judith & Mathijs
Sent: Saturday, July 23, 2005 11:56 AM
Subject: Re: Problems with the U177
Dear Sir,
It seems to me that the distortion of the upper hull is caused by the wooden decking.
It is very likely that the decking has sucked water due to insufficient waterproofing of the wood.
This will, in fact, cause the problem as shown on your pictures.
The dimensions of the middle deck are correct.
The effect that we encounter most often when there is a problem with the hull is that the upper hull becomes too wide (i.e. if the two hull parts are not joined together for a longer period of time).
A wider middle deck would make this problem even more severe.
The only solution of the problem (without having to replace the entire upper hull) is to place small bulk heads in the upper hull were the dents appear.
Please email me pictures of the wooden decking (top and side view) so I can analyse the problem further.
Please do not email to our shop account (shop@engel-modellbau.de) but to
info@engel-modellbau.de instead. Otherwise your message might not be answered in due time.
Best Regards,
engel-modellbau
Matthias Schreier
Please note: business vacation 8.-19. August 2005
Our company will also be closed from 28. July until 1. August, 2005.
********************************
ALEXANDER ENGEL KG
Postfach / P.O.Box 11 33
D-75434 Knittlingen
Germany
Fon +49-7043-93520
Fax +49-7043-31548
Email
info@engel-modellbau.de
www.engel-modellbau.de
www.ubootmodelle.de
www.modelsubmarines.com
:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
Voor een ieder die het middendek van de U177 van Engell er nog in moet lijmen, stuur mij even een PBtje, dan zal ik uitleggen waar je op moeten letten.
Groetjes:
Mathijs