brandstof verbruik

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door philip van der wal, 13 jan 2019.

  1. philip van der wal

    philip van der wal

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Zevenbergen
    hallo,
    ik heb sinds kort een acme nb16 nitro buggy(1:16) met een 38cc brandstoftank gekocht.
    Alleen ik vroeg mij af of het hoort dat hij 5 minuten met een volle tank doet? En het motor blok word ook echt amper warm is dat goed? en is er evt een upgrade te doen zodat ik een groter tank er op kan zetten.
    Oja en er lekt een heel klein beetje brandstof uit de uitlaat hoort dat?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    5 minuten is vrij normaal, een grotere tank is niet optioneel, dan moet je zelf knutselen om bv een 75cc tank van een 1:10 pas te maken. Maar ja, even de tankdop open, brandstof erbij gooien en je kunt doorrijden.

    Als de motor amper warm wordt betekent het dat die vast armer gezet kan worden, daar zijn genoeg topics over te vinden als ook in de stickies (bovenaan de lijst gepinde topics).
    En wat er uit de uitlaat komt is geen brandstof maar olie. Als de motor armer gezet kan worden zal dat minder worden maar het is een gewone bijkomstigheid bij een 2-takt motor.
     
  3. philip van der wal

    philip van der wal

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Zevenbergen
    ow daarom was het zon olie kleur.
    En is het normaal als het tankje op is dat hij dat bij de laatste milliliters ineens vol gas geeft zonder dat ik iets doe want ik was vandaag heel dom bezig ik was de tank vergeten te checken voor het starten.
    Alleen het komt zeg maar net voor de uit laat er uit is dat erg? En als ik mijn hoofdsproeier armer afstel dan gaan de wielen ineens snel draaien. En als ik de afstelling zo zou houden kan de motor dan kapot gaan?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      291,5 KB
      Weergaven:
      158
    Laatst bewerkt: 13 jan 2019
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de laatste druppels in de tank wordt er minder brandstof naar de motor gevoerd waardoor deze op dat moment even armer gaat lopen. Doe je niets aan, de ene motor heeft dat sterker dan de ander.

    Het afstellen van de sproeiers is een delicaat klusje, om een fijnafstelling te vinden gaat dat met 1/16e slag of zelfs minder, draai je gewoon een kwart slag of meer kan dat gewoon te veel zijn. Bij een te arme afstelling kan de motor inderdaad te heet worden en daardoor hoog stationair gaan draaien wat niet terug te regelen is. Heb je echt maar een klein beetje gedaan waardoor een iets hogere stationair mogelijk is kan je die weer corrigeren met de stationair schroef.
     
  5. philip van der wal

    philip van der wal

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Zevenbergen
    Owww oke ja had idd een kwartag gedraaid ofzo oke dan zal ik het morgen ofzo ff opnieuw proberen om hem iets armer te zetten, maar hoe hij nu staat kan daar door de motor kapot gaan? En hoort het olie voor de uitlaat er uit te komen?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kapot is een breed begrip, hij krijgt nu in ieder geval meer smering. Maar een klein stapje kan misschien net effe dat meer geven.

    En ja, olie wordt gewoon uitgespuugt, doe je niets aan.
     
  7. philip van der wal

    philip van der wal

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Zevenbergen
    a oke dan zal ik ff morgen hem iets armer afstellen, en dan vind ik het wel een prima afstelling, alleen ik had gehoord van iemand dat ik om het jaar een nieuwe motor moest kopen door slijtage is dat echt waar? want als hij gewoon goed gesmeerd blijft.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon kleine stapjes doen en als er een moment is dat het slechter wordt dan 1 of 2 stapjes terug.

    Ik weet niet als je een beetje motortechniek kent maar vooral grotere motoren werken met een zuigeveer. Als door temperatuurvariaties de cilinder en de zuiger ongelijk uitzetten zorgt de zuigerveer er voor dat ze zuiger niet klem gaat lopen of (de andere kant op) de ruimte tussen de zuiger en de cilinder te groot wordt en comperssieverlies veroorzaakt.

    Het materiaal van dit soort motoren is dusdanig gekozen dat de uitzetting van de zuiger en cilinder nagenoeg gelijk is maar omdat je met een relatieve kleine zuiger zit en een grote en tevens direct gekoelde cilinderbus kan je indenken dat de zuiger sneller uitzet dan de cilinder. Daarom moet je bij een koude start ook nooit direct op vol gas gaan maar het langzaam opbouwen. Ga je te snel op vol gas zal de zuiger stroef in de cilinderbus lopen en dus iets slijten. Dat zal niet snel gaan maar het verkort de levensduur. Ook lange rechte stukken op vol gas zal de temperatuur verder doen oplopen dan dat je er een parcourtje mee rijdt.

    Dan heb je natuurlijk verschillende brandstoffen. Gebruik je een race brandstof zit daar vaak iets minder olie in wat niet ten goede komt aan de levensduur. Een RTR brandstof heeft daartegen iets meer olie. En natuurlijk niet te vergeten dat de de hoeveelheid smering ook met de afstelling mee komt, rijker geeft meer brandstof en dus meer smering.

    Er zijn mensen die vele liters kunnen wegstoken en er zijn mensen die vrij snel aan een nieuwe motor toe zijn. Je 1e motor is sowieso leren en kan door "misbruik" een kortere levensduur hebben.

    Overigens als het een nieuwe motor is moet je die sowieso de 1e paar tankjes rustig behandelen zodat de bij start overmaatse zuiger met beleid zich polijst en zet naar de cilinder.
     
  9. philip van der wal

    philip van der wal

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Zevenbergen
    a oke dan heb ik nog mn laatste vragen:p weet u toevallig of ik een ander setje banden kan kopen voor mijn acme nb16 nitro buggy.
    En dan bedoel ik onroad banden want zijn al die banden kwa schroeven universeel?
    en ik dacht misschien koop ik een tweedehands 1:16 autotje als donor auto alleen wel van een anderen merk kan dat? of zijn al die onderdelen niet universeel?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Banden of eigenlijk de velg montage zijn bij dit soort auto's niet gestandaardiseerd. Als er een 12mm zeskant op de wiel-as zit kan je er tourwaren bandjes onder zetten. Voor de Xray 1:16 modelen weet ik dat er adapter assen bestaat om 1:10 banden te monteren.
    https://www.t2shop.de/XRAY-385350-M18T-Alu-Conversion-Wheel-Nuts-for-110-tires

    Dat geldt ook voor de onderdelen, veel zijn niet uitwisselbaar, als je een donorauto zoekt kan je het beste weer op zoek gaan naar een NB16 hoewel die auto geloof ik onder meerdere merknamen op de markt is gezet.
     

Deel Deze Pagina