Zoals ik al gezegd had heb ik ervaring. OK, het was stom om de lipo in het toestel (van schuim) te laten zitten en helemaal om het op de motorkap van mijn klassieke auto te leggen (was verder geen plek), maar de accu had nog geen crash doorgemaakt en kon verder niet beschadigd zijn. Ik had hem al een tijdje, maar niet lang in gebruik, en ik gebruikte een high tech lader, waarvan ik achteraf geverifieerd heb dat hij op de juiste wijze was ingesteld. Ik ben 10 minuten weg en toch vliegt de zaak vanzelf in de fik. Mijn huis had kunnen affikken, iets wat verschillende Amerikanen ook werkelijk gebeurd is, en een goede vriend van me was bijna zijn auto kwijt (was onder de motorkap aan het laden op het veld).
Mijn allereerste lipo trouwens ook, die zag ik opeens opzwellen (met een andere, maar ook speciale lipolader), heb toen meteen het laadprogramma onderbroken. Die is niet gebarsten, maar ik weet nog steeds niet wat de oorzaak is geweest. Het is dus onzin om te zeggen dat een lipo alleen in de fik kan vliegen als de accu beschadigd is of op een verkeerde manier wordt opgeladen. Ik wil niet de eerste zijn die zijn huis kwijtraakt door een fikkende x-twin en ik hoop ook niet dat het jullie overkomt.
Trouwens, poederblussers zijn goedkoper en blussen branden die iets met electriciteit te maken hebben misschien effectiever dan CO2 of schuim, maar als je een brand in je PC of audioapparatuur er mee blust kun je die apparatuur wel meteen weggooien door de aggressieve werking van het poeder. Mijn auto zat onder en in de garage lagen zóveel metalen dingen, waaronder modelmotoren. Ik ben meteen dagen bezig geweest om alles schoon te maken van het poeder, want de brand (een meter hoog!) was in één spuit van een seconde geblust, maar wat kan er uit een klein (1 kilo) blussertje in één seconde een hoop poeder komen zeg! Er zijn een hoop metalen dingen die aangetast zijn door het poeder. Ik heb de volgende dag andere blussers gekocht.