Beste Mart, Hij kost $165 inclusief verzendkosten, maar over de levertijd vertelde hij niks. met vriendelijke groet, Ron. ____________________________ de meeste beschadigingen komen door transport.
Hoi Ron en Mart De 2540 deks had hij in stock en bij air verzonden dan duurd het ongeveer tussen de 5 en 8 dagen ,ik heb wel eens vaker wat uit de USA besteld en dat kan echt sneller gaan dan bij sommige bedrijven hier in Nederland,en soms nog goedkoper ook. Alleen dat dek wat jullie willen dat weet ik niet of hij dat op voorraad heeft. Maar als ik zo optel dan willen we nu 3 2540 deks en twee 177 deks bestellen. Scheelt weer in de verzendkosten. Groeten Jan
Heb zelf even een dek gemaakt. Ben er nog niet helemaal uit wat voor kleur deze moet worden. Volgens de boeken waren de houten dekken zwart van kleur, maar somige modellen laten deze gewoon in de houtkleur. Weet iemand hier meer over? En kan iemand mij nou eens vertellen wat ik verkeerd doe met de foto's plaatsen. ben al een tijdje aan het experimenteren maar ik begin er het heen en weer van te krijgen! Edit Roel: Douglas, wat ik doe is het volgende: Ik zoek het plaatje op wat ik wil hebben, klik rechts op het plaatje, vervolgens ook rechts op 'Image properties'. Dan krijg je een pop-upje met op de onderste regel Address. Dat klik ik rechts aan, druk op çopy'. Vervolgens naar het scherm waarin je je bericht post, zet daar That's it... Roel. Succes! :lol:
Douglas, Ziet er schitterend uit, je bent aardig opgeschoten na ons laatste XI-treffen!!! Wat ik weet van de kleur van het dek is het volgende. Teak hout was in de oorlog voor de duitsers niet beschikbaar (zij hadden immers geen kolonieen die hen van tropisch hardhout konden voorzien). Als gevolg hiervan gebruikten ze duits-hout dat van een teer laag werd voorzien om het dek te beschermen tegen hout zoute zeewater. Deze laag sleet echter redelijk snel waardoor het dek donkerbruin kleurde. Ik wil mijn dek (zoals je dat gezien hebt) eigenlijk nog een keer zwart maken en daarna opschuren zodat het bruin er weer doorheen komt. Groetjes: Mathijs
Hoi Mathijs, Dank je, maar ik kan behoorlijk opschieten als ik kan bouwen onder werktijd. Heb er maar anderhalve dag over gedaan. wat jij wil gaan doen met jou dek, daar zat ik ook al aan te denken.
Hier wat nieuwe foto's van het dek en de toren. Heb ook nog even ruimte vrijgemaakt voor de uitlaten. Verder vraag ik mijn eigen af of het toch geen type IX C is. Mathijs, Waarschijnlijk heb ik hier een oplossing voor jou trimproblematiek. Ik heb tussen de torpedo luiken een sleufje gemaakt waardoor bij jou de lucht niet kan gaan " rollen '' maar meteen ontsnapt. Ik zelf zal dat probleem niet hebben omdat mijn dek transparant is. Verder heb ik een experiment uitgevoerd met het lakken van het dek. Links met blanke lak, daarna een zeedonker blauwe kleur. Daarnaast beits in de kleur teak en rechts is het zwart. Zie hier het resultaat. Graag jullie kommentaar! Ik zit er aan te denken om een nieuw draadje te openen, hier wil ik het hebben over de bouw van mijn duikboot! Aan jullie de vraag, is er animo voor?
Mijn voorkeur gaat naar de gelakte delen (houtkleur) en wel de eerste. Ander draadje? mag wel hoef niet........
Ahoi, ziet er erg goed uit. Voordat je gaat verven moet je je afvragen of je natuurgetrouw wilt bouwen, of dat je je houten dek (waar je trots op mag zijn) goed zichtbaar wilt houden. Nu staat een teakhouten dek mooi op een jacht, maar volgens http://www.u-boot-archiv.de/ en een aantal andere sites was het voorschrift dat de deks van de U-boten voorzien van zwarte anti-slip verf... (hout of niet). Natuurlijk slijt dit spul snel, zeker als de boot op zee is geweest (of is). Ik zou het dek voorzien van een matte antraciet-kleurige zwarte verf. Daarna de veel belopen stukken van het dek weer voorzichtig afschuren (fantasie dus gebruiken) totdat het hout er (naar smaak) weer doorkomt. Daarna ter behoud van het hout het geheel weer aflakken met matte lak. Hierna kan je het dek eventueel nog voorzien van 'zoutaanslag' en plekken van uitgelopen roest rond de kettingzaag en de diverse uit het dek stekende attributen. En laat in de oorlog betekende: weinig tijd, slechter materiaal en duidelijk minder afwerking. Wil je een boot die er uit ziet alsof deze gisteren van de werf is afgeleverd, dan ben je sneller klaar (maar zie je met zwarte verf helaas niet meer dat je een houten dek hebt...) Jos
Originele kleuren proberen aan te houden en wheateren zoals toneburst al zei, maar wel het hout er doorheen laten komen. Maar alleen een "blank"houten dek oogt ook heel mooi.
