Brandstof

hetzelfde mengsel alleen dan met carbulin olie, evenveel olie, nitro en methanol.
feit is dan dat je 1.2 liter meer carbulin brandstof hebt dan coolpower voor hetzelfde geld.

hele goede informatie .
dat van het koeler lopen heb ik ook maar van een winkelier gehoord heb er zelf nog nooit opgelet eigenlijk :oops: .
maar het is zeer nuttige informatie

gerard_nl zei:
ik heb het al vaker gezegd, coolpower vliegerz zijn dieven van hun eigen knip.

ikzelf vlieg carbulin 18% olie, 10% nitro.
22.50 euro de 5 liter.
coolpower kost wat jij zegt voor een gallon (3.8 liter) en je merkt er geen bal verschil van, het verbrand allebei

Ligt een beetje aan wat je van je toestel eist. ???????

ligt daar helemaal niet aan, coolpower 12.5 procent geeft exact identieke prestaties met carbulin 12.5 procent

Hi,

Zelf ken ik er geen bal van maar ik vlieg met tornado 5% heli.

De "straffe" mannen op onze club vliegen met cool power 30% nitro. Resultaat is wel dat ze na een dag vliegen hun motor moeten naspoelen met wd40 of iets anders (of even de motor laten draaien met brandstof zonder nitro). Anders is bij hun het roulement in de motor zeer vlug verroest. (op enkele maanden).

Ik heb arbitrair gekozen voor tornado omdat dat in de meeste winkels in mijn omgeving is te vinden en ik wens niet bij elke verandering van brandstof een halve dag motor afstelling te doen. Ik ben daar geen expert in.

Het enige wat ik daar uit onthou is hoe meer nitro hoe koeler (in de zomer was dit best handig) maar vooral hoe duurder en vooral hoe meer roestvorming in de motor.

Ik veronderstel wel dat je vanaf een bepaald niveau van vliegen niet anders kunt dan coolpower toestanden maar daar ben ik nog lang niet aan toe !

Joggerke

Ik veronderstel wel dat je vanaf een bepaald niveau van vliegen niet anders kunt dan coolpower toestanden maar daar ben ik nog lang niet aan toe !
klets.
met 5% nitro kan net zo hard 3d gevlogen worden als met 30% nitro.
alleen zal er met wat meer knuppelmanegement gevlogen moeten worden.
als voorbeeld, rickNT vliegt een 3dnt met een 15cc os erop met lotterle carb, zo hard 3d (als in zijn macht ligt :wink:) op 0% nitro.

Hi Gerard,

Natuurlijk heb je gelijk, bij ons zijn er ook twee krakken die met een 3D-NT vliegen. Deze toestellen hebben dan wel motors met speciale carburateurs om zonder nitro te vliegen, wat door de eigenaars zeer gesmaakt wordt ! Volgens mij wordt het wel een ander verhaal als je met een raptor met klassieke OS of TT motor vliegt. Dan kan meerdere percenten nitro in sommige omstandigheden een oplosssing zijn.
Heeft dat niet allemaal te maken met de carburateur of iets dergelijk ?

Joggerke

de 3dnts kunnen dat hebben (0% nitro) door die speciale carb ja.
clublid (john) heeft laatst een kan coolpower 30% nitro geprobeerd om te kijken of het nu allemaal zoveel uitmaakt als de cracks beweren.
normaal vliegen we op carbulin 10% nitro.
de bevindingen:
-rookt irritant hard (door het hoge olieaandeel in coolpower 30)
-motor heeft wat meer pep en kakt minder in.

was het verschil in prestatie het verschil in prijs per kan waard ?

nee.

slechts bij enkele figuren kon je echt het nut zien, bij bv funnels waar de power echt wenselijk is.
ook zonder 30% vliegt ie die fuguren prima alleen hoor je dat het motortje er af en toe wat meer moeite mee heeft.

nu heeft john een paar staartbladen van nhp gemonteerd en heeft de staart ook authoriteit genoeg.
ik ben absoluut niet voor 30% coolpower brandstof, veel te duur, en maar 3.8 liter in kan.
brandstof (welke dan ook) met 10 of 12.5% nitro voldoet even goed.

Back