Brandstof

Een van de duurste zaken (na de knvvl :) ) is de brandstof komt elke keer weer terug.

Kijk ik bijvoorbeeld naar cool power heli 12,5 % varieert de prijs tussen de 24 en 28 euro.

Wat zijn goede en goedkope adressen voor brandstof

cool power
tornado
zelfmeng

weet niet of dit onderwerp gaat werken maar ik hoop dat het misschien wat opleverd

gr Remco
 
ik heb het al vaker gezegd, coolpower vliegerz zijn dieven van hun eigen knip.

ikzelf vlieg carbulin 18% olie, 10% nitro.
22.50 euro de 5 liter.
coolpower kost wat jij zegt voor een gallon (3.8 liter) en je merkt er geen bal verschil van, het verbrand allebei
 
ikzelf vlieg al een jaar met coolpower en je merkt wel degelijk het verschil toen ik overstapte naar coolpower moest ikzelfs mijn hoofdsproeiernaald een halve slag armer zetten en ik heb gemerkt dat je motor minder heet wordt zelfs de overstap van wonderolie naar de sintetische coolpower heeft nog geen centje pijn bij mijn motoren opgelevert (kooldeeltjes die los laten ).
en je motor loopt veel zuiniger omdat je de sproeiernaald armer moet zetten .
kijk maar eens op de site van morganfuel de fabrikant van coolpower .
http://www.morganfuel.com/coolpower.htm
 
Die ervaring heb ik ook met cool power. Motor loopt ziuniger (vraag me niet hoe het komt). Maar pas op met te arm daar heb ik wel problemen mee gehad (heeft me 2 pluggen gekost). Maar nu rookt de motor weer goed en loopt als een nieuwe.

Ik ben overgestapt op cool power omdat mijn motor die zes jaar probleemloos op tornado 5 % heli had gelopen ineens problemen gaf zelfs zo erg dat ik begon te denken ik gooi die oude 32sxh bij de afdeling vervangen en koop een nieuwe. Een tip probeer eens cool power 12,5% leverde wel de oplossing. Wat ik al zei hij loop weer als een nieuwe :D

Niet dat ik nu reclame wil maken want als hij nog goed had gelopen op die tornado had ik gewoon dat blijven gebruiken want het is veel beter verkrijgbaar hier in het oosten. Ik moet minimaal naar Utrecht voor cool power.

Remco
 
motor loopt zuiniger maar je krijgt ook een liet minder in je kannetje dan brandstof van een ander merk.
nadeel vind ik ook dat ik voor coolpower naar utrecht zou moeten (die helemaal radicale bedragen vraagt) of naar ceulemans in belgie, die dan wel, dan niet coolpower op voorrraad heeft.

aan de andere kant, ging ik laatst bij hobbyin carbulin halen en zat er geen 5 liter maar maaar 4.5 liter in de kannen, dan word het wel weer interessant om over te gaan naar coolpower.

weet iemand wat de coolpower kost per bv 8 kannen? ik rijd niet op en neer voor 2 kannetjes. (coolpower vols synth 12.5% paars)
 
Dat probleem van de verkrijgbaarheid (is dit nederlands of politieks :wink: ) van cool power vind ik ook een groot probleem. En om er nu meteen 8 te kopen moet wel heel veel schelen. (zitten trouwens in een doos van 4). De galontjes zijn erg ruimte eisend door hun ronde vorm en de ranja kleur is ook niet zo handig als je kleine kinderen in huis hebt lopen.
Kunnen we niet groot inkopen als vliegers onder elkaar (weet niet of dat mag hoor). Oja powerpete heb ik ook nog geen reactie zien geven, heb jij die "rommel" niet.

