Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

1. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Wat een leuk motortje zeg :thumbsup:

Beton vindt dit leuk.
  2. glasbloazer

glasbloazer

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Elbe hobby supply. Heeft meerdere nbn motoren te koop staan.
    Ook een nbn 120 fst.
    Misschien dat hij wat extra info betreffende nbn heeft.

Groet. Hans

Beton vindt dit leuk.
  3. glasbloazer

glasbloazer

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Excuus. Lees net dat de eigenaar van elbe vorig jaar overleden is.

Groet. Hans

4. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Hopelijk blijft die van mij wel heel:koud:
    En zo niet dan is het niet anders.
    Mischien voor de zekerheid een keer open maken om de binnenzijde te inspecteren en of alles vast zit:rolleyes:

Jan

Laatst bewerkt: 27 nov 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Toerental in de hand houden...

Beton vindt dit leuk.
  6. hoeby

hoeby

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Ben al een hele tijd bezig met het project.
    Of eigenlijk, ben al een hele tijd bezig om te starten met het project.
    - Geschikte motor --> check
    - Motor opgeknapt --> check (denk aan nieuwe lagers en pakkingen)
    - Motor al gelopen --> nee

Voor het laten lopen van de motor op een bok, alles eens op tafel gelegd.
    Ik heb het setje bij Brutus gekocht. Daarmee heb ik alles voorhanden, maar daarmee zag ik een probleem.
    Geen technisch probleem, maar ik ben het probleem. Waar ik niet mee overweg kan, als de componenten los in de romp komen te liggen.

Daarom vanmiddag een klein kistje getekend voor de 3d printer, waar het klepje in komt.
    Nog niet 100% gereed, maar toen ik hiermee bezig was, dacht ik. Er zijn al meerdere mensen die een motor hebben omgebouwd, heeft iemand al een tekening voor deze onderdelen te monteren?

klepje.png

7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik DENK.... (en als ik het fout heb moet je het zeggen) dat je nu op zoek bent naar de oplossing voor een probleem wat niet bestaat...

Is absoluut niet kattig of neerbuigend bedoeld, maar... Als je een brandstoffilter in je toevoerleiding plaatst, zet je er toch ook geen kistje omheen?

Dat klepje is net zoiets. Dat zit gewoon in de brandstofslang ingestoken. Zolang het ding nergens tegenaan ligt te rammelen, gaat dat gewoon goed. Ik vlieg er nu 5,5 jaar mee rond, en het oudste setje (in de Charter met de 5 cc viertakt) is een ERG veel gebruikt toestel (min of meer onze clubtrainer, en de makkelijkste om effe snel achterin de auto te gooien). Dat klepje hangt al 5,5 jaar in dat slangetje, en er is nog nooit zelfs maar "onderhoud" aan gedaan...

Waar je WEL om moet denken: Ik beveel als standaard aan, het klepje zo dicht als practisch mogelijk bij de carburateur te plaatsen, met zo weinig als mogelijk bochten en omleidingen in de slangen, zo kort en recht-toe-recht-aan als practisch mogelijk is. Dat doe ik niet voor niets. Die aanbeveling geldt nog steeds, en als ik kijk naar hoe dat doosje ontworpen is (voor montage tegen motorschot of rompwand) dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat doosje een paar onnodige bochten in de brandstofleiding afdwingt. Het is geen wet van Meden en Perzen, maar het KAN tot problemen met stagnante dampbelletjes leiden. Dat moet van geval tot geval bekeken worden.

:D en als het wél goed functioneert, dan heb jij het ontwerp en ben je officiëel zelfstandig leverancier voor "hop up parts" geworden :p

verfbrander vindt dit leuk.
  8. hoeby

hoeby

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Jij kent mij nog niet :rofl:

Ik snap wel wat je bedoelt.
    Mogelijk is het klepje het verkeerde voorbeeld om te delen, daar komen nog natuurkundige wetten bij kijken, niet alleen mijn eigen wetten :rolleyes:. Aan het klepje zitten nog 2 printjes met kabeltjes, misschien was dat een beter voorbeeld geweest, om daar een montage kistje voor te hebben. Ook daar, het kan ook allemaal los, of met wat schuim klemmen tussen tank en motorschot. Dat is toch het mooie aan onze hobby, iedereen kan er op een of andere manier zijn ei in kwijt.

