H
hezik
Guest
Soms stormt het hierboven met ideeen.. nu hebben jullie de pech dat ik mij stierlijk zit te vervelen en er net weer wat stormde, dus worden jullie er mee opgescheept.
Hoe dan ook.. de F3A. Mooie tak van sport toch. Jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt, relatief gesproken.
Ik denk dat er twee redenen voor zijn:
1) er is geen echte instapklasse. De RC3 is eigenlijk bedoeld als instapklasse, maar laten we eerlijk zijn, is dat niet. Als je niet met een 2m F3A kist aankomt, ben je bij voorbaat kansloos. Dat, of je moet een enorm goede piloot zijn (ik geloof bv. best dat Derk de C klasse met 2 vingers in z'n neus en een easystar nog zou winnen), maar dan zit je ook niet echt lekker op je plek.
2) er is te weinig variatie/keuze. Alle 3 de klasses kennen een vast programma. Een Aeromusical is er niet echt.
Punt 1 heeft met name betrekking op de vliegers en hun materiaal. De gemiddelde clubvlieger die net z'n brevet heeft gehaald met z'n calmato, kan niet echt in de C klasse gaan vliegen. Ja dat kan natuurlijk wel, maar dan is hij/zij verzekerd van de laatste plaats. Toch gaan vliegen ondanks de verzekering van de laatste plaats, moet je een beetje gek voor zijn (ondergetekende
) maar zal voor de meesten geen impuls zijn om wedstrijden te gaan vliegen.
Vanuit die optiek zou het denk ik goed zijn als er wedstrijden kwamen waarbij 'volbloed wedstrijdkisten' gewoon verboden zijn. Toegestaan alleen toestellen met een max. wingspan van 1m60 (ofzo). Een soort van calmato-cup, waar dan ook met andere trainers/toestellen gevlogen mag gaan worden.
Punt 2 heeft met name betrekking op eventuele toeschouwers. Iedereen die wedstrijd vliegt weet hoe het zit; het is leuk voor vliegers die zelf ook wedstrijd vliegen, voor elk 'normaal' (
) persoon is er in feite geen drol aan. De 1e vlucht is misschien leuk/mooi, de 2e mogelijk ook nog, maar daarna is de aandacht weg; meer van hetzelfde. De nuances waaraan je kunt zien of iemand goed vliegt of niet, zijn voor de gemiddelde toeschouwer zoals ik die op het oog heb, niet aanwezig. Het is gewoon ronduit saai om naar te kijken, laten we eerlijk zijn
(nee, wij vinden het niet saai, maar 'normale mensen' wel).
Zelfs vanuit vliegersoogpunt is het wel eens saai.. na een jaar lang een bepaald programma trainen/vliegen, heb je het wel een keer gezien.
Hier zie ik twee mogelijkheden:
1) vrije vluchtopbouw. Alleen een beschrijving van alle mogelijke figuren en de bijbehorende K-factor. Iemand moet een x aantal figuren vliegen, vrij naar keuze. Start en landing zijn misschien wel handig om verplicht te stellen. Eventueel kun je nog iets van een programma afdwingen door naar K-factoren te kijken. Je zou dan dus een lijst met figuren kunnen hebben met K-factor erbij en dan een programma uitdrukken in K-factoren, bv. een programma moet dan zijn:
1) een K-factor 1 figuur (start)
2) een K-factor 1 figuur
3) een K-factor 4 figuur
[..] enzovoort
Op die manier hou je variatie in je figuren en wordt het automatisch leuker om naar te kijken; immers elke vlucht is weer een andere combinatie van figuren.
2) aeromusical:
Denk niet dat ik dat verder hoef uit te leggen. Voor een gemiddelde toeschouwer zal een musical leuker zijn om naar te kijken.
Ook denk ik dat de KNVVL hier meer aan moet gaan doen. Een mooi voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zijn om met sponsoring van prijzen te gaan werken. Als er bv. aan het eind van het jaar met de C klasse een leuk toestel te winnen zou zijn, zouden er mogelijk meer mensen mee gaan vliegen. Dat is promotie voor de fabrikant/winkelier, promotie voor de KNVVL en een leuke extra impuls voor de vliegers.
Ander voorbeeld is; waarom kreeg ik geen uitnodiging om te gaan wedstrijdvliegen toen ik mijn brevet haalde? Dat is toch bij uitstek een moment voor de KNVVL om reclame te maken; iemand heeft z'n brevet en is dus vanuit KNVVL oogpunt 'klaar'.. waarom zo iemand niet verder prikkelen?
Laatste idee betreft de brevetten.. op dit moment zijn er eigenlijk alleen maar veiligheids-brevetten. Ik denk dat vaardigheids-brevetten een leuke uitbreiding zou kunnen zijn. Dus een aantal vluchtprogramma's opstellen met een oplopende moeilijkheidsgraad en als iemand die, gelijk het normale brevet, kan voorvliegen, verdiend men het vaardigheidsbrevet wat bij dat programma hoort. Een beetje zoals het bij stijldansen gaat; als je afgedanst bent stop je ook niet, dan ga je door voor sterren, zilver, goud, enzovoort.
zo.. de ergste storm is er weer uit.. komt uw gal spuwen!
Hoe dan ook.. de F3A. Mooie tak van sport toch. Jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt, relatief gesproken.
Ik denk dat er twee redenen voor zijn:
1) er is geen echte instapklasse. De RC3 is eigenlijk bedoeld als instapklasse, maar laten we eerlijk zijn, is dat niet. Als je niet met een 2m F3A kist aankomt, ben je bij voorbaat kansloos. Dat, of je moet een enorm goede piloot zijn (ik geloof bv. best dat Derk de C klasse met 2 vingers in z'n neus en een easystar nog zou winnen), maar dan zit je ook niet echt lekker op je plek.
2) er is te weinig variatie/keuze. Alle 3 de klasses kennen een vast programma. Een Aeromusical is er niet echt.
Punt 1 heeft met name betrekking op de vliegers en hun materiaal. De gemiddelde clubvlieger die net z'n brevet heeft gehaald met z'n calmato, kan niet echt in de C klasse gaan vliegen. Ja dat kan natuurlijk wel, maar dan is hij/zij verzekerd van de laatste plaats. Toch gaan vliegen ondanks de verzekering van de laatste plaats, moet je een beetje gek voor zijn (ondergetekende

Vanuit die optiek zou het denk ik goed zijn als er wedstrijden kwamen waarbij 'volbloed wedstrijdkisten' gewoon verboden zijn. Toegestaan alleen toestellen met een max. wingspan van 1m60 (ofzo). Een soort van calmato-cup, waar dan ook met andere trainers/toestellen gevlogen mag gaan worden.
Punt 2 heeft met name betrekking op eventuele toeschouwers. Iedereen die wedstrijd vliegt weet hoe het zit; het is leuk voor vliegers die zelf ook wedstrijd vliegen, voor elk 'normaal' (


Zelfs vanuit vliegersoogpunt is het wel eens saai.. na een jaar lang een bepaald programma trainen/vliegen, heb je het wel een keer gezien.
Hier zie ik twee mogelijkheden:
1) vrije vluchtopbouw. Alleen een beschrijving van alle mogelijke figuren en de bijbehorende K-factor. Iemand moet een x aantal figuren vliegen, vrij naar keuze. Start en landing zijn misschien wel handig om verplicht te stellen. Eventueel kun je nog iets van een programma afdwingen door naar K-factoren te kijken. Je zou dan dus een lijst met figuren kunnen hebben met K-factor erbij en dan een programma uitdrukken in K-factoren, bv. een programma moet dan zijn:
1) een K-factor 1 figuur (start)
2) een K-factor 1 figuur
3) een K-factor 4 figuur
[..] enzovoort
Op die manier hou je variatie in je figuren en wordt het automatisch leuker om naar te kijken; immers elke vlucht is weer een andere combinatie van figuren.
2) aeromusical:
Denk niet dat ik dat verder hoef uit te leggen. Voor een gemiddelde toeschouwer zal een musical leuker zijn om naar te kijken.
Ook denk ik dat de KNVVL hier meer aan moet gaan doen. Een mooi voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zijn om met sponsoring van prijzen te gaan werken. Als er bv. aan het eind van het jaar met de C klasse een leuk toestel te winnen zou zijn, zouden er mogelijk meer mensen mee gaan vliegen. Dat is promotie voor de fabrikant/winkelier, promotie voor de KNVVL en een leuke extra impuls voor de vliegers.
Ander voorbeeld is; waarom kreeg ik geen uitnodiging om te gaan wedstrijdvliegen toen ik mijn brevet haalde? Dat is toch bij uitstek een moment voor de KNVVL om reclame te maken; iemand heeft z'n brevet en is dus vanuit KNVVL oogpunt 'klaar'.. waarom zo iemand niet verder prikkelen?
Laatste idee betreft de brevetten.. op dit moment zijn er eigenlijk alleen maar veiligheids-brevetten. Ik denk dat vaardigheids-brevetten een leuke uitbreiding zou kunnen zijn. Dus een aantal vluchtprogramma's opstellen met een oplopende moeilijkheidsgraad en als iemand die, gelijk het normale brevet, kan voorvliegen, verdiend men het vaardigheidsbrevet wat bij dat programma hoort. Een beetje zoals het bij stijldansen gaat; als je afgedanst bent stop je ook niet, dan ga je door voor sterren, zilver, goud, enzovoort.
zo.. de ergste storm is er weer uit.. komt uw gal spuwen!
