Als je de stationairnaald (te) rijk hebt staan spuugt de motor nogal wat brandstof door de carburateur naar buiten. Dit komt dan tegen de koeltunnel aan en zal van daar weglekken naar beneden.
als dat zoo is kan je kijken of je stationair wat armer kan.
Op de website van jupiter-venlo staat een mooi praktisch verslag over het afstellen van de carburateur. Misschien helpt dat je nog verder.
Steven.
Is al een oude discussie, maar had hem nog niet gezien en hier wil ik wel even wat over opmerken:
Als een tweetakt met poort-inductie (zoals onze gloeipluggers waarbij de inlaat door een poort in de krukas gestuurd word) niet op een "optimaal" toerental draait, zal, omdat de poorttiming uitgerekend is met een bepaalde massatraagheid in gedachten, de inlaat altijd wat terugspugen.
Dit effect treed op bij alle klepgestuurde of poortgestuurd twee én viertakten en is onder andere de oorzaak van het pieken van het vermogen en koppel bij bepaalde toerentallen. Membraangestuurde motoren (zoals de oude Coxjes) hebben hier nageneg geen last van, maar die komen tegenwoordig vrijwel niet meer voor....
In de Moskito hangt de motor op de kop, en komt dit mengsel makkelijker naar buiten dan bij een motor die met de carb omhoog gericht staat.
Het is dus behoorlijk link om het al dan niet te rijk staan, te beoordelen aan de hand van de hoeveelheid bagger onder je heli.
Bij de SkyFox wijst de carb ook licht naar beneden, en moet je ook oppassen dat je niet een beoordelingsfout maakt aan de hand van de hoeveelheid olie in de koeltunnel.
Zet bijvoorbeeld de idle up wat hoger, en je zult zien dat het baggeren behoorlijk afneemt. Stationair valt er gewoon weinig aan te doen, en lang stationair draaien zul je dus gewoon moeten zien te voorkomen, of bijvoorbeeld je moet een luchtfilter monteren waardoor de brandstof opgevangen en bij de volgende inlaatslag weer naar binnen gezogen word.
Bij mijn Skyfoxen levert het plaatsen van een luchtfilter een brandstofbesparing van ergens tussen de 10 en de 20 % op, bij gelijktijdig een enorme afname van drab in de koeltunnel.
Enig nadeel is dat stationair draaiend het filter wat brandstof verzamelt, waardoor na langere tijd stationair het op toeren brengen wat horkeriger verloopt, maar daar wen je wel aan.
Groet, Bert