Brainstorm

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Soms stormt het hierboven met ideeen.. nu hebben jullie de pech dat ik mij stierlijk zit te vervelen en er net weer wat stormde, dus worden jullie er mee opgescheept.

Hoe dan ook.. de F3A. Mooie tak van sport toch. Jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt, relatief gesproken.

Ik denk dat er twee redenen voor zijn:

1) er is geen echte instapklasse. De RC3 is eigenlijk bedoeld als instapklasse, maar laten we eerlijk zijn, is dat niet. Als je niet met een 2m F3A kist aankomt, ben je bij voorbaat kansloos. Dat, of je moet een enorm goede piloot zijn (ik geloof bv. best dat Derk de C klasse met 2 vingers in z'n neus en een easystar nog zou winnen), maar dan zit je ook niet echt lekker op je plek.

2) er is te weinig variatie/keuze. Alle 3 de klasses kennen een vast programma. Een Aeromusical is er niet echt.

Punt 1 heeft met name betrekking op de vliegers en hun materiaal. De gemiddelde clubvlieger die net z'n brevet heeft gehaald met z'n calmato, kan niet echt in de C klasse gaan vliegen. Ja dat kan natuurlijk wel, maar dan is hij/zij verzekerd van de laatste plaats. Toch gaan vliegen ondanks de verzekering van de laatste plaats, moet je een beetje gek voor zijn (ondergetekende ;)) maar zal voor de meesten geen impuls zijn om wedstrijden te gaan vliegen.

Vanuit die optiek zou het denk ik goed zijn als er wedstrijden kwamen waarbij 'volbloed wedstrijdkisten' gewoon verboden zijn. Toegestaan alleen toestellen met een max. wingspan van 1m60 (ofzo). Een soort van calmato-cup, waar dan ook met andere trainers/toestellen gevlogen mag gaan worden.

Punt 2 heeft met name betrekking op eventuele toeschouwers. Iedereen die wedstrijd vliegt weet hoe het zit; het is leuk voor vliegers die zelf ook wedstrijd vliegen, voor elk 'normaal' (;)) persoon is er in feite geen drol aan. De 1e vlucht is misschien leuk/mooi, de 2e mogelijk ook nog, maar daarna is de aandacht weg; meer van hetzelfde. De nuances waaraan je kunt zien of iemand goed vliegt of niet, zijn voor de gemiddelde toeschouwer zoals ik die op het oog heb, niet aanwezig. Het is gewoon ronduit saai om naar te kijken, laten we eerlijk zijn ;) (nee, wij vinden het niet saai, maar 'normale mensen' wel).

Zelfs vanuit vliegersoogpunt is het wel eens saai.. na een jaar lang een bepaald programma trainen/vliegen, heb je het wel een keer gezien.

Hier zie ik twee mogelijkheden:

1) vrije vluchtopbouw. Alleen een beschrijving van alle mogelijke figuren en de bijbehorende K-factor. Iemand moet een x aantal figuren vliegen, vrij naar keuze. Start en landing zijn misschien wel handig om verplicht te stellen. Eventueel kun je nog iets van een programma afdwingen door naar K-factoren te kijken. Je zou dan dus een lijst met figuren kunnen hebben met K-factor erbij en dan een programma uitdrukken in K-factoren, bv. een programma moet dan zijn:

1) een K-factor 1 figuur (start)
2) een K-factor 1 figuur
3) een K-factor 4 figuur
[..] enzovoort

Op die manier hou je variatie in je figuren en wordt het automatisch leuker om naar te kijken; immers elke vlucht is weer een andere combinatie van figuren.

2) aeromusical:

Denk niet dat ik dat verder hoef uit te leggen. Voor een gemiddelde toeschouwer zal een musical leuker zijn om naar te kijken.

Ook denk ik dat de KNVVL hier meer aan moet gaan doen. Een mooi voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zijn om met sponsoring van prijzen te gaan werken. Als er bv. aan het eind van het jaar met de C klasse een leuk toestel te winnen zou zijn, zouden er mogelijk meer mensen mee gaan vliegen. Dat is promotie voor de fabrikant/winkelier, promotie voor de KNVVL en een leuke extra impuls voor de vliegers.

Ander voorbeeld is; waarom kreeg ik geen uitnodiging om te gaan wedstrijdvliegen toen ik mijn brevet haalde? Dat is toch bij uitstek een moment voor de KNVVL om reclame te maken; iemand heeft z'n brevet en is dus vanuit KNVVL oogpunt 'klaar'.. waarom zo iemand niet verder prikkelen?

Laatste idee betreft de brevetten.. op dit moment zijn er eigenlijk alleen maar veiligheids-brevetten. Ik denk dat vaardigheids-brevetten een leuke uitbreiding zou kunnen zijn. Dus een aantal vluchtprogramma's opstellen met een oplopende moeilijkheidsgraad en als iemand die, gelijk het normale brevet, kan voorvliegen, verdiend men het vaardigheidsbrevet wat bij dat programma hoort. Een beetje zoals het bij stijldansen gaat; als je afgedanst bent stop je ook niet, dan ga je door voor sterren, zilver, goud, enzovoort.

zo.. de ergste storm is er weer uit.. komt uw gal spuwen! :)

Hezik als je punt 1 echt wil oplossen moet je er een soort Cup-klasse van maken. Dus iedereen vliegt dan echt met hetzelfde materiaal, alleen afstelling en vaardigheid maken dan het verschil.
Als je iets anders verzint zijn er altijd wel weer personen die de mazen in het net vinden en daar met dure 'must-have' dingen inspringen. Kijk maar bijvoorbeeld naar F3J (Zweef duurvlucht) wat opgezet is als het goedkopere broertje van F3B (Zweef 3-taken). Competitieve toestellen zijn in beide klasse even (en bijna belachelijk) duur.
Het Cup idee is ook relatief duur, aangezien men dan een compleet pakket moet kopen en geen gebruik kan maken (overeenkomende) delen die men al bezit. Ook de toepasbaarheid van delen als men overstapt naar een hogere klasse kan lastig zijn.

Mijn standpunt is dat de KNVvL zich meer moet focussen op belangen-behartiging en service-verlening aan alle modelvliegers ipv te gaan focussen op een relatief kleine groep wedstrijdvliegers. Alleen dan is er hoop voor de toekomst.

Modelvliegen is een redelijk individualistische sport en daarom zeer geschikt voor puur recreatief 'gebruik'. Je hebt niemand anders nodig die bijv. een balletje terugslaat of schopt. Vergelijk het met Golf.

De vrij te kiezen figuren doen we bij Heli-vliegen zie Dutch3D. Deelname wordt laagdrempeliger, jureren en een competitieve wedstrijden in elkaar steken wordt veel lastiger.

Het punt van 'alleen maar veiligheids-brevetten' is niet waar. Er bestaan al jaren prestatie-brevetten (B en C meen ik) en deze zijn voor de verschillende takken te behalen door een bepaald prestatie te behalen tijdens wedstrijden (xx% punten van de winnaar oid).

Rick

Rick NT zei:
Modelvliegen is een redelijk individualistische sport en daarom zeer geschikt voor puur recreatief 'gebruik'. Je hebt niemand anders nodig die bijv. een balletje terugslaat of schopt. Vergelijk het met Golf.
Toch is het met anderen, buiten het kleine vaste kringetje clubleden, op verschillende locaties vliegen, waarschijnlijk voor meer mensen dan alleen voor zij die nu F3A vliegen ook leuk. Om hierover te brainstormen lijkt mij nuttig als het de modelvliegers verbindt.
Een soort van FunFly competitie als F3A-F (Fun) misschien?

Rick NT zei:
Hezik als je punt 1 echt wil oplossen moet je er een soort Cup-klasse van maken. Dus iedereen vliegt dan echt met hetzelfde materiaal, alleen afstelling en vaardigheid maken dan het verschil.
Als je iets anders verzint zijn er altijd wel weer personen die de mazen in het net vinden en daar met dure 'must-have' dingen inspringen. Kijk maar bijvoorbeeld naar F3J (Zweef duurvlucht) wat opgezet is als het goedkopere broertje van F3B (Zweef 3-taken). Competitieve toestellen zijn in beide klasse even (en bijna belachelijk) duur.
Het Cup idee is ook relatief duur, aangezien men dan een compleet pakket moet kopen en geen gebruik kan maken (overeenkomende) delen die men al bezit. Ook de toepasbaarheid van delen als men overstapt naar een hogere klasse kan lastig zijn.

Ik denk niet dat je persé die kant op moet gaan. Jij gaat uit van allemaal gelijke toestellen, dat hoeft wat mij betreft niet. Als je kijkt naar welke trainers in NL in gebruik zijn, kom je niet op 1000-en toestellen. Ik denk dat er best een lijst samen te stellen is van trainers welke zijn 'goedgekeurd' voor de 'instap klasse'. Een ontbrekende trainer kan ter keuring aangeboden worden. Daarnaast moet alles laagdrempelig zijn en van niet te hoog niveau.

Mijn standpunt is dat de KNVvL zich meer moet focussen op belangen-behartiging en service-verlening aan alle modelvliegers ipv te gaan focussen op een relatief kleine groep wedstrijdvliegers. Alleen dan is er hoop voor de toekomst.

Ik denk dat met die koers de KNVVL ten dode is opgeschreven. Ik begrijp het belang van een vereniging die doet wat jij beschrijft en met mij meer mensen, maar de 'ik' mentaliteit van onze samenleving begint ook in de modelbouw terug te komen. Men kijkt niet meer naar algemeen of overkoepelend belang, alleen naar 'wat heb IK er direct aan'. Bij discussies met tegenstanders van de KNVVL komen altijd twee argumenten naar boven; eentje is het 'verleden' (mannen in pakken die het geld verdelen) en de tweede is dat de KNVVL 'niets doet'. Dat er wel degelijk wat gedaan is; doet daar niets aan af. De regeling modelvliegen zal deze mensen roesten.

... tot je wedstrijden gaat 'spelen'. Datzelfde geldt ook bij Golf. Iedere golfer weet wat z'n handicap is en meet zichzelf daarmee af. Nu is Golf dan toevallig een heel raar voorbeeld omdat er ook massa's mensen zijn die het niet doen omdat ze het leuk vinden, maar om hun netwerk te onderhouden, maar an sich heb je gelijk; modelvliegen houdt geen competitie in. Voetbal is bv. geen drol meer aan zonder competitie; modelvliegen wel.

Probleem van modelvliegen is de uitdaging. Als iemand eenmaal kan vliegen, is er geen uitdaging meer, tenzij die persoon zichzelf uitdaagt. Er zijn clubvliegers genoeg die al jaaaarenlang vliegen en het rudder nooit gebruiken, om iets te noemen. Hierdoor 'raakt de sport mensen kwijt'; men koopt een calmato oid, gaat vliegen, 'kan het' en raakt er op uitgekeken. Elke club kent wel de leden die korstondig een tijd aanwezig zijn en je dan nooit meer terugziet. Ze zijn er overal. Alleen de 'echte die hards' blijven plakken, maar die zouden sowieso wel blijven plakken. Het gaat er om om die mensen die de interesse kwijtraken, te binden. Dat kan met een uitgebreid en actief wedstrijdenprogramma, of bv. door mensen de mogelijkheid te geven zichzelf uitdagingen te stellen (het zilver, brons, goud idee).

Ik denk dat de KNVVL zich moet richten op de jeugd en daar moet zorgen voor een gedegen opleidings- en competitiestelsel. De oude garde die niet wil, krijg je toch niet meer om.

Ik denk dat je pas toe komt aan hetgeen jij wilt als de KNVVL ook door de leden gedragen wordt. Op het moment is er naar mijn mening nog te weinig draagvlak voor een succesvolle KNVVL welke zich vnl met belangenbehartiging bezighoudt.

De vrij te kiezen figuren doen we bij Heli-vliegen zie Dutch3D. Deelname wordt laagdrempeliger, jureren en een competitieve wedstrijden in elkaar steken wordt veel lastiger.

Toch doen jullie het, dus moeten jullie er ook voordelen in gezien hebben. Deelname wordt laagdrempeliger, maar toeschouwen ook. Ik geloof niet dat 'competitieve wedstrijden' een probleem is; dat is een kwestie van K-factoren juist toekennen. Jureren wordt meer 'sec', dus volgens de regels alle figuren beoordelen ipv. meer 'naar de gehele vlucht' kijken en op basis daarvan een winnaar kiezen. Ik geloof niet dat het lastiger wordt, wel dat het anders wordt.

Het punt van 'alleen maar veiligheids-brevetten' is niet waar. Er bestaan al jaren prestatie-brevetten (B en C meen ik) en deze zijn voor de verschillende takken te behalen door een bepaald prestatie te behalen tijdens wedstrijden (xx% punten van de winnaar oid).

Rick

Ok, dat wist ik niet, wat op zichzelf al een probleem aangaf. Waarom wist ik dat niet? Het makkelijke antwoord is 'omdat je dat zelf had moeten uitzoeken'. Ik denk dat dat, vanuit de KNVVL bekeken, een verkeerd antwoord is. De KNVVL moet VEEL pro-actiever gaan werken. Dankzij e-mail kan dat kostenneutraal.

In de huidige wedstrijd klassen (buiten het pylon racen Quickie 500) is er geen enkele eenvoudige en goedkope instapklasse. In geen enkele lagere groep kun je met een standaard trainer model of goedkope setup meer meekomen. Het idee om dan maar een cupklasse te maken waar de modellen en motoren aan een bepaald kriterium moet voldoen lijkt een oplossing, maar ook het opzetten van nieuwe klassen zoals Aircombat of wat dan ook moet goed overwogen worden.

Daarnaast vind ik persoonlijk de bestaande klassen niet actractief genoeg voor het publiek (de niet modelvlieger). Ik heb de nodige wedstrijdklassen al gezien als toeschouwer en kan je zeggen dat na 3-4 keer precies hetzelfde programma voor de gemiddelde toeschouwer de lol er al van af is en zeer zeker als dat dan ook nog eens 3 ronden lang gebeurd, het lijkt dan ineens alsof je naar de herhaling aan het kijken bent.

Aircombat daarentegen zal het publiek blijven trekken en vermaken. Wie zit er nu niet steeds te wachten op een midair!! en het is spannend om te zien hoe men met meerdere toestellen tegelijk in de lucht probeert elkaar de streamer af te nemen. Het publiek wil ja immers sensatie en crashes zien.

Een ander punt is dat men bij de kunstvlucht wedstrijden op dit moment veel te ver weg vliegt en daardoor de figuren veel te groot en onoverzichtelijk worden. Als ik in de F3A een looping bekijk lijkt het wel een cirkel met een doorsnede van enkele honderden meters. Dit is voor mij net zoiets als gewoon rechtdoor vliegen maar dan in een heel groot rondje. De andere figuren vind ik onherkenbaar geworden door de grote afstanden die men aflegt. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.

Code:
Nu ik zo mijn mening geef moet ik ook maar gelijk een andere optie kenbaar maken. 
Mijn voorstel is dan ook 1 ronde vrije kuur waarbij de piloot uit alle bekende figuren kan kiezen en zelf zijn programma kan samenstellen. 
De volgende ronde is dan een korte kuur waarbij de piloot 1 of 2 weken van te voren de figuren en hun vlieg volgorde door krijgt. 
En dan nog een geheel onbekende kuur welke ze op de ochtend van de wedstrijd door krijgen. 
Eventueel nog een 4de ronde met een speciale showkuur.
En dit alles in een veel kleinere box vliegen en dichter bij het publiek.

Een ander punt hiermee is dat men deze wedstrijden ook niet meer op alle velden kan organiseren. Als ik ons veld bekijk, we hebben ruimte zat, maar hebben een beperking van onze vliegruimte. In die halve cirkel van 250 meter doorsnede is met een F3A of F3A-X kist het huidige programma niet meer te vliegen omdat ze voor 2/3de van de tijd buiten de vliegcirkel komen. Dit gegeven zal bij veel meer clubs meespelen en aan de orde zijn.

