Brandstof blijft 'hangen' in slang. Hulp gevraagd.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door karlfuchs, 14 jan 2023.

  1. karlfuchs

    karlfuchs

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    harderwijk
    Goede middag allen,

    Ondanks dat ik me goed heb ingelezen en laten adviseren, krijg ik mijn eerste RC nitro (kyosho inferno 3) niet gestart. Ik krijg geen brandstof in de carburateur. De brandstof blijft 'hangen' in de brandstofslang tussen tank en carburateur. Als ik de sproeier helemaal opendraai en gas geef komt het wel verder, maar niet tot aan de carburateur. Het zal vast iets doms zijn.....

    Ik heb de startprocedure gedaan zoals voorgeschreven.
     
  2. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Moerkapelle
    Met starten de uitlaat dicht houden zodat de tank druk opbouwt?

    Of even het luchtslangetje los halen bij de uitlaat en erop blazen zodat de tank druk opbouwt. Dan zou je de brandstof richting de carburateur moeten zien lopen. Als ik hem daarna start is het over het algemeen 2 trekjes en dan loopt de motor.

    Als dat niet lukt dan sluit wellicht de tankdop niet goed luchtdicht af of er lekt een slangetje.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
  3. karlfuchs

    karlfuchs

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    harderwijk
    Dank voor u reactie. Helaas werken beide opties niet. Als ik aan het slangetje van tank naar carburateur zuig komt er wel brandstof door.
     
  4. karlfuchs

    karlfuchs

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    harderwijk
    Yeah gelukt. Toch jouw manier met gas even vol open!

    nu nog het afstellen want stationair loopt die veel te hoog.

    Thanx!
     
    twin en Tamaniac vinden dit leuk.
  5. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Moerkapelle
    Mocht je nog problemen hebben met afstellen dan staat er in dit forum een uitgebreide sticky over het afstellen van de carb.

    Heeft mij een aantal jaren geleden ook enorm geholpen:thumbsup: !
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    En daarnaast staat youtube ook vol met artikels over inlopen en afstellen.
    Bij de inloop is het belangrijk dat je de motor aan de rijke kant houdt (veel rook, een een wat donkerder geluid) en veel toeren vermijd. Youtube kent vele inloopmethodes maar allemaal komen op hetzelfde neer. Rijk, toeren begrensd (door gas geven of rijke afstelling) en langzaam opbouwen.
     
  7. karlfuchs

    karlfuchs

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    harderwijk
    Kan het zo niet vinden op het forum. De auto loopt nu stationaar zo hoog, dat die van zelf weg rijd....
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    In dit brandstof deel als je de lijst aan topics ziet staan een aantal topics bovenaan gepind.

    Hoog stationait, als je remt gaat die dan wel lager lopen? Dan is het de trim op je zender.
    Blijft die hoog lopen is het de stationair (idle) schroef.

    Overigens had je aan veel schroeven gedraaid volgens je 1e post, het is beter om even terug te gaan naar de default settings die je in de manual kunt terug vinden.
     
    twin vindt dit leuk.
  9. karlfuchs

    karlfuchs

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    harderwijk
    Dank jullie wel. Ik heb hem nu heel mooi stationair lopen. Zoals al zei ik ben nieuw in deze wereld, wist niet dat de trim van de bediening zoveel invloed had… stond dus vol open.

    heb de fabrieksinstellingen volgens de handleiding terug gezet.

    ben wel blij dat ik met een gebruikte ben begonnen van 200 euro en niet direct een duurdere. Zo’n leerproces vind ik altijd zo gaaf, maar lukt alleen dankzij zo forum.

    vanmiddag lekker rijden. Goed weekend allen!
     
  10. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Moerkapelle
    Geniet ervan ! Mooi dat die nu netjes stationair loopt.

    Let wel even op dat je de auto verder nog goed moet afstellen! In ieder geval zo dat je altijd nog een pluimpje rook blijft zien anders is het plezier van korte duur :cool:.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    let ook vooral op dat je iedere rij dag ff afstelt.
    luchtomstandigheden veranderen per dag, soms per halve dag.

    houdt dat pluimpje in de gaten.
    blijft die weg, gaat ie vreten..
     
  12. karlfuchs

    karlfuchs

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    harderwijk
    Nu een aantal keren gereden en dacht de afstelling nu goed te hebben. Liep mooi tot die x op zijn dak lag en af sloeg…

    Nu zit de trekstarter muur vast. Vliegwiel draait ook niet meer. Gloeiplug eruit gehaald maar nog niks geen beweging. Kon de zuiger nog wel naar beneden duwen.

    nu heb ik dese gekocht om eerst wat ervaring op te doen maar zal toch balen zijn als motortje al kapot is.
     
  13. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Moerkapelle
    Heb je de auto wel eerst goed laten inlopen? Rustig aan doen tot je merkt dat de motor los komt.
    De passing van de zuiger cilinder met zuiger is in het begin namelijk heel strak. Als je dan gelijk het gas helemaal open gooit krijgt de drijfstang het heel zwaar voor de kiezen.

    Enige advies is open maken en kijken wat er stuk is. Als je de zuiger naar beneden kan duwen terwijl vliegwiel stil blijft staan vermoed ik dat de drijfstang stuk is.
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    overbodig - hierboven al gevraagd -
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet vergeten:
    auto motoren zijn dermate opgefokt, dat bij correct gebruik de boel alsnog met 1 a 2 seizoenen rijden overleden is.
    moet je wel regelmatig rijden etc, maar ze zijn niet gemaakt voor 20 jaar dienst.
    De motoren draaien 2 a 3 x zo snel als een vliegtuigmotor...
    vliegtuigmotoren gaan vaak jaren en jaren mee, draaien +/- 10.000 rpm. automotoren gaan vlot naar de 20.000 a 30.000 rpm.
    des te krachtiger een motor per cc inhoud, des te korter gaan ze mee.

    zelfde als met de afstelling, 1 keer serieus te arm, en hij kan een oplawaai gehad hebben.
    dan redt hij die 1 a 2 seizoenen niet.

    bij goed gebruik is alleen de bus en zuiger versleten.
    drijfstang, zuiger en bus vervangen, en verder.
    heeft er iets klem gezeten, moet je ff kijken wat goedkoper is.
    nieuw of oud herstellen..
    tegenwoordig is nieuw vlot aantrekkelijk
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet alleen het toerental maar ook het soort brandstof speelt een rol in de levensduur. Vliegtuigbrandstoffen hebben vaak 15 tot 20% olie terwijl een automotor maar 10% kent, sommige RTR brandstoffen iets meer en sommige race brandstoffen zelfs minder. De vele olie zal bij een versleten vliegtuigmotor nog steeds een beetje voor de compressie afdichting zorgen.
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Wat is de reden dat er bij automotoren minder olie word gebruikt?
    Zodat er meer nitro bij kan?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    De preciese reden durf ik niet te zeggen maar bv Traxxas fuel zou iets van 16% olie bevatten en er zijn veel klachten dat het niet goed werkt. Motoren zouden vreemd genoeg moeilijk af te stellen zijn.

    Automotoren zijn ook gemaakt voor veel meer toeren en wat wel zo is is dat er ook iets bestaat als "te veel" olie, vooral race motoren die met gemak boven de 45.000rpm uit komen worden door te veel olie meer begrensd op hun top toeren. 10% is een prima hoeveelheid maar inderdaad zijn er race brandstoffen met minder olie, tot wel 6~7% wat genoeg smering met minder weerstand geeft en meer ruimte voor methanol voor een iets langere rijtijd. Voorheen 5 en nu 4 minuten wil je uitrijden zonder een tankstop.

    Uiteraard is zo weinig olie heel goed voor de prestaties maar ook iets minder voor de levensduur maar dat zal een echte racer niet boeien.
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor de info!
    Dus het maakt niet uit dat je misschien wat rijker moet afstellen dan met bijvoorbeeld 10% om toch aan de smering te komen, omdat je dat dan recht trek door het hogere toerental?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, het gaat niet om het rijker zetten hoewel je ook in de juiste richting denkt dat er weinig ruimte is om genoeg smering te hebben als je iets te arm gaat.

    Nee, ook met zulke lage olie hoeveelheden worden de motoren tot de max afgesteld. Het is meer dat meer olie natuurlijk een betere smering verzorgt maar omdat olie dikker is dan methanol en nitromethaan zal het voor de zuiger ook een afremmend effect hebben bij het wegduwen van de overtollige olie.

    Een onderdeel van het kwalificatiesysteem op de grotere wedstrijden is de superpole, zoek maar eens wat filmpjes op. De nummers 2 t/m 5 in de uiteindelijke kwalificatie ranking mogen wat snelle rondjes rijden waarvan degene met de snelste ronde de 2e directe plek in de finale krijgt. Ze rijden omstebeurt en ieder krijgt een paar minuten opwarmtijd en dan 6 gemeten rondjes voor je snelste tijd. Als je die filmpjes bekijkt zie je zelfs bij sommigen dat aan de start van de 6 rondjes de motor nog even een haartje armer wordt gezet om nog even iets meer uit te persen dan het eigenlijk aan kan, het is immers maar voor 6 rondjes.
     
    ruudxd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina