brandgevaar kleine lipo's?

FOX35

PH-SAM
Ik heb een aantal stuks vliegend speelgoed met kleine lipo's, X-twin dubbeldekkertjes, en Picco-Z helicoptertjes en dergelijke. Ik heb er veel mee gevlogen. Ze beginnen ouder te worden en zitten onbereikbaar in de schuim rompjes. Moet ik me er druk om maken dat ze een keer bij laden of ontladen in de fik kunnen vliegen zoals grote lipo's? Als dat gebeurt en het schuim gaat branden kan dat goed mis gaan. Wie heeft hier ervaring mee?

Dat brandgevaar geld eigenlijk alleen bij fout laden (te hoge stroom of spanning). Bij het laden volgens de bijgeleverde instructie kan er niets fout gaan. Trouwens bij de Xtwin kun je de accu wel vervangen, als je goed kijkt zie je precies voor de ontvanger een los stukje schuim zitten. Dit kun je voorzichtig verwijderen, hier zit de lipo achter.

Alle LiPo's kunnen bij verkeerd behandelen in de fik vliegen. Die kans is erg klein maar hij bestaat wel.
Zoals Huibert ook al zei als je de accu's op de juiste manier behandeld kan er eigenlijk niets fout gaan. Dus niet gaan "klooien" met de accu, gebruik hem zoals het hoort, laad hem zoals het hoort en als hij "op" is doe hem dan weg zoals het hoort.

Heb ik me eigenlijk ook wel eens afgevraagd, maar aangezien het hier om speelgoed gaat en daar volgens mij vrij strenge keuringen aan vast zitten door de NL wet, zal het vast veilig zijn. In iedergeval kind veilig.

Ergens las ik dat die kleine lipo's met 4C worden geladen, dat is eigenlijk veel te veel voor een lipo. Maar de lader zal vast beschermd zijn tegen overladen.

Van de ene kant heb ik ook wel gedacht: als het in kinderkamers en speelgoedzaken mag liggen zal er wel over na gedacht zijn, maar toch, ... Ik gebruik ook lipo's in parkflyers. Ik gebruik een high-tech lipolader, let op zich heel goed op wat ik doe en toch ... Vorig jaar had ik een accu (stom genoeg IN het toestel) te laden liggen op de motorkap van mijn klassieke sportwagen. De accu was niet oud en had geen vreemde dingen meegemaakt. Na 15 minuten laden moest ik even het huis binnen en toen ik 10 minuten later terug kwam stond de boel wel te fikken op de motorkap van mijn auto!

Normaal laad je lipo's met 1C. Dan duurt het laden van een lege acuur altijd omstreeks een uur. Omdat het laden van het accuutje van de x-twin veel sneller ga je al snel denken dat hij met meer C laad. Dat betekent niet alleen op zich al gevaar van oververhitting, maar bovendien moet de accu dan minder lang meegaan, en accu's aan het eind van hun levensduur leveren altijd meer gevaar op dan nieuwe. Zelfs de slimste lader is niet zo slim dat hij kan merken dat de accu ziek of door is en hij er geen stroom meer bij moet pompen. Bovendien heb je geen enkele controle op wat de lader doet, én heb je geen enkele controle op de lipo, omdat hij ingebouwd zit kun je niet zien dat hij uitzet, of voelen dat hij te warm wordt, en áls hij zo verhit raakt dat hij in de fik kan vliegen is het fikje erger door het schuim van het rompje en dat kan weer andere dingen in de hens zetten, ook omdat het schuim gaat spetteren en zich zo verder kan verspreiden.

Iemand anders suggereerde dat er misschien wel met een laag genoege stroom wordt geladen, maar dat de accu's nooit zo vol geladen worden als we met lipo's in grotere toestellen doen, en dat het daarom veel korter duurt om ze te laden en dat ze daarom minder risico opleveren. Het ladertje zou dan dus bij een lager voltage af slaan dan echte lipoladers.

Toch ben ik er nog steeds niet gerust op. Je zou ze in een stalen kast moeten opbergen, maar die heb ik niet, of op een betonnen vloer op afstand van brandbaar materiaal moeten opslaan, maar dan heb ik een hoop ruimte nodig!

Het grootste gevaar vind ik de kwetsbaarheid van de buitenmantel van de lipo.
Als je er per ongeluk in prikt, kan de accu vlam vatten.
Ik bewaar ze gewoon op de plank, vanzelf gaan ze heus niet branden.
Tijdens het laden gebeurt er niks, erg knap als je hem daarmee in de fik krijgt.

ik laad mijn lipos tog altijd in een koekendoos hoor je weet maar nooit

ivo brosens zei:
ik laad mijn lipos tog altijd in een koekendoos hoor je weet maar nooit

Koekje erbij ? :wink:

Het maakt niet uit wat voor accu`s je aan het laden bent, zorg er gewoon voor dat je in de buurt blijft, en dat je een rookmelder in de ruimte hebt. De koekendoos is prima, maar waarschijnlijk van metaal, en dat geleid goed :wink:

Er zijn op de miljoenen Nokia telefoon ook enkele die spontaan ontploffen. dus kans is ERG klein.

Net als met laptops.. 1 ontploft en 500.000 krijgen een replacement.

beetje overdreven.
risico's zijn er altijd en overal.

Het maakt niet uit wat voor accu`s je aan het laden bent, zorg er gewoon voor dat je in de buurt blijft, en dat je een rookmelder in de ruimte hebt

ik gebruik het voral in de auto waar geen rookmelder hangt ben dan wel altijd in de buurt maar moest er tog een fout zijn
ender welke houd de doos het ergste wel tegen

ik ben met me lipo's heel voorzichtig maar ook met me nimh en nicd accu's
zo hebben wij 3 poeder brandblussers.
niet echt handig voor computer maar wel betaalbaarder dan co2 blussers.
en veel verstandiger dan schuim omdat schuim met elektro niet samen gaat.
ook weet ik ze te gebruiken net zo als me vader. hij heeft de bhv leiding op school en ik ben beveiliger geweest.

bij ons op de klub zij iemand dat lipos zeer moelijk te blussen waren omdat er een ketingreactie is die niet te stoppen is

nou dan zal ik dat maar even recht zetten

een poeder bluser is een negative catalisator
dat betekend dus dat die uitmuntend geschikt is voor alle soorten branden. (behalve computers en soort gelijken dit door de schade die het poeder veroorzaakt bij een computer of soort gelijken. het blust even goed.)
trouwens elke brand is een ketingreactie.
alles moet namelijk onder de juiste omstandigheden zijn om tot de kettingreactie te komen van vuur.
zo moet er voldoende zuurstof zijn en voldoende brandbaare stof/damp en vervolgens nog een juiste ontstekings bron.
bij poeder word de verhouding dermate aangepast dat de ontbranding gestopt word.
bij schuim+ water blus je door verstikking en bij co2 ook.
ook nooit bij een elektro brand schuim of water gebruiken altijd poeder of co2.
vloeistof branden alleen poeder of speciaal schuim.
alleen vaste stoffen zo als hout en kleding kun je doven met water en schuim en poeder en co2. hoe wel de laaste toch vluchtiger is en daar door minder efectief bij buiten branden.
dus als je een poeder blusser hebt kun je wel degelijk de brand van een lipo stoppen.

Zoals ik al gezegd had heb ik ervaring. OK, het was stom om de lipo in het toestel (van schuim) te laten zitten en helemaal om het op de motorkap van mijn klassieke auto te leggen (was verder geen plek), maar de accu had nog geen crash doorgemaakt en kon verder niet beschadigd zijn. Ik had hem al een tijdje, maar niet lang in gebruik, en ik gebruikte een high tech lader, waarvan ik achteraf geverifieerd heb dat hij op de juiste wijze was ingesteld. Ik ben 10 minuten weg en toch vliegt de zaak vanzelf in de fik. Mijn huis had kunnen affikken, iets wat verschillende Amerikanen ook werkelijk gebeurd is, en een goede vriend van me was bijna zijn auto kwijt (was onder de motorkap aan het laden op het veld).

Mijn allereerste lipo trouwens ook, die zag ik opeens opzwellen (met een andere, maar ook speciale lipolader), heb toen meteen het laadprogramma onderbroken. Die is niet gebarsten, maar ik weet nog steeds niet wat de oorzaak is geweest. Het is dus onzin om te zeggen dat een lipo alleen in de fik kan vliegen als de accu beschadigd is of op een verkeerde manier wordt opgeladen. Ik wil niet de eerste zijn die zijn huis kwijtraakt door een fikkende x-twin en ik hoop ook niet dat het jullie overkomt.

Trouwens, poederblussers zijn goedkoper en blussen branden die iets met electriciteit te maken hebben misschien effectiever dan CO2 of schuim, maar als je een brand in je PC of audioapparatuur er mee blust kun je die apparatuur wel meteen weggooien door de aggressieve werking van het poeder. Mijn auto zat onder en in de garage lagen zóveel metalen dingen, waaronder modelmotoren. Ik ben meteen dagen bezig geweest om alles schoon te maken van het poeder, want de brand (een meter hoog!) was in één spuit van een seconde geblust, maar wat kan er uit een klein (1 kilo) blussertje in één seconde een hoop poeder komen zeg! Er zijn een hoop metalen dingen die aangetast zijn door het poeder. Ik heb de volgende dag andere blussers gekocht.

FOX35 zei:
Trouwens, poederblussers zijn goedkoper en blussen branden die iets met electriciteit te maken hebben misschien effectiever dan CO2 of schuim, maar als je een brand in je PC of audioapparatuur er mee blust kun je die apparatuur wel meteen weggooien door de aggressieve werking van het poeder. Mijn auto zat onder en in de garage lagen zóveel metalen dingen, waaronder modelmotoren. Ik ben meteen dagen bezig geweest om alles schoon te maken van het poeder, want de brand (een meter hoog!) was in één spuit van een seconde geblust, maar wat kan er uit een klein (1 kilo) blussertje in één seconde een hoop poeder komen zeg! Er zijn een hoop metalen dingen die aangetast zijn door het poeder. Ik heb de volgende dag andere blussers gekocht.

co2 is ook een goede voor electriciteid mits binnen.
schuim is het slechtste wat je kan gebruiken net zo als water bij elektro branden.
dit omdat het risico bestaat dat jij je zelf onder stroom zet en zo wie zo je aperatuur bij die blus middelen weg kan gooien als er ook maar de minste of geringste spanning op staat. wat bij elektro branden altijd zo is.

Nu het toch over blussers gaat, de moderne Eco schuimblussers zijn wel op algemene electro branden te gebruiken. En zoals al eerder opgemerkt veel beter op te ruimen dan het poeder uit een poeder blusser.

Nu het toch over blussers gaat, de moderne Eco schuimblussers zijn wel op algemene electro branden te gebruiken. En zoals al eerder opgemerkt veel beter op te ruimen dan het poeder uit een poeder blusser.

Je bent me net voor! Toen ik jaren geleden een cursus elementaire blusmiddelen deed bij Risc werd me dit ook verteld... poederblussers maken overigens alles verrot, dat poeder gaat overal inzitten.

Ook kun je Lipo's prima snelladen, mits je een geschikte lader gebruikt die de spanning van alle cellen apart monitort. Ik heb zat keren accu's geladen met 2c of 3c. Ik moet er wel bij zeggen dat je dit alleen kunt doen met accu's waarbij het mag zoals de FlightPower of TP accu's.

Cheers,

Richard

Laten we even niet vergeten dat ik het onderwerp begon over de kleine lipootjes die in X-twin vliegtuigjes en Picco-Z helicoptertjes zitten. Die kun je er niet uithalen om in een koektrommel (ik gebruik een oude pan met deksel) of een liposack te laden, en de trommel en de zak zijn ook weer te klein om de hele x-twin in te doen (bij de Picoo-Z zou het kunnen).

Een voordeel lijkt me wel dat het ééncel-accu's zijn die er in deze dingen zit, dus er kunnen geen gevaren ontstaan door onbalans tussen de cellen. Ik heb ondertussen wel het idee dat als er al ooit een x-twin vanzelf in de fik gevlogen was door de lipo die er in zit, dat ik het ondertussen wel gehoord had, dus het zal zo'n vaart wel niet lopen.

Nog even over de brandende lipo op de motorkap van mijn klassieker (Triumph Spitfire Mk1 uit 1964): Ik vind het risico dat je door blussen met water geelectrocuteerd wordt door de lipo, die dan overigens al geen stroom meer levert, nogal meevallen, dus om het nou als een electrobrand te kwalificeren ... Mij lijkt het risico groter dat nog in de accu aanwezige lithium kan reageren met water, zoals ook natrium doet. Ik weet niet of dat kan, ik ben geen chemicus. Maar als ik óóit nog weer het zelfde zou meemaken zal ik NOOOIT meer met een poederblusser blussen. De schade die het poeder aan mijn auto en alle metalen dingen in mijn schuur heeft aangebracht (en waar de volle omvang wel eens pas in de loop van komend jaar kan blijken als dingen gaan corroderen) is waarschijnlijk vele malen groter dan wanneer ik de boel gewoon had laten uitfikken, of wanneer ik even had nagedacht en een oude wollen deken (wol brandt niet) die ik wist te liggen had opgehaald en die over de brand had gegooid. Maar ja, je handelt op zo'n moment onder invloed van reflexen.

Back