brandstof

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door packard, 21 mrt 2007.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Even een apart draadje over brandstof. Dan vervuilt de Tupkercup niet.

    Ingegeven door mijn perikelen met de HB20, ben ik naar Quartel pijnacker geweest om eens te kijken wat er aan brandstof te koop is.

    Verrassing : losse methanol, losse wonderolie, losse nitromethaan ! Nu ben ik weer dertig jaar terug, toen dat ook mogelijk was. Alles is nu in de hand, succes verzekerd!

    Maar ook, en PP te Groningen was ook perplex , er was Dieselbrandstof te koop. Van de verbouwereerd natuurlijk niet gekeken wat de samenstelling was. Ik hoorde alleen dat het werd gemengd door iemand die veel met LB promotie te maken heeft. Ik weet of dit allemaal echt nieuws is, maar voor mij was het verrassend, vandaar dit bericht.
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Team FlyByWire levert idd al een aantal jaren dieselbrandstof aan Quartel voor de verkoop.
    twee varianten. 20% en 25% olie.
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Dat vermoedde ik al. Maar er werd in de winkel gedaan alsof het iets nieuws was, en dat viel op, meer niet.

    Er werd overigens een punt gemaakt van het feit dat Glow brandstof met wonderolie niet kant en klaar te koop was. Vandaar de losse spullen.

    Ben ik toch benieuwd wat voor olie in de Dieselbrandstof zit? Vergeten te vragen.
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    glow brandstof met wonderolie is gewoon te koop,ik koop altijd de brandstof van Peter Chinn met 5% nitro en er zit 20% oliein
    en dacht dat model engineering het merk vertegenwoordigd
    maar meestal kom je de peut tegen van Tornado dat vind ik een schraal goedje niet echt goed voor het LB vliegen,zit ook maar 15% synthetische bakolie in
    ik vind brandstof met 20% wonderolie het beste voor een motor ,afgezien van een Fox die wel bijna 30% mag hebben
    want heb het idee dat wonderolie de motor beter koelt
     
  5. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Castrol ricinus oil
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Goeiemorgen, Owen! :sleepy:
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    OK, dat dacht ik al. De reden dat ik het verhaal vertelde was , dat ik het hele verhaal daar een beetje zat was. Natuurlijk kun je in Nederland over de toonbank kant en klare brandstof kopen.
    Maar als ik te horen krijg dat Glow brandstof met wonderolie erin niet meer "mag" , terwijl ik wel losse wonderolie kan kopen , en er wel voorgemengde Diesel brandstof met wonderolie op het schap staat, krijg ik jeuk.

    Einde verhaal.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    ook goeie morgen, Bruno
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nog even... Om 7 uur komt m'n collega. Dan naar huis en straks lekker slapen tot ergens in de middag. En komende nacht nog 'n keer....

    Snap ik.... Maar glow met ricinus "mag" niet meer? Ik heb wel ergere onzin gehoord, maar deze komt zeker hoog binnen -met stip- op de lijst...... 'Ga voor deskundig advies vooral niet naar een winkel', zou je nog gaan denken.
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Dat is precies mijn punt. Maar voorlopig ben ik wel gered, want ik kan dicht bij huis mijn brandstofspulletjes kopen, en dat is toch weer positief.
     
  11. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    wat doen jullie toch s´nachts en zo vroeg 8O
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Tijd vrijmaken om overdag te bouwen?
    Ik heb nu de romp van de "Wind " in het glas zitten. Dit keer met injecteer hars, lekker dun en een potlife van 1 uur. Hardingstijd 24 uur plus een week! Maar dan heb je een lichte glaslaag.
    Vandaag verder aan Mickey schuren.

    Ik probeer voor 12 Mei vier kisten bekleed te hebben.

    Over brandstof gesproken in deze draad: Ik heb weer eens te laat aan Bruno met zijn Pilot Spray gedacht!
    Ik heb nu een schuimtank op mijn eerste profielkist; die moet nog verbeterd worden. Dankzij mijn epoxy tank avontuur kan ik door de tank kijken naar de schuimzee.

    Iemand hier ervaring met de clunk variant met vilt ? Werkt dat ook antischuimend?
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    drupje silecone spray.

    Wat is het verhaal achter cokpit spray?

    Groet Robert-Jan
     
  14. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Cockpitspray is bijna siliconen spray. Geen verhaal, alleen ontdekking van Bruno, heeft hij indrukwekkend gedemonstreerd op vorige LB dag. Ik hoop dat het mij helpt, anders gaat er weer een motor naar de gallemiesen!
     
  15. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Goed te weten dat Quartel dieselbrandstof verkoopt, dan kunnen we daar mensen naar verwijzen die brandstof moeten hebben. Zouden de andere Quartelverstigingen het ook verkopen en zouden ze het ook opsturen?

    Het lijkt inderdaad onzin dat brandstof met wonderolie niet meer mag. Het is tenslotte biologisch afbreekbaar! Wel is het lang niet overal over de toonbank te verkrijgen. De meeste zaken hebben inderdaad alleen brandstof met synthetische olie. Ik heb het bedrijf achter Tornado (hoe heten ze ook al weer, in Zwaag), eens gebeld en ik begreep dat er zelfs maar 12-13% olie in zit en ook nog eens synthetisch. Ik kwam de blikken overigens wel op een beurs in Tsjechië tegen!
     
  16. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Uhhmm ik ben rond die tijd al op weg naar mijn werk, en ik geloof dat Bruno net zo'n beetje op de terugweg van zijn werk was :)
     
  17. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Owen je hebt toch een eigen onderneming,ga je toch niet zo vroeg uit je nest :sleepy:
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    No no... :nooo: Ik heb het weer van Barry Robinson ( F2B team UK) en hij had het ook weer van iemand anders.
    De siliconen verminderen de oppervlaktespanning van de vloeistof en voorkomen zo schuimvorming.
    De demo gaat als volgt:
    Neem een doorzichtige kan met peut. Schud deze flink zodat er een flinke schuimkraag opkomt (~1,5 cm).
    Neem nu het flesje Armor All, HEMA dashboardcleaner, cockpitspray of hoe die zooi ook mag heten.
    Dop eraf en 1 of 2 spuitjes in de geopende kan: het schuim verdwijnt als bij toverslag.
    Als je nu de dop er weer opdraait (niet vergeten) kun je schudden tot je een ons weegt, maar schuim is niet meer te zien.
    En klaar is m'n kuns.... uhh...Schuimvrije brandstof... :D
     
  19. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Wel met een dermate goed betalend project waar je graag om 04:45 je nest voor uit komt :)
    Hou je de avonden nog een beetje vrij voor het zwart bijklussen... Uhh niemand die hier bij de belasting werkt toch?!?! :oops:
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    QED
     

Deel Deze Pagina