Brainstormen voor een bootje.

Discussie in 'Speedboten' gestart door Sareno, 4 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    In een ander topic word ik erg goed geholpen door Jan en Eddy en dat bootje wordt zeker nog verder ontwikkeld maar ik heb nog een bijna identiek bootje waar ik mee wil experimenteren.

    Dit bootje moet sowieso al gerepareerd worden aan de bodem maar aangezien ik al een goed varend bootje heb mag dit wel langer duren en eens fout gaan.

    Op YT heb ik filmpjes gezien dat dit ding heel erg hard kan gaan en ik wil wel een poging maken. Ook hier is het leren en knutselen bijna belangrijker dan het varen.

    Ik lees veel over oppervlakte aandrijving waarbij de schroef zo'n 10% achter de boot zit.

    Naast het verstevigen van de spiegel, hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat doe ik met de huidige kiel?

    Zijn er mensen die me op weg kunnen helpen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo sareno.

    Ik heb ook zo iets gehad. Ook om mee te knutselen, ik heb toen de bestaande kiel weg gehaald en met het plastic van de kiel de gaten die ontstonden dicht gemaakt. Ook het gat voor de roer.

    Daarna aan de binnen zijde ruimte gemaakt zodat er een vaste gelagerde as in kon. Dit betekend wel dat er aardig wat plastic aan de binnenzijde weg moest. Ik had er toen een 28mm brushless buitenloper in gezet op 3S lipo. Bootje had heel slecht bochten gedrag, dit had er veel mee te maken dat ik toen nog totaal niets wist van modelbouw. Door op YT te kijken werd ik iets wijzer. En uiteindelijk vaarde hij redelijk. Rechtuit liep hij best hard. Op een middag flipte hij om en zonk snel. Hij ligt daar nu nog. Het water is daar te diep en het is een vaargeul voor de beroepsvaart. Dus nooit de mogelijkheid gehad om hem naar boven te halen. Deze rompen moeten op het vlak flink verstevigd worden omdat het vlak zelf heel dun is.

    Succes.

    Ik kan/wil wel een gelagerde as voor je maken mocht je dat niet lukken. Ik heb thuis nog een aantal kleine lagertjes en buis liggen. Maak hem dan zo dat je hem zelf kunt inkorten voor je romp.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel voor het aanbod!

    Ben je er inmiddels achter waardoor hij flipte en slecht bochtengedrag had?

    Ik zie bij veel rtr setjes de mogelijkheid bestaat om hem automatisch terug te flippen. Weet jij hoe dit werkt?

    Edit: ik laat de kiel even zitten. Wellicht een mooi punt voor de waterkoeling
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Denk dat de Flip aan mijzelf lag. Slecht bochten gedrag lag aan her roer, deze was te slap en te kort en te dun. 3x dikke fout op 1 plek.

    Voor een snelle romp wil je geen bulten aan de onderzijde vinden. Zelfs een hobbeltje in de bodem op een verkeerde plek maakt de romp onstabiel. Water pick-up zit tegenwoordig of in het roer verwerkt of via andere mogelijkheden. Spray pick-up of in het vlak van de romp. Zoek hier maar eens onder de boven genoemde soorten. Foto’s en uitleg te over.

    Een “vloedkamer” zoals dat heet laat je boot bij een Flip vanzelf weer terug draaien. Maar dit is niet gemakkelijk te maken en kost zeer veel test uren om goed werkend te krijgen. Daarin tegen moet alles wat met +- en Volt te maken heeft goed waterdicht zijn. Met een vloedkamer laat je water in een afgesloten kamer in je romp lopen via een opening in de spiegel. Door het gewicht van het water in de kamer draait de romp op zijn zij.

    Daarna is het de truck om met extra gewicht de romp tijdens het draaien over het dode punt te krijgen zodat het vlak weer in het water komt. Daarna geef je een stoot gas zodat de kamer leeg loopt. En je bent weer op weg. Als het werkt is het perfect, en is de hengel of stuk touw overbodig.
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Thx.

    Hengel of touw? Hoe dan met touw? Meeslepen? Nee toch?

    Ik denk er over om beide bootjes te voorzien van een magneet om zo te kunnen koppelen.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik had altijd een werphengel bij mij met een tennisbal eraan. Boot op de kop. Bal uitwerpen en boot terug halen. Touw met een gewicht of haak werkt ook wel. Maar als je de haak op je boot gooit, werd hij er vaak niet beter van.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Haha. Briljant.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    Bij het ombouwen naar een oppervlakte aandrijving lever je wendbaarheid in voor snelheid; een schroef achter de boot heeft een groter wieleffect (propwalk) waardoor rechterbochten als op rails gaan en linker bochten wijder gevaren moeten worden om narigheid te voorkomen.

    Midden in deze pagina zie je een paar foto's van mijn Arowana, met 80 cm iets groter, maar het principe is hetzelfde.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/mmp-star-setup-esc.229950/
    Ook de Arowana is een platte bak, waardoor een vloedkanaal/kantelkamer vrij groot uitvalt, in deze boot is het een inhoud van 3 liter...

    Om een vloedkanaal in een ABS boot te bouwen moet je flink aan het verherbouwen, zoals Eddy al zei, want behalve de plaats van de motor moet je alles aanpassen.
    Daarnaast moet de bodem verstevigd worden, zelfs in mijn epoxy en polyester rompen verstevig ik éérst de bodem vóór de rest van de spullen wordt ingebouwd.
    Een boot met een flexibele bodem is niet op het water te houden zodra je boven de 60-70 km/h komt en bochten op snelheid kun je helemaal vergeten.

    Naar mijn mening moet je de Sea Devil hooguit een upgrade in motor geven en voor een oppervlakteaandrijving een epoxy of polyester romp aanschaffen.

    Groeten, Jan.
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat ik beide devils identiek maak. Beide probeer ik op zo'n 50km/u te krijgen zodat er ook een beetje onderling mee geracet kan worden. Het zou leuk zijn als ze het dan ook wat langer volhouden.
     
  10. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    hoi sareno.ik heb hier een leeg rompje liggen die tegen verzendkosten naar jou kant mag komen.
    het gaat hier om een mhz bluebird met kantelkamer. roer zit er nog op .
    het is al een verouderd rompje maar er valt wel wat van te maken..
    mocht je intresse hebben dan kan ik morgen fotos maken
    mvg patrick
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Oh, ik zie graag wat foto's!
     
  12. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Laatst bewerkt: 7 mei 2019

Deel Deze Pagina