Ik bemoei me nergens mee want het gaat allemaal goed als ik het zo lees en zie. Probeer alleen het weatheren subtiel te houden. Het kan ook doorslaan naar de verkeerde kant. Het spul dat de duitsers overigens gebruikten was een soort carboleum of "therfernis" ( vrij vertaald teervernis) over pijnboom(dennen)hout, oftewel "ficht". Lekker goedkoop en ze hadden(hebben) er veel bossen van. Zoals je hem nu aan het uitrusten bent gaat het lijken op een type IX-c 41 aan het einde van de oorlog. Komt voornamelijk door het gebruik van de toren met de beide uitsparingen voor de rubber opblaasboten onder het achterste flakplatform. Ben benieuwd wat je met de 3,7 cm gaat doen (20 mm flakvierling kan overigens ook) Groetjes, U-Kater
Hallo, Ik ben proberen om meer gewicht naar beneden in de boot te krijgen om hiermee het slagzij maken aan de oppervlakte op te heffen. Inmiddels heb ik alle elektronica er weer uit een kijk nu tegen het gietijzeren balast blok (wat ik van Engell heb meegekregen) aan. Dit heb ik destijds met montage kit vast gezet op de bodem. Probleem is nu dat ik het niet meer los krijg. Heeft er iemand een idee hoe dit te los te krijgen zonder dat ik mijn romp verniel? Groetjes: Mathijs
Hoi Mathijs, Tja montage kit, das moeilijk. Heb zelf een plaffon gehad in de woonkamer die ze bedekt hadden met panelen, :sniper: met montage kit! Heb het er af moeten halen met een brander, en dat kan dus niet met een duikboot. Het is wel veel werk maar ik heb wel een oplossing, boor een groot deel uit het gieteizeren blok met een kolomboormachine. En het vrijgekomen gewicht weer vervangen door lood. Je zou het ook nog kunnen proberen met een lijm oplosser. Schiet me nu dus iets naar binnen, mijn vrouw heeft hier liters van ivm haar werk. Kan wel vanmidag even een testje voor je doen dan weet ik morgen of het werkt! En voor U-kater, het word de 20 mm flakvierling. Verder gaat het nu wel erg hard met mijn duikboot.
He Douglas, Weet je zeker dat het ijzer op de verkeerde plek ligt en er persee uit moet? Als je volgens de tekeningen van Engel hebt gewerkt v.w.b. de plaatsing moet het toch goed zijn. U-177 bestaat al tientalle jaren in deze vorm en het probleem wat zich bij jouw boot voordoet was mij nog niet bekend. Heeft jouw boot een kiel?. Als deze hol is kun je daar misschien nog lood in kwijt. Een andere mogelijkheid is deze kiel te vervangen (desnoods in gedeeltes) voor een loden/ijzeren kiel die je eenvoudig met draadeindjes tegen de romp kunt bevestigen. (Mijn bootje heeft een ballastkiel van ongeveer 1,5 meter, kan ik mooi van binnen met lood vullen en lekker rommelen tot ie goed in/op/onder het water ligt) Groetjes, U-Kater
U-Kater, Mijn boot heeft inderdaad een kiel hierin heb ik (wat) lood gelijmt maar er zou veel meer in kunnen. Om dit te kunnen bewerkstellingen moet het ijzeren blok eruit. Dit heb ik overigens gisteren avond geprobeerd maar het zal onmogelijk zijn deze los te krijgen zonder de romp te slopen. Ik ben dus maar gaan zoeken naat alternatieven. Met wat freeswerk kan ik mijn accu nog ongeveer 1 cm laten zaken. Hopelijk is dat net genoeg. Probleem met de Engel is dat wanneer de boot aan de oppervlakte ligt, de opbouw net even te zwaar is waardoor de boot slagzij maakt. Als het probleem blijft zal ik extra lood laag in de boot moeten brengen en extra drijvermogen in de vrije vloedruimte net onder de waterlijn om dit gewicht weer te compenseren. Dit alles is een redelijke klus zeker met het zwembadvaren in Hoogeveen in het vooruitzicht. M.v.g. Mathijs
Hoi Mathijs, We hebben in Heerenveen ook het kleinere bad ter beschikking. Dit is gedeeltelijk 1 meter diep (correct me if i'm wrong) dus kun je voor het finetunen van de trim bij wijs van spreken naast de boot in het water gaan staan. Ik ga daar waarschijnlijk de trim van de U 2540 ook nog even controleren, ze hangt nog iets achterover.
Hoi Mathijs, Heb even een test gedaan met de lijm oplosser. De lijm word er wel week van. Hoeveel lijm heb jij gebruikt? Met een beetje geduld kan je zo het hele blok er uit pakken. Hoeveel weegt het blok eigenlijk? Groetjes Douglas.
Nou neem ik aan dat je 'Heerenveen' bedoeld i.p.v. 'Hoogeveen'.....het ligt vanuit Dordrect alletwee wel 'in 't Noorden' maar er is toch wel wat onderscheid... Jos
@Douglas, Het is in ieder geval het proberen waard. Wat voor soort lijmoplosser is er gebruikt en waar kan ik deze lijmoplosser halen? @Jos, Mea Culpa, het getuigd inderdaad niet van respect voor onze noordelijk provincies door Heerenveen en Hoogeveen op een hoop te gooien! Mijn excuses, uiteraard bedooelde ik Heereveen. Groetjes: Mathijs