Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Hulshout België
    RVS kan je niet harden , daar zit te weinig koolstof in , om een metaal te kunnen harden heb je minstens 0,35 % koolstof nodig en dat is al op het randje , minstens 0,45 is beter , bv staal C45
    Om staalsoorten met te weinig koolstof toch te kunnen harden kan je het stuk in een bak koolstofkorrels steken en in de oven op 900° , per uur dringt er dan 0,1 mm koolstof in het materiaal ,
    als je dan bv het 10 uur laat zitten en het daarna hard heb je een harde laag van +- 1 mm diep en is de kern nog "zacht" , bv assen die op buiging belast worden die anders veel kans op breken hebben
    maar ik twijfel er sterk aan dat dit met rvs zou lukken .

    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.302
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat ik bedoel is, als je boort met een te hoog toerental in RVS, en hij loopt heet, kom je er met een vers boortje er niet of nauwelijks meer door.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.101
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stug hoor? Schroeassen gemaakt. Effe kort Rothenberg fikkie er op.
    Ging beter.

    Beste draad wordt gewalst.
    Gerold moet je eigenlijk zeggen… of gestoken.

    Asjes van 3 en 4 mm rvs… niet veel om het lijf, snel fix
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2021
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    noord-limburg
    Draad snijden

    Snijplaathouders zijn er in meerdere soorten.
    Snijplaathouders voor in de tegenkop/losse kop heb ik twee stuks.
    Een heb ik er weggegeven, dat was die voor in de losse hand.
    Als de beperkte inlaat/diepte van de snijplaathouder een probleem is,
    Vaker span ik de snijplaat direct in de drieklauw, werkstuk (tot16 mm) in de losse kop.
    Op deze manier kan ik ook draden van enige lengte snijden.

    Draad snijden met de tandwielkast, als het niet anders kan.
    Die keuze is vaak snel gemaakt.

    Draadsnijden verspanen is pappen en nat houden.
    Als snijolie gebruik ik vaak heel dikke leibaanolie soms vetten.

    Metalen (uit)gloeien om ze te verspanen doe ik echt zelden.
    Uitgloeien geeft een ander metaal met andere eigenschappen dan de oorspronkelijke.

    Beitels slijpen, widia op een groene steen of diamant.
    HSS op een witte steen.

    Snijplaathouder met inzet verloopstukken.
    upload_2021-11-23_17-6-36.png upload_2021-11-23_17-6-54.png
    foto w.p. 11-2021

    Snijplaathouder, overtuig je dat jouw snijplaatmaten er ook allemaal netjes in passen.
    De blauwe stalen snijplaatdozen MM hebben andere diameter
    dan de zelfde blauwe stalen snijplaatdozen UNF/UNC.
    Ik heb de missende er bij gemaakt, onder andere de 25,4mm.
    Verder was bij de houder het probleem dat de inspan stift helemaal recht ontbrak.
    De neus is er lang geleden aangesoldeerd met zilver om slippen te voorkomen.
    Deze is niet de mijne maar uit een andere werkplaats.
    De mijn heeft de neus meegekregen bij aankoop.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    noord-limburg
    RVS

    Er zijn veel rvs soorten.
    Vaak weten wij niet welke wij echt in huis hebben.
    Dit kunnen rvs 304 of 316 zijn met al haar varianten.
    Dan zijn er nog heel veel andere.
    Vaak is dit onbekende geen punt.
    Als het maar niet roest.

    Veel van deze rvs-sen zijn magnetisch veel zijn niet magnetisch.
    Sommige niet magnetisch soorten
    kunnen door bepaalde bewerkingen
    meer of minder magnetisch worden.
    Dan zijn er rvs-sen die zijn te harden.
    Dan zijn er rvs-sen die zijn scherp te slijpen,
    Andere zijn absoluut niet scherp te slijpen.

    upload_2021-11-23_21-58-48.png
    upload_2021-11-23_21-59-0.png
    Foto w.p. 11-2021 huis, tuin en keukenvoorbeeld

    Voorbeeld op de foto,
    Een mes van Gero Zilduro.
    Het mes bestaat uit twee delen,
    Het heft is een RVS
    Het lemmet is een RVS dat hard is
    en scherp geslepen kan worden.

    Martensitische rvs-soorten zijn altijd magnetisch.
    Martensitische rvs-soorten zijn goed te harden door middel van een bepaalde warmtebehandeling.
    Deze Martensitische rvs-soorten worden vaak gebruikt waar een hoge hardheid en hoge sterkte,
    gecombineerd met een goede corrosie bestendigheid nodig is.

    Aangepaste tekst van het net.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
    wim eon en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Huizen
    Onlangs deze OS Max 29 twin stack in mijn bezit gekregen.
    20211119_210006.jpg

    20211119_210036.jpg
    Met het serie nummer.
    Een motortje van eind jaren 40 begin 50.
    Helaas mist bij dit exemplaar het rode tankje aan de achterzijde. Ik heb er nog die heeft het tankje gelukkig wel. Mocht iemand nog een tankje over hebben dan hoor ik het graag.
    Lopen doet deze ook:yes:
    En ik was blij dat ik gehoorbescherming had want het maakt echt veel herrie:D



    Jan
     
    Bruno van Hoek, jef, brutus en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    94
    Locatie:
    soest
    Leuke motor Jan. En inderdaad hij kwam er luidkeels bovenuit van mijn asp 120
     
