Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Heerlijke motor, de mijne heeft vele draaiuren op methanol maar in 2019 omgebouwd naar benzine. De bocht en carb van een NGH38cc past er zo op (alleen ander beugeltje maken voor de carb) en hij loopt er fantastisch op. Heeft er nu zo'n 15 draaiuren op zitten. Hij zit op een Rubin F3A van Wolfgang Matt uit 1995, oldtimer dus, maar vliegt zo vreselijk goed, vermogen meer dan genoeg, ook op benzine....
    tempImageZr37Lz.png 44307E75-3514-458B-B833-D3F5E81F9C4E.jpeg
     
    Mugen MRX-3, R Rodermond, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heb er hier ook nog twee, eentje in onderdelen

    image-18-12-2021_13-56-01-70.jpg image-18-12-2021_13-56-34-16.jpg image-18-12-2021_13-56-50-75.jpg image-18-12-2021_13-57-44-38.jpg image-18-12-2021_13-57-54-12.jpg
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal super! Welke mengverhouding draai je in die motor?
     
  4. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Ik smeer 1:12 Castrol RS olie met Shell V Power en een scheutje Wynns petrol treatment. Mijn omgebouwde motoren lopen er goed op en al met redelijk veel draaiuren, de Saito 100 , ca 16 uren,loopt met standaard carb uitstekend, de O.S FT160, ca 10 uren, na veel geklooi met carburateurs (o.a. van 9 cc NGH) uiteindelijk met het fameuze klepje van Brutus en originele carb geweldig, staat op 1/4 scale Piper en dat is zo'n mooie combinatie!! De Enya R120 is de enige met Walboro en loopt ook uitstekend, een klein rijk puntje net boven stationair wat ik niet wegkrijg maar suprbetrouwbaar. De puls voor de pomp komt van een iets langere carter ontluchtingslang met een Y connector. Ik heb ook nog eenSaito FG 40, die smeer ik 1:18 met Stihl HP, maar die gaat ook over naar Castrol want volgens mij is Stihl niks beter maar wel veeel duurder. Deze Saito loopt ook goed maar had daar wel een raar probleem mee, na ongeveer twee jaar scheurde plotseling het carter. De motor is toen opgestuurd naar Japan en is daar door Saito opnieuw opgebouwd, met testrunrapport , helemaal voor niks, dat is in ieder geval goed service! Geen verklaring wat de oorzaak was. Hydraulic Lock kan uitgesloten worden, motor wordt altijd met de hand gestart en voel dat direct. Ik denk zelf eerder aan een verontreiniging in het materiaal wat scheurvorming veroorzaakte. Ook constructief vind ik het opvallend dat er scherpe hoeken zijn toegepast, zonder radius, wat op deze hoogbelaste plek tot scheurvorming kan leiden. Voor de experts: waar de breuk begon was hij glad (vermoeidheid) en verderop brokkelig (dus door geweld..) Kijk maar eens naar de foto's, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, is al een tijdje geleden maar ben nog steeds nieuwsgierig naar de oorzaak.....
    3257EF56-8512-4DF7-A887-BE7C1CC2ABD4.jpeg

    457FA322-DAB9-46AB-A598-29AA2A3F6D64.jpeg 615456E9-9BE0-45CE-B809-C9D9807B4BAA.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar ben ik heel blij om, dat te horen! Super!
    Bijna hetzelfde als ik. Zelfde olie maar 1:10, gewone benzine maar inderdaad ook dat scheutje Wynn's... Twee dopjes op 11 liter mix.
    Dat was ook mijn conclusie. Koop jij het ook in het groot in? Dan lach je je helemaal een krul in je .... €6,60 per liter... :p
    Naar mijn idee een vermoeiingsbreuk, inderdaad begonnen in die scherpe hoeken. Zoiets zou kunnen gebeuren door te vroeg staande ontsteking i.c.m. schrale afstelling.

    Saito's hebben een uitstekende reputatie, maar ik ben en blijf van mening, dat ze technisch niet erg "verantwoord" ontworpen zijn. Ik zou niet weten hoe olie bij de lagerpen van de nokkenas moet komen, bijvoorbeeld, ik vind de hoeken tussen nokvolgers en stoterstang nogal, euh... "bijzonder", zal ik maar zeggen, en de krukas is over het algemeen angstig licht gelagerd, met name het hoofdlager vind ik erg klein bemeten.
    Ik had ook graag een positie-nok o.i.d. voor de cylindervoet gezien.
    Maar ze lopen goed en betrouwbaar, en er draaien er bij ons op de club een paar die 30 jaar oud zijn, dus wat valt er van te zeggen?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Wat naar om te zien die scheur. En fijn dat ze het hebben gerepareerd! Naast radi en materiaal dikte, zou het ook iets te maken kunnen hebben met de legering die ze toepassen? Naar mijn idee blijft het bijzondere van saito wel het - met groot succes - verchromen van de cilinderwand. Er zit geen losse (stalen/bronzen) bus in, maar het chroom (niet nikkel zoals bij os) is direct op het aluminium gebonden. En ik moet de eerste saito met een versleten cilinder’bus’ of peeling nog tegenkomen. Wellicht dat door deze bewerking het aluminium harder wordt? Ook wel bijzonder is bijvoorbeeld, zo kwamen we in ons motorfanatenclubje bij GenE tegen, de latere motoren hebben de klepzittingen direct in het aluminium geslepen; en dus geen brons. Dat kan, denk ik, alleen als het om een bepaalde harde aluminium legering gaat? Nb, ik heb geen kennis van materialen, ben maar een simpele freubelaar, maar ik heb zo het idee dat dat wel een dingetje is.
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    En, wat doet Wynns petrol treatment? En welk soort gebruiken jullie precies?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet zit er ook chroom op die zittingen, en moet je om die reden bij de nieuwere Saito's dan ook nooit kleppen slijpen.
    Volgens het label "stabiliseert" het de brandstof (waarvan ik denk dat het gewoon een verkooppraatje is, want ik weet niet eens helemaal precies wat dat zou moeten betekenen, mijn jerrycan valt zonder dat spul ook niet spontaan van de plank, die staat best stevig) en het beweert afzettingen op de sproeieropeningen en injectornozzles te voorkomen (waar ik me vaag iets bij voor kan stellen).
    Volgens het label moet je om de 4000 km ("zware rij-omstandigheden om de 2000 km, maar wat zijn "zware rij-omstandigheden" eigenlijk???) een flesje in je tank gieten, dus uitgaande van dat we niet belazerd worden, zou je zeggen dat het meer iets is wat om de zoveel tijd het brandstofsysteem reinigt.
    Het is moeilijk te zeggen of het echt werkt, want ik had voorheen ook geen problemen, maar ik heb toch héél vaag de indruk dat mijn motoren er wat constanter van lopen.
    En in de hoeveelheden waarin ik het gebruik, gaat een flesje mischien wel 5 jaar mee, dat is net iets meer dan een knaak per jaar :D

    Bij de motorfiets (een oude Paso met de beruchte Weber carburateurs, horten en stoten) merkte ik overigens wel dat het ding van die rommel beduidend soepeler en constanter op het gas ging reageren, maar alleen als het in de tank zat, en dus niet tussen de behandelingen door. Dus het doet wel degelijk "iets", maar of het doet wat het label belooft???
    Nou, gewoon, dat flesje waar op staat "petrol treatment"... Gewoon de simpelste, want ik geloof wel dat additieven iets kunnen doen, maar ik geloof overduidelijk NIET, dat er een additief is voor injectors schoon te houden, wat absoluut anders zou zijn dan een additief om carburateurs schoon te houden, of dat er gewone injector cleaners en "extreme injector cleaners" zijn... Ik denk dat dát gewoon allemaal hetzelfde spul is met een ander kleurtje of geurtje. om meer geld te verdienen.
    Kost iets van 13 of 14 euro voor 325 ml, gewoon bij de meeste benzinepompen, en vermoedelijk ook wel bij de automaterialenzaak, of de Halfords, mischien ook nog wel de Action of zo, dat weet ik niet.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb eens van iemand gehoord dat dit gewoon kerosine is….. het heeft een sterk reinigende eigenschap dus zou zomaar kunnen
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D het ruikt er wel naar, maar dat komt omdat (staat ook op het flesje) whatever er in zit, opgelost is in kero.

    De Mergi die ik eerder noemde, heeft naast die diesel-geur ook een vrij sterke "schimmel-achtige" geur, een beetje zoals de kruipruimte onder je huis als je op vochtige grond woont. Die geur zit niet aan diesel of kero.
    De Wynn's benzine treatment ruikt ook een beetje zo (dat schimmel-achtige) maar niet zo sterk.
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn laatste aanwinsten , diegene met box zijn nog allemaal nieuw :D

    DSCN8601.JPG

    Groeten Jef
     
    HansH, Beton, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Leuke verzameling.

    Grt John
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Staan een aantal tussen die je net voor mn neus hebt weggekaapt …. :D:D
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar staan een aantal smakelijke hapjes bij tussen...
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Die enya 90 en os fs90 lopen zooo mooiiii :)
     
  16. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Zie hier allemaal mooie dingen voorbij komen :). Heb de laatste tijd ook het een en ander opgeknapt en verzameld misschien leuk om te laten zien.
    Hier 3 OS fs60 mk1, 2 en 3
    20210829_170402_remastered.jpeg
    20210829_170310.jpeg

    Ben nu bezig met een fs90 is ondertussen helemaal gestraald en wacht nu op nieuwe pakkingen en lagers.
    20220119_175724.jpeg
    20220119_175716.jpeg
     
  17. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ook met een OS fsr 90 bezig geweest na 20 jaar op de schap te hebben gelegen omdat ik toendertijd de zuigerveer heb laten knappen. Een bedrijf in Amerika gevonden die zo'n beetje alle zuigerveren heeft op modelbouwmotoren gebied https://rmjmachineworx.com/ .
    20210507_172515.jpeg

    Hier een filmpje:
     
    MicropropSport, Beton en Cnn vinden dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hey ik zie een Ducati 848/1098/1198, geen S
     
  19. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Dat klopt mijn 2de grote hobby
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is dat toch met Ducati's... Ik heb er ook al eentje...
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina