brandschade roet en rook

Beste mensen,
Ik heb een vraagje. December vorig jaar heb ik een brand gehad in mijn hobby-ruimte. Een koelkast is in brand gevlogen (waarschijnlijk thermostaat stuk).
Buiten de frigo en enkele bakken bier is niets echt opgebrand, maar heel de ruimte is smerig van roet en rook.

Intussen heb ik geleerd dat roet corrosief is en slecht voor elektriciteit/elektronica.
Jammer genoeg stond mijn hele collectie wagens ook in die ruimte.

vragen:
1. hoe reinig ik dit best?
gewoon compressor, alles uitblazen?

2. hoe speel ik dit naar de verzekering (die mannen vallen achterover van de nieuw-waarde van dat 'speelgoed') ? Ik heb gehoord dat, zelf als het nu niet onmiddellijk stuk is, dat het zelfs binnen 2j nog stuk kan gaan door corrosie

per wagen spreken we over: zender + ontvanger + servo + motor + esc
Dit x4 + nog wat reserve stukken
 
Ik ben bang voor je dat je je verzekerings claim op de autotjes wel kan vergeten. Je autotjes werken nog en zijn niet in rook opgegaan. Dus zolang het werkt en geen zichtbare schade is, gaan ze niks uitkeren.
En veel succes over 2 jaar aantonen wanneer iets niet meer werkt, dat het door de roet komt.

Elektronica kan je alleen maar schoonmaken dmv een tandenborsteltje. De rest vd auto kan je uitmekaar halen en alle niet ijzere delen in de vaatwasser doen.
 
Ik voel de bui ook al hangen.
'k moet alles nog in detail testen.

1 oplader doet het al niet meer: m'n powerex voor mijn aa en aaa batterijen. Ik kan gewoon niet meer door de menu scrollen.
Misschien moeten er nog wat dingen (tijdelijk) stuk...
 
Verzekeringsclaim is prima te doen, men wil alleen heel graag aankoopbonnen hebben of anders prijsindicaties en aankoopdatums waarmee ze een dagwaarde kunnen berekenen.
 
Rook is een samenstelling van allerhande restproducten van de verbranding. Afhankelijk van de verbranding kan daar van alles en nog wat in zitten. Er kunnen dus ook zuren en andere corrosieve producten in zitten. Heel goed schoonmaken is dus geen luxe.

Roet is koolstof en koolstof is elektrisch geleidend. Het kan dus kortsluiting veroorzaken als het op je print komt. De gevolgen van die "kortsluiting" zijn niet te voorspellen. Het is zelfs niet ondenkbaar dat er het één en ander doorbrandt. Dus ook om deze reden is goed schoon maken geen luxe.
Roet kan vettig zijn dus je blaast het lang niet altijd even gemakkelijk weg. Grote kans dat je met een kwast of een oude tandenborstel aan de gang moet om het op lastige plekken weg te borstelen.

Een ander probleem kunnen de blusmiddelen vormen. Als er met een poederblusser is geblust zal je grote kans op problemen krijgen. Die poeder is een nogal agressief zout wat elektronica vrij snel kan aantasten. Vooral de metalen delen zoals de printsporen en de pootjes van de onderdelen worden vrij snel aangetast.
Is er met koolzuursneeuw geblust is er niets aan de hand. Dat spul verdampt volledig en je zal er geen restanten van terug vinden.
Is er met water geblust dan kan je ook problemen verwachten. In dat water kan allerhande verontreinigingen zitten al dan niet afkomstig van de brand. Wat die verontreinigingen voor gevolgen zullen hebben valt niet met zekerheid te voorspellen. Corrosie is wel de meest waarschijnlijke.

Je zou de onderdelen goed schoon kunnen spoelen met gedestilleerd water. Dat is zeer zuiver water waar verder niets in zit. Het zal dus niets achterlaten op je apparatuur. Gebruik dus alleen gedestilleerd water!
Spoel het eerst in een badje schoon Dan in een tweede badje met weer schoon water en eventueel nog in een derde badje. Zo komt het steeds in schoon water en wordt alles weggespoeld.
Daarna alles gedurende minimaal 24 uur zeer grondig laten drogen. En dan hopen dat alles weg is en je geen problemen zal krijgen. Goed in de gaten houden dus.
 
alvast bedankt voor de tips.

veel facturen heb ik helaas niet meer
ook veel tweedehands...

'Gelukkig' is het enkel rook en roet, blusmiddel (water) is er niet mee in aanraking geweest.
 
Je kunt wel door de verzekering alles goed laten reinigen door een gespecialiseerd bedrijf, hierdoor is de kans op defect raken ook een HEEL stuk kleiner
 
Dat reinigen is zogezegd gebeurd.
Ik vermoed echter dat dit zeer oppervlakkig is, de ESC gaan ze nooit opengemaakt hebben om die "inwendig te reinigen.

Nu ja, ik heb alles getest en alles werkt (momenteel) nog.
enkel 1 van mijn 2 powerex MH-C9000 AA & AAA batterijladers doet het niet meer. 4 AA batterijen zijn ook stuk. Ik vermoed dat die net aan het opladen waren.

Ik heb dit hele verhaal gemeld aan de verzekering, en blijkbaar kan het dossier wel heropend worden als er later nog schade tevoorschijn komt.
Je moet dan wel kunnen aantonen dat het door de brand komt, lijkt me tricky"
 
Bij pc's hebben ze hetzelfde.
in ons bedrijf een tijd terug ook een fikkie gehad, en er was roet in de server ruimte gekomen. gespecialiseerd bedrijf heeft het spul schoongemaakt, en er is ook een taxateur geweest (of heeft er iig aandacht aan geschonken) betreffende de restwaarde van het spul.

dat wordt bij rc wat lastig. Maar het zit in de polis, je zal alleen een overtuigende bewijsvoering moeten overleggen betreffende de waarde. nieuw of gebruikt.
 
Vraag om een HCL-meting. Als deze <2% is, is het verwaarloosbaar. Is de HCL-waarde hoger, kan je een reiniging aanvragen. Echter zou ik het geld nemen en zelf uitvoeren zoals eerder is vermeld.

Succes!
 
Back
Top