Brandstof in de tank laten of niet ?

• Topicstarter Topicstarter huubb
  • Startdatum Startdatum
H

huubb

Guest
Hoi allemaal ik heb net een Raptor 50 gekocht, (beginner) mijn vraag is moet ik hier de brandstof uit halen als ik de heli c.a 3 maanden niet gebruik ?

Graag info,bedankt !

hoi,

Welkom op het forum.

Er zijn op dit forum al veel discusies over jou onderwerp geweest denk ik.

Maar om op jou vraag in te gaan kan ik zeggen dat ik dat zeker leeg zou maken.
Ik maak trouwens altijd mijn tank leeg aan het einde van een vliegweekend.
Zeker als je zegt als hij 3 maanden stil staat.

Als mijn heli een lange tijd moet stil staan zorg ik er ook altijd voor dat de motor een beetje after-run olie
te zien krijgt.

Dat is natuurlijk wat ik zou doen.
succes met de hobby.:thumbsup:

mvg Tim.

Zijn dat werkdagen alléén? :D

WD40 'vervliegt' inderdaad zeer vlug.
Moet je wat WD40 in een potje doen en open laten, na enkele dagen is alles weg.
(enkel nog een dik papje blijft over)
After-run kan natuurlijk ook.
De motor effe laten draaien is natuurlijk ook een optie, vooral als de heli klaar staat met
motor op zijn plaats.

Het is het verstandigste om de tank ALTIJD leeg te maken als je stopt met vliegen. De brandstof kan vocht opnemen uit de lucht (Methanol is sterk hygroscopisch). Ook kan licht de brandstof negatief beïnvloeden. De slangetjes in de tank (ook al zijn het siliconen slangetjes) worden langzaam maar zeker door de brandstof aangetast. Dat gebeurt zeker als ze langdurig erin ondergedompeld blijven.

Met WD40 zijn ondertussen de nodige minder fijne ervaringen. Na lange(re) tijd blijft er inderdaat een vreemd goedje over dat naar het schijnt het metaal aan gaat tasten. Er is ook een draadje hierover, ik kan het alleen niet zo snel terug vinden.

Ik hover hem altijd leeg totdat de motor afslaat > en dan autoroteren :)

Het enige goede antwoord is natuurlijk : Nee
Gewoon opvliegen ! Hoezo 3 maanden niet gebruiken?
Bijtanken en nog een keer. :wink:

nwolsink zei:
Ik hover hem altijd leeg totdat de motor afslaat > en dan autoroteren :)

Ja dat is erg goed voor je motortje !!

Waarom zo lang niet vliegen ??
Bang voor een beetje kou of wind zeker :mrgreen:

Ik gebruik altijd gewoon WD40 , nog nooit problemen mee gehad , maar bij mij staat t ook geen 3 maanden stil .
Dat ding is om te gebruiken , niet om naar te kijken , net als je vrouw/vriendin zegmaaar :roll:

Er word door OS ook afgeraden om met minder dan 10% nitro te vliegen :evil:
Ik gebruik t vanaf t begin al in AL mijn motoren en ik heb nog nooit een stuk lager of wat dan ook gehad .
T is in ieder geval beter om wel te gebruiken , zet jij je heli of wat dan ook maar 3 weken op de kast zonder er ook maar enig iets van afterrun of olie of wd40 te gebruiken .
Maak daarna je carterdeksel los en kijk wat erin zit .
Ieder voor zich natuurlijk hè , wat zouden jullie dan gebruiken Ernst en Ron ??

Sterker nog WAT gebruiken jullie nu ???

@Eddie, ik laat mijn motoren altijd *koud draaien* na het vliegen.
Dus na het landen 1 minuut stationair om af te koelen en de zuren eruit te draaien.
Neem van mijn aan dat de motor daarna baggervet is van binnen.
Ik doe dat na elke (heli)vlucht en heb ook geen problemen met roest.

Een motor die na volle belasting plots wordt stopgezet, wordt als het ware gefrituurd in een mengsel van oude en nieuwe brandstof.

eddie zei:
Er word door OS ook afgeraden om met minder dan 10% nitro te vliegen :evil:
Ik gebruik t vanaf t begin al in AL mijn motoren en ik heb nog nooit een stuk lager of wat dan ook gehad .
T is in ieder geval beter om wel te gebruiken , zet jij je heli of wat dan ook maar 3 weken op de kast zonder er ook maar enig iets van afterrun of olie of wd40 te gebruiken .
Maak daarna je carterdeksel los en kijk wat erin zit .
Ieder voor zich natuurlijk hè , wat zouden jullie dan gebruiken Ernst en Ron ??

Sterker nog WAT gebruiken jullie nu ???
Veruit de meeste OS motoren draaien prima op 0% nitro, 10% is echt niet noodzakelijk. In de meeste motoren van mij (Saito, OS, HP, Laser, RCV, en andere) gebruik ik niet meer dan 5% nitro om het starten te vergemakkelijken en de afstelling minder kritisch te maken. Alleen in m'n heli (OS 91 Surpass) gebruik ik 15% nitro omdat ik dat extra vermogen net nodig heb. Zonder nitro kom ik net wat vermogen te kort om zonder angst rond te kunnen vliegen. Het gaat wel maar ik moet goed opassen dat ik geen al te felle bewegingen maak want dan kom ik dus vermogen te kort. Met 15% nirto gaat het allemaal net even lekkerder.

Na het vliegen laat ik de motor ook even iets verhoogd stationair draaien. De koppeling "pakt" dan nog net niet. Dit scheelt inderdaat behoorlijk in de temperatuur van de motor. Aan het einde van een vliegmiddag laat ik de motor de tank helemaal leeg draaien. Dat duurt meestal een paar minuten. Daarna draai ik de motor met de startmotor rond en druppel dan een aantal druppels afterrun olie in de carburateur. Dat gaat tot nu toe al vele jaren prima. WD40 heb ik zelf hiervoor nooit gebruikt, ik heb het wel maar gebruik het alleen om dingen die erg vast zitten los te krijgen en als snij of boor olie.

Als ik een motor uit elkaar haal en na schoonmaken weer in elkaar zet gebruik ik altijd zuurvrije naaimachine olie om alles te smeren en makkelijk in elkaar te kunnen zetten. Eventueel kan zo´n motor dan ook in een doek gewikkeld worden en heeeeel lang opgeslagen worden. Nooit roest en andere ellende. Als de motor dan weer voor het eerst gestart gaat worden eerst flink aanzuigen (bijna verzuipen). De gloeiplug eruit en de overtollige brandstof eruit draaien. Een nieuwe (goede) gloeiplug erin en starten, ook nooit een probleem mee gehad.

Hoe kom jij dan bij je inlaatkant van je carburateur van je heli ????
Voor de meeste modellen is dit onmogelijk :!:
En met afterrun heb je bijna altijd dat de plug dooft bij de volgende start , dus moet je m eerst "droogstarten" dus de plug eruit halen .
Ook iets wat bij veel modellen toch een behoorlijk werkje is ??
Anyway , ik vind t veel te onhandig en blijf zo eigewijs als ik ben en al sinds wat jaartjes WD 40 gebruiken .

Ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de verbrandingsresten uit de uitlaat niet terug kunnen lopen in de motor, ze zijn agressief en kunnen voor een hydrolock zorgen.

Back