Brandstof hulp

Goede avond mensen,

Ik heb een mooi rc vliegtuig van zolder gehaald
vliegtuig.jpg

Met een OS FS 70s motor 4-takt, nu weet ik via de specificaties dat er aangeraden word om 16 tot 20% olie te gebruiken en rond de 15% nitro, hier de specificaties.

brandstofverhouding.png

Ik heb vele site's bezocht maar geen kan standaard brandstof aanbieden in blik met deze eigenschappen, wel een site die het voor je mengt Hobby-

Zijn er mischien shop's dichtbij utrecht of gouda? of is online bestellen toch mogelijk? (zelf olie erbij mengen?)

graag een reactie

De meeste brandstof die voor 2takt methanolmotoren gebruikt word is ook geschikt voor een 4 takt hoor.
Vb: Rapicon Fuel
Je ziet hier bij de 2takt brandstof dat deze ook al een 18% olie heeft.
Werkt ook perfect.
Bij de specifieke 4takt brandstof 20%. Maar of dit echt nodig is betwijfel ik.
Of ook nog een zeer goed merk is coolpower.
Mvg Wes.

dat coolpower prima brandstof is kan ik beamen, ik zou gewoon de 15% nitro halen.

ik heb je een pb gestuurd waar je dat in de buurt kunt halen volgens mij mag ik dat hier niet roepen.

Ik vlieg al jaren met 5 % nitro (met alle soorten motoren) .
Voor vliegtuigen is dit ruim voldoende en scheelt je nog veel geld ook.
Ik meng zelf en doe er 20 % Klotz in maar 18 zou denk ik ook wel genoeg zijn.

Groeten, Rudi

Prestaties van brandstof worden niet zoveel beter dan vaak gedacht wordt van Nitro. De mix van Hobby-inn is eigenlijk prima en ik doel dan op de KLOTZ voor viertakt met 5% nitro. Ik kan mij alleen voorstellen dat het positief werkt in tweetakt motoren of dit helemaal waar is weet ik ook niet. Tot slot gaan er allerlei mythen en fabels over en weer maar, aan het eindje daarvan vliegt iedereen gewoon. Dus je eigen niet teveel druk maken over welke brandstof, als het maar schoon is en niet te vochtig bewaard. En... niet vergeten gewoon lekker vliegen!

Als die motor GOED ingelopen is op een brandstof die wonderolie bevat, en DAARNA voldoende (minstens 5 tot 10 liter) gelopen heeft op brandstof die GEEN wonderolie bevat, kan hij gewoon met 15% olie uit de voeten, en nog wel minder ook.

De mijne heeft jaren op 10% Nitro en 10% olie gedraaid tot ik overging op vonkontsteking, en sindsdien draait hij op 0% Nitro en 12% olie (2% extra olie, om te compenseren dat de motor nu veel minder brandstof verbruikt, per minuut krijgt hij nu dezelfde hoeveelheid olie als voorheen met gloeiplug en 10% Nitro 10% olie). En die draait nog in een heli ook, waar hij véél heter wordt als op een vliegtuig.

Ik heb absoluut niet de bedoeling om je 15%, of 10% olie aan te praten, ik wil alleen maar aangeven, dat je niet in paniek moet raken als er minder dan 20% olie in zit. Feitelijk is ALLE vliegtuigbrandstof met een klein scheutje Nitro er in, gewoon geschikt voor die motor.

ECHTER: als je brandstof met alleen wonderolie (dus geen synth/ricinus mengsel) gebruikt, dan zou ik niet onder de 18% olie gaan, vanwege de veel lagere viscositeitsindex van wonderolie (het is puur technisch gezien een belabberd smeermiddel, wat voor een goede werking puur afhankelijk is van de vernis-achtige afzettingen die gevormd worden tijdens het draaien).

Groet, Bert

Back