Ik zou toch maar eens heel snel gaan kijken voor een nieuwe motor opde duiktank als je zo'n start belasting hebt. Mijn 206 heeft een start piek van 1,3 amp en de Skipjack zit tegen de 1,7 amp aan. Hoe is het met de tandwiel overbrenging? Ik heb hier een duiktank met dubbele zuiger voor de Walrus en die heeft niet zoveel nodig. Onbelaste stroom :1 Amp Bij een diepte : 10,0 m Doorsnede zuiger : 72 mm Motorvermogen : 36 Watt Lengte slag : 92 mm Verbruik : 3,0 Amp Steltijd : 41 sec Kracht zuiger : 407 Newton Rendement motor : 0,75 Volume duiktank : 749 cc Onbelast toeren : 240 t/min Vertraging : 2,23 --- Spoed spindel : 1,25 mm Min. spindel dia. : 3,6 mm Werkspanning : 12 Volt Blokkeerstroom : 5 Amp Max. duikdiepte : 19,7 m Hein
Gelukkig zit alles inmiddels weer terug in mijn U177. Morgen kijken of mijn trim nog klopt en of ik alle lekages heb weten te dichten. met nog 36 uur te gaan voor de subsail is het wel haastwerk aan het worden. Hopelijk met goed resultaat!! Groetjes: Mathijs
Klinkt bekend Mathijs: twee boten nu gerepareerd en morgen testen/trimmen. Wordt leuk met windkracht 8 en horizontale regen... Jos
Beste Hein, Wat een ontzettend mooie plunjerpomp heb jij daar, heb je die zelf gemaakt? Mag ik dat idee van je gebruiken? mvg Rene
Jos, Uittrimmen gebeurt in mijn testbak maar met het huidige weer kan ik beter mijn duikpak aantrekken!!!! Overigens zullen de test/trim condieties niet eel slechter zijn dan de subsail morgen (10~16C, 30% zon, 40% regen, 3 mm, Zuidenwind, 3 Bft) Nu kan ik morgen natuurlijk wel de hele dag in mijn duikpak rond lopen maar ik hoop echt dat de 40% zon precies boven Lelystad blijft hangen. Veel succes met de laatste puntjes op de I. Groetjes: Mathijs
Overhauling the U177 Al weer enige tijd spookt er door mijn hoofd om de U177 te "upgraded". Ik ben namelijk niet tevreden over hoe de motoren lopen (veel te veel wrijving), wil eigenlijk een groter WTC maken met meer toegangsluiken en wil het model opleuken door het aanbrengen van details. Met nog enkele weken te gaan voor het varen in de Galderse meren was ik begonnen met het laatste, d.w.z. het opleuken. Zoals op onderstaande foto's is te zien heb in de vloedsleuven in de romp gefotoetst. Achter: Ik heb de vloedsleuven rond de achterste torpedobuizen ook geetst maar heb deze vanwege tijdsdruk (ik moet in de Galderse meren wel kunnen varen) nog maar even niet gemonteerd. Voor: Hier kun je zien dat ik eerst wat kuntstof "latjes" op het fotoets heb geplakt, vervolgens 2 componenten lijm aangebracht op de randen van de romp (deze had ik voor 1~2 mm uitgevreesd tot de dikte van het fotoets materiaal) en vervolgens de kunstof latjes met een beetje seconde lijm aan de romp geplakt. Toen de twee componenten lijm droog was heb ik de latjes er weer van afgebroken. Daarna heb ik ook een start gemaakt met het soepeler laten lopen van de motoren door de lagers en ophanging van Engel te vervangen door mijn eigen draaiwerk. Daarbij heb ik gelijk de kans waargenomen om de diepte roer beschermers uit koper te maken en alles te solderen. De hele constructie is nu veel sterker geworden en is bovendie perfect uitgelijnt met de schroefassen. Ik wil het hele zaakie nog voor a.s. Zaterdag in de (grijze) primer zetten zodat de U177 er een beetje representabel uit ziet als zij in de Galderse meren rondvaart. Als dit evenement voorbij is, is het plan dat de U177 het droogdok ingaat. Ik heb een RVS plaat laten watersnijden (was dermate goedkoop dat ik er niet voor kon gaan slijpen en zagen) en zal een compleet nieuw WTC gaan aanbregen. De verdere vorderingen zal ik in dit draadje posten. Groetjes: Mathijs
beste Mathijs, Dat middendek en die spoelgaten ziet er fantastisch mooi uit, ik ben nu al benieuwd naar de volgende serie foto`s. met vriendelijke groet, Ron.
Hoi Mathijs, Allemachtig, Upgrade noemt ie dat,nou dat is zeker waar, ik ben zeer onder de indruk van je foto ets werk en dat RVS WTC luik is een pracht om te zien maar ook een behoorlijke onderneming, ik volgde dit draadje al, maar dit wordt wel erg mooi, petje af.. Groeten, Jan.