Het nadenken over andere en nieuwe wedstrijd klassen is een heel goed begin. Maar zorg ervoor dat de wedstrijdklassen dan instapklassen zijn en blijven en dat de kosten binnen de perken kunnen blijven. Aircombat is zo een klasse waar men met zeer eenvoudige en goedkope modellen zorgt voor veel spektakel. Daarnaast zijn de aeromusical en speciale 3D wedstrijden ook al leuk, maar dan moeten we er wel voor waken dat men straks niet meer met een EPP modelletje mee kan komen. Op dit moment zie je iedereen met zo een heel grote kunstvluchtbak komen en die zijn ook alweer onbetaalbaar voor de beginnende wedstrijdvlieger. Voor aeromusical en het 3d vliegen kun je dan ook nog als beperkende factor een vliegsector opgeven die niet veel groter is dan de afmetingen van het vliegveld. Hierdoor kun je dan met een shockflyer al meedoen naast de mannen die met grotere kisten willen vliegen.

Ik denk dat de KNVVL zich moet richten op de jeugd en daar moet zorgen voor een gedegen opleidings- en competitiestelsel. De oude garde die niet wil, krijg je toch niet meer om.

Dat is in elk geval al een heel groot probleem. Met zo een beperkte wedstrijd groep is dit lastig te realizeren. Ik ken een aantal jonge mannen die best wedstrijden zouden willen gaan vliegen maar de trainingsmogelijkheid ontbreekt. Daarnaast is er niemand in hun buurt die hun de exacte figuren kan aanleren en hun kan zeggen wat ze fout doen en hoe ze het beter kunnen doen. En om van die jongens te gaan verwachten dat ze vanuit het zuiden naar het midden of noorden van het land moeten (of andersom) om te gaan trainen bij iemand is ook al weer zoiets. Een enkeling zal dat wel willen doen, maar struikeld dan al snel over de reiskosten.

chips, na plaatsing van mijn laatste bericht toch al ruim 110 keer bekeken en het lijkt wel alsof niemand meer commentaar durft te geven.

Theo Coenen zei:
maar ook het opzetten van nieuwe klassen zoals Aircombat of wat dan ook moet goed overwogen worden.

Combat is inderdaad ook een leuke.. viel buiten mijn brainstorm domweg omdat ik dat nog nooit gedaan heb, maar lijkt mij erg leuk.. en toch een extra competitieelement, niet 'mooi vliegen', maar snel zijn etc.

Een ander punt is dat men bij de kunstvlucht wedstrijden op dit moment veel te ver weg vliegt en daardoor de figuren veel te groot en onoverzichtelijk worden. Als ik in de F3A een looping bekijk lijkt het wel een cirkel met een doorsnede van enkele honderden meters. Dit is voor mij net zoiets als gewoon rechtdoor vliegen maar dan in een heel groot rondje. De andere figuren vind ik onherkenbaar geworden door de grote afstanden die men aflegt. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.

Over de A-klasse kan ik niet spreken, maar bij de B en C klasse valt mij dat eigenlijk wel mee dit jaar. Op de invliegdag werd ons nog verteld vooral ver weg en groot te vliegen, maar tijdens wedstrijden valt dat in beide klasses erg mee. De 150m wordt in elk geval niet gehaald (qua afstand piloot <--> vlieglijn) en alles is goed te zien. Loopings van enkele honderden meters komen ook niet echt gruwelijk veel voor, althans, wederom, bij de B en C niet :P

Schijnt wel dat dat is wat men 'internationaal' wil. Als ik het goed begrijp vloog men in Romily inderdaad erg groot, Bert beschreef loopings van ruim 300 meter..

Nu ik zo mijn mening geef moet ik ook maar gelijk een andere optie kenbaar maken.
Mijn voorstel is dan ook 1 ronde vrije kuur waarbij de piloot uit alle bekende figuren kan kiezen en zelf zijn programma kan samenstellen.
De volgende ronde is dan een korte kuur waarbij de piloot 1 of 2 weken van te voren de figuren en hun vlieg volgorde door krijgt.
En dan nog een geheel onbekende kuur welke ze op de ochtend van de wedstrijd door krijgen.

