brandstof motor uitschakelen met de zender?

• Topicstarter Topicstarter Kasper
  • Startdatum Startdatum
K

Kasper

Guest
ik heb een 3 kanaals zender kan ik het 3e kanaal gebruiken om mijn brandstof motor uit te schakelen? motor heeft electronische ontsteking.! zo ja hoe kan ik dat doen?

Er zijn sommige mensen in m'n vliegclub die dit gebruiken, dit is echter een functie in de zender (!met een schakelaar!). je moet mess es kijken in het boekje van je zender ?!?

Suc6 er mee :wink:

Xaf

Waarom trek je met de trim je gas niet zo ver dicht, dat de motor afslaat?
Dat doe iedereen.
Lekker simpel.

Je motor uitzetten met je zender is heel erg simpel. De meeste vliegers hebben de carburateur zo afgesteld dat wanneer je de trim helemaal dicht zet en dan het gas ook dicht trekt de carburateur helemaal afsluit. Er kan dan geen brandstof en lucht meer de motor in komen en hij stopt gegarandeerd.
Bij autootjes is dit wat lastiger te maken omdat je hier meestal een rem hebt die je bediend als je je gas helemaal naar beneden trekt. Hier zou je het extra kanaal kunnen gebruiken om een klepje over de carburateur te trekken zodat de motor afslaat. Een andere mogelijkheid is dat je een kraantje in de brandstofslang opneemt dat je met het extra kanaal dicht kan trekken en zo de motor doen stoppen. Dit werkt wel iets langzamer omdat er altijd wat brandstof in de motor zit dat eerst op moet zijn voordat de motor stopt.
Een electronische ontsteking hebben de modelmotoren die op alcohol draaien niet. Een enkeling die zelf iets gemaakt heeft daargelaten. Dit kan je dus niet gebruiken om de motor via je zender te stoppen.

ik rij met schaal 1/6 dus benzine motor
bestaat er geen schakelaar die je op je 3e kanaal kan aansluiten? zodat ik de ontsteking kan kortsluiten? en de motor zal stoppen?

Ja dit is er. Ik heb dit zelf ook :D

Ik heb op de schoentjes van de schakelaar 2 draden gesoldeerd.
Die heb ik op een micro switch gesoldeerd(Kavan Micro Switch).
Dan heb je een stroomkring met 2 schakelaar's die in paralel staan.
De miscro switch sluit je aan op je ontvanger (ik heb er ook een fail safe tussen), en kan je dus de motor op afstand uitzetten 8)

Dat had je er dus niet bij geschreven!!!
De oplossing van Michiel is hier de meest simpele en zal prima werken. Alleen zou ik naar een electronica winkel gaan om een micro schakelaar te kopen. Als je een Kavan schakelaar gaat kopen zal de prijs behoorlijk zijn. Een "naamloze" schakelaar uit een electronica winkel is zeker net zo goed maar zal minder kosten.

ja maar een micro schakelaar kan je toch niet rechtstreeks aansluiten op je ontvanger???

Dat kan niet nee, maar je sluit een servo aan op je extra kanaal en het armpje van je servo drukt dan de schakelaar in. De schakelaar kan je met dubbelzijdig plakband of smeltlijm of op een andere manier aan je servo bevestigen. Een klein beetje fantasie doet hier wonderen.

ik ben ook aan het experimenteren met deze schakelaars.
tot nu toe werkt bij mij een 1-kanaals schakelaar van conrad (€ 9,-)
i.c.m. een simprop failsafe ( € 22.-) het beste, kijk ff bij de volgende
link voor uitleg + schema's... misschien heb je er wat aan. ik gebruik
deze schakeling bij m'n boot met zenoah om de ontsteking kort te sluiten.

als er storing is, gaat de motor uit,
als de zenderbatterij leeg is ook
als de ontvanger batterij leeg is ook
als de ontvangeraccu spanning wegvalt ook
als ik via de zender het kanaal bedien ook.

http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=2213&highlight=conrad

sander

Die van Kavan heb ik voor 21,95 gekocht, en kan direct op de ontvanger :D
Die is gewoon bij de modelbouwwinkel te koop 8), ik heb er ook een failsafe tussen zitten :wink:

Tevens heb ik ook een Accu Safe gekocht, dat als er geen spanning op de ontvangers staat dat de motor dan ook uit gaat :wink:

hoe ziet die accu safe eruit?? merk type technische gegevens???

zo ben vandaag ff lekker aan het klussen gegaan en het is gelukt een servo met een micro schakelaar!

en als nu plotseling je accu spanning wegvalt en je servo's niet terugdraaien, blijft de motor dan lopen of heb je daar ook iets op verzonnen??

Accu Safe is van 2 Brothers Rc :wink:
En die is niet in andere winkels te koop :(

Als de ontvanger accu leeg is, dan is er een hele simpele manier om de motor te laten stoppen. Koop in de electronica winkel een klein kam relaisje en zet dit aan de accu. Gebruik de NC contakten om de ontsteking kort te sluiten. Spanning te laag, motor stopt. Even simpel als eenvoudig.

Een nadeel van dit systeem is wel dat de spanning behoorlijk moet dalen wil het relais afvallen. Stuur je het relais via een transistor, dan is heel mooi het kritike punt in te stellen. Stuur de basis van de tor aan met een zener welke ca. een half volt lager is dan de voedingspanning.
Een spanningsdeler hierop van ca. 1:10 bv 6k8 en 68k dan zal bij het dalen van de spanning op de ontvanger het relais eerder afvallen omdat de zener bij een spanningsval van een half volt niet meer zal geleiden. Met een potmetertje van ca. 50k is het kritike punt ook mooi in te stellen.
Mogelijkheden genoeg dus.

Groetjes Hans.

Back