Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Goed punt, productie beperking, kan goed.

    Zit ook wat in, ligt dan wel aan het type cowling, met een ronde cowling zou die denk ik voldoende als trechter werken en dan wil het perfect met axiale ribben, maar idd als je een uitstekende lucht happer hebt creëert dat een radiale flow, dat zou in dit geval weer wel werken.
    Dus een motor voor een Mustang, niet voor een Focke Wulf of een Corsair.

    Toeren zal op de RCV120 nog wel iets lager blijven mischien, dus wellicht dat daarom een iets hogere spoed voorkeur heeft idd.

    Zie, zo komen we er wel.
    Maar bij mij voorlopig alleen voor de proefbank, idd omdat het zo iets apparts is.
     
    brutus en Cnn vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar waren ze ook specifiek voor ontworpen (mischien niet de RCV zelf, maar het principe van de axiale zuigermotor) om in slanke motorgondels te passen. Voor modellen waarvan het origineel een radial o.i.d. had, waren reeds voldoende conventionele oplossingen.
    Dat is het zéér zeker!
    Gek genoeg, RCV heeft ook "min of meer conventionele" motoren gebouwd met de cylinder rechtop en de prop op de normale manier aan de krukas gekoppeld, maar dan gek genoeg WEL weer met dezelfde draaiende cylinder met roterende poorten bovenin.
    Dat had op zich ook best wel voordelen, want voor een viertakt waren deze motoren bijzonder compact en "laag": Geen stoterstangen, kleppen en uitstekende klepdeksels...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen






    Leuk om te zien
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2021
    HansH en rodermond13 vinden dit leuk.
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Zo een bedoel je. Ook een 10 cc.
    Net als het bovenste filmpje. Maar die is 15 cc. 20191112_220651.jpg

    Moet ik ook nog een keer laten draaien:)

    Jan
     
    MicropropSport, rodermond13 en Cnn vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nadeel van de axiale SP motoren en de CD blijft de koeling.
    De ‘patenten’ stamden al uit 1919… ergens in die buurt…
    Mijn pa schoot als Werktuigbouwkundige Delft in de schaterlach.
    Ik mompelde nog..."maar ze zijn heel goed?!" en kreeg ik een hele verhandeling inclusief cursus thermodynamica... Hmmm sja... je dan als kunstacademicusmaximus... haha...

    De motor van de Belgische Minerva met schuifkleppen, had al koelproblemen, en hoog olieverbruik. Rookten als ketters uit de uitlaat...
    De cilinder stond niet in direct contact met de koelmantel, er zat een bewegende bus tussen.
    Napier Sabre. Ook zo een gevalletje. Toen ze die op orde hadden… was deze volledig achterhaald door de jet. Het was vragen om moeilijkheden. Nu was een levensduur van een warbird in WOII ook niet als eeuwig te bestempelen. En flikkerden de de eerste Hawkers waar ze in zaten ook spontaan uiteen... op metaalmoeheid... later ondervangen, maar waren ze al achterhaald... over-complex gebouwd...

    Olieverbruik is bij een RCV niet aan de orde.

    Roterende klep zie je ook bij Webra en HP, alleen wordt deze door een Konings-as of getande riem bewogen.
    Nadeel is fixed kleptiming. Niet optimaal te krijgen. Maar ga er van uit dat ze zich daar wel goed op gestort hebben.
    Met een nokkenas volledig te sturen door de rondingen van de cam, en de hoogte kun je beter naar een specifiek optimum werken...

    RCV-probleem van de koeling is de slechte warmtegeleiding tussen buitenmantel en de roterende cilinder.
    Die raken elkaar niet door de dunne oliefilm. Olie smeert, maar isoleert ook in dit geval.

    De RCV’s moeten zeer goed gekoeld worden. Een slanke cowling moet dus fors open worden gezet. Steekt er niets uit, alsnog een concessie naar schaal.
    Al die bouwvoorbeelden stonden vroeger wel op de site van RCV. Dat is alles gewist.

    De SP/CD… Inlopen is geduld hebben.

    Bij de CD is de montage van de motor aan een motorsteun niet op de hartlijn van de as gezet. Dat heeft te maken met het deelbare carter. Dus je motor staat iets hoger.

    Op benzine moet je de motor niet zetten. Die verbrand. Methanol koelt de motor net aan, en de verbrandingstemperatuur is lager. Daarom kon het uit.

    Motor is geen hit geweest. Teveel versleten te snel.

    De site RCV bestaat nog. De modelmotoren niet meer aan bod.
    Roterende is er nog steeds, maar zeker niet met roterende cilinder... aandrijving van de klep met een koningsas...
    https://rcvengines.com/technology/


    Deze ooit in 2006 in de USA gekocht...toen de dollar op 0,625 stond voor een euro...
    En je 12 euro aan porto kwijt was...
    Fonkelnieuw... nimmer gelopen... fris in doos... Maar er een OS AXv1 of een 40B van een FX
    zou beter zijn geweest... alleen al vanwege de betere hoofdsproeiernaald...


    IMG_8610.jpg IMG_8611.jpg IMG_8612.jpg IMG_8613.jpg IMG_8614.jpg


    Nog even wat RCV gerelateerde leut erbij in PDF... Timen van de SP en de CD

    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 nov 2021
    wim eon, Beton en Tbird2 vinden dit leuk.
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Kijk leuke extra info, het timing document is zeker handig.

    Brandstof is wel weer een dingetje.
    Het manual zegt 15% olie, met een paar procent castor.
    Ik was niet van plan hier speciale brandstof voor te laten mengen, ik neem aan dat dit prima gaat draaien op 20% olie (of 18% 4 takt)?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou me niet verbazen als bij deze constructie Castor (in elk geval een beetje) toch wel eens cruciaal zou kunnen zijn...
    Met name vanwege de smering van de hete voering in de gekoelde buitenmantel...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan neem je tornado fuel, daar zit een klein percentage castor door.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bestaat dat nog? Volgens mij is Jonker al een flink aantal jaar gestopt met de brandstoffen?
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Geen idee, maar je hebt ook nog Merlin fuel.
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Volgens mij hebben we toch nog een menger in Waalwijk?
    Beetje castor lijkt me ook geen thema, is wellicht voor andere motoren ook geen issue.
    Maar een totaal olie aandeel van 15% wil ik mijn andere motoren niet aandoen, daarom is mijn idee met gewone 18 of 20% te draaien, dan kan ik de brandstof ook voor een hoop ander spul gebruiken, 15% zou dan alleen voor de RCV zijn, dat lijkt me geen optie.
     
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    HP is naar mijn idee redelijk gelijk (behalve dan de de aandrijving van de rotary valve) maar Webra is toch wel anders.
    Mijn ervaring werkt het Webra principe beter. Ik denk door de betere verbrandingskamer.
    De Webra die loopt prima zonder bij te gloeien. Bij de HP is me dat nog niet gelukt met dezelfde brandstof.
    20181023_193342.jpg

    Deze is van een Webra T4-90.
    Die heeft een redelijk normale verbrandingsruimte.



    Van een Webra T4-80.
    Die heeft wel een rotary valve maar dan op zijn kant.
    Naar mijn idee ook een betere verbrandingskamer.

    Jan
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou daar niet al te erg mee zitten, mijn Rossi's en voordien de OS motoren hebben minstens 15 jaar met 15% olie gedraaid...

    Dit ding klinkt alsof het een doosje spijkers is in plaats van een motor, maar hij wil toch, zo gaar als dat ie is, vrij redelijk stationair lopen.
    Brandstof is 3% Nitro, 10% carbulin, 6~7% castor. Geen idee waar ik die brandstof vandaan heb, volgens mij was het een niet helemaal 1:1 mengseltje van mijn eigen heli brandstof (2% Nitro, 15% carbulin) en Modeltech 5% die bedorven was...
     
    Beton vindt dit leuk.
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    En misschien ook leuk om naar het gewicht te kijken.
    20211130_185858.jpg
    De 10 cc CD versie.

    20211130_185950.jpg
    De 10 cc SP versie. Niet vergeten dat er ook gelijk een vertraging in zit.

    20211130_190148.jpg
    Een oude OS FS 61.

    20211130_190328.jpg
    En toch ook maar een 10 cc tweetakt.
    Als ik het zo bekijk valt het gewicht van de RCV mij niet eens tegen.

    Dat het wel lichter kan blijk bij deze OS Ultimate .70. Dus ook nog meer inhoud en een pomp.
    Ik las ook dat deze motor relatief licht is.

    20211130_190442.jpg

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Daar valt niets tegenin te brengen....
    Die kleine versies heb ik het eerder zien doen maar ik vlieg met een .49 en daar lukt het niet mee. 5% nitro en 10% wonderolie en 10% Klotz.
    En behalve die kleine hebt er verder nog nooit een zien lopen.
    Maar met gloeien gaat het prima:)
    En het blijft een leuke en aparte motor.


    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    OS 61 SF :D
    Jah mooi!

    Webra? Mooi… toch anders!
    Toch ook maar een aanschaffen…
    'Hirtenburgertjes' werden denk ik DE wel behoorlijk gebruikt...
    tot de leut er van af was... ?
    Knikkerbrandstof... daardoor een ratelbakje?

    Saito zegt 0,0 castor.
    Zelf zou ik ook geneigd zijn vol synth in te zetten. Weston. Prosynth….
    Maar even aanzien hoe het zich houdt…

    RCV schrijft... 3-6% castor in totaal aandeel olie 15%
    En draaien met 10% nitro...
    Castor bakt ook vast waar je het niet wil hebben...
    En tussen mantel en cilinder koekt het ook aan...
    ik weet niet of ik dat zou willen hebben bij zo een motor...
    Theoretisch voor mij... want deze motor geef ik in deze staat geen zwaai meer.
    Is een vroege oplage. Gestart in 2005... gekocht in 2006...ik vind het wel best.
    Kudde Saito's volstaat... ook pret.

    Als het moet... kan ik die manual van de 58 wel inscannen en
    er een PDFje van samenstellen...? Dan moet de moet even in moed worden omgezet...
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2021
    Beton vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Kerstkadootje voor mezelf , nog nieuwe Enya R120-4C en Cox .09 TD met demper en 3 kopjes :D

    DSCN8542.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton, Cnn, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, wauw! Die Enya was een power monster als ik het me goed herinner. Zal tegenwoordig mischien al wel voorbij gestreefd zijn, maar voor zover ik weet bij verschijnen de krachtigste viertakt in zijn klasse.
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    O echt?
    Heb nog zo'n dingetje liggen...:D
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iemand op mijn eerste club had zo'n ding en dat zeulde de boel behoorlijk hard recht omhoog, ja...

    Maar da's al minstens 35 jaar geleden (volgens mij al langer) dus mijn geheugen zou me kunnen foppen...
     

Deel Deze Pagina