Vind ik een erg goed plan, alleen is misschien minder praktisch. Je moet dan elke wedstrijd weer 2 nieuwe programma's gaan bedenken (hetgeen ze van te voren doorkrijgen en het programma wat op de dag zelf gevlogen zou moeten worden) en dat is misschien iets teveel van het goede. Ik begrijp ook wel dat je 'herhaling van steeds hetzelfde programma' wilt uitsluiten, en deze oplossing is erg mooi, maar denk teveel gevraagd van de huidige organisatie. Daarnaast zou bovenstaande voor de C klasse in elk geval te lastig zijn (voor de vliegers). Als laatste is er nu al het probleem om uberhaupt 2 of 3 vluchten per klasse per wedstrijd te maken, 4 vluchten is dan te hoog gegrepen. Of je moet inderdaad gaan splitsen (dus niet meer 2 klasses op 1 dag).

Het nadenken over andere en nieuwe wedstrijd klassen is een heel goed begin. Maar zorg ervoor dat de wedstrijdklassen dan instapklassen zijn en blijven en dat de kosten binnen de perken kunnen blijven. Aircombat is zo een klasse waar men met zeer eenvoudige en goedkope modellen zorgt voor veel spektakel. Daarnaast zijn de aeromusical en speciale 3D wedstrijden ook al leuk, maar dan moeten we er wel voor waken dat men straks niet meer met een EPP modelletje mee kan komen.

Nou ja, het hoeft natuurlijk niet het uitgangspunt te zijn dat men in alle klasses met een EPP model moet kunnen vliegen. In de Formule 1 (om het even heel overdreven te stellen) kun je ook niet met een Clio verschijnen ofzo. Maar er zijn wel wedstrijden waar dat wel kan, en dat ontbreekt bij de kunstvlucht een beetje.

Op dit moment zie je iedereen met zo een heel grote kunstvluchtbak komen en die zijn ook alweer onbetaalbaar voor de beginnende wedstrijdvlieger.

Op zich valt dat dan nog wel weer mee, relatief gesproken dan he. Je moet dan alleen wel de 2e hands markt in de gaten houden. Maar an-sich heb je gelijk, wil je serieus meedoen in de huidige klasses, dan gaat dat geld kosten, ongeacht de klasse. Dat geldt zelfs voor indoor; als je kijkt wat men voor spullen op het depron zet 'aan de top'; dan kost zo'n 90cm depron kistje ook leuk rond de 300 euro totaal vliegklaar.

Dat is in elk geval al een heel groot probleem. Met zo een beperkte wedstrijd groep is dit lastig te realizeren. Ik ken een aantal jonge mannen die best wedstrijden zouden willen gaan vliegen maar de trainingsmogelijkheid ontbreekt. Daarnaast is er niemand in hun buurt die hun de exacte figuren kan aanleren en hun kan zeggen wat ze fout doen en hoe ze het beter kunnen doen. En om van die jongens te gaan verwachten dat ze vanuit het zuiden naar het midden of noorden van het land moeten (of andersom) om te gaan trainen bij iemand is ook al weer zoiets. Een enkeling zal dat wel willen doen, maar struikeld dan al snel over de reiskosten.

Ze kunnen gewoon op 'hun thuisveld' trainen. Zolang je met meerdere personen bent, gaat dat al beter. Zeker het C-programma is goed 'solo' te oefenen. Natuurlijk zul je dan de eerste wedstrijden commentaar krijgen, maar al doende leert men. Kijk naar Hans Meij en ik; beide relatief weinig of eigenlijk geen ervaring op wedstrijdgebied. Hoewel we wel 'wedstrijdvliegers in ruste' op de club hebben, deden die op dat moment daar niets mee.. toch zijn we gewoon beide gaan trainen. Dan bezoek je de kennismaak-dag en leer je. Bij de 1e wedstrijd leer je weer meer, enzovoort. Ik denk wel dat als je interesse hebt, dat je er ook iets voor moet doen, dat is an sich niet ongezond denk ik. Alleen is er op dit ogenblik nog te weinig plek voor de mensen die wel interesse hebben, ook wel wat willen doen, maar niet gelijk diep in de buidel willen tasten. Daar zijn we het denk ik ook wel over eens.

Ik denk ook dat het wel meevalt met de noodzaak van een 'grote kist' in de C klasse. Ik denk dat mijn score niet beter of slechter zou zijn als ik met de .50 Oxalys zou vliegen ipv. de Derwisj, mits het niet windkracht 6 is. Zelfs met de Vision (90 cm electro waar ik de 1e wedstrijd mee vloog) valt er best een redelijk resultaat te halen, je bent alleen zo windafhankelijk.

Combat als wedstrijdklasse vind ik een erg goed idee. Ik zou ook per direct meedoen als het bestond.

hezik zei:
Theo Coenen zei:
maar ook het opzetten van nieuwe klassen zoals Aircombat of wat dan ook moet goed overwogen worden.

Combat is inderdaad ook een leuke.. viel buiten mijn brainstorm domweg omdat ik dat nog nooit gedaan heb, maar lijkt mij erg leuk.. en toch een extra competitieelement, niet 'mooi vliegen', maar snel zijn etc.

Naast deze groep geeft het ook nog vele andere mogelijkheden die eenvoudig en goedkoop te realiseren zijn en welke voor voldoende spektakel kunnen zorgen.

Vind ik een erg goed plan, alleen is misschien minder praktisch. Je moet dan elke wedstrijd weer 2 nieuwe programma's gaan bedenken (hetgeen ze van te voren doorkrijgen en het programma wat op de dag zelf gevlogen zou moeten worden) en dat is misschien iets teveel van het goede. Ik begrijp ook wel dat je 'herhaling van steeds hetzelfde programma' wilt uitsluiten, en deze oplossing is erg mooi, maar denk teveel gevraagd van de huidige organisatie. Daarnaast zou bovenstaande voor de C klasse in elk geval te lastig zijn (voor de vliegers). Als laatste is er nu al het probleem om uberhaupt 2 of 3 vluchten per klasse per wedstrijd te maken, 4 vluchten is dan te hoog gegrepen. Of je moet inderdaad gaan splitsen (dus niet meer 2 klasses op 1 dag).

Dit programma is dan ook eigenlijk alleen bedoeld voor de A klasse. De B klasse moet daar een eenvoudiger vorm van krijgen. BV een vrije kuur, en een onbekende kuur die ze 1 of 2 weken van te voren opkrijgen of eventueel aan het einde van de wedstrijddag voor de volgende wedstrijddag. Voor de C klasse welke nu de instapklasse moet zijn zal er iets anders verzonnen moeten worden.

Het nadenken over andere en nieuwe wedstrijd klassen is een heel goed begin. Maar zorg ervoor dat de wedstrijdklassen dan instapklassen zijn en blijven en dat de kosten binnen de perken kunnen blijven. Aircombat is zo een klasse waar men met zeer eenvoudige en goedkope modellen zorgt voor veel spektakel. Daarnaast zijn de aeromusical en speciale 3D wedstrijden ook al leuk, maar dan moeten we er wel voor waken dat men straks niet meer met een EPP modelletje mee kan komen.

Nou ja, het hoeft natuurlijk niet het uitgangspunt te zijn dat men in alle klasses met een EPP model moet kunnen vliegen. In de Formule 1 (om het even heel overdreven te stellen) kun je ook niet met een Clio verschijnen ofzo. Maar er zijn wel wedstrijden waar dat wel kan, en dat ontbreekt bij de kunstvlucht een beetje.

Dat bedoelde ik ook niet, maar voor de instapklassen zou dat wel het geval moeten zijn. En zoals ik het nu zie is het dat bijna niet. Let wel, ik kijk niet alleen naar het kunstvlucht gebeuren, maar ook naar de andere wedstrijd klassen.

Ze kunnen gewoon op 'hun thuisveld' trainen. Zolang je met meerdere personen bent, gaat dat al beter. Zeker het C-programma is goed 'solo' te oefenen. Natuurlijk zul je dan de eerste wedstrijden commentaar krijgen, maar al doende leert men. Kijk naar Hans Meij en ik; beide relatief weinig of eigenlijk geen ervaring op wedstrijdgebied. Hoewel we wel 'wedstrijdvliegers in ruste' op de club hebben, deden die op dat moment daar niets mee. toch zijn we gewoon beide gaan trainen. Dan bezoek je de kennismaak-dag en leer je. Bij de 1e wedstrijd leer je weer meer, enzovoort. Ik denk wel dat als je interesse hebt, dat je er ook iets voor moet doen, dat is an sich niet ongezond denk ik. Alleen is er op dit ogenblik nog te weinig plek voor de mensen die wel interesse hebben, ook wel wat willen doen, maar niet gelijk diep in de buidel willen tasten. Daar zijn we het denk ik ook wel over eens.

In principe heb je hier gelijk mee, maar als er niemand in de buurt is die jou kan vertellen wat je verkeerd doet en je aanwijzingen kan geven om die fouten eruit te halen dan kun je oefenen tot je een ons weegt maar het wordt er niet beter op. Ik heb enkelen nu een tijdje begeleid en geprobeert te helpen, maar mijn kennis houd op een gegeven moment ook op en dan staan ze weer zonder hulp. Kunstvlucht is nog in beperkte vorm te trainen op een druk veld, de andere klassen al een heel stuk minder tot helemaal niet.
Daarnaast lijkt het me makkelijker om indien de B en C groep te groot wordt om deze te gaan opdelen in provincies of streken, of indien daar net niet genoeg deelnemers voor zijn per 3 provincies of zo. Met dan als laatste wedstrijd een dag waar de beste 3 per streek tegen elkaar uitkomen om te bepalen wie de beste van het land is.

Combat als wedstrijdklasse vind ik een erg goed idee. Ik zou ook per direct meedoen als het bestond.

Die is er al lang, maar nog niet door de modelvliegsport bonden erkend.................

Vreemd genoeg bemerk ik dat alleen Hezik en ikke hier over discussieren schijnbaar durven de anderen hun mond niet open te doen hierover, of is er zo weinig animo voor.................................................................of zijn jullie om de een andere reden bang om jullie mening te geven.

Buiten de Quickie 500 klasse is er nog een eenvoudige en goedkope instapklasse: de sportschaal bij het schaalvliegen.

@Henri: informatie over de combatklasse vindt je op www.aircombat.nl
Ik volg deze klasse niet zo en weet dus niet waarom deze klasse niet onder de K.N.V.v.L. valt.

De ontwikkeling van een goedkope en eenvoudige F3A-D klasse zou een goed idee zijn. Dure motoren en brandstoffen zijn niet noodzakelijk als de vliegfiguren niet veel vermogen eisen. Dat wil zeggen dat het programma opgebouwd moet zijn uit veel vlakke figuren, zoiets dus als het brevetprogramma. Als de maximale spanwijdte van de modellen b.v. 1,5 meter is, zijn sterke (en dus dure) servo's niet noodzakelijk.
Het grootste probleem zal echter zijn om de juryleden te vinden.

groeten van Erik

kleine reactie uit Vlaanderen :wink:

Als ik het Nederlandse F3A-C programma bekijk heb je daar echt geen volbloed 2x2 voor nodig. Het C-programma is toch een instap programma vergelijkbaar met het Belgische Sportsman programma. Het grootste verschil is dat het Belgische een turn-around programma is. Daar heb je toch met een wat neutrale laagdekker met voldoende vermogen genoeg wapens in huis om goed mee te draaien. Het hoeft echt niet duur te zijn, laagdekker van +/-1m50 met 7.5-8.5cc en wat standaardservo's is al wat je nodig hebt. Trouwens 2 jaar geleden werd de inter B klasse (jullie B programma) gewonnen met een kyosho majestic met 10cc erop. Ook een great-planes super-skybold met 15cc super-tiger scoorde er heel goed.
Die wedstrijden zijn inderdaad saai voor het publiek, maar dat is ook niet de doelstelling volgens mij, om publiek te entertainen zijn er shows.
Dat er niet veel kandidaten zijn heeft te maken met een aantal dingen denk ik
- drempelvrees
- de gedachte dat je een dure kist MOET hebben
- een ganse dag weg om 3 vluchtjes te doen als het meezit.
- Trainen, steeds dezelfde 10 figuurtjes vliegen
- ...

hezik zei:
Soms stormt het hierboven met ideeen.. nu hebben jullie de pech dat ik mij stierlijk zit te vervelen en er net weer wat stormde, dus worden jullie er mee opgescheept.

zo.. de ergste storm is er weer uit.. komt uw gal spuwen! :)

Allemaal wel mooie praat..... maar als het echt stormt met ideeen, en je toch verveeld.... Had je de site al heel lang af kunnen hebben toch?

Groet, een droevige medeclubgenoot

Back