Brandstof "probleem", mix veranderd van kleur...?

Even een vraagje, ik heb zelf onlangs een methanol-mix gemaakt, de verhoudingen (olie-nitro(5 procent)-kleurloze methanol heb ik al opgezocht hier en gevraagd aan mensen en die zijn goed, daar ligt het "probleem" niet..

wat ik dus raar vind is dat vlak na het mixen ik een lichtgroen achtig mengsel had, klopt, de kleur is afkomstig van de olie, dus alles normaal.

nu.. ik ga slapen en hocus pocus, een nacht en een dag later zie ik ineens een rood/bruin achtige brandstof in men bus zitten......

heeft hier iemand daar enige verklaring voor/ervaring mee?

heb er effe wat van in een 7.5cc getankt en het vliegtuig startte en draaide normaal met de mix,stationair, lage toeren, hoge toeren, vol gas, alles ok.

maar wou er toch even wat meer over weten, na 5 dagen is de kleur niet meer veranderd (stel je voor dat hij terug groen werd, of paars, ik denk dat ik dan men huis ga verkopen wegen paranormale activiteiten ;)

grtj en alvast bedankt voor de eventuele info.

Methanol is sterk hygroscopisch.. zoals alle alcoholen.
Methanol echter vormt zurur bij aanraking van water. (mierenzuur) Het kan zijn dat dit op de kleurstof gereageerd heeft... soort lakmoesproef...
(Het is ook dit zuur dat de stalen lagertjes niet zo fijn vinden...)

Dan zou dus de methanol niet zuiver genoeg zijn en teveel water bevatten als ik het goed begrijp.
Ik laat altijd mijn brandstof mixen in de bekende modelbouw winkel en heb zelf ook wel nitro toegevoegd
maar nooit een kleur verschil gezien.

Dit probleem komt mij ook niet bekend voor. Vind het overigens wel hip, kunt ermee op braderien gaan staan ;).

Maar hier is mijn peut ook altijd lichtgroen (10% TitanSX olie, 10%wonderolie, 5% nitro) en blijft lichtgroen. En bij mij gaat zo een kannetje van 5 liter toch wel 3 maanden mee.

Ben benieuwd wat de boosdoener is.

Back