    Beton vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.101
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oei! Das giftig... Klink als een CME van een zonnetje... is immers een zonnetje?
    'smoooi! Top!
    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En die is al niet echt heel erg stil... :p
     
    rodermond13 en Beton vinden dit leuk.
  10. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Hulshout België
    Zelf nog niet geprobeerd maar heb het al gezien dat ze die maakten van een schroevendraaier handvat , zo van die harde doorschijnende , was er in verschillende kleuren

    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Huizen
    Laatst heb ik een OS Max 19 RC op de kop getikt.
    In basis heb ik die al maar in dit geval vond ik de uitlaat erg leuk.
    Deze heb ik heb ik al met de bekende klep voor de uitlaat.
    20211125_210422.jpg

    Maar degene die ik nu tegenkwam heeft een klep in de uitlaat zelf zitten.
    Dat kon ik natuurlijk niet laten liggen:)
    20211125_210242.jpg

    20211125_210219.jpg

    En zie hier de werking van de klep in de uitlaat.





    En lopen doet die ook.:banana:



    Het geluid viel eigenlijk wel mee.
    Blijft leuk wat ze vroeger allemaal bedachten.

    Jan
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.052
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De echte Jetstream demper....:banana:
    Ik had een maatje groter, pasgemaakt op m'n Fox 35 en later zelfs nog een op een ST G21/46
    [​IMG]
    Bert Metkemeijer had er ook een op z'n kleine Trianic met ST 35 Stunt (glijlager)
    [​IMG]
     
    HansH, jef, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt netjes, hoor!
     
    Beton vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.101
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja top! Heb hier ook nog 'zoiets' met zo een dekseldempertje...
    Uiteraard ligt dat daar voor de leg... in doos...
     
  15. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Huizen
    Nu weer met een RCV 10 cc bezig.
    Blijven heel aparte motoren.
    20211120_222727.jpg

    20211120_222719.jpg

    En uiteraard wilde ik ook de binnenkant wel eens zien:)
    20211121_082716.jpg

    20211121_082630.jpg

    Het is weliswaar nooit een succes geworden maar toch vind ik het ontwerp briljant:worship:
    Eigenlijk heel simpel. Ik heb nog nooit zo'n kleine krukas gezien.
    Ik heb altijd begrepen dat de koeling een probleem is.
    En zelf heb ik het idee dat door de "rotary valve" de vorm van de verbrandings kamer niet echt ideaal is. Diezelfde ervaring heb ik ook bij de HP viertakten.
    Ik zal eens kijken of ik een bok kan maken om deze te laten draaien.
    En kijken wat een prop er op moet want door de vertraging zal een 12x6 wel wat klein zijn:D

    Jan
     
    rodermond13, Cnn, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb zelf pas een RCV 120 overgenomen.
    Volgens mij kan een deel van het koelings probleem worden toegeschreven aan de radiale plaatsing van de koel ribben.
    De lucht stroom is axiaal, dus ik snap werkelijk niet waarom de ribben radiaal staan.
    Zoals nu zal de lucht gaan wervelen om de tippen van de ribben, en de lucht tussen de ribben zal daardoor stil blijven liggen, die word gewoon opgesloten.
    Het manual zegt ook dat er eigenlijk lucht geleiding om de cilinder gemaakt moet worden die de lucht radiaal (van links naar rechts, of in ieder geval dwars) langs de motor laat stomen.
    Lijkt me een complex verzoek op een ronde cilinder in een ronde cowling.

    Ook de temperatuur gleiding van de roterende cilinder bus naar de vaste cilinder zal een negatieve invloed hebben.

    Er mag idd een flinke prop op omdat de prop as door het design een 2:1 vertraging heeft, op de RCV 120 mag een 18x18.
    Het manual spreekt over een prop met hoge spoed, vind ik ook vreemd, een grotere dia met normale spoed moet ook kunnen, als de belasting maar correct is voor de vertraagde prop as.

    Ben benieuwd hoe de jouwe gaat lopen, ik ben nog niet zo ver, ben niet zo van het buiten knoeien met dit weer, dus we wachten op het voorjaar.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Emmen
    Rcv uit België?
     
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Doesburg
    Haha, kleine wereld.
    Ja uit België, ook nog een OS Surpass van hem over genomen.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ontwerp is al best wel oud, en in die tijd was axiale koelribben maken best wel een lastig klusje, terwijl radiale koelribben gewoon in één opspanning met het draaiwerk kon gebeuren. Gewoon een productiekosten beslissing.
    Tegenwoordig zou dat lang niet zo'n groot probleem meer zijn.
    Maar ik denk dat het ook met de koeling te maken had, want:
    Die motor zou van zichzelf min of meer in de luwte van de propnaaf zitten (er is maar heel weinig luchtstroming dicht bij de as) en een luchthapper zou sowiso wat verder van de as moeten zitten, wat noodgedwongen de koellucht zijdelings over de motor gaat brengen, en dan zouden axiale koelribben alleen maar ongunstig zijn.

    Als statische belasting kan het wel, maar vliegend hou je dan wel erg weinig snelheid over, want veel hoger dan 5500~6000 toeren zul je niet komen, denk ik. En dan heb je die spoed wel nodig...
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Emmen
    Haha. Ja die rcv was destijds net verkocht toen ik reageerde. Gaaf en apart blokje
     
    Tbird2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina