Hoi,
Ik wil niet een “oorlog” over brandstofsamenstelling starten (die is al zo vaak gevoerd

). Echter ik wil wat gegevens aanreiken om je aan het denken te zetten over brandstofsamenstellingen. Ik denk dat ik de onderstaande stellingen een beetje kan onderbouwen. De informatie is voor jullie lees lol, niet om iemand te vervelen

. Sorry dat het zo lang is geworden
Fabel 1: Brandstof verbruik.
Methanol is het goedje wat je verbrandt met zuurstof. Deze methanol is niet anders voor verschillende fabrikanten, allemaal meer dan 99% puur.
Als je kijkt naar de verbranding van methanol, dan zie je dat je een verhouding van 6:1 (6 delen lucht op een deel methanol (massa)) nodig hebt voor de juiste verbranding (dit is uiteraard afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur en de vochtigheid welke de hoeveelheid zuurstof in de lucht beinvloeden). Hier doet dus geen enkele fabrikant iets aan, dit is altijd het zelfde (chemisch bepaald)! Wat er met de laatste paar tienden van procenten gebeurt heeft geen invloed op het verbruik, dit is altijd verwaarloosbaar.
Voor Nitromethaan is deze verhouding anders namelijk er is 3.5 maal zo veel volume of 5 maal zo veel massa Nitromethaan nodig om met de zelfde hoeveelheid lucht te verbranden.
Als je het brandstof verbruik (per volume brandstof) goed wil uitrekenen, dan moet je natuurlijk het soortelijke gewicht mee nemen van de verschillende brandstoffen. Het soortelijke gewicht van Methanol is +- 0.7 maal dat van Nitromethaan. Ofwel, 1 liter Nitromethaan is 41% zwaarder dan 1 liter Methanol.
Dit verschil is enorm! Dit betekent dat wanneer je bijvoorbeeld 40% Nitromethaan gebruikt, het brandstof verbruik is verdubbeld (volume)! Meer Nitromethaan betekent dus meer brandstof nodig. Als je 30% Nitromethaan gebruikt, dan is er een verdubbeling van het verbruik in massa (1.75 volume). Om deze getallen te onderbouwen vraagt nu te veel voor deze posting. Ik zal de getallen
later op mijn website toelichten.
Dit is overigens ook de enige reden waarom we meer vermogen uit een motor kunnen halen wanneer we Nitromethaan toevoegen. Nitromethaan zelf bevat minder energie per massa dan methanol! Dus wanneer we bijvoorbeeld 1 kilo Methanol verbranden komt er meer warmte vrij dan wanneer we 1 kilo Nitromethaan zouden verbranden. Echter doordat we veel meer brandstof kunnen (moeten) verbranden met de zelfde hoeveelheid lucht, kunnen we toch meer vermogen halen uit een motor met de zelfde cilinderinhoud. We verbranden veel meer brandstof per omwenteling.
Stel dat je op een tank met 0% Nitromethaan 15 minuten kunt vliegen, dan kun je met de zelfde tank en 40% Nitromethaan maar ongeveer 7.5 minuten vliegen.
Helaas is het bovenstaan nog steeds niet goed genoeg, in de brandstof zit namelijk een niet te verwaarlozen deel olie (hopelijk

). Dit maakt het
verschil in verbruik gelukkig nog
wat kleiner, omdat het massa aandeel brandbare brandstof (Nitromethaan en Methanol) maar een gedeelte van het totale massa brandstof is (+- 80% volume!). Het totale verbruik gaat overigens omhoog wanneer je meer olie toevoegt, omdat de verhouding lucht en Methanol / Nitromethaan het zelfde moet blijven.
Dus “hij loopt zuiniger op Coolpower” is een absolute fabel, het enige wat telt is de verhouding Methanol / Nitromethaan / olie. Wanneer je de zelfde verhoudingen gebruikt (bijvoorbeeld 30% Nitromethaan, 23% Carbolin en 47% Methanol) dan verbruik je exact evenveel brandstof als met Coolpower 30%.
Fabel 2: Motor temperatuur
Wanneer je Nitromethaan verbrandt, dan gebeuren er een groot aantal zaken (Nitromethaan detoneert eerder dan Methanol, heeft een andere verbrandingssnelheid etc.) dit zou veel te ver gaan voor dit postje (moet ik ook gaan opzoeken

). Echter wat eenvoudig te begrijpen is en het grootste aandeel in temperatuur van de motor heeft is het volgende.
Wanneer je meer brandstof (massa) verbruikt per omwenteling(het geval met meer Nitro dus), dan verdamp je veel meer brandstof per omwenteling. Voor het verdampen van een vloeistof is veel warmte nodig (denk aan hoe een koelkast werkt), deze wordt onttrokken aan de omgeving (motor). Hierdoor loopt een motor met meer Nitromethaan koeler (veel groter verbruik).
Olie die in de brandstof zit die komt ook weer als olie uit de uitlaat (die ellendige rotzooi die je elke keer van je heli moet halen). Hij gaat er echter in op een temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden, en hij komt er uit op een veel hogere temperatuur. Dit ontrekt ook heel veel warmte aan de motor. Als je dus brandstof hebt met 30% Nitromethaan, en 23% olie (Coolpower), dan is
en het verbruik heel groot waardoor je meer olie door de motor duwt,
en het olie aandeel is groot. Hierdoor wordt de motor dus veel meer gekoeld door de olie (twee effecten). Denk er aan, dat te veel olie het temperatuurverschil tussen de zuiger en de cilinder ook kan vergroten (isolatie effect).
Dus wederom, wanneer je de zelfde verhoudingen gebruikt, dan loopt de motor op Carbolin op een soortgelijke temperatuur dan met Coolpower.
Fabel 3 Minder glijweerstand
Morgan Fuels claimt een lagere glijweerstand van hun olie, geen idee, maar ik geloof daar niet zo veel van om eerlijk te zijn. Wellicht is het waar. Die mooie groene of paarse gloed die in je motor achterblijft is natuurlijk gewoon het gevolg van de toegevoegde kleurstof aan de brandstof.
Roesten
Coolpower roest enorm, dit heb ik zelf ondervonden. Ik heb ook een tijd Coolpower gevolgen, en dan weer gewoon Carbolin, en weer Coolpower etc. Ik ben van mening dat Coolpower bij mij meer roestvorming gaf. Bijvoorbeeld de paddlestang gaat spontaan roesten (als je vaak genoeg inverted vliegt).
Vermogen
Ik heb geen vermogenswinst nog verlies kunnen vaststellen bij de zelfde verhouding methanol / nitromethaan.
Mooier lopen
Ik heb hier nooit verschil kunnen vaststellen. Hij loopt bij mij op een Carbolin mix net zo mooi als met Coolpower (bij +- de zelfde verhoudigen).
Samenstelling
Belangrijk voordeel van CoolPower is de gegarandeerde zelfde samenstelling over verschillende kannetjes. Bij zelf mixen kun je natuurlijk altijd fouten maken. Het is dus veel eenvoudiger om maar gewoon een doosje Coolpower te gaan halen.
Prijs
Coolpower is erg duur, maar het prijsverschil met gewoon zelf mengen van Carbolin wordt minder groot (Hobby-in). Hierdoor wordt de verleiding van Coolpower wel weer groter.
Waarom denk ik hier iets van te weten
Ik heb vroeger motoren voor motorsport wedstrijden getuned (hobby). Daar hebben we ook met verschillende toevoegingen aan de brandstof geëxperimenteerd. Daar werd bijvoorbeeld alcohol etc toegevoegd aan benzine om precies de redenen zoals boven beschreven met soortgelijke effecten.
In wedstrijd verband wordt dan ook vaak het soortelijke gewicht van de brandstof gemeten, wanneer die anders is dan die van bijvoorbeeld benzine, dan heb je wat uit te leggen

. Volgens mij meten ze dat ook bij bepaalde modelbouw auto wedstrijden om het percentage Nitromethaan te bepalen.
Conclusie
Ik denk dat Jetpower en Dutchhelipilot ongetwijfeld verschillen merken tussen het gebruik van verschillende brandstoffen. Echter, ik denk dat dit niet zo zeer te danken is aan het merk Coolpower als wel de verhouding Methanol, Nitromethaan en olie.
Zelf mengen geeft even goede resultaten, maar het is meer werk, en minder betrouwbaar.
Dit was een veel te lange “post”, maar ik werd even geïnspireerd door die altijd maar rondgaande fabels. Ik hoop dat jullie de info leuk dan wel zinvol vinden. Zo niet, dan sorry voor de bandbreedte.