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, het printje mag je monteren zoals je zelf wilt, zolang je maar rekening houdt dat het ding, op wat voor manier dan ook, de buitenluchttemperatuur en druk moet kunnen voelen. Die druk, dat is het probleem niet,maar die temperatuur wel. Monteer je dat printje in een luchtdicht doosje, dan werkt het gewoon helemaal NIET, en als het bijvoorbeeld 10 minuten duurt voordat de temperatuurvoeler na een uurtje in de zon gestaan te hebben, eindelijk de juiste buitentemperatuur weergeeft, dan werkt het ook minimaal "niet helemaal lekker".

Niet vergeten, een gloeiplugmotor op benzine laten lopen, het komt allemaal ERG nauw, en kleine verstoringen kunnen een hoop narigheid geven.
    Werkt het goed, dan is het ook nagenoeg 100% betrouwbaar.

Maar ik heb meerdere keren een a twee volle dagen gespendeerd aan het zoeken naar kleinigheden veroorzaakt doordat een gebruiker afweek van de aanbevelingen met de gedachte "ach, dat zal toch niet zo'n vaart lopen?", sterker, ik ben er al eens 700 km enkele reis voor naar even ten noorden van Parijs gereden om problemen op te lossen.

Ik zeg alleen maar: doe vooralsnog alsjeblieft zo weinig mogelijk eigen wijzigingen en krijg het eerst maar eens aan het werken. Je WEET dan dat het werkt, en DAARNA kun je de boel inbouwen zoals je wilt: Je weet dan DAT het werkt, HOE het werkt, en een eventuele storing door eigen aanpassingen is dan veel makkelijker op te sporen. Je weet dan dat je een storing in die aanpassingen moet zoeken.

Met een ongetest, onafgesteld setje, maar wel gelijk eigen aanpassingen, kan dat een hele opgave zijn.

Je hebt een versie met "losse" sensor, als ik het goed begrijp. Het hoofdprintje (waar de stekker en solenoid op aangesloten zijn) kun je plaatsen zo je wilt, maar di sensor, zet die alsjeblieft ergens in de open lucht of minimaal op een goed geventileerde plek. Bij toestellen met een open cockpit plaats ik hem meestal in die cockpit (in de schaduw liefst) en anders bij hoogdekkers onder de vleugel tegen de romp aan de buitenkant, bij laagdekkers meestal onder de romp. (wel uit de uitlaatgassen houden i.v.m. olie).

10. hoeby

hoeby

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Ik ben er nog niet helemaal uit welke versie ik heb.
    Er is een servo kabel die eerst naar een klein printje gaat. Vervolgens komt er uit het kleine printje een kabel die naar de grote print gaat.
    En vanuit de grote print gaat er weer een kabel naar de klepje. Geldt bij mij dan, dat het kleine printje de "losse" sensor is?

Iedere print zit in zwarte krimpkous verpakt.
    Moet ik daar dan nog ergens op letten, dat ik de sensor vrij moet maken van krimpkous?

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoe lang geleden heb je dat setje gekocht? Want er zijn ondertussen meerdere versies geweest. Als ik het me goed herinner is het printje in de servokabel en spanningsregelaar, en dan moet je even kijken of er op de grote print ergens een klein gaatje in de krimpkous gemaakt is. Zo ja, dan zit de druk/temperatuursensor achter dat gaatje, zo niet, dan heb je nog een vrij oude versie zonder druk/temperatuur correctie.

De precieze details qua electronica zou je aan gebruiker hmeijdam moeten vragen, die heeft ze gemaakt.

Als je nog een oude versie hebt, die werkt ook gewoon, hooguit dat je op koude dagen de hoofdsproeier één klikje open, en op warme dagen de hoofdsproeier een klikje dicht moet zetten, en hij corrigeert niet voor hoogte in de vlucht, dus je uitlaatresidue is een haartje donkerder.
    Maar nog steeds zeer goed bruikbaar (ik heb er ook nog 1 of 2 vliegen).

12. hoeby

hoeby

Lid geworden:
    20 jun 2010
    De set is van oktober 2022.
    Zoals ik al zei, ben al een hele tijd bezig met het project :oops:.

Als ik mij goed kan herinneren, was het rond die periode dat jullie bezig waren met de autocorrectie op basis van druk/temp. Een mini gaatje kan ik niet ontdekken in de krimpkous.

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan heb je inderdaad nog een oude, niet corrigerende versie. Nogmaals, hij is in practisch opzicht nog net zo bruikbaar, daar hoef je niet over in te zittten. En hij is HV-compatible, dat is dan tenminste al iets...

Welke motor heb je ervoor in gedachten?

Deel Deze Pagina