brandstof uit uitlaat

als ik mij heli op de grond laat draaien, heb altijd een hoeveelheid brandstof op de grond liggen, hoe komt dit, en hoe kan je het voorkomen.
armer zetten met de hoofdnaald is niet de oplossing omdat de motor dan niet lekker meer loopt.
kan het ook met de plug te maken hebben?
vlieg met een thunder tiger 7,5 cc met 15% nitro en een os 8 plug
ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
bvd gr Arno:!:

brandstof..?

Zeker dat't brandstof is, en niet gewoon aanslag van de olie uit de rook??

als je veel olie draait in je heli, krijg je natuurlijk ook flink wat 'neerslag' van olie uit de rook van je motor.......

Als't echt brandstof is moet je misschien eens kijken of je tank correct in elkaar zit: als bv je drukaansluiting van de uitlaat naar de tank, in bepaalde situatie's onder't brandstofniveau komt te zitten, kan't volgende gebeuren: Bij't optoeren komt je tank onder druk, en als je dan gas terug neemt, valt die overdruk weg. als dan de ontluchtingsnippel onder 't vloeistofniveau zit, loopt je brandstof weg.... (moeilijk uitgelegd, I know, maar snappie??)

W.

Ik zou ook zeggen dat het olie uit de motor is. Een Nitro motor wordt niet heet genoeg om de olie te verbranden en "poept" de overtollige olie uit de uitlaat. Als je een heli te lang idle laat draaien kan zelfs de uitlaat verstopt raken met olie (is tenminste bij mij al een paar keer gebeurd).

Ook kan het zijn dat het onverbrande brandstof is, die uit de uitlaat komt, gemixed met eventueel water (condens) dat ontstaat bij de verbranding. Ik zou me d'r in ieder geval niet te druk om maken als het niet te veel is (Maak anders eens een foto of filmpje van de "lekkage")

grt,
Arthur

tank zit als insturcties in elkaar en is gecontroleerd door winkel, is niet het probleem denk ik.
zelf denk ik dat het onverbrande brandstof is.
als dit zo is is het zonde van de brandstof dus wat zou dan de oorzaak zijn: een verkeerde plug, te rijk?
het gaat al flinke tijd goed zo en het maakt me niet zo veel uit. ik vraag me alleen af wat de oorzaak is en of ik het kan verminderen.
gr Arno;)

als dit zo is is het zonde van de brandstof dus wat zou dan de oorzaak zijn: een verkeerde plug, te rijk?

Meestal is het maar een klein beetje en as je vliegt (meer vermogen, betere verbranding) is het probleem over.

Anders een bakje onder de uitlaat hangen. Kan je het recyclen...;)

Kortom, ik zou me er niet druk over maken, nogmaals, ik heb er niets van gezien dus ik weet niet hoe erg het is...

Een plug kan hier niet de oorzaak van zijn.
Als die fout zou zijn, heb je andere klachten

Wat kan, is dat bv je mixture control te rijk staat
Dan kan het dus zijn dat je tijdens vlucht alles op orde hebt, maar dat hij zih stationair leegschijt

Maar zolang hij er niet op afslaat, en redelijk netjes na een tijd stationair gedraait te hebben op kan toeren moet je je er geen zorgen over maken.

Ook niet vergeten dat je uitlaat vol olie kan zitten bij een wat rijke afstelling.
Dit moet je er eerst uit laten lopen, voor je met zekerheid kan zeggen dat het over is

Zoals student al aangeeft denk ik ook, check of je kan achterhalen waar de overtolligevloeistof vanndaan komt. Als je de stationairnaald (te) rijk hebt staan spuugt de motor nogal wat brandstof door de carburateur naar buiten. Dit komt dan tegen de koeltunnel aan en zal van daar weglekken naar beneden.

als dat zoo is kan je kijken of je stationair wat armer kan.
Op de website van jupiter-venlo staat een mooi praktisch verslag over het afstellen van de carburateur. Misschien helpt dat je nog verder.

Steven.

ik heb de motor eindelijk weer draaiend, stationair dus baggervet en kan dus nu de pinchtest gaan doen, probleem met de kleine naald bij de moskitosport is dat je er niet bij kan, belachelijk gemaakt maar ja, we verzinnen er wel wat op.

probleem met de kleine naald bij de moskitosport is dat je er niet bij kan, belachelijk gemaakt maar ja, we verzinnen er wel wat op.

Al op gelost? Ik gebruik een (verlengde) kleine schroevendraaier, zo'n goedkoop ding die je in de 5 euro bakken in de bouwmarkt zie liggen.

Als je de stationairnaald (te) rijk hebt staan spuugt de motor nogal wat brandstof door de carburateur naar buiten. Dit komt dan tegen de koeltunnel aan en zal van daar weglekken naar beneden.

als dat zoo is kan je kijken of je stationair wat armer kan.
Op de website van jupiter-venlo staat een mooi praktisch verslag over het afstellen van de carburateur. Misschien helpt dat je nog verder.

Steven.

Is al een oude discussie, maar had hem nog niet gezien en hier wil ik wel even wat over opmerken:
Als een tweetakt met poort-inductie (zoals onze gloeipluggers waarbij de inlaat door een poort in de krukas gestuurd word) niet op een "optimaal" toerental draait, zal, omdat de poorttiming uitgerekend is met een bepaalde massatraagheid in gedachten, de inlaat altijd wat terugspugen.
Dit effect treed op bij alle klepgestuurde of poortgestuurd twee én viertakten en is onder andere de oorzaak van het pieken van het vermogen en koppel bij bepaalde toerentallen. Membraangestuurde motoren (zoals de oude Coxjes) hebben hier nageneg geen last van, maar die komen tegenwoordig vrijwel niet meer voor....

In de Moskito hangt de motor op de kop, en komt dit mengsel makkelijker naar buiten dan bij een motor die met de carb omhoog gericht staat.
Het is dus behoorlijk link om het al dan niet te rijk staan, te beoordelen aan de hand van de hoeveelheid bagger onder je heli.
Bij de SkyFox wijst de carb ook licht naar beneden, en moet je ook oppassen dat je niet een beoordelingsfout maakt aan de hand van de hoeveelheid olie in de koeltunnel.
Zet bijvoorbeeld de idle up wat hoger, en je zult zien dat het baggeren behoorlijk afneemt. Stationair valt er gewoon weinig aan te doen, en lang stationair draaien zul je dus gewoon moeten zien te voorkomen, of bijvoorbeeld je moet een luchtfilter monteren waardoor de brandstof opgevangen en bij de volgende inlaatslag weer naar binnen gezogen word.

Bij mijn Skyfoxen levert het plaatsen van een luchtfilter een brandstofbesparing van ergens tussen de 10 en de 20 % op, bij gelijktijdig een enorme afname van drab in de koeltunnel.
Enig nadeel is dat stationair draaiend het filter wat brandstof verzamelt, waardoor na langere tijd stationair het op toeren brengen wat horkeriger verloopt, maar daar wen je wel aan.

Groet, Bert

Back