Ook postorder is geen alternatief voor brandstof want niemand verzend brandstof of tegen hoge verzendkosten en het is al duur genoeg. Oke je auto rijd ook niet op water maar het is vaak wel leuk om ff in zo'n winkel te kijken en ff te ouwehoeren :wink:

Remco
 
dat zeg ik , ja voor 2 dozen (8kannen) wil ik wle heen en weer rijden.
zal toch wel wat moeten schelen in prijs dan.
geloof dat flycam 27.50 euro voor een losse kan vraagt, dan blijf ik dus mooi carbulin vliegen
 
ja 2btothers heeft het.
en de vliegershop in leiden www.vliegershop.nl kost 19,95 per kan voor 5% nitro hier haal ik het altijd
en rc worl in briele .
en voor de rest weet ik het niet .
 
Hoi,

Ik wil niet een “oorlog” over brandstofsamenstelling starten (die is al zo vaak gevoerd :D ). Echter ik wil wat gegevens aanreiken om je aan het denken te zetten over brandstofsamenstellingen. Ik denk dat ik de onderstaande stellingen een beetje kan onderbouwen. De informatie is voor jullie lees lol, niet om iemand te vervelen :D . Sorry dat het zo lang is geworden :oops:

Fabel 1: Brandstof verbruik.
Methanol is het goedje wat je verbrandt met zuurstof. Deze methanol is niet anders voor verschillende fabrikanten, allemaal meer dan 99% puur.

Als je kijkt naar de verbranding van methanol, dan zie je dat je een verhouding van 6:1 (6 delen lucht op een deel methanol (massa)) nodig hebt voor de juiste verbranding (dit is uiteraard afhankelijk van de luchtdruk, temperatuur en de vochtigheid welke de hoeveelheid zuurstof in de lucht beinvloeden). Hier doet dus geen enkele fabrikant iets aan, dit is altijd het zelfde (chemisch bepaald)! Wat er met de laatste paar tienden van procenten gebeurt heeft geen invloed op het verbruik, dit is altijd verwaarloosbaar.

Voor Nitromethaan is deze verhouding anders namelijk er is 3.5 maal zo veel volume of 5 maal zo veel massa Nitromethaan nodig om met de zelfde hoeveelheid lucht te verbranden.

Als je het brandstof verbruik (per volume brandstof) goed wil uitrekenen, dan moet je natuurlijk het soortelijke gewicht mee nemen van de verschillende brandstoffen. Het soortelijke gewicht van Methanol is +- 0.7 maal dat van Nitromethaan. Ofwel, 1 liter Nitromethaan is 41% zwaarder dan 1 liter Methanol.

Dit verschil is enorm! Dit betekent dat wanneer je bijvoorbeeld 40% Nitromethaan gebruikt, het brandstof verbruik is verdubbeld (volume)! Meer Nitromethaan betekent dus meer brandstof nodig. Als je 30% Nitromethaan gebruikt, dan is er een verdubbeling van het verbruik in massa (1.75 volume). Om deze getallen te onderbouwen vraagt nu te veel voor deze posting. Ik zal de getallen later op mijn website toelichten.

Dit is overigens ook de enige reden waarom we meer vermogen uit een motor kunnen halen wanneer we Nitromethaan toevoegen. Nitromethaan zelf bevat minder energie per massa dan methanol! Dus wanneer we bijvoorbeeld 1 kilo Methanol verbranden komt er meer warmte vrij dan wanneer we 1 kilo Nitromethaan zouden verbranden. Echter doordat we veel meer brandstof kunnen (moeten) verbranden met de zelfde hoeveelheid lucht, kunnen we toch meer vermogen halen uit een motor met de zelfde cilinderinhoud. We verbranden veel meer brandstof per omwenteling.

Stel dat je op een tank met 0% Nitromethaan 15 minuten kunt vliegen, dan kun je met de zelfde tank en 40% Nitromethaan maar ongeveer 7.5 minuten vliegen.

Helaas is het bovenstaan nog steeds niet goed genoeg, in de brandstof zit namelijk een niet te verwaarlozen deel olie (hopelijk :) ). Dit maakt het verschil in verbruik gelukkig nog wat kleiner, omdat het massa aandeel brandbare brandstof (Nitromethaan en Methanol) maar een gedeelte van het totale massa brandstof is (+- 80% volume!). Het totale verbruik gaat overigens omhoog wanneer je meer olie toevoegt, omdat de verhouding lucht en Methanol / Nitromethaan het zelfde moet blijven.

Dus “hij loopt zuiniger op Coolpower” is een absolute fabel, het enige wat telt is de verhouding Methanol / Nitromethaan / olie. Wanneer je de zelfde verhoudingen gebruikt (bijvoorbeeld 30% Nitromethaan, 23% Carbolin en 47% Methanol) dan verbruik je exact evenveel brandstof als met Coolpower 30%.

Fabel 2: Motor temperatuur
Wanneer je Nitromethaan verbrandt, dan gebeuren er een groot aantal zaken (Nitromethaan detoneert eerder dan Methanol, heeft een andere verbrandingssnelheid etc.) dit zou veel te ver gaan voor dit postje (moet ik ook gaan opzoeken :oops: ). Echter wat eenvoudig te begrijpen is en het grootste aandeel in temperatuur van de motor heeft is het volgende.

Wanneer je meer brandstof (massa) verbruikt per omwenteling(het geval met meer Nitro dus), dan verdamp je veel meer brandstof per omwenteling. Voor het verdampen van een vloeistof is veel warmte nodig (denk aan hoe een koelkast werkt), deze wordt onttrokken aan de omgeving (motor). Hierdoor loopt een motor met meer Nitromethaan koeler (veel groter verbruik).

Olie die in de brandstof zit die komt ook weer als olie uit de uitlaat (die ellendige rotzooi die je elke keer van je heli moet halen). Hij gaat er echter in op een temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden, en hij komt er uit op een veel hogere temperatuur. Dit ontrekt ook heel veel warmte aan de motor. Als je dus brandstof hebt met 30% Nitromethaan, en 23% olie (Coolpower), dan is en het verbruik heel groot waardoor je meer olie door de motor duwt, en het olie aandeel is groot. Hierdoor wordt de motor dus veel meer gekoeld door de olie (twee effecten). Denk er aan, dat te veel olie het temperatuurverschil tussen de zuiger en de cilinder ook kan vergroten (isolatie effect).

Dus wederom, wanneer je de zelfde verhoudingen gebruikt, dan loopt de motor op Carbolin op een soortgelijke temperatuur dan met Coolpower.

Fabel 3 Minder glijweerstand
Morgan Fuels claimt een lagere glijweerstand van hun olie, geen idee, maar ik geloof daar niet zo veel van om eerlijk te zijn. Wellicht is het waar. Die mooie groene of paarse gloed die in je motor achterblijft is natuurlijk gewoon het gevolg van de toegevoegde kleurstof aan de brandstof.

Roesten
Coolpower roest enorm, dit heb ik zelf ondervonden. Ik heb ook een tijd Coolpower gevolgen, en dan weer gewoon Carbolin, en weer Coolpower etc. Ik ben van mening dat Coolpower bij mij meer roestvorming gaf. Bijvoorbeeld de paddlestang gaat spontaan roesten (als je vaak genoeg inverted vliegt).

Vermogen
Ik heb geen vermogenswinst nog verlies kunnen vaststellen bij de zelfde verhouding methanol / nitromethaan.

Mooier lopen
Ik heb hier nooit verschil kunnen vaststellen. Hij loopt bij mij op een Carbolin mix net zo mooi als met Coolpower (bij +- de zelfde verhoudigen).

Samenstelling
Belangrijk voordeel van CoolPower is de gegarandeerde zelfde samenstelling over verschillende kannetjes. Bij zelf mixen kun je natuurlijk altijd fouten maken. Het is dus veel eenvoudiger om maar gewoon een doosje Coolpower te gaan halen.

Prijs
Coolpower is erg duur, maar het prijsverschil met gewoon zelf mengen van Carbolin wordt minder groot (Hobby-in). Hierdoor wordt de verleiding van Coolpower wel weer groter.

Waarom denk ik hier iets van te weten
Ik heb vroeger motoren voor motorsport wedstrijden getuned (hobby). Daar hebben we ook met verschillende toevoegingen aan de brandstof geëxperimenteerd. Daar werd bijvoorbeeld alcohol etc toegevoegd aan benzine om precies de redenen zoals boven beschreven met soortgelijke effecten.