Hoi Mathijs, Netjes!!! ziet er goed uit! Ik ga ook maar eens uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor het etsen. Wil aan mijn boot ook nog het een en ander veranderen en aan passen. Succes met de ombouw, gaat zekere mooi worden! Joris
hallo stop maar met posten het is om er helemaal de brui aan te geven hahahahah als je dit werk ziet nee echt het is mooi werk en niet iedreen kan dit verwezenlijken niet door dat er niet de vaardicgheid niet is maar door geberek aan materiaal en wat zeker bij mij telt is tijdgebrek maar ik blijf dit nog wel volgen groetjes raf
@ Raf, Ik geloof dat modelbouwers chronisch gebrek hebben aan tijd! Hahaahaa Maar ja, jij moet al een hele vloot onderhouden!!! ;-) Groeten, Joris P.S. Sorry Mathijs, even off topic... ;-)
Heren, Ik wil de deksels in mijn WTC (nu drie stuks) in Lexaan gaan uitvoeren. Heeft iemand enig idee voor wat betreft de dikte hiervan en een mogelijke leverancier? M.v.g. Mathijs
Goeie keus, Lexan is fantastisch spul. Ik heb het gebruikt om een doorzichtig deksel in de carterpan van een motorblok te maken. Dat was een ronde schijf van zo'n 150mm in doorsnede, 6mm dik. Het spul is enorm taai en geeft werkelijk geen krimp. Ik heb het uiteindelijk gevonden bij een glas(groot)handel; Gebroeders Vierhout hier in Eindhoven.
Dan ga ik daar eens kijken! Lexan is polycarbonaat en ik ben tot nu toe in de bouwmarkten alleen maar plexiglas (= polymethylmethacrylaat) en holle polycarbonaatplaten voor afdakken tegengekomen.
Collega's, houdt er wel rekening mee dat Lexaan véél soepeler is dan Plexiglas. Een dikte van 6mm kan wel (heb ik ook bij het luik van m'n Engel 206) maar het gaat onder water druk behoorlijk buigen. Dat is op zich niet zo erg als er verder niets aan je deksel vast zit. Houdt er wel rekening mee dat Lexaan ook gaat buigen door het vastdraaien. Het gaat dan als het ware 'bollen' tussen de bevestigingsmoeren in. Dit kan dus lekkage opleveren. Nu kan ik me niet helemaal meer herinneren of Mathijs' U177 deksel het originele aantal bouten had of meer. Hoe meer hoe beter (kleinere overspanning) maar als het origineel á la Engel is, heb je met 6mm (en de moosgummi-pakking) hetzelfde probleem als ik met de 206 van Engel. Ik heb dat bij m'n 206 weer opgelost met een soort frame van L-profiel (alu) dat eerst over de bout valt, óver het lexaan heen waarna de moeren er overheen gaan. Mocht je dit niet willen (hoger zwaartepunt) dan moet je uitgaan van een minimale Lexaan-dikte van 8, liever nog 10mm. Die dikte hebben ze niet bij de Gamma. Schrik trouwens niet van de prijs want je betaalt zomaar 80 Euri's voor een vierkante meter. Mocht je foto's willen zien van m'n 'doorkijk-luik' en het frame, geef dan s.v.p. even een seintje, dan plak ik ze in een volgende posting. Doech, Jos
Hier in de Gamma (Capelle aan den IJssel) hebben ze het. Zelf plexi gekocht voor een vitrine. Met een maat terug geweest voor lexaan, vond i wat duur... Toen maar plexi gekocht voor konijnenhok... Groeten, Joris
@Jos, Destijds heb jij nog moeren gedraaid voor mijn U177 WTC deksel. Echter ben ik het systeem nu op de schop aan het nemen en heb ik uit RVS een deksle laten watersnijden, zie foto: Twee jaar geleden heb ik van jou op de Subsail "rubber" plaatmateriaal gekocht (malle pietje) wat ik wil gebruiken voor de seals. De deksels wilde ik deze keer van lexaan maken (@Joris, dit is geen plexiglas want plexiglas scheurt onder belasting rond de moeren). Het liefste niet te dik want het RVS weegt al behoorlijk en ik ben nu al bang voor stabiliteits problemen. Als het met 6 mm lexaan niet gaat lukken, vrees ik dat ik het idee doorzichtige deksels moet laten varen. M.v.g. Mathijs
Hoi Mathijs, Ik weet het, plexiglas en lexaan zijn andere dingen en de Gamma heeft ze beiden te koop. Voor mijn vitrine was het genoeg om plexi te kopen. Zou voor mijn boot als ik het nodig had ook lexaan kopen. Succes met de bouw Mathijs. Groeten, Joris
Een paar kleine raampjes kunnen natuurlijk veel meer hebben, en je kan ze vast verlijmen in een groot rigide deksel. t'is maar een idee...