Brand !!

Ik wou vanmorgen mijn nitro rc auto starten om wat te gaan rijden, maar kreeg hem niet goed gestart. Na enkele keer proberen kwam er een klap uit de uitlaat en een stoot nitro en deze vloog gelijk in de brand, wat een steekvlam veroorzaakte en mijn tuintafel verbrand. Heeft iemand anders dit ook al eens voorgehad mischien, of weet mischien iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn??

gr. marco

Tja, als jij je motor verzuipt, waardoor er een plas onverbrande brandstof in de uitlaat terechtkomt en de motor vervolgens wil aanslaan zou het natuurlijk kunnen dat hierdoor de brandstof naar buiten wordt geblazen / wordt aangestoken.
Heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar kan me voorstellen dat het in uitzonderlijke gevallen mogelijk is.
Volgende keer beter controleren of de boel staat te verzuipen, dan start e.e.a. ook makkelijker.

Inderdaad, bij moeilijk starten, een rijke afstelling of met een volle tank de auto op zijn kant zetten zal er een laag brandstof of alleen olie in de uitlaat blijven staan. een verkeerd vonkje doet dan wonderen....

Ja hij stond wat te rijk waarschijnlijk. Het gevaar ervan is eigenlijk dat je het niet ziet branden, net als bij methanol zie je geen vlam.....en duurt het even eer je het in de gaten krijgt :D

net als bij methanol zie je geen vlam
Komt waarschijnlijk omdat het hoofdbestanddeel van de brandstof methanol is ;)
Overigens zie je modelbouwbrandstof beter branden dan pure methanol, aangezien er meestal een behoorlijk percentage olie in zit.

Laatst bewerkt:
Back