In wedstrijd verband wordt dan ook vaak het soortelijke gewicht van de brandstof gemeten, wanneer die anders is dan die van bijvoorbeeld benzine, dan heb je wat uit te leggen :oops: . Volgens mij meten ze dat ook bij bepaalde modelbouw auto wedstrijden om het percentage Nitromethaan te bepalen.

Conclusie
Ik denk dat Jetpower en Dutchhelipilot ongetwijfeld verschillen merken tussen het gebruik van verschillende brandstoffen. Echter, ik denk dat dit niet zo zeer te danken is aan het merk Coolpower als wel de verhouding Methanol, Nitromethaan en olie.

Zelf mengen geeft even goede resultaten, maar het is meer werk, en minder betrouwbaar.

Dit was een veel te lange “post”, maar ik werd even geïnspireerd door die altijd maar rondgaande fabels. Ik hoop dat jullie de info leuk dan wel zinvol vinden. Zo niet, dan sorry voor de bandbreedte.
 
Hartstikke leuk John!
Ik was alweer vergeten hoe leuk scheikunde eigenlijk was.
8O

Alleen bij fabel 1 allinia 2&3 raak ik je even kwijt.

Als je dus van een verhouding 6 delen lucht op 1 deel methanol naar 12 delen lucht op een deel brandstof gaat, waarom verbruik je dan dus meer brandstof? Je moet dan toch juist meer lucht aanzuigen voor een goede verbranding?

Elwin
 
ai!

Helemaal juist Elwin. ik heb de factor 3.5 (verhouding verbruik nitromethaan t.o.v. methanol) juist verkeerd toegepast. Ik wilde graag naar een mooi getalletje rekenen (verbruik van een factor 2 hoger) :)

Het doet echter niets af aan de algemene lijn van het verhaal.
Ik heb die relatie weggehaald in de posting hier boven.

Ik heb de getallen inmiddels gefixed, maar het is een heel verhaal.
Waarschijnlijk is daar ook niemand in geinteresseerd.

Ik vertaal het verhaal een keer naar het Engels, en dan zal ik het op mijn website als een weetje toevoegen met de onderbouwing van de getallen.
 
Ik heb ook niet gezegt dat cool power alles is alleen ik ben de problemen met de motor kwijt.

Heb inmiddels ook geleerd dat tornado erg schraal is en dat dat het probleem zou kunnen zijn.

Als ik geen problemen had gehad zou ik tot op de dag van vandaag nog wel met tornado 5% heli gevolgen hebben.

Maar goed bedankt voor de herhaal cursus scheikunde. Is alleen een probleem ben niet zelf in staat om te mengen (lopen kleine kinderen in huis) en van die "ranja" cool power flessen is als erg genoeg laat staan een mengfabriek in brandstof :wink:

gr Remco
 
daar kan ik in komen remco :wink:
alleen wij halen de carbulin gemengd en wel bij hobbyin, als ik daadwerkelijk ook nog eens zelf zou moeten mengen was mijn keuzo gemaakt, al kostte de coolpower een 10-tje duurder per fles :lol:
 
En wat moet je dan nog doen voor de rest nitro alcohol ???????

heb wel eens op de lts scheikunde gehad maar dat hield op bij het verbranden van kunstoffen om te kijken of het een poliXXXX :oops: (weet niet meer) was of niet

ben wat mengen betreft dus echt een leek. Die heli's instellen dat lukt aardig en die achtjes gaan ook steeds hoger en beter maar dan houd het ook wel op :?

gr Remco
 
olie, methanol en nitro in een kannetje en schudden voor gebruik :wink:
ook obbyin mikt gewoon al die ingredienten in een vaatje.
 
dat is inderdaad door hobbyin zelf gemengd :wink:
je kan het in elke spec laten mengen, 20% olie? 18% olie? wat je zelf wil.

brandstof op maat.
aanleiding van deze discussie was ook hoeveel duurder coolpower is en krijg je er ook daarwerkelijk iets meer voor terug ?
 